• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Połączenie Lotosu z Orlenem to tylko kwestia czasu"

Robert Kiewlicz
25 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany? O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany?

- Połączenie Lotosu z Orlenem jest nieuniknione - stwierdził na spotkaniu z pomorskimi przedsiębiorcami Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Choć plany połączenia dwóch polskich koncernów naftowych wracają co jakiś czas, to słowa wypowiedziane przez tak wysokiej rangi polityka mogą sugerować, że zmiany nastąpią już niedługo.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Nie wiadomo jeszcze, kiedy i w jaki sposób Lotos i Orlen zostaną połączone. Jest to jednak jedynie kwestią czasu - stwierdził podczas spotkania w siedzibie organizacji Pracodawcy Pomorza wiceminister Kazimierz Smoliński. - W Trójmieście na pewno pozostanie zakład produkcyjny, jako osobna spółka nowej organizacji. To jedynie możemy zagwarantować.
Choć zapowiedzi połączenia Lotosu i Orlenu z ust polityków Prawa i Sprawiedliwości słyszeliśmy już kilkakrotnie, to słowa wiceministra Smolińskiego zaniepokoiły pomorskich polityków.

Trudno to będzie wytłumaczyć mieszkańcom Pomorza

- Można na to patrzeć jak na sondowanie społeczeństwa, mieszkańców Pomorza i ich zmęczenia tym tematem. Bo wraca on co jakiś czas. Trzeba być jednak czujnym jeśli chodzi ewentualne zmiany dotyczące Grupy Lotos. Jeśli takie deklaracje padają z ust wiceministra Smolińskiego, to mogą za nimi stać konkretne decyzje - mówi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej. - Jeśli dojdzie do konkretnych działań, to na pewno będziemy w tej sprawie interweniować. Pozycję Wojciecha Jasińskiego (byłego ministra Skarbu Państwa, obecnie prezesa PKN Orlen) oceniam jako bardzo silną.
- Takie połączenie makroekonomicznie ma sens, szczególnie na poziomie logistyki i handlu. Politycznie trudno będzie jednak wytłumaczyć to mieszkańcom Pomorza - twierdzi Przemysław Marchlewicz, lokalny działacz PiS i były wiceprezes Grupy Lotos. - Widzę w tym klasyczny konflikt rozwojowy. Z punktu widzenia Polski jest to dobre posunięcie, dla Pomorza dużo mniej korzystne.
Jak podkreśla Marchlewicz ważne jest, aby twardo negocjować potencjalne warunki połączenia Lotosu i Orlenu.

- Osobiście wątpię, aby obecny prezes zarządu Grupy Lotos był w stanie to przeprowadzić z korzyścią dla Pomorza i pracowników Grupy. Sama Grupa jest już i tak zarządzana z Warszawy, a środowisko lokalne nie ma na jej działanie żadnego wpływu. W Trójmieście pozostanie na pewno serce grupy - zakład produkcyjny, czyli obecnie jedna z najnowocześniejszych rafinerii w Europie. To oznacza też pozostawienie większości miejsc pracy i istotnej części wpływów z podatków - dodaje Marchlewicz.
Orlen przejmuje Lotos, czy Lotos przejmuje Orlen?

Pomysł na połączenie dwóch polskich koncernów paliwowych powrócił po dojściu PiS do władzy. Nieoficjalnie mówi się, że takie plany trafiły już na biurko zarządu Grupy Lotos w 2016 roku. W ich opiniowaniu miał uczestniczyć Piotr Naimski - sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej. Pytany o to Naimski odesłał nas do Ministerstwa Energii, które stwierdziło, że w resorcie energii żadne prace w tym obszarze nie są prowadzone.

Z naszych informacji wynika jednak, że koncepcja połączenia dwóch spółek paliwowych trafiła już "na biurko" premier Beaty Szydło. Przypomnijmy, że w kancelarii premiera pracowano nad przepisami, które miały zwiększyć wpływ prezesa rady ministrów na zarządzanie spółkami Skarbu Państwa.

- Ważny jest sposób, w jaki obie spółki zostaną połączone i trafią pod kontrolę państwa. Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłoby więc przejęcie Orlenu przez Lotos. Nawiasem mówiąc, taka fuzja byłaby prawdopodobnie największym tego typu projektem w ostatnich latach w Polsce - dodaje Marchlewicz.
Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Czy powrót do tematu przez wiceministra Smolińskiego to kolejna swobodna opinia? Obyśmy nie przekonali się o tym za późno.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (340) ponad 10 zablokowanych

  • Czytając komentarze, to PIS skoncentrował na portalu wszystkie ekipy swoich troli. Ha, ha, ha! Beznadziejna robota, możecie potrzeć w lustro przy goleniu?

    • 1 1

  • Bolą platfusków wyniki spółek państwowych.

    Stąd takie jęki oderwanych od rzeczywistośćci.

    • 1 6

  • Fani AmberGold wywołują nie istniejący temat.

    Hanka w Warszawie, Adamowicz w Gdańsku parzy i boli, więc wywołać chcą dyskusję o nie istniejącym problemie.

    • 1 4

  • tez jestem placowym

    i zarabiam mniej niz kierownicy oddzialow, ktorzy jedza sluzbowkami, gdzie sprawiadliwosc? Przeciez nei robie mniej niz oni a nawet wydaje mi sie ze wiecej.

    • 0 2

  • a potem zdrajcy sprzedadzą go Chińczykom!!!!!

    .,.,.

    • 0 0

  • (30)

    Dobra, jakby ktoś mi wytłumaczył jak pięciolatkowi - jaka jest korzyść z tego, ze spółki są dwie? W jaki sposób będzie gorzej?

    • 48 134

    • IMO (tak mi sie wydaje), ze wtedy podatek dochodowy nowej spolki zarejestrowanej w Warszawie bedzie szedl do samorzadu w Warszawie zamiast do Gdanska... czyli mniej dróg, muzeów itp. w Gdansku. Lotos jest glownym darczyńcą miasta przez podatek dochodowy

      • 0 0

    • (6)

      Dwie zdrowe nogi, a nie jedna wspólna w za ciasnym bucie

      • 100 20

      • Argument godny dziada mieszkającego w lesie (3)

        Mówiącego zagadkami

        • 18 39

        • (2)

          miało byc jak pieciolatkowi

          • 35 1

          • Tylko ze nic nie wytłumaczył (1)

            • 6 16

            • A czego nie rozumiesz?

              • 0 1

      • a no to rzeczywiście, doskonały argument

        • 19 14

      • Świetnie i w samo sedno.

        • 53 16

    • Drogi pięciolatku (4)

      Monopole są niezgodne z prawem. Nie mówiąc już o niezdrowej pozycji konkurencyjnej na rynku. Ale tego pięciolatku chyba już nie zrozumiesz.

      • 54 13

      • (2)

        co do monopolu to masz rację, co do konkurencji niestety nie, obie spółki są państwowe i państwo ma monopol na wytwarzanie i obrót paliwami, ich rywalizacja jest tylko na papierze

        • 23 8

        • Orlen jest państwowy tylko w 30%

          • 3 0

        • ale państwo trzyma w tym wypadku rękę na cenach paliw na stacjach w całym kraju i tak na przykład gdy cena ropy na świecie malej to u nas wciąż jest na tym samym poziome na stacjach i wpływy do budżetu większe. I jest sukces, i są hasła że wystarczy nie kraść, i jest pięknie

          • 21 8

      • A alkohol i tytoń

        • 3 0

    • znacznie gorzej (5)

      podatki nie zostaną w Gdańsku, tylko trafią do Warszawy czy tam Płocka, bo tam będzie siedziba koncernu

      • 63 9

      • (2)

        Pani nie zna systemu podatkowego a się wypowiada,akcyza, VAT i CIT i tak trafiają do Warszawy, tutaj płacą lokalne podatki

        • 16 21

        • część CIT zostaje w województwie

          Pani najwyraźniej tez nie zna naszego systemu podatkowego
          podatki odpłyną i mam na myśli CIT

          Dzisiaj z CIT zostaje w gminie 6,71%, w Powiecie 1,4% a w województwie 15,90%
          jak siedziba będzie poza województwem to pomorskie straci

          proponuje poczytać a nie krytykować

          • 14 0

        • Nie kłam proszę ze u nas zostanie tyle kasy co teraz

          • 23 5

      • Czyli nic się nie zmieni

        • 4 16

      • Co za stary moher nie mający o niczym pojęcia

        • 9 6

    • (7)

      W PRL-u też zakładano, że jedna duża fabryka butów jest w stanie wyprodukować obuwie dla wszystkich mieszkańców Polski. Jedna duża piekarnia w mieście itd. Założenie niby słuszne. Trudno będzie pięciolatkowi wytłumaczyć jak to się skończyło. Starsi znają to z doświadczenia

      • 67 8

      • (2)

        Kartki na buty też były;)

        • 23 1

        • Dwie pary na rok. (1)

          Krótko, bo krótko, ale rzeczywiście kartki były.

          • 12 0

          • I wystarczy. Klapki na lato, walonki na zimę.

            • 10 0

      • (3)

        Ty myślisz że jedna z rafinerii zostanie zamknięta?

        • 2 11

        • (2)

          Nie. Zostanie jedynie pozbawiona decyzyjności i możliwości samodzielnego kształtowania strategii. To tak jakby wszystkie piekarnie w Gdańsku poddać jednemu zarządowi. W przyszłości może również okazać się, że stanie się to samo co z gdańskim browarem.

          • 23 2

          • Jakiej znowu decyzyjności (1)

            Prezesi się tam zmieniają razem z partią rządzącą

            • 1 10

            • Nie zrozumiesz tego. Przyzwyczaiłeś się, że o wszystkim decyduje prezes.

              • 13 2

    • chodzi o to żeby te dwie nogi były nasze polskie ;) jak jedna noga jest nie nasza to się ciężko chodzi , należy zatem przypomnieć sobie o długach Orlenu wobec Skarbu Państwa lub dodatkowo go opodatkować , a za wpływy odkupić tanie już wtedy brakujące 20% akcji , tak Orlen sam sfinansowałby zakup siebie przez Skarb Państwa i wszyscy byli by szczęśliwi. Skoro na zachodzie można to czemu nie u nas ;P

      • 10 1

    • Nie bedzie kasy na lechijke.

      • 6 11

    • Zwirzu do roboty

      • 1 1

  • PiS zawłaszcza (7)

    • 189 75

    • Tusk w 2011 roku

      "Nie ma powodów,żeby nie sprzedać Lotosu Rosjanom"

      • 1 0

    • Artykuł typowo propagandowy, przedwyborczy (4)

      Nie ma żadnych decyzji, ale już jest sianie fermentu, żeby wkur... ludzi. Typowe działanie niemiecko-rosyjskiej agentury. PiS niczego nie zawłaszcza, za to Twój umysł jest już dawno wyprany skoro głosujesz na niemiecką partię PeŁo

      • 8 18

      • Twój umysł jest już dawno wyprany (1)

        Niemiecko-rosyjska agentura, to z pewnością ta która z Tuskiem zamach w Smoleńsku przeprowadziła.
        Niemiecka partia... Z pewnością, w całym kraju wszyscy członkowie, dajmy na to 25tys ludzi, to Niemcy lub przekupieni przez nich Polacy.
        PiS niczego nie zawłaszcza ? A pieniądze ze spółek skarbu państwa wydane na bezsensowną kampanię?
        I kto tu ma wyprany mózg... Czy Wy żyjecie w jakiejś innej rzeczywistości? W której całym krajem sterują agentury, a wszystkie kraje na świecie planują spiski przeciw Polsce? Jesteście tak samo zdrowi jak Macierewicz?

        • 16 2

        • Wojciechu - opowiedz jak to jest być debilem

          ale tak szczerze jak proboszczowi na spowiedzi

          • 4 9

      • ale, że co? Smoliński tego nie powiedział?

        znowu "nikt nam nie wmówi, że czarne jest czarne..." czy "cośtam cośtam".

        Przecież to fragment wywiadu z Radia Gdańsk, więc nie peeerdol, że to bzdety, bo oni juz od dawna planują przejęcie państwowych spółek dla siebie i stworzenie nowej oligarchii.

        • 8 0

      • musisz być chory umieszczając takie komentarze

        będąc pisowskim trollem jesteś społecznie nieodpowiedzialny

        • 15 2

    • Chyba Twój rozum

      Jak wyzej

      • 21 29

  • Ministerstwo Energii, w gestii którego byłyby jakiekolwiek działania związane z Lotosem i Orlenem, już dawno zdementowało tą informację a trójmiasto.pl co na to?
    Nic.
    Przesunęło swój wczorajszy artykuł na główną belkę portalu. Rzetelne dziennikarstwo.

    • 2 0

  • ZARZĄDZANIE (1)

    Tą stajnie Augiasza nie wchłonąć ale zwolnić każdego kierownika i dyrektora bez tego się nie obędzie prawdziwa reforma!!!absolutnie każdego szeczgólnie tych wiekowych kierowników i dyrektorów zwolnić, koniec z pzpr owskim układmem w lotosie!!!

    • 0 9

    • Zapomniałeś dodać że potem należy zatrudnić w ich miejsce BMW (bierny, mierny, wierny) "fachowców" z PISu typu: Misiewicz, Sadurska...

      • 0 0

  • "Z naszych informacji wynika jednak, że koncepcja połączenia dwóch spółek paliwowych trafiła już "na biurko" premier Beaty Szydło...."

    Noooo, jak tacy "fachowcy" będą decydować, to niedługo nic tu nie będzie...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane