• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie kupuje więcej pociągów

Michał Brancewicz
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Pociąg Impuls dla Pomorza na linii produkcyjnej Newagu.
  • Trwa produkcja pociągów dla województwa pomorskiego.

Do pięciu zamówionych pojazdów województwo pomorskie domówiło właśnie kolejne cztery elektryczne pociągi. Pierwsze składy pojawią się na początku roku i będą obsługiwały trasy z Trójmiasta do miast regionu, a po elektryfikacji także linię PKM. W sumie wartość zamówienia wzrosła ze 123 do 221 mln zł.



Po województwie pomorskim podróżujesz najczęściej:

Umowa z firmą Newag na dostawę pięciu 5-członowych pociągów została podpisana w drugiej połowie lipca. Jej wartość to 123 mln zł.

Od początku władze województwa pomorskiego zapowiadały, że mogą rozszerzyć zamówienie o kolejnych pięć sztuk. Ostatecznie zdecydowano się na cztery dodatkowe składy.

- Wykorzystujemy opcję zakupu kolejnych pociągów. W maju zamówiliśmy ich pięć, dzisiaj podjęliśmy decyzję zakupu kolejnych czterech. Termin realizacji zamówienia to przełom 2019 i 2020 roku - zapowiada Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Dodatkowe pociągi kosztować będą 98,4 mln zł.

Składy trafią na trasy Słupsk - Gdynia i Elbląg - Gdynia, a po elektryfikacji także na linię PKM. Przypomnijmy: obecnie spółka Pomorska Kolej Metropolitalna szuka wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego zadania oraz budowy nowego przystanku Firoga.

Pociągi z pierwszej zamówionej puli zaczną pojawiać się na początku przyszłego roku.

Nowe pojazdy będą posiadały:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • A kiedy jeden bilet "na wszystko"? (2)

    Tak jak w Warszawie, za 100pln?
    Bo tę planowaną i przedumaną "skarbonkę", panie Świlski, to proszę "w buty" sobie wsadzić...
    Ma być prosto i przystępnie.

    • 17 2

    • W tedy kiedy będzie tyle samo pasażerów jak Wa-wie (1)

      • 1 5

      • a od kiedy przewoźnicy mają płacone od pasażera?

        a nie od "kilometro-składu"?
        I co ma ilość pasażerów do umów i rozliczeń pomiędzy przewoźnikami a sejmikiem i zarzadami miast?

        • 3 1

  • Świlski

    To ten co mu mieszkańcy pomorskiego śmierdzą śledziem?

    • 11 0

  • Tylko 195 miejsc siedzących?

    Nie wiem kto zamawia te pociągi. Niemcy zamówili nowe pociągi regionalne Desiro HC u Siemensa, 4 wagony, 400 miejsc siedzących. Urząd Marszałkowski zamawia pociągi 5-członowe i tylko 195 miejsc siedzących? W Niemczech będą jeździły na połączeniach regionalnych w trakcji podwójnej a na Pomorzu pewnie nie i dla tego będą przepełnione.

    • 9 3

  • Nareszcie nie dziadowska PESA

    To zupełnie inna jakość. pesa bankrutuje z powodu złej jakości- niestety. Nawet Intercity nie chce kupować ich nowych pociągów, bo stoją na bocznicach, albo w serwisie.

    • 10 6

  • Perony na PKM to tragedia (1)

    Nic ich nie nauczyły utyskiwania , pasażerów SKM na dużą odległość peronu od wagonu. Na PKM jest identycznie. Starsza osoba, niepełnosprawna , czy niewidoma nie wsiądzie do pociągu bez asekuracji.

    • 6 5

    • Pełna zgoda!

      Jeździłem pociągami regionalnymi i SKM-ką za granicą. Jeżeli tam jest większy odstęp pomiędzy peronem a pociągiem, to z zapowiedzią nazwy stacji ostrzegają przed przepaścią. Spojrzałem jak duży jest ten odstęp. W wszystkich przypadkach było to odstęp mniejszy niż u nas na SKM-ce. W wielu pociągach wyjeżdża platforma, na którą można nadepnąć. W tedy nie na żadnej dziury pomiędzy peronem a wagonem. W województwie Pomorskiem wiele peronów przebudowano, ale nadal perony są albo za wysoko, albo za nisko (polecam Hel) albo pomiędzy platformą a peronem jest nadal przepaść, bo operator pociągów nie wymierzył jak daleko ma wysuwać się „schodek”. Na SKM-ce to wprawdzie skandal, ale dworzec główny w Gdańsku to nadal katastrofa dla osób starszych. W prawdzie przebudowano perony, zamontowano windy i schody z peronów do tunelu, ale nie z tunelu do hali dworcowej.

      • 4 0

  • (3)

    Inne województwa mają po kilkadziesiąt nowych pociągów. Nawet bliżej setki.

    Przespał Marszałek dotacje unijne

    • 9 1

    • ty może najpierw doczytaj (2)

      bo akurat z wykorzystania dotacji unijnych pomorskie jest liderem.

      natomiast tabor w innych województwach kupują spółki. bo mają taki budżet że mogą

      • 4 2

      • one mają kasę my jak zwykle nie...w urzędzie marszałkowskim niedaizm rozwiniety

        • 3 0

      • tabor w innych województwach kupują spółki.

        zwłaszcza w zachodniopomorskim, świętokrzyskim, lubelskim, hehe

        • 3 0

  • dziekujemy Panie Adamowicz i gratulacje od Lechii za wygranie w wyborach

    • 0 12

  • PKM potrzebne na Karczemkach

    • 4 1

  • składy dla Polregio...a nie SKM..
    Polregio średni wiek składu 50lat

    • 5 4

  • Praca dla motorniczego? (2)

    Jak zostać motorniczyn takiego pociągu? Wystarczy prawko, badania lek. i kurs?

    • 2 2

    • Motorniczym?

      Użyj tego słowa na rozmowie kwalifikacyjnej, a wyeliminujesz się w przedbiegach.

      • 2 1

    • Piko

      Nie motorniczy, a maszynista.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane