- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (23 opinie)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (514 opinii)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (56 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (538 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (296 opinii)
Port Gdynia przez 90 lat "budował" Gdynię
Port Gdynia powstawał, gdy o mieście w tym miejscu śnili tylko najwięksi wizjonerzy. Ale to dzięki niemu dzisiejsze władze Gdyni mają problemy, o których w innych miastach mogą tylko pomarzyć. W tym roku Port w Gdyni obchodzi 90-lecie.
Najlepszy przykład "problemu" wynikającego ze związku miasta z portem to rozbudowa Trasy Kwiatkowskiego, która dwoma pasami w obu kierunkach łączy port z obwodnicą Trójmiasta. Kosztowała ponad 231 mln zł. Budowę ukończono w 2008 roku. Ale miejscy urzędnicy od lat przekonują, że jej już... nie chcą. Konkretniej: nie chcą nią zarządzać.
- Jeżdżą po niej pojazdy ciężarowe. Często przewożą towar z portu, który zakupiła np. firma z Sosnowca. Dlatego droga powinna mieć charakter krajowy, łączy przecież drogę krajową, jaką jest obwodnica z bezsprzecznie krajowym portem morskim - przekonuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
O co chodzi? Oczywiście o pieniądze. Każdy remont przeciążonego przegubu to koszt rzędu kilku milionów złotych. A przegubów jest kilkanaście.
- Obliczyłem, że powstanie portu pochłonęło ok. 1 mld dolarów, przekładając to na dzisiejszą siłę nabywczą. Dziś rozbudowujemy go, inwestując na przestrzeni ostatnich lat ok. 500 mln zł - mówi Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej w Porcie Gdynia.
Inwestycja w pierwszy polski powojenny port sprawiła, że mała rybacka wioska stała się miastem. Gdy w 1920 roku inż. Tadeusz Wenda stał na nizinie pomiędzy biedną wsią Gdynia a Oksywą, niewielu wierzyło, że śmiały plan budowy portu da się zrealizować tak szybko i z takim rozmachem. Wenda nie miał wątpliwości. W swym raporcie pisał:
"Miejscowość ta ma następujące zalety: osłonięta jest przez półwysep Hel nawet od tych wiatrów, od których nie jest wolny Gdańsk. Głęboka woda leży blisko od brzegu, a mianowicie linia 6 mt. głębokości w odległości 400 mt. od brzegu, a linia 10 mt. głębokości w odległości od 1300 do 1500 mt. Brzegi są niskie, wzniesione na 1 do 3 mt. nad poziomem morza. Jest obfitość wody słodkiej w postaci strumyka "Chylonja". Bliskość stacji kolejowej Gdynia (2 km). Dobry grunt na rejdzie..." [pisownia oryginalna - red.]
Dwa lata później postanowiono zbudować port. Inwestycja spłaciła się już przed wojną. Nic dziwnego - nie tylko tempo budowy było ekspresowe, rozwój Gdyni również miał charakter skokowy. W 1926 roku otrzymała ona prawa miejskie, a port - dzięki preferencyjnym cłom - szybko był uznawany za najważniejszy punkt Morza Bałtyckiego. Do Gdyni zaczęły ściągać tysiące ludzi z całej Polski. Wtedy nikt nie znał pojęcia "American dream", bo każdy, kto miał wielkie marzenia i zapał do pracy emigrował nad morze, a nie za ocean.
W efekcie dynamicznie rosła liczba mieszkańców. W 1926 roku było to zaledwie 12 tys. ludzi, a w 1939 roku już 127 tys. osób. Rok przed II wojną światową port odwiedziło ponad 6,5 tys. statków. Wybuch wojny powstrzymał rozwój portu i miasta. Ale nie na długo. Po 1945 roku ponownie był to jeden z najprężniej rozwijających się ośrodków w Polsce. Mieszkańcy byli przyzwyczajeni do odbudowy...
Jeszcze dwa lata po wojnie port oczyszczany był z wraków i min. Trzeba było odtworzyć 370 metrów falochronu, 6 tys. metrów nabrzeży, baseny portowe, 19 magazynów, budynki gospodarcze, elewatory, Łuszczarnię Ryżu, Olejarnię, chłodnię czy zbiorniki na paliwa - a to wszystko było jedynie tzw. "Małym planem odbudowy".
Na efekty w mieście nie trzeba było długo czekać. Powstały nowe i reaktywowały się działające przed wojną firmy maklerskie, spedycyjne, przeładunkowe. Triumfy święcił działający do dziś z sukcesami C.Hartwig, a zaopatrywaniem statków zajęła się sławetna niegdyś Baltona. Powstała też mająca silną pozycję na rynku po dzień dzisiejszy Morska Agencja Gdynia.
Gdynianie do dziś lubią powtarzać, że ich miasto powstało z morza i marzeń. Nic dziwnego - praktycznie nie ma w tym mieście kogoś, kto nie pracowałby w firmie związanej z morzem lub nie miał w rodzinie lub wśród przyjaciół osoby, która byłaby związana z szeroko rozumianą branżą morską i portową.
Miejsca
Opinie (127) 2 zablokowane
-
2012-09-06 13:34
trzeba powiedziec glosno : (1)
Władza od 20 lat niema pomysłu na gospodarkę morska , jedyne co umieją robić to likwidować - widać to po portach , stoczniach i rybołówstwie
- 10 3
-
2012-09-06 13:50
Popieram
wszystko rozwalone dokumentnie !!
- 1 2
-
2012-09-06 11:50
Wiceprezydent Stepa nie chce drogi czyli Trasy Kwiatkowskiego
ale podatek drogowy od firm transportowych to co roku podnosi i chce.
- 14 4
-
2012-09-06 11:48
Osiągnięcia okresu II RP
Pomyślcie. Przez 20 lat po odzyskaniu niepodległości osiągnęli tak wiele. Nie mówię tylko o gospodarce, mam na myśli przede wszystkim pokolenie tzw. "kolumbów" wychowanych w tym okresie w duchu patriotyzmu. Co my osiągnęliśmy po 20 latach od upadku komuny? Wszyscy pędzą tylko za kasą, a dzisiejsza młodzież (przynajmniej jej większość) poziomem intelektualnym dostosowuje się do debili z MTV lub typów pokroju Wojewódzkiego. Pytanie, co by się stało gdyby dziś ktoś chciał nam zabrać wolność? Czy ktokolwiek mógł by się przeciwstawić? Czy była by to tylko kwestia ceny?
- 13 1
-
2012-09-06 11:26
ŻENADA
Trzeba uznać fakty:
- coraz większe podatki związane z ograniczeniem co2 w szczególności do armatorów morskich ( zmuszanie ich do moderniazacji wysrubowanych norm ekologicznych w strefach morskich UE ) oraz trend spadkowy,zadłużeniowy w UE powoduje masowe oddawanie statków NP: SZCZEGÓLNIE KONTENEROWCE, TANKOWCE na złom i rosnie bezrobocie wsrod oficerów morskich.....
- brak wsparcia państwa wobec lokalnych portów i armatorów , wybudowanie stadionów zamiast następnej waznej inwestycji jak połączenie nabrzeżnych miast autostradą relacji kalilingrad -słupsk- szczecin - rostock-hamburg oraz pogłębienia portów szczególnie Gdynia, Toru zalewu szczecińskiego do SZCZECINA, mało kto wie że lepiej przeładowuje sie w rostoku niż polsce
- przegrana sprawa z Elblągiem , brak konsekwentnego myślenia na temat przekopu Skowronek ( dłuuuuuży sie sprawa) brak szybkiej komunikacji z lądem..., ładunki przejeli Rosjanie z Ukrainy i Białorusi.
- brak prężnych działań armatorów i kolei tworzenia hubów na płd Polski, towar nie będzie czekał na tory ,cięzarówke lub stempelek w odprawiel iczy się czas...- tą sprawe już przegraliśmy z H......G L...D JUŻ TWORZY TERMINALE lądowea kontenerowo -kolejowe NA PŁD ALE NA NIEMIECKIE PORTY w Hamburgu za Polskie pieniądze pozyczone od UE
- brak relatywnego myślenia na temat edukacji i wychowaniaa morskiego , gdzie jest ta liga...( co jest z przed wojny?)>>> co robi? co krzepi? co naucza?
uczy jak zdobywac stołki za pomocą w-wy w dystrykcie morskim.
- Uczelnie morskie o profilu morskim powinny być całkowite płatne , brak żadnego dofinasowania,produkujemy ludzi za państwową kase a nauka trwa 5lat ,a w azji nauka trwa 3 lata z stażem i możesz być 2oficerem od rzutu i lepiej są traktowani przy awansach i pływają po 7 miesięcy a polak po 3 i ma dosyc..Inną sprawą są egzaminy ma GMDSS(cegła teorii- liczy sie tylko praktyka) I DALEJ URZĘDÓWKI NA PATENTY - panowie jeżeli ktoś się uczy tyle lat to wie co się uczył( Najlepsza Akademia Morska - 100% pracy na morzu - inne out, po co do licha tyle tych egazminów , liczy sie język i praktyka tylko - zależy im tylko na kasie z tym z góry.Indyjczyk robi gmdss w tydzień .- 8 1
-
2012-09-06 10:05
Co to ma być artykuł sponsorowany w formie odgrzewanego kotleta, mam na myśli drugą cześć artykułu. (13)
Ile razy można pisać w kółko artykuły na ten sam temat?
- 19 32
-
2012-09-06 10:15
jak już nie wiecie co powiedzieć, to strzelacie z artykułu sponsorowanego.. (12)
żentex.
- 11 6
-
2012-09-06 10:18
To jest w pewnym sensie artykuł sponsorowany (11)
nikt za niego bezpośrednio nie zapłacił, ale został w ramach okresowej rocznicowej s****zki przygotowany przez portowy PR i wysłany do portalu, który temat podjął.
- 7 11
-
2012-09-06 10:19
a po co? (10)
- 5 1
-
2012-09-06 11:09
Takie artykuły są jak zasługi dla firm o których się pisze (1)
W przyszłości może być wdzięczność w postaci stanowiska pracy w magistracie lub porcie.
- 3 5
-
2012-09-06 11:23
albo zleconko jakieś...
- 1 2
-
2012-09-06 10:20
"nikt nie wie po co, wiec nie musisz sie obawiac, ze ktos zapyta" ;) (7)
miś :)
- 12 2
-
2012-09-06 10:54
no fakt, statków od tego nie przybywa ;) (1)
- 1 2
-
2012-09-06 10:56
ale samopoczucie dyrektorow rosnie :)
- 1 4
-
2012-09-06 10:27
taa... brawo dla tego pana:) (3)
- 2 1
-
2012-09-06 10:41
kurde, jak te teksty z filmów Barei do dziś pasują do rzeczywistosci ;) (2)
- 6 2
-
2012-09-06 10:50
wtedy były wydziały propagandy
dzisiaj działy PR, to to samo ;)
- 3 3
-
2012-09-06 10:48
bo rzecywistość się nie zmieniła
- 3 1
-
2012-09-06 10:23
10/10
- 2 1
-
2012-09-06 10:20
ten film to niedługo (3)
będzie z gatunku "archeologia", bo wszelkiej maści solidaruchy rozwalają gospodarkę (w tym i morską) od ponad 20 lat, a ta jeszcze się broni jak Westerplatte i Hel w 1939tym ...
- 25 9
-
2012-09-06 10:22
no! to prawda. (1)
TO przecież związki rozpieprzyły Dalmor :-)))))
- 13 3
-
2012-09-06 11:08
i agentura komunistyczna.
- 5 2
-
2012-09-06 10:49
jesteście byłym milicjantem czy tylko pożytecznym idiotą popieranym przez "młodych..."?
- 3 5
-
2012-09-06 10:09
Dawny blask... (3)
Teraz brud, smród i ubóstwo.
- 28 49
-
2012-09-06 10:45
CHYBA TROCHĘ PRZESADZASZ KAT (2)
jaki brud, jaki smród? gdynia jest fajnym, dość czystym i nowoczesnym miastem. pojedź do afryki to zobaczysz co to jest brud i smród.
- 11 1
-
2012-09-06 10:53
Po co do Afryki? On jest z Gdańska to dobrze wie co to brud smród itd.
a swoje kompleksy chce na Gdynie przenieść.
- 19 11
-
2012-09-06 10:53
On napisał w przenośni na temat rozwoju gospodarczego morskiego miasta w czasach rządów ludzi, którzy dążą do wyprzedaży wszystkiego by mieć potem jednocześnie i tłuste od własnego dobrobytu, i czyste przed sądem ręce.
- 2 7
-
2012-09-06 10:22
?
Kto zamówił ten artykuł, bo czyta się go jak materiał zamawiany?
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.