• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomiar ruchu w centrum to wstęp do przebudowy Węzła Groddecka?

Maciej Naskręt
19 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urządzenie do automatycznego pomiaru natężenia ruchu umieszczone przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku. Urządzenie do automatycznego pomiaru natężenia ruchu umieszczone przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku.

Na głównych ulicach w centrum Gdańska trwa pomiar natężenia ruchu. Badanie odbywa się w związku z przebudową Targu Siennego i Rakowego na Forum Raduni. Wstępne wyniki pokazują, że mimo otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska, ogromny ruch utrzymuje się na al. Armii Krajowej. Czy to oznacza, że krytykowana przez część mieszkańców rozbudowa Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska jest nieuchronna?



Kierowcy i mieszkańcy, którzy podróżują na co dzień przez centrum miasta mogą zauważyć od kilkunastu dni na ulicach ułożone prostopadle do ruchu czarne przewody, które wychodzą z niewielkich zielonych skrzynek. To urządzenia do automatycznego pomiaru ruchu drogowego.

O to kto ustawił urządzenia zapytaliśmy w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - To pomiar natężenia ruchu, który realizowany jest w ramach planowanej zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Pomiary prowadzi Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy.

Biuro projektowe potwierdza prowadzone badania natężenia ruchu. Wykonywane są one na zlecenie holenderskiej spółki Multi Development, która planuje przeprowadzić inwestycję - zabudowę Targu Siennego i Rakowego pod nazwą: Forum Radunia. Pomiary natężenia ruchu pomogą w oszacowaniu m.in. przyszłego ruchu po oddaniu nowych budynków i pokażą też aktualną sytuację drogową.

- Pomiary zakończymy prawdopodobnie w ostatnich dniach listopada. Jednak na konkluzje będzie trzeba poczekać nieco dłużej - mówi Jan Kosiedowski, prezes spółki BPBK.

Czy Węzeł Groddecka wymaga poszerzenia?

Jak ustaliliśmy, wstępne wyniki badań prowadzonych w centrum Gdańska wskazują, że na al. Armii Krajowej utrzymuje się wciąż duży ruch, mimo otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska, która miała być bypassem dla Trasy W-Z.

Co zatem oznaczają wyniki w świetle zapowiadanej od lat zabudowy Targu Siennego i Rakowego? Część projektantów przekonuje, że dla uzyskania w miarę płynnego przepływu pojazdów nieunikniona jest rozbudowa Węzła Groddecka. Po zabudowie Targu Rakowego i Siennego natężenie ruchu między centrum a górnym tarasem znacznie wzrośnie.

Projekt przebudowy Węzła Groddecka, który ma być realizowany jednocześnie z zabudową Targu Siennego i Rakowego, przede wszystkim zakłada jego poszerzenie. Wyspa centralna ma zostać poszerzona tak, by zmieściła skrzyżowanie linii tramwajowych tworzących trójkąt. Kierowcy będą jechać tam w kierunku obwodnicy nie prosto jak do tej pory, a po lekkim łuku. Zniknie natomiast nad magistralą kolejową - na wiadukcie - tam pojawi się węzeł przesiadkowy.

Trzeba tu też podkreślić, że plan poszerzenia węzła w centrum wzbudza spore kontrowersje. Część osób uważa, że duże skrzyżowanie ma zapewniać sprawny przejazd samochodom i środkami komunikacji miejskiej - zapobiegnie tworzeniu się korków. Z drugiej jednak strony rozbudowa splotu dróg, to kolejne zajęte w centrum miasta cenne metry kwadratowe gruntów, które staną się po prostu bezużyteczne.

Co powstanie w ramach Forum Raduni? W pierwszej kolejności betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, powstanie też tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty - na odcinku 120 m - szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów. Na części placu (po przeciwnej stronie Bramy Wyżynnej) pojawi się kładka dla pieszych.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Pomiary ruchu drogowego z użyciem automatycznych urządzeń mogą też odpowiedzieć na pytanie: jak wygląda aktualnie ruch na Trasie W-Z po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska? Na tę chwilę nie są one znane, ale władze BPBK obiecały nam, że podzielą się zebranymi informacjami.

Miejsca

Opinie (212)

  • Ciężarówki (2)

    zmniejszyłyby się korki jakby radni wprowadzili zakaz jazdy Tirów po mieście do godziny 19:00 i to wszystko pojechałoby naokoło do obwodnicy a tu wszystko wjeżdża na Armi krajowej , tu wystarczą 2 ciężarówki na tym wężle i robi się korek zanim te tiry ruszą to zmienia się swiatło patrząc od strony miasta

    • 19 5

    • Via Toll

      tak nas załatwili.

      • 9 0

    • wystarczyłby zakaz od 7 do 9 i 15 do 17 i koniecznie też dla sprzętu budowlanego !!!

      • 7 0

  • Skrzyżowanie z wyspą centralną, (1)

    czyli fetysz gdańskich planistów. Cudowny kompromis pomiędzy rondem a zwykłym skrzyżowaniem, doskonale łączący wady obu i pozbawiony jakichkolwiek zalet.

    • 25 5

    • 100% racji

      Skrzyżowanie z wyspą centralną, czyli jak zająć skrzyżowaniem jak największą powierzchnię.

      • 10 1

  • (1)

    panowie tylko tego nie spieprzcie do tego.

    • 19 1

    • brania w łapę nie da się spieprzyć

      • 2 2

  • zlikwidowac wszystkie estakady, by żyło sie lepiej (1)

    • 20 4

    • No widzisz!

      Jak chcesz, to napiszesz coś z sensem.

      • 8 0

  • "(...)na al. Armii Krajowej utrzymuje się wciąż

    duży ruch mimo otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska"- NIE-SA-MO-WI-TE! Mieszkańcy Chełmu wciąż jeżdżą do centrum miasta! Szokująca wręcz konkluzja!

    • 27 3

  • Przebudowa ronada Hucisko / Podwale

    Szkoda, że jak barany na kilka lat wyłączyły z ruchu skrzyżowanie Hucisko / Podwale nie wpadły na pomysł, aby zwiększyć średnice ronda tak, aby tramwaj się na min zmieścił! W godzinach szczytu ZAWSZE 2 z 3 pasów jezdni są wyłączone, bo stoi na nich tył tramwaju czekający na zmianę świateł! Tworzy to ogromne korki siegający na Podwalu Staromiejskim do Poczty Gdańskiej, ech... ;/

    • 20 3

  • (1)

    Rozbudować węzeł natychmiast i nie ma znaczenia jakim kosztem! Dzięki temu osiągniemy wielki sukces przesuwając korki kilkaset metrów dalej na kolejne skrzyżowanie. Czy to nie jest warte trudu?

    • 15 8

    • zawsze zjawi się jakaś maruda

      • 7 6

  • Wprowadzić umweltzone i będzie porządek !

    • 5 2

  • A co ze Świętokrzyską

    Zapraszam na Świętorzyską a w szczególnosci na wjazd z obwodnicy

    • 11 3

  • Budować wiadukty/tunele na AK na grodzkiej i łostwoickiej!!!

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane