- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (64 opinie)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (103 opinie)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (148 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (234 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce
Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.
W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.
Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską . Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa . Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.
Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.
Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna
Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.
Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.
Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.
- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.
W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną . Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.
Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.
Opinie (238) 4 zablokowane
-
2013-02-16 09:55
Kolej
Do pełnego szczęścia brakuje odcinka Gdynia - Most a już zupełna pełnia tp do Rewy
- 0 0
-
2013-02-16 09:01
ekolog
dojechanie do stacji samochodem i oplacenie parkingu na czas dojechania do pracy i powrot do samochodu jest drozsze niz dojezdzanie do pracy samochodem .tyle w temacie ,tu sa bzdury i brednie opisywane aby pensja rosla dla urzednikow -- jak twierdza sami /urzednicy urzeduja a nie pracuja/ nawet sie potwierdza -godziny urzedowania np;
- 2 1
-
2013-02-15 07:59
a gdzie Gdynia Mały Kack? (3)
W linii prostej jest to 400 m przez las z pętli autobusowej na Witominie, czyli jakieś 5 minut spacerkiem. Spadek duży, trzeba by wybudować schody i postawić latarnie by ludzie nie bali się chodzić, ale moim zdaniem warto! Całe Chwarzno, Wiczlino i Witomino stoi dziś w korkach na Stryjskiej czy Witomińskiej... a tak można by puścić jakis autobus z Wiczlina do pętli na Witominie i 5 minut spacerkiem do PKM.
- 34 1
-
2013-02-15 19:01
zrobią Chwarzniejską i nie powinno już być tyle korków. (1)
Po za tym ta droga przez las nie jest zbyt komfortowa, a na górce to musiały by być ruchome schody bo strasznie jest ona stroma. Uważam że lepiej zjechać na Wzgórze, bądź do Redłowa.
- 0 0
-
2013-02-16 08:52
coraz więcej firm ma siedziby przy obwodnicyu
mieszkam na Wiczlinie, pracuje na Kiełpinku. TO że zjadę do Redłowa nic mi nie da. No chyba, ze mam się cofać do Gdyni Głównej i tam wsiadać w PKM... ale to już byłby absurd. Potrzeba nam linii autobusowych jeżdżących wzdłuż obwodnicy!
- 1 0
-
2013-02-15 08:25
Właśnie czemu Fikakowo
tam gdzie mieszka najmniej ludzi i nie ma korków,albo Sportowa teren niemieszkalny.
- 5 3
-
2013-02-15 14:38
heh (2)
1. Nie wiem dlaczego to wogóle jest kolej metropolitalna, po co tworzyć nowe spółki, prezesów i to wszystko co mogło by byż zainwestowane w formie funduszy w nowe projekty - to raz.
2. PKM, SKM, MZKZG, ZKM, ZTM, PKT, wszyscy święci, nie może być druga linia SKM??
3. Skoro w Gdyni tylko 3 przystanki, to dlaczego dopiero po 2015?
4. Linia do Kościerzyny w remoncie, dlaczego nie można raz robić bałaganu, raz zmieniać rozkłady, raz komunikację zastępczą tworzyć, tylko robić bałagan dwa razy w ciągu 4 lat?
5. Po co nowe stacje, zamiast realizacji Wielkiego Kacka? w artykule czytamy, że niby będa korki, URZEDNICY : prosze wybrać taki projekt, innowacyjny, tani i dogodny dla mieszkańców by zaoszczędzić NASZE PIENIĄDZE, TAK NASZE A NIE WASZE!
Jest tyle możliwości, mamy tulu zdolnych architeków i studentów - myślę że taki konkurs zorgaznizować i coś się znajdzie...
Tymbardziej że nastawnia ma zostac, wiec po co nowe stacje?
6. GDYNIA STADION - prywatny inwestor?
No tak, a jak sprzeda centrum handlowe, zbankrutuje to co, zamknie przystanek? LUDZIE PRZEWIDUJECIE, chyba GDYNIĘ STAĆ na parę ton kostki brukowej i dwa biletomaty?
7. Brawa dla Gdńska że buduje tę trasę, be=ędziemy nią jeżdzić bo nie bedzie innego wybory, a poludniowe dzielnice Gdańska zawsze na szarym końcu w rozbudowie komunikacji, od paru lat się ta tendencja odwraca...cieszę się :)
LUBIĘ I GDAŃSK I GDYNIĘ, TYMBARDZIEJ NIE ROZUMIEM TYCH WICZNYCH KŁÓTNIO O WSZYSTKO I BRAKU POROZUMIENIA.
Drodzy Panowie Prezydenci, odłóżcie szabelki, odłóżcie swój brak sympatii na bok, by działać dla mieszkańców, ale nie waszych miast, tylko całej metropoli - SKORO TAK SZUMNIE TYM MIANEM WSZYSTKO SIĘ OKREŚLA, metropolitalny, aglomeracyjny....itak dalej i tak dajej...- 7 3
-
2013-02-15 14:46
(1)
wybaczcie literówki, ale jak czasem czytam te newsy na temat wydawania naszych pieniędzy to mnie coś "trafia".....
- 0 1
-
2013-02-16 01:37
1. Kolej Metropolitalna to projekt budowy nowej linii kolejowej tak jak Magistrala Węglowa albo Centralna Magistrala Kolejowa.
2. Kiedyś było jedno PKP odpowiedzialne za kolej i jedno PKS odpowiedzialne za autobusy międzymiastowe i regionalne oraz 49 WPK i było znacznie gorzej. Poczytaj sobie czym zajmują się podmioty, które wymieniłeś i wówczas powinieneś zrozumieć po co są.
3. Bo teraz nie ma pieniędzy.
4. Bo teraz nie ma pieniędzy i potrzeby. Po za tym idea przyszła zbyt późno i nie ma czasu na zrobienie dobrych planów.
5. Stacja jest w złym miejscu daleko od drogi i od osiedla. Peron pod wiaduktem byłby punktem przesiadkowym. Niestety w Trójmieście jest w zasadzie tylko jeden dobrze zrobiony węzeł kolejowo-miejski - Gdańsk Główny. Częściowo dobrze zrobione są Gdynia Główna, Sopot Kamienny Potok, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa. Pozostałe węzły są nie wykorzystane.
6. Jest coś takiego jak partnerstwo publiczno-prywatne. Prywatny kapitał ma zysk w postaci łatwiejszego dojazdu klientów oraz powierzchni handlowo-reklamowej. W przypadku kiedy prywatny właściciel zamknął by centrum handlowe peron nadal będzie w rękach państwowych.
7. Południowe dzielnice a w zasadzie cały Górny Taras były "pokrzywdzone" ze względu na trudne warunki terenowe dla transportu szynowego. Dominujące jeszcze do niedawna Konstale 105Na nie mogły pokonywać tak stromych tras, stąd nie było sensu ich budowy (nie dałoby się ich eksploatować). Obecnie mamy już tramwaje, które radzą sobie w warunkach górskich stąd są budowane kolejne linie tramwajowe w tych dzielnicach.
8. Problem stosunków gdańsko-gdyńskich jest taki, że nie ma u nas jedno dużego ośrodka tak jak jest w aglomeracjach warszawskiej, poznańskiej, szczecińskiej czy łódzkiej a z drugiej strony pozostałe ośrodki są znacznie mniejsze i nie ma czegoś takiego jak w aglomeracji katowickiej. Niestety Gdańsk jest zbyt mały by pełnić rolę dominatora natomiast Gdynia zbyt wielka by oddać tą rolę. Podobną sytuację mamy w aglomeracji bydgosko-toruńskiej oraz po części w przypadku Kielc i Radomia jednak tam znaczna odległość pomiędzy miastami powoduje, że oddziaływanie jest mniejsze.- 1 1
-
2013-02-15 06:52
Dla ścisłości (11)
Najciekawsza jest nazwa stacji Gdynia Fikakowo która nie ma nic wspólnego z osiedlem Fikakowo. Stacja powinna mieć nazwę Wielki Kack.
- 100 2
-
2013-02-15 09:50
(5)
poza tym miedzy stacjami Fikakowo a Karwiny jest paręset metrów odległości. Jaki to ma sens??
- 12 5
-
2013-02-15 10:21
podstawowka (3)
Z planowanego przystanku Gdynia Fikakowo, byłby rzut beretem do SP nr 20. Tylko z Fikakowa (osiedla) jest niezły hektar i do tego schody, górki i wąwozy. Niby jest autobus ale chyba co pół godziny...
- 5 1
-
2013-02-15 16:59
(2)
hektar to jest 100x100m - tyle co nic, cos chyba ci sie pomylilo
- 4 0
-
2013-02-15 22:34
(1)
Hektar - wielkopolska (nomen omen), gwarowa jednostka odległości. Innymi słowy: daleko.
- 1 1
-
2013-02-16 01:11
Po co na Karwinach Wilkopolacy?
zapraszamy do Poznania..
- 0 1
-
2013-02-15 10:06
Taki, żeby tych pareset metrów nie musieć iść.
- 6 5
-
2013-02-15 10:23
Poza tym nazwa "Fikakowo" (2)
jest jakaś taka niepoważna. Bardziej pasuje do Koziej Wólki Dolnej,niż do wielkiego miasta,jakim jest Gdynia.
- 8 6
-
2013-02-15 13:18
Bo to z włoskiego.
Po włosku COVO DELLA FICA to K***dołek. Serio. Znajomi Włosi wciąż pękają ze śmiechu.
- 3 1
-
2013-02-15 12:42
przemianuj Wrzeszcz na
"Szeptem Do Mnie Mów
Mów Szeptem
By Nikt Obcy Twoich Słów
Nie Słyszał"
będzie długowato,
ale jakże "wielkomiejsko"- 2 2
-
2013-02-15 10:56
Ale Wielki Kack jest i zostanie, więc musi być nowa nazwa
Można by oczywiście nowa stację nazwać taj jak proponujesz i dodać w nazwie "Osobowy", żeby być w zgodzie z gdyńską tradycją kolejową.
- 6 1
-
2013-02-15 10:17
No właśnie przecież z Fikakowa to bym musiał 10 minut rowerem jechać na tą stację a poza tym nie widzę sensu aby w tak niewielkiej odległości były dwie stacje no chyba, że planują zrobić parking właśnie koło ulicy Starodworcowej. Czyli na Karwinach przystanek po to aby się do niego ławo dostać z autobusu a na Starodworcowej aby zostawić samochód na parkingu.
- 1 4
-
2013-02-16 00:44
Mały Kack Witomino
Mały Kack Witomino
TYCH STACJI RÓWNIEŻ NIE POWINNO ZABRAKNĄĆ!!!
Witomino to byłby strzał w 10. Wykonanie od stacji 1 km drogi i super dojazd ;)- 4 0
-
2013-02-15 10:20
mack (1)
Przecież jeśli będą jeździć stare pociągi po tych torach to i tak nikt nie będzie nimi jeździć
- 5 3
-
2013-02-15 23:42
Już jeżdżą nowe...
Bardzo wygodne szynobusy z Newagu.
- 1 0
-
2013-02-15 23:16
zbyt blisko
Przystanek Fikakowo jest zbyt blisko przystanku pod ul. WIELKOPOLSKĄ, co jest nieekonomiczne i niezgodne ze standardami transportu szynowego. Powinien być bliżej ul. Ornej i Starodworcowej (szkoła i autobus). A co z planowanymi niegdyś przystankami przy ul. Olkuskiej (Mały Kack) i Nałkowskiej (Karwiny II)? Tam mieszka więcej potencjalnych pasażerów niż przy ul. Nowodworcowej. Z tego co się orientuję, to właśnie przystanek Fikakowo stał pod znakiem zapytania.
- 5 0
-
2013-02-15 06:19
A wszystkie z nich na wizualizacji (2)
papierze, studium wykonalnosci, planie inwestycyjnym, koncepcji, obietnicach wyborczych no i marzeniach ludzi
- 21 17
-
2013-02-15 21:50
Wreszcie coś o PKM w Gdyni.
Dlaczego dopiero rok 2020 skoro tory już leżą. Wyremontować i zelektryfikować torowisko, budując równocześnie stacje. Dlaczego gdyńskie i gdańskie muszą być "spójne architektonicznie"? Różne miasta - różne perony. Ładny dworczyk w Wielkim Kacku - szkoda że nie będzie w PKM.
- 0 0
-
2013-02-15 07:52
a zobaczysz ile kasy na to juz poszlo i jeszcze pojdzie
a real to ....
- 2 0
-
2013-02-15 20:54
GDYNIA - FIKAKOWO? Fikakowo to nazwa osiedla (które znajduje się w dzielnicy Wielki Kack) i jest oddalone od torów kolejowych o ładne kilkaset metrów
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.