- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (158 opinii)
- 2 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (255 opinii)
- 3 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (76 opinii)
- 4 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (91 opinii)
- 5 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (204 opinie)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (201 opinii)
Wraca ruch pociągów. Przyczyną problemów błąd w oprogramowaniu urządzeń
W czwartek 17 marca nad ranem spółka PKP PLK poinformowała o usterce urządzeń sterowania ruchem kolejowym w kilkunastu lokalnych centrach m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku. Wywołało to chaos i opóźnienia na wielu liniach m.in. w ruchu pociągów regionalnych i po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Początkowo nieoficjalne informacje mówiły, że mogło dojść do cyberataku, jednak producent systemu przyznał, że przyczyną awarii były błędy w formatowaniu czasu.
Aktualizacja, godz. 19:30.
Do godziny 18:00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów.
Aktualizacja, godz. 16:30.
W kolejnym oświadczeniu firma Alstom informuje, że "działa z maksymalną prędkością w celu przywrócenia sprawności urządzeń Bombardier Transportation, w których wystąpił dziś rano błąd".
Przedstawiciele firmy zapewniają, że ponad 60 proc. urządzeń jest już przywróconych do eksploatacji, pozostała część zostanie przywrócona do końca dnia.
Aktualizacja, godz. 13:14
Wznawiana jest praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Obecnie przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice - Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizacje ruchu.
Aktualizacja, godz. 11:40.
Po kilku godzinach od wystąpienia awarii systemu sterowania, do sprawy odniósł się Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Podkreślił, że jego firma - będąca producentem systemu, który uległ awarii - jest świadoma sytuacji i monitoruje usterkę kodowania daty w systemach sterowania ruchem Bombardier, która wpływa na ruch komercyjny w Polsce.
Jak dodał, bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone, a przyczyną awarii był błąd w formatowaniu czasu, a nie cyberatak.
- Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania exBombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem - napisał Sławomir Cyza w oświadczeniu.
Aktualizacja, godz. 11:20.
Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Gdynia, Tczew, Działdowo, Ciechanów.
Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.
Aktualizacja, godz. 11:05.
Jak poinformował Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury identyczne jak w naszym kraju usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez firmę Alstom/Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu.
- Przyczyna nadal jest przedmiotem ustaleń. Spółka PKP PLK nieustannie pracuje nad minimalizacją skutków awarii, która dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego w Polsce - powiedział Adamczyk.
Aktualizacja, godz. 10:30.
Spółka PKP Intercity opublikowała listę odwołanych pociągów z uwagi na usterkę systemu LCS:
- Poc 1500 relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 1510 Neptun relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - Cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 54000 Sobieski relacji Gdynia - Wiedeń - na odcinku Gdynia Gł - Warszawa Wsch pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 5400 relacji Gdynia Główna - Gliwice - na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wsch -pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 1420 Daszyński relacji Warszawa Wsch. - Bielsko Biała - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 4120 Daszyński relacji Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
- Poc 31102 Hańcza relacji Kraków Główny - Suwałki - na odcinku Białystok - Suwałki uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
- Poc 13102 Hańcza relacji Suwałki - Kraków Główny - na odcinku Suwałki - Białystok uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
- Poc 4504 relacji Bielsko Biała - Gdynia Główna - na odcinku Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa ( Bielsko Biała - Katowice) dalej poc. stałego kursowania.
- Poc 1900 relacji Warszawa - Łódź Fabryczna - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
O opóźnieniach i chaosie, jaki panuje na torach, od rana informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Awaria sterowania torami w Gdyni (92 opinie)
Okazuje się, że problemy nie dotyczą tylko Trójmiasta i Pomorza, ale całego kraju. Skala awarii jest duża, czego nie ukrywają przedstawiciele spółki PKP PLK. W przesłanym mediom oświadczeniu Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki przyznaje, że w czwartek 17 marca ok. godz. 4 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.
- Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą - poinformował Siemieniec.
Awaria w 19 centrach, w tym trzech na Pomorzu
Awarii uległy m.in. centra w Gdyni, Tczewie i Miastku. Z naszych informacji wynika, że podobny los spotkał 16 innych lokalizacji w całym kraju oraz w Czechach. Utrudnienia dotyczą ok. 820 km linii kolejowych. Nie działa też Portal pasażera, a więc platforma informująca o awariach i utrudnieniach na kolei.
Co ciekawe, usterka ma dotyczyć tylko jednego z producentów systemu sterowania (Bombardiera). Urządzenia innych operatorów działają bez zakłóceń. Według rozkładu kursują m.in. pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.
Na problemy spółki odpowiedzialnej za utrzymanie infrastruktury reagują już pierwsi przewoźnicy. Spółka PKP Intercity zwróciła się do pasażerów, by ci rozważyli dziś rezygnację z podróży.
- W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego - poinformowała spółka na Twitterze.
Przyczyną cyberatak? Dziś posiedzenie specjalnego zespołu
W Internecie m.in. na branżowych portalach poświęconych kolei natychmiast pojawiły się spekulacje, że doszło do cyberataku. Spółka oficjalnie nie potwierdza tych informacji. Jednak jak poinformował Janusz Cieszyński, sekretarz stanu Cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jeszcze w czwartek zbierze się zespół ds. incydentów krytycznych.
- W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Ponadto - jak informuje spółka PKP PLK - działa już specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji.
Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa usuwanie skutków awarii.
Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.
Opinie wybrane
-
2022-03-17 09:13
Pora przestać udawać (9)
Co najmniej od początku napływu emigrantów socjalnych na granicę z Białorusią rosja atakuje Polskę. Kto powiedział, że każda napaść musi wyglądać tak samo, jak obecnie ruskich na Ukrainę?
- 127 36
-
2022-03-18 15:00
Od przynajmniej 92 rosja atakuje Polskę, od środka. W momencie upadku związku został napisany plan na atak w 2021.
- 0 0
-
2022-03-17 21:18
tak i jest pierwszy raz w historii wszechświata kiedy strona atakowana udaje że to deszcz pada i że "dział IT puścił hotfixa bez przetestowania"
- 1 0
-
2022-03-17 15:19
Pora przestać
brac twarde narkotyki albo pora udac sie do lekarza psychiatry. Takie przypadki gdzie wszedzie widzisz spisek sie leczy.
- 4 2
-
2022-03-17 13:12
I co kacapy na forum...?
Błąd daty a nie waszą aktywność, wy to możecie pierogi ukraińskie zjeść
- 6 4
-
2022-03-17 11:56
I przy okazji zaatakowała swojego sojusznika w Azji? Nie żebym nie doceniała zła, jakiego mogą narobić, ale czy stać ich na utratę zaufania tych nielicznych, którzy się jeszcze od nich nie odwrócili?
- 11 2
-
2022-03-17 09:24
Mogą nas w semafor cmoknąć (3)
- 36 3
-
2022-03-17 11:15
PKM zawsze się spóźnia i bez cyber ataków (2)
PKMka jeździ raz na godzinę a i tak potrafi się spóźnić lub nie przyjechać więc nie ma wielkiej różnicy
a może to Obajtek przerażony, że ludzie nie chcą kupować benzyny za 8pln i przesiadają się na pociągi ?- 27 8
-
2022-03-17 13:53
PKM zawsze się spóźnia
Bo ma system antyterrorystyczny i dywersant nigdy nie będzie wiedział kiedy PKM go zaskoczy.
- 14 1
-
2022-03-17 13:06
Jeżdżę PKMką codziennie
I zawsze jest o czasie. Za to SKMka nawet bez problemów ma problem z byciem na czas xD
- 6 2
-
2022-03-17 10:12
rozkład jazdy (1)
Co dziwnego że pociągi się spóżniają, tak było zawsze i jest to norma. Dopiero jak jedzie o czasie to jest podejrzana sytuacja i krecia robota
- 41 50
-
2022-03-17 20:53
dziś pociągi w ogóle nie jeździły mądry człowieku
- 0 1
-
2022-03-17 09:08
przecież szanowny pan prezydent UA cały czas mówi żeby Polska bardziej się złączyła i pomogła im (23)
więc widać efekty i tyle w temacie
- 31 147
-
2022-03-17 13:52
głupi i głupszy
- 1 0
-
2022-03-17 13:43
Onuca alert ! :-)
- 2 1
-
2022-03-17 12:02
nie w temacie lecz na temat
- 1 0
-
2022-03-17 10:27
czyli nie pomagać?
wyjedz do rosji skoro tak lubisz bo Polska to nie rosja
- 14 1
-
2022-03-17 09:41
Śmierdzisz ruską onucą
- 24 3
-
2022-03-17 09:36
(2)
Jeszcze my się dajmy skłócić... O to właśnie Putinowi chodzi
- 28 2
-
2022-03-17 09:39
(1)
Ale my się nie kłócimy. Przecież to ruski troll napisał ten post.
- 30 1
-
2022-03-18 01:39
Nigdy! Zawsze razem. Chyba że PO coś znowu odwali
- 0 0
-
2022-03-17 09:29
Minister poinformował że to urządzenia Alsthom, francuskiej firmy (2)
- 7 2
-
2022-03-17 11:16
jak zwykle to nie nasza wina że nie umiemy zaprokjektować tak systemu żeby nie padał po najmniejszej awariii (1)
nadal mamy sprawnych kilkaset urządzeń innych firm - ale amatorszczyzna nie potrafi stworzyć systemu odpornego na awarie...
jutro zhakują urządzenia innej firmy - a my nadal będziemy się tłumaczyć że nikt u nas za nic nie odpowiada?
dla tego system sterowania buduje się z urządzeń różnych firm i zostawia zapas żeby donadal mamy sprawnych kilkaset urządzeń innych firm - ale amatorszczyzna nie potrafi stworzyć systemu odpornego na awarie...
jutro zhakują urządzenia innej firmy - a my nadal będziemy się tłumaczyć że nikt u nas za nic nie odpowiada?
dla tego system sterowania buduje się z urządzeń różnych firm i zostawia zapas żeby do takich sytuacji nie dochodziło... ale dopóki najważniejszą kwalifikacją do zarządzania jest legitymacja partyjna to na porządnie zabezpieczone systemy bym nie liczył- 4 9
-
2022-03-17 13:15
Nie my a francuzi i to powiązani przez spółkę zarejestrowana w GB ale będąca spółka rosyjska
- 1 0
-
2022-03-17 09:27
Sugerujesz, że lepiej od razu kapitulować (11)
i przygotować się do pisania cyrylicą i mieszkania na Syberii? Dziękuję, postoję.
- 52 6
-
2022-03-18 01:37
Cyrylicą już piszemy. Priwit i diakuju
- 0 0
-
2022-03-17 09:29
W 1610 Krym był polski (9)
- 12 11
-
2022-03-17 12:14
Weź sprawdź ile lat Polski nie było wcale, (2)
a jej duża część należała do Rosji. Teraz knutin może się upominać o te tereny?
- 2 2
-
2022-03-18 01:38
Może. I jeszcze prawosławnych mamy
- 0 0
-
2022-03-17 13:55
Teraz knutin może się upominać o te tereny?
Że niby przez zasiedzenie?
- 1 0
-
2022-03-17 11:58
1610 +400 = 2010 (1)
"TU" nie ma przypadku...
- 2 2
-
2022-03-17 13:14
Tu Z k... Z Tu też nie ma przypadku
- 0 0
-
2022-03-17 09:38
(3)
A putler był kiedyś człowiekiem
- 22 6
-
2022-03-17 11:06
Nie był (1)
To homosoviecticus.
- 7 0
-
2022-03-17 13:13
Kacapus kałmukus
- 1 0
-
2022-03-17 10:52
Ale to nic pewnego
Są różne teorie.
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.