• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • JUST

    Ciekawy jestem jak będzie wyglądała Polska i życie zwykłych Polaków po wprowadzeniu ustawy JUST (S447/HR1226) ?

    • 4 6

  • odbudować Żuławską kolej dojazdową

    najwyższy czas

    • 15 1

  • Kokoszki najbardziej poszkodowaną dzielnicą na linii PKM (4)

    Jedyna dzielnica na linii kolejowej, która nie ma swojego przystanku PKM, a w takiej Matarni są 3, a będzie czwarty, były mnóstwo podpisów pod budową przystanku Karczemki i co? Samorząd to olał, wolał zbudować przystanek przy lotnisku dla Intela, wcześniej dla dewelopera w Kiełpinku, gdzie mieszka znaczenie mniej ludzi, niż na Kokoszkach. Ciekawe jest, że na przystanku Kiełpinek od razu wita nas wielki baner Hossy, przypadek? Prócz rewitalizacji linii do Kokoszek musi powstać przystanek Karczemki PKM, wraz oczywiście z drogami dojazdowymi czy pętlą autobusową.

    • 26 2

    • Lekarstwem na odległość między przystankami PKM a osiedlami położonymi w ich rejonie

      jest radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w okolicach tych przystanków.

      Dotyczy oczywiście także Kokoszek, Jasienia i Kiełpinka.

      • 8 1

    • Hahaha (1)

      Mieszkam na Karczemkach i jedyne czego potrzebuje to dwupasmowa Kartuska. PKM nic tu nie pomoże. Przeznaczyć te środki na budowę dwupasmowej Kartuskiej

      • 3 12

      • będziesz na niej stał w korku codziennie rano tak jak na dwupasmowej Armii Krajowej

        którą zbudowano równolegle.

        • 10 2

    • dla mnie nie musi być pętli autobusowej, najważniejszy jest przystanek

      • 1 0

  • oczywiście ta linia też powinna obowiązkowo zostać zelektryfikowana

    • 9 1

  • powinni polaczyc te tory z PKMka (1)

    na wysokosci np Rebiechowa

    • 8 8

    • Gdzie i z czym??
      Wiesz w ogóle, o czym mowa?

      • 6 3

  • Pkm Gdynia-koscierzyna

    Konieczny jest rozwój tego kierunku. Coraz więcej osob dojeżdża do pracy z miasta do zakładów budujących sie pod miastem, zukowo kest zablokowane. Jedyna i najlepsza alternatywa do pkm

    • 10 0

  • Do Kartuz to chyba przesada

    Ale do Żukago mogłyby jeździć krótkie sklady-szynobusy

    • 6 5

  • Popieram! Bardzo potrzebne. (1)

    Np. dla mieszkańców Przyjaźni, skąd nie ma żadnego bezpośredniego połączenia do Gdańska. A Stara Piła blisko.

    • 10 1

    • Tak

      Linia kolejowa oczywiście jest potrzebna.
      Ale dzisiaj ze Starej Piły do Gdańska masz autobus 174.

      • 0 0

  • A co na to Burmistrz Żukowa? (2)

    Czy będzie popierał, zbierał podpisy?

    • 7 2

    • grilluje

      • 4 1

    • Strona gminy

      Na stronie gminy ani słowa. A przecież im powinno najbardziej zależeć.

      • 3 0

  • Remont

    Potrzebny remont DW 214 od Sierakowic do Leborka i to natychmiast.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane