• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • Mnie interesuje i boli upadek gdyńskich portów gdzie spadają przeładunki (37)

    I będą grupowe zwolnienia. Szczurek why?

    • 164 56

    • Za płytkie nabrzeża !!!

      Powód jest prosty. Gdańsk ma lepszy dostęp dla dużych statków. A w Gdyni jest słaby. Gdynia nadaje się do statków wojskowych.

      • 0 0

    • A mnie interesuje (12)

      Jaka choroba męczy twoją głowę? Trolizm złośliwy?

      • 43 53

      • Troll z urzędu miasta na stanowisku. (9)

        Powiedz, że jest z pisu lub po i dlatego mówię prawdę.

        • 29 18

        • Wiesz co (7)

          Za żadne skarby świata nie mogę zrozumieć o co chodzi w twojej wypowiedzi.

          • 23 23

          • (6)

            Troll który pracuje w urzędzie miasta nie jest od myślenia.

            • 22 7

            • Znaczy ja? (5)

              Nie pracuję w urzędzie miasta tylko w prywatnej firmie ktora zajmuje sie obsługą statków w trójmiejskich portach i komentarz dotyczacy p. Szczurka oraz upadku portu w Gdyni został ewidentnie napisany przez jakąś gimbaze o mózgu wielkości orzeszka. Jak chcesz sie skonfrontować live to pisz dalej te komenty bez podpisu a zapewniam cię ze pójdę do mojego prawnika i ci wytocze sprawe o zniesławienie.

              • 19 42

              • Zniesławienie? (1)

                LOL. Tzn. że posądzenie o przynależność do szczurzej kamaryli zniesławia? Sam bym tego lepiej nie wymyślił.

                • 16 4

              • I to jest słynny troll ze srebrzyska. Artykuł jest o tym, że Gdańsk a on o Gdyni.

                • 0 3

              • Nie strasz nie strasz bo sie obsr*sz haha prawnikiem a nie stac go na dobrego drinka w barze

                • 15 3

              • To podpisz się. Co za sława cię broni :)? Ten sam co reprezentuje Gdynie przed komisja Europejska w sprawie lotniska :), ty pracujesz a nie masz firmy i cię stać:)? Kiedy ostatnio byłeś u lekarza?

                • 19 6

              • co za debil straszy gimbaze prawnikiem ???

                • 41 6

        • Hahaha, sądzisz, że urzędnik z UM ci odpisuje w niedzielę? Ładnym ułomem musisz być.

          Wiesz jaka jest różnica między trollem z UM a tobą, czyli trollem z portalu trójmiasto.pl? Urzędnik w weekendy nie pracuje, a ty trollu od pierwszego postu każdego artykułu na trójmiasto.pl po 7 minutach od wstawienia artykułu w niedzielę, już go skomentowałeś. To pokazuje skalę twojego upośledzenie. Przecież ty codziennie, dzień w dzień, odświeżasz komentarze i prowadzisz dyskusję, nawet w sobotę i niedzielę. Naprawdę musisz mieć marne życie.
          Tak na marginesie. Artykuł jest o gdańskim porcie, ale twoja "inteligencja" kazała ci napisać coś o gdyńskim porcie i o Szczurku. Co potwierdza dwie rzeczy. Musisz być zwolennikiem Gdańska i nie lubić Szczurka.

          • 14 11

      • To jest typowa mentalność KOD-u (1)

        Nie mamy zabawek, które moglibyśmy mieć, gdybyśmy wygrali, więc wszystkiemu winny Kaczor (tutaj Szczurek).
        I nie ma znaczenia, że Szczurek nie ma żadnego wpływu na to, co dzieje się w Porcie, ale jest winny i tyle.
        Za komuny wszystkiemu winni byli Zaplute Karły Reakcji, później imperialiści i cały Zgniły Zachód, potem cykliści i bikiniarze, potem Żydzi, a potem znowu amerykański imperializm.
        A w Gdyni wróg jest jeden - Szczurek.

        • 17 23

        • Dokładnie. Widać, że koleś ma zacięcie polityczne na Szczurka i Gdynię.

          Manipuluje opinią publiczną, pisząc te swoje komentarze, choć sam na pewno wie, że Port Gdynia, to spółka skarbu Państwa, a więc państwowa i miasto Gdynia nie ma do gadania za wiele w kwestii działalności tej spółki. Miasto, co najwyżej może drogę zbudować do portu.

          • 4 4

    • Przez ostatnich kilkanaście lat Gdynia prowadzi propagandę (4)

      Wyborcom to odpowiada i głosują. Rzeczywiste wyniki Gdyni i jej pozycję też wszyscy znają. Wszyscy ci odporni na propagandę UM Gdynia

      • 38 19

      • ładny idiota. (3)

        Co ma miasto i jego propaganda do portu w Gdyni. Port w Gdyni jest własnością skarbu państwa. Ma swój zarząd, który odpowiada za działalność, w tym za wyniki przeładunków. Co mają wyborcy z Gdyni i jakaś propaganda miasta do wyników przeładunków. Chłopie chory na głowę jesteś.

        • 11 8

        • A to ma miasto do tego, że odpowiada za politykę przestrzenną i infrastrukturę na terenach okołoportowych, a to się przekłada na atrakcyjność samego portu.
          Trzeba być wyjątkowym głąbem, aby tego nie rozumieć.

          • 4 3

        • no proszę ładny chłopie (1)

          a zapomniałeś lub może nie wiesz że reprezentanci miasta siedzią w radzie nadzorczej portu?

          • 5 1

          • Haha. Ty naprawdę upośledzony jesteś. Dlatego wyłożę argumentację jak dla nastolatka.

            To jest skład rady nadzorczej Portu Gdynia: Członkowie Rady Nadzorczej:
            Andrzej Stanisław Grzelakowski - Przedstawiciel Gminy Gdynia Przewodniczący Rady Nadzorczej
            Waldemar Jerzy Pawilczus - Przedstawiciel Skarbu Państwa Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
            Andrzej Daniel Zwara - Przedstawiciel Gminy Gdynia Sekretarz Rady Nadzorczej
            Jerzy Paweł Bieliński - Przedstawiciel Gminy Gdynia
            Aleksander Stanisław Jankiewicz - Przedstawiciel Skarbu Państwa
            Elżbieta Jadwiga Jaskólska - Przedstawiciel Skarbu Państwa
            Janusz Aleksander Karp - Przedstawiciel Skarbu Państwa
            Witold Grzegorz Reclaf - Przedstawiciel Skarbu Państwa
            Zenobiusz Wojciech Żurawik - Przedstawiciel Gminy Gdynia

            Po 1. - Jak więc widzisz, jest 5 osób ze Skarbu Państwa, wskazywanych przez ministerstwo skarbu zarządzane przez PIS i 4 osoby z gminy Gdynia. Skarb państwa ma większość.

            Po 2. Rada nadzorcza to organ kontrolny, który mianuje prezesa, wiceprezesów.

            Po 3. Port w Gdyni ma zarząd, który kieruje portem i jego działalnością. Ma prezesa oraz w czerwcu 2016 r. 2 wiceprezesów. Jak pisało trójmiasto.pl "Decyzją Rady Nadzorczej na stanowisko wiceprezesa i dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem powołany został Grzegorz Dyrmo, a na stanowisko, wiceprezesa i dyrektora ds. finansów i zarządzania finansami powołany został Piotr Nowak."
            Szybkie wygooglowanie nawzwiska Grzegorz Dyrmo odsyła nas do strony PIS ze Słupska. Piotr Nowak pewnie też jest z PIS. Więc masz jednego prezesa i 2 wieceprezesów z PIS. Więc nie pisz, że Szczurek i władze samorządowe są odpowiedzialne za spadek przeładunków, bo od tego jest zarząd.

            • 14 3

    • A co ma (12)

      Szczurek do prywatnej firmy? Tak z niewiedzy zapytam?

      • 20 18

      • A dlaczego budyń wybudował drogi i całą infrastrukturę do DCT? (10)

        Szczurek tylko narzeka, że tiry mu pasują estakade i musi wymieniać kulki na filarach. Wymiana dwóch trwa zazwyczaj pół roku :).

        • 34 10

        • buahahahaah (6)

          Pieniądze z UE rozdziela i przyznaje rząd w Warszawie. Widać tu jak na dłoni ile miliardów poszło tylko do Gdańska a ile na resztę 3miasta. OPAT (znaczy jego obstrukcja przez Tuska i platformę z Gdańska) w kontekście tej kasy brzmi szczególnie szyderczo.

          • 20 17

          • (2)

            Ile do Opat chciała dołożyć Gdynia? Zero kochani czytelnicy, licząc ze Państwo zrobi całość, a w tak zwanym międzyczasie topi 100 mln (cały wkład w Opat ) w chory projekt lotniska. I to cała prawda o strategii Gdyni:(

            • 14 3

            • Brednie piszesz, że zero chciała Gdynia dołożyć. Gdynia chciała, żeby inne gminy też się dorzuciły. (1)

              Ale kwota inwestycji jest ogromna i potrzeba pomocy od państwa.

              • 0 4

              • Nie, Gdynia chciała, żeby inni za nią odwalali całą robotę i za to płacili. Podobnie rzecz się ma z bezkolizyjnymi przejazdami przez tory na Chyloni, czekają aż PKP za nich to zrobi, tymczasem w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim czy Lęborku to miasta pobudowały bezkolizyjne przejazdy i jakoś fakt, że prowadzą one przez tereny kolejowe im nie przeszkadzał, a w Gdyni wieczne tłumaczenia, że oni nic nie mogą.
                A koszt OPAT jest porównywalny z kosztem tunelu pod Martwą Wisłą, więc Gdynia z Rumią i Redą przy dobrze napisanych programach o dofinansowanie spokojnie by to same udźwignęły, tylko trzeba chcieć a nie trwonić prawie 200 mln zł na lotnisko, szkoły filmowe i inne infoboxy.
                Gdyby te pieniądze potraktować jako 15% wkład własny (a można dostać 85% dofinansowania przy dobrze napisanych projektach), to spokojnie można było dostać około 1 mld zł dofinansowania.

                • 8 0

          • i pewnie dlatego Rzeszów, w którym nigdy nie rządziło PO ma 2 miejsce w pozyskiwaniu środków z UE (2)

            a Gdynia jest w piątej dziesiątce?

            Może władze Gdyni są po prostu słabsze i mniej skuteczne?

            • 29 9

            • Bo w Rzeszów PO inwestowała, żeby odebrać władzę PiSowi (1)

              A pomagał im w tym znakomicie niejaki poseł Bury, oskarżony o łapownictwo.

              • 15 16

              • Hhhhaaaaa

                • 8 2

        • Odpowiedz na pytanie, co ma miasto Gdynia do portu Gdynia, spółki skarbu pańśtwa?

          • 7 8

        • budyn wybudowal.....ha ha he

          • 7 13

        • Jak dla mnie w Gdańsku zastanawiają się jak coś zrobić i to robią, a w Gdyni szukają powodu dla którego się nie da

          • 29 5

      • Biorąc pod uwagę

        że Zarząd Morskiego Portu Gdynia należy w 99% do Skarbu Państwa a nie do gminy Gdynia

        • 18 19

    • Oczywiście o gigantycznych spadkach w gdyńskim BCT na trojmiasto pl nic nie ma (1)

      za to pretensje do innych są

      • 23 8

      • Raczej obietkwyny trolluzm z twojej strony. To jest kwintesencja twoich wypocin w komentarzach.

        Obiektywizm pełną gębą. Jak artykuł o Gdańsku, to albo bronisz albo przenosisz dyskusję na Gdynię. Jak o Gdyni, to wiadomo, "Szczurek winny".

        • 5 5

    • palant (1)

      a co ma prezydent miasta gdynia do portu palancie, port nie jest wlasnoscia miasta palancie, a od prezydenta miasta gdynia to wara palancie,

      • 12 12

      • Wszczyscy wyznawcy Szczurka reprezentują twój poziom?

        • 12 12

    • I gdzie beda te grupowki ? Tylko nie pisz, ze na BCT, bo 3 osoby to nie zwolnienia grupowe.

      • 8 12

  • ochrona pozorowana

    Po co walić te banialuki o bezpieczeństwie. Nie oto chodzi. Każdy kto pracował na Północnym wie gdzie jest "oko cyklopa"

    • 0 0

  • (7)

    Weźmiemy to zdanie pod uwagę wv kapitanacie portu gdzie obecnie pracuję na kierowniczym stanowisku.

    • 23 55

    • Kapitanat

      Jestes kierownikiem kotlowni zapewne. :)

      • 0 0

    • (1)

      Przynajmniej sie wyuczył i pracuje godnie ;)

      • 3 0

      • 28 mln

        pracuje czy wypisuje tu idiotyzmy często gęsto? :-)

        • 0 0

    • (1)

      Głupek

      • 5 5

      • Miejsce na podpis jest poniżej.

        • 5 5

    • Tak krótkowzrocznego Kierownika

      Już dawno trzeba było skierować na bruk.

      • 6 3

    • Żalisz się czy chwalisz?

      • 10 5

  • (5)

    Port ma zapewnić bezpieczeństwo podczas załadunków. I to jest priorytet. Zwłaszcza na Bazie Paliw w Północnym. Podglądacze to tylko dodatek

    • 160 68

    • (3)

      da się pogodzić jedno z drugim.
      starczy tylko chcieć

      • 19 19

      • (2)

        Teraz, kiedy w modzie jest terroryzm, otwieranie dla osób postronnych obiektów strategicznych dla funkcjonowania państwa to bzdura. Ostatnie czego potrzeba w porcie to ciekawskich którzy by się wałęsali pod suwnicami i terrorysty co by chciał bombę pod rurociąg naftowy lub zbiorniki z amoniakiem podłożyć.

        • 34 4

        • Spadaj homo sovieticus !!! Czemu nie wysuniesz postulatu restytucji PRL,

          którego władcy obawiali się strasznie sił antysocjalistycznych. Widać to w twoim umyśle i "władców" portu.
          I gospodarzy terenu na Polskim Haku, z którego rozciąga się jeden z najlepszych widoków na port. Byłem tak gdzieś kiedyś obok i zobaczyłem otwartą bramę. Chciałem wejść aby spojrzeć sobie z cypla, ale drogę zagrodził mi jakiś chamowaty facio z głupią miną ważniaka i w nieprzyjemny sposób mnie wyprosił. Ja na jego miejscu rzucił krótkie "jasne, wejdź Pan i popatrz sobie".

          Kilka dni temu byłem naprzeciwko tego miejsca, tam gdzie osiedle buduje Invest Komfort i popatrzyłem na Polski Hak, jak facio i inni gospodarze tego terenu dbają o niego. Fatalnie. Budynek w opłakanym stanie, pełno chwastów i ogólny nieporządek. Władze Gdańska powinny ich stamtąd wyrzucić (przenieść gdzie indziej), bo szkoda aby fajny teren z niezłymi widokami na port zajmowali jacyś ponuracy.

          • 0 0

        • w sumie racja skoro wysyłacie polaków do Syrii...

          • 8 4

    • Dokładnie

      Gdyby port był prywatny to byłyby wycieczki i jeszcze by zarobili na tym :)

      • 0 1

  • Ktoś rozmawiał z władzami portu (5)

    Lub pisał do nich w tej sprawie?

    • 77 5

    • Tak, chodzi o przepustowość dróg dojazdowych. (1)

      by nie było opóźnień TIR-ów z kontenerami. Więcej oglądaczy to więcej aut na drodze. Szybki przeładunek i dostawy to priorytet.

      • 16 5

      • bez obaw, nie przypominam sobie jakoś aby kiedykolwiek przyjeżdżały tam tłumy samochodów

        tym niemniej miejscówki fajne tam były, bez sensu że wszystko pogrodzili, takie miejsca tworzą klimat tego miasta...

        • 0 0

    • (1)

      np. Pan Szanowny Dziennikarz zapytał o to rzecznika portu lub rzecznika DCT? #dziennikarskarzetelnosc

      • 16 0

      • To felieton

        Można pisać co sie chce i nie poniesie sie konsekwencji

        • 5 0

    • Wątpie. Raczej w artykule chodziło o to by ich obsmarować

      • 25 2

  • Boże co za dramat. Pan Naskręt Nie ma jak pooglądać statków. (3)

    • 103 95

    • a no dramat

      to była super miejscówka na wieczorną przejażdżkę z kumplami

      • 0 0

    • Idiota (1)

      • 7 21

      • A ja Ania, miło mi cię poznać.

        • 19 1

  • may

    w domu siedziec a nie statki ogladac ciemno-grodzianie nie dla psa kielbasa

    • 1 1

  • (5)

    Święta racja . Dlatego uważam że Gdańsk nie leży nad morzem - co najwyżej nad rzekami , od których jest także odwrócony plecami - zobacz choćby ulicę Sienna Grobla czy Wiosny Ludów . Jeszcze dużo musi wody przepłynąć w Martwej Wiśle i Motławie byśmy byli jak Kopenhaga Amsterdam czy Antwerpia ...

    • 175 30

    • zgadzam się

      Gdańsk usilnie odwraca się od morza, porzucił piękną wyspę Stogi na rzecz przemysłu, to strefa przemysłowa. Moim zdaniem Gdańsk także nie leży nad Wisłą, Starym Miastem zahacza o Motławę. Gdańsk intensywnie rozwija się w górki morenowe, imitując Gdynię.

      • 0 0

    • Wystarczy czerpać wzorce z Bydgoszczy

      • 0 0

    • (2)

      Niestety wielu mieszkańców na hasło "Gdańsk leży nad morzem" reaguje zdziwieniem. Chyba zaczynam rozumieć czemu...

      • 11 15

      • Jesteś niedouczony czy wredny?

        Nawet mapy nie wiedziałeś. Otóż DCT leży nad morzem.A o gdańskich plażach w Jelitkowie,Brzeźnie, na Stogach i w Sobieszewie nie słyszałeś?

        • 21 8

      • Bo nie leży.

        • 7 20

  • dla mnie to port jest jeszcze za mało chroniony jest to granica państwa no i ten terroryzm .......

    • 8 1

  • 28 mln

    człowiek ciekawski to i krowie w d*pę by zajrzał najchętniej, port to miejsce pracy i każdy ma tam swoje obowiązki. To nie miejsce do pozowania turystom czy spacery między kontenerami. Od takich spraw są dni otwarte np.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane