• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Półmetek prac przy budowie węzła Chylonia

Patryk Szczerba
6 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Postępy prac na pl. Dworcowym w Chyloni

Prace na pl. DworcowymMapka w Gdyni, gdzie powstaje integracyjny węzeł Chylonia, są na półmetku. Gotowy jest już m.in. obiekt parkingu podziemnego w stanie surowym, tunel ze schodami i sieć wodociągowa. W lipcu 2021 roku inwestycja ma zostać zakończona.



Czy śledzisz postępy miejskich inwestycji?

23 września 2019 roku Gdynia podpisała umowę z konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras na budowę węzła Chylonia. Cztery dni później wykonawcy przekazano plac budowy. Prace pochłoną 45,8 mln zł. Większość finansuje Unia Europejska.

Na przełomie roku 2019 i 2020 rozpoczęły się prace budowlane.W lutym po naszej interwencji nastąpiła poprawa warunków dla pieszych, a w kwietniu ruszyły prace przy budowie kluczowego elementu, czyli parkingu podziemnego.

Parking podziemny gotowy w stanie surowym



Obiekt w surowym stanie jest już gotowy. Konieczne jest jeszcze wykonanie instalacji, prace wykończeniowe i montaż urządzeń wewnątrz, w tym windy i innych niezbędnych do funkcjonowania obiektu sieci technicznych. Przypomnijmy, że hala parkingowa o powierzchni 3586,78 m kw. i wysokości 2,6 m pomieści 140 samochodów i blisko 50 rowerów.

Oprócz tego, do tej pory, udało się wykonać roboty trakcyjne, jednak bez powieszenia przewodów trakcyjnych. Gotowa jest już konstrukcja tunelu ze schodami. Robotnicy zakończyli też prace przy stworzeniu sieci wodociągowej.

Urzędnicy informują, że wykonano ok. 55 proc. prac, a wchodzą one w kluczową fazę.

Wizualizacja węzła Chylonia po zakończeniu prac. Wizualizacja węzła Chylonia po zakończeniu prac.

Węzeł Chylonia: co pozostało do wykonania?



Do wykonania zostały instalacje, roboty wykończeniowe i montaż urządzeń w obiekcie parkingu podziemnego oraz oraz montaż przewodów jezdnych sieci trakcyjnej

Przed nimi roboty drogowe, w tym budowa nowej pętli trolejbusowo-autobusowej oraz zespołu toalet publicznych, których powierzchnia zabudowy to 100,08 m kw., przy kubaturze 370,30 m sześc.,

Koronawirus nie spowalnia prac



Prace mają zostać zakończone pod koniec lipca 2021 roku. Jak twierdzą władze Gdyni, na razie postępują bez przeszkód, choć ich znaczna część przypadła na czas epidemii koronawirusa.

- Wykonawca napotyka pewne trudności realizacyjne będące konsekwencją pandemii COVID-19, związane m.in. z organizacją robót w sposób zapewniający bezpieczny dystans wśród pracowników na budowie, utrudniające bezpośredni kontakt z instytucjami i podmiotami, z którymi z uwagi na formułę kontraktu wykonawca jest zobowiązany do uzgadniania w szczególności sposobu realizacji robót. Wykonawca dokłada wszelkich starań, aby napotykane trudności nie powodowały opóźnień w realizacji inwestycji. Do dzisiaj nie przedstawił konkretnych, uzasadnionych wniosków o zmianę terminu zakończenia robót z powodu COVID-19 - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Pierwsze wiadukty na Trasie Kaszubskiej. Film z września



Opinie (102) 1 zablokowana

  • Tunel pod Pucką i Droga Opat z Drogą Czerwona?

    A kiedy te inwestycje? Slyszalem o nich gdy sie urodzilem. Dzis mam ponad 30 lat i dalej kazdy tylko pyta kiedy i kiedy to powstanie. Jesli naprawde chcemy pomoc miastu w niwelowaniu korkow,powinno wybudowac sie te drogi. Milo ze robia dworzec ale sam dworzec to nie wszystko. Chcemy nowych drog!

    • 11 0

  • Szkoda, że po drugiej stronie torów

    dalej średniowiecze, brak chodników, błoto itp

    • 16 1

  • Czy wy wszędzie musicie wtrącić coś o tym wirusie? Covid tu covid tam , Lechia bez covid strzeliła 10 goli , przestańcie ludziom prac mózgi,

    • 2 1

  • Koszt jednego miejsca parkingowego ...

    Nie słyszałem o głupszej inwestycji. Koszt jednego miejsa parkingowego wynosi ponad 320 000 złotych. Wiem, że zaraz tu powiedzą, że nowe nawierzchnie, chodniki, zatoczki... Ciągle nie wiem dla kogo ta inwestycja? Obszary Koleczkowa, Bojana Dobrzewina zabudowują się w zawrotnym tempie. Czy to dla tych osób, które stamtąd dojadą do Chylonii, by się przesiąść w pociąg? Pojemność tego parkingu jest wtedy zdecydowanie za mała! Poza tym jest to kiepski pomysł na rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Bojano to już ponad 3 tysiące mieszkańców, Koleczkowo kolejna połowa tego, a jak można pokonać dystans 10 km z Bojana do Chylonii? Jeden autobus dziennie z rana przed siódmą i jeden około 16-tej. Czy ktoś w tej Gdyni myśli? Chcecie żeby codziennie zjeżdżały setki samochodów zamiast kilku autobusów? Dlatego uważam tą budowę za skrajną bezmyślność połączoną z niebywałą rozrzutnością.

    • 15 4

  • węzeł?

    Węzeł to powstaje w Rumi Janowo.

    W Chyloni powstaje parking podziemny i niewiele więcej.

    • 15 2

  • Widać miasto Gdynia, mimo ze ma dziesiątki wielkich potrzeb postanowiło zmienić Chylonię

    teraz ruch dotyczy Horaly, co zrobi z terenami PKP ? Dworcowy budynek czy zostanie w części wyburzony i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wejście na dworzec będzie prowadzić zarówno z podziemnego tunelu, parkingu jak i z części naziemnej. W okolicy a właściwie nowego dworca będą ułatwienia do przystanków komunikacji miejskiej.
    To inwestycja PKP S.A., w granicach ministra infrastruktury po innych miastach w Polsce widać, że można, a może przygotowywana wspólnie z prywatnym inwestorem. Dworzec Chylonia i tereny wokół niego stwarzają ogromne możliwości. Dlatego warto się zastanowić czy funkcje dworcowe i obok nie połączyć z komercyjnymi?
    Obok dworca lub na tzw Mexyku powinny powstać centrum podmiejskie, budynki które powinny mięć funkcje usługowe. Pod budynkami powinien znajdować się parking podziemny dostępny dla pracowników i najemców obiektów. Parking dla podróżnych widać jest już przygotowany od strony ul. Chylońskiej.
    Na parterach budynków obok powinny się znaleźć punkty handlowe i to w dwu poziomach, dostępne na zakupy mieszkańców i podróżnych oraz kawiarnie itd.

    • 5 1

  • Mam nadzieję że parking nie będzie płatny, bo inaczej straci sens. Mieszkasz na wygwizdowiu, gdzie autobusy albo super rzadko jeżdżą 191 i 288 albo wcale. Więc musisz podjechać samochodem lub ewentualnie rowerem jak np pogoda dopisuje i masz czas. I z Chyloni kolejką.bo jak wprowadza opłaty i to na wzór tych stref że srodmiescia to całą inicjatywą straci sens i ludzie będą kombinować jak pobliskie drogi pozostawiać

    • 6 2

  • jaki prezydent taka inwestycja...zupełnie zbędna i bez sensu

    najpilniejszy to jest tunel na puckiej. Bierzmy przykład z Wejherowa i Rumi.

    • 15 3

  • miasto (1)

    Gdynia to powinna przekopac ulice i mieszkancom dac odpoczac od tych korkow , tyle lat rzadzenia a drogi wciaz te same, dziury , laty
    Nie wspomne ze tyle lat nie zapewnili miejsc pracy , tzn nie przyciagneli do nowoczesnego miasta inwestorow, firmy, spolki , itp

    • 6 1

    • Oczywiście! Jestem ZA

      Nowych dróg zero. Zero alternatywy dla wielu dzielnic. Chylonia i Cioswa ginie w korkach. O drodze OPAT tylko sie opowiada jak to fajnie by było gdyby powstała ale nic niestety się nie robi by wreszcie była. Droga czerwona tak samo a jakżeby pomogła Estakadzie...Nic tylko ławki i krzaczki powstają. Drogi makabra a parkingi sie zabiera...

      • 0 0

  • Gdyby był parking nadziemny np po drugiej stronie peronu (1)

    Mógłby pomieścić i 200 samochodów, byłby tańszy w budowie byłoby targowisko, ludzie mieliby pracę, etc etc,..

    • 5 2

    • Kucyk się dopiero rozwija

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane