• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Połowa przystanków PKM ma już ozdobne ściany. Wielki test nowej linii w marcu

Maciej Naskręt
4 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz stylizację ścian połowy przystanków linii PKM


Gotowe są ozdobne ściany czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Najszybciej w marcu odbędzie się wielki test nowych szynobusów od Pesy i 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową.



Czy zamierzasz pojechać PKM-ką w dniu otwarcia?

Lekka zimowa aura sprzyja pracom montażowym na placu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 18-kilometrowa linia jest w fazie wykańczania, a najbardziej charakterystycznym elementem są ozdobne ściany, które przewidziano na wszystkich przystankach. Prace nad ich montażem trwają od jesieni 2014 r.

- Do tej pory zamontowano je na czterech spośród ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Montaż kolejnych ścian ruszy niebawem. Ostatni przystanek, który otrzyma stylizowane wykończenie, znajduje się przy lotnisku w Rębiechowie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Póki co ozdobne ściany można podziwiać na przystankach PKM: Strzyża zobacz na mapie Gdańska, Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie GdańskaRębiechowo zobacz na mapie Gdańska. Do wykonania zostały prace montażowe na przystankach: Brętowo, Jasień, Matarnia i Lotnisko.

Kształt i wygląd ścian przystanków został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie PKM, zorganizowanym we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej zdaniem ekspertów architektury "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Warto nadmienić, że wszystkie ozdobne ściany przystanków będą iluminowane. Poniżej natomiast prezentujemy przystanki PKM jeszcze bez ozdobnej ściany.

  • Przystanek PKM Brętowo. Tu jeszcze na ozdobną ścianę trzeba poczekać.
  • PKM Brętowo. Widok od strony ul. Dolne Młyny.
  • Widok na przystanek PKM Brętowo od strony Niedźwiednika.
  • PKM Jasień. Oprócz ozdobnych ścian brakuje tu jeszcze m.in. szyb w wiacie.
  • PKM Jasień i tory w kierunku Wrzeszcza.
  • PKM Jasień, a w drugim planie zbiornik retencyjny "Jasień".
  • PKM Jasień.
  • Budowany przystanek PKM Matarnia.
  • Przyszłe zadaszenie przystanku PKM Matarnia.
  • PKM Matarnia.
  • Łącznik między przystankiem PKM a terminalem lotniska.
  • Budowany na estakadzie przystanek PKM przy lotnisku.
  • Terminal (po prawej) i przystanek PKM (po lewej).
Kończą się prace torowe

Obecnie na budowie linii PKM kończą się prace torowe. - Termin ich zakończenia wyznaczono wstępnie na przełom lutego i marca - podkreśla Tomasz Konopacki. Na koniec wykonawca do ułożenia pozostawił sobie fragment przy al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Z racji lekkiej zimy trwa też wykonywanie nawierzchni peronów, a także stabilizowanie ich krawężników. Montowane są także wiaty, które, tak jak ozdobne ściany, będą chronić podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.

Niebawem ruszy także ustawianie masztów systemu sterowania ruchem, o których pisaliśmy w minionym tygodniu.

Lada dzień w ręce władz spółki PKM powinno trafić pozwolenie na modernizację stacji w Osowej. Rozbudowa zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł. Całość ma być gotowa jeszcze 1 września, na kiedy zaplanowano uruchomienie linii PKM.

Otwarto nowy wiadukt na Matarni


Wielki test linii i szynobusów w marcu

Władze spółki PKM najszybciej w marcu planują przeprowadzić wielki test. - Będziemy wtedy dysponowali dwoma szynobusami od Pesy. Wąska grupa m.in. naszych pracowników wjedzie wtedy na nową linię i będzie testować nie tylko ukończoną linię kolejową, ale też nowe składy od Pesy - mówi Tomasz Konopacki.

W przypadku szynobusów będą one musiały pokonać odcinek ze Strzyży do lotniska z zatrzymaniami na wszystkich przystankach - postój na przystanku wynosi 30 sekund - w czasie 21 minut. Jeśli tak się nie stanie, Urząd Marszałkowski - zmawiający nowe Pesy - nałoży kary umowne na dostawcę z Bydgoszczy.

Pamiętajmy, że linia PKM niewiele różni się od linii kolejowych w terenach górskich i szynobusy będą musiały pokonać - jadąc pod górę w kierunku lotniska - wzniesienie, czyli ok. 130 metrów.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Niewiele miejsca dla m.in. kioskarzy na linii PKM

Niestety, jeśli potencjalni pasażerowie liczą na to, że przed podróżą nabędą świeżą prasę czy też zjedzą posiłek, będą się musieli rozczarować. Na całej linii przewidziano tylko dwa miejsca z powierzchnią komercyjną.

- Pierwsze znajduje się tuż w poziomie ul. Rakoczego na przystanku PKM Brętowo. Druga przestrzeń natomiast jest pod przystankiem PKM Niedźwiednik. Nie wiadomo jednak, czy będzie można ją wynająć - mówi Tomasz Konopacki. Jeśli w umowie o dofinansowanie unijne budowy linii istnieje zapis o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej dla pomieszczeń, będzie trzeba znaleźć inne przeznaczenie. Ustalają to prawnicy.

Władze PKM tak małą liczbę ewentualnych punktów tłumaczą tym, że przystanki nie były projektowane jako dworce, gdzie takich punktów jest więcej. Podróżni na przystankach PKM mają spędzać góra kilka minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Miejsca

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • Co z przystankami Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion? (1)

    Na przystanki na "gdyńskiej" części PKM przyznano pieniądze już rok temu. Niestety nic się nie buduje od tamtej pory.

    • 2 0

    • Niestety pierdoły w Gdynii ważniejsze!

      Zamiast przystanków mamy infobox, kolejkę na kamienny wierch i muzeum emigracji itp.

      • 1 0

  • PKM komu to potrzebne

    Ludzie nie maja czterech katow bo nie stac ich na kredyt a tu prosze pkm ozdobne sciany a po co komu one bedzie z nich robiony wernisaz.Czy ta inwestycja przyniesie komus korzysc sadze ze wieksza korzyscia byloby przeznaczenie tych pieniedzy dla ludzi ktorzy nie maja swoich czterech katow i wybudowanie kilku blokow komunalnych.Trzeba inestowac w to co jest wazne bo tyle lat pkm nie bylo i jakos sie zylo.

    • 3 2

  • Proponuję nadać nazwy kolejnym "przystankom". "Imienia Pawła Adamowicza"
    "imienia kolegi Struga" oraz imienia innych zasłużonych kolesi!!!

    • 0 0

  • Dawno temu była mowa o 80 procentowym zaawansowaniu prac. (4)

    Ile jest teraz? Poza tym kolej ta z 8 przystankami z dala od zabudowań jest bezsensu.

    • 11 27

    • nie zgodzę się

      Tak ogromne inwestycje, w szczególności kolej miejską powinno się wytyczać na obszarach o niskim stopniu zabudowy. Dzięki temu w ciągu najbliższych 5-10 lat osiedla rozwiną się w pobliżu budowanych stacji kolejowych (zamiast daleko za obwodnicą).

      Zwróć uwagę jak bardzo rozwinęła się zabudowa mieszkaniowa (i usługowa) po przedłużeniu linii obecnej SKM - n.p okolice Cisowej w Gdyni, czy nawet zabudowa Redy.

      • 0 0

    • to jest tak jak postęp procesu w windowsie - szybko leci, a potem przez połowę czasu pokazuje 99%

      • 1 0

    • ... (1)

      A obwodnica biegnąca przez łąki i pola w latach 70tych tez była bez sensu?

      Kiedy powstają nowe osiedla i brak na nich dróg i innej infrastruktury to płacz, że miasto nie pomyślało. Jak została wybudowana linia wokół której można rozbudowywać miasto, to też źle.

      Co za malkontenctwo!!

      • 32 2

      • Przystanek obok Skanska?

        Inny przystanek to Słowackiego obok Sanetu. Co tam niby nowego powstanie?

        • 0 0

  • A bocznica do Lezna i Starej Pily?

    A kiedy bedzie dodana bocznica do Lezna i Old Saw :-) ? Przeciez to tylko kwestia czasu aby Gdansk rozwijal sie w tym kierunku, kiedy nie bedzie wiecej miejsca (w dogodnej odleglosci) na Poludniu.

    • 2 0

  • (5)

    Niech tylko przyjdzie wichura i te ozdobne blachy będą fruwać po okolicy.

    • 20 41

    • A czy wiecie że te blachy są aluminiowe. Złomiarze wszystko wyzbierają.

      • 3 1

    • Fruwać to nie będą, ale pi...ć to przez te dziury będzie, że hej (1)

      • 4 0

      • bardziej bym się bał, że ta wiata będzie gwizdać :)

        • 5 0

    • Tobie już odfrunął....

      mózg....

      • 9 3

    • Ekspert? Czy tak tylko pieprzysz

      • 14 3

  • Co mnie obchodzi czy sciany sa ozdobne czy nie! Wazne jest aby byly praktyczne i chronily od deszczu, sniegu i to nie tylko z gory ale i z boku. reszta to jest pic na wode. Tak samo z wagonami Pesy. Nie wazne czy beda piekne. Wazne aby byly praktyczne tzn bez dziury miedzy peronem i wagonem, co najmniej 3 drzwi na wagon (nie marze juz o 4 jak bylo w starych poniemieckich kolejkach) aby umozliwic szybkie wsiadanie i wysiadanie pasazerow. Poza tym klimatyzacja. To mínimum. Reszta to dodatki.

    • 3 1

  • Aby żyło się lepiej (2)

    Polska to tylko kraj tranzytowy a Polacy do tania siła robocza UE. Będzie łatwiej dojechać na lotnisko tzn. do roboty. Kiedy zbudujemy jakieś fabryki z polskiego kapitału aby tu była godna praca.

    • 28 23

    • Leć, buduj! Oo, kapitału brak?

      • 1 2

    • Malkontencie

      Idź się zapłacz, a potem sfajdaj. Już jesteś ślepy i nigdy nie zobaczysz jak pięknie rozwija się nasza Polska!!!

      • 4 11

  • Wygląda to bardzo nowocześnie. (17)

    Fajnie, że Gdańsk pięknieje. Czekamy na więcej dobrych wieści :)

    • 119 23

    • Ale Gdańsk nie pięknieje, zwłaszcza w centrum - tam brzydnie,

      bo zamiast wykorzystać ostatnią szansę, by przywrócić Starówce dawną, przedwojenną świetność, zabudowuje się ją nieodwracalnie paskudnymi klocami typu "hilton", a każdy następny koszmarniejszy...

      • 6 0

    • To pójdź sobie na duże osiedle np. Zaspe albo Morene tam są tak dziurawe ulice i chodniki, ze przestaniesz gadać głupoty (11)

      Piecewska to rekord Świata im. Badania od 20 lat nie jest wstanie wyremontować tej bardzo ruchliwej ulicy, co tam, że w samochodzie można urwać koło

      • 13 30

      • (5)

        znowu ten kret z piecewska. w du mam te twoja piecewska! sa setki ulic ważniejszych od jakiejś tam piecewskiej.

        • 30 7

        • (2)

          Nie no piecewska jest fatalna. Ale żeby gadać o tym za każdym razem to juz jakas fobia

          • 21 3

          • raczej obsesja

            • 4 1

          • Moi mili

            chyba nigdy nie jechaliście Sobieskiego :)

            • 10 1

        • Kret kopacz wie lepiej

          Kop kop na 1m

          • 3 1

        • To samo grono pisze to samo od lat, to samo grono czyta te durne wpisy,

          I sie podniecaja

          Kogo to obchodzi

          • 2 2

      • ja

        Tylko się nie poplacz pi...siu :)

        • 0 0

      • myslenie nie boli (1)

        To je jest artykul o dziurawych ulicach. Mysl jak czytasz.

        • 7 3

        • sprostowanie

          To nie jest artykul o dziurawych ulicach:)

          • 11 0

      • no i? (1)

        • 15 6

        • No i brakuje przystanku na wysokości Kielnienskiej

          • 7 9

    • Po wizycie gimnazjalistów z RAICE przywrócona zostanie spójnośc z pozostałymi przystankami. (2)

      • 6 2

      • (1)

        czytalem ostatnio na jakims forum, ze tego kolesia raice zlapali sokisci jak walkiem malowal budynek nastawni. podobno wsadzili mu milicyjna palke czym uszkodzili mu narzady wewnetrzne(w tym dolne kregi). wszystko nagrali i teraz maja niestety problem.

        • 3 0

        • sprawdzony sposób na wandali

          Przed wojną na złodziejaszków i wandali stosowano inny sprawdzony sposób. Do złapanego na gorącym uczynku strzelano z dubeltówki a zamiast śrutu stosowano gruboziarnistą sól. Sądy były zbędne. Aby nie bolało taki delikwent wiele godzi musiał moczyć dolną część pleców, miał więc dużo czasu na myślenie.

          • 7 0

    • Tak czekamy na kolejna wazeline urzedasa!!

      • 2 2

  • Co z tego, skoro bez wątpienia ktoś za jakiś czas wpadnie na kretyński pomysł

    żeby postawić wzdłuż tej linii te koszmarne ekrany i zasłonić widok za oknem. Podróż SKM-ką już teraz jest przygnębiająca, zwłaszcza na odcinku od Zaspy do Przymorza, człowiek patrzy w okno i nie widzi już miasta, ogródków, nawet bloków, tylko ekrany pogryzdane sprajami. Zawsze zadaję sobie w tym miejscu proste pytanie: czy odpowiedzialni za takie inwestycje jeżdżą akurat tędy SKM-ką?.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane