- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (229 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (398 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (271 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (63 opinie)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (111 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (261 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 16:31
czemu nazwami wielkich królów
takich jak Jagiełło czy też Kazimierz Wielki nazywane są jakieś uliczki w polu boczne od Starogardzkiej?
- 4 2
-
2018-08-27 15:39
fajna inicjatywa
cza osłodzić wizerun kryminalnej deweloperki :)
- 1 6
-
2018-08-27 09:55
Polska, najdrozsze w budowie drogi w Europie (1)
jakos nie widac tej jakosci, widac za to nalanych kotletami grubasow w limuzynach albo drogich suvach
- 10 2
-
2018-08-27 15:21
PiS mówił że wystarczy nie kraść a sami buduja jeszcze drożej
- 4 0
-
2018-08-27 09:23
(3)
Nie deweloperzy wybudowali tylko mieszkańcy nowych bloków. Na 1000% te inwestycje były wliczone w koszt metra kwadratowego mieszkania.
- 7 3
-
2018-08-27 09:32
Oooo, Ameryka odkryta (1)
- 3 0
-
2018-08-27 15:20
Jakoś w Gdyni coś marnie się dokładają a cena mieszkań równie wysoka
- 2 0
-
2018-08-27 14:13
A 500+ to rzad dal czy podatnicy zaplacili?
- 2 0
-
2018-08-27 08:32
Podsumowując - w 5 lat: Sopot 22,6 mln, Gdynia 50,7 mln, Gdańsk... 329 mln ? (3)
- 14 1
-
2018-08-27 08:44
szczurek jak zwykle tragedia (1)
- 5 1
-
2018-08-27 15:18
Do tego znaczna czesc kwoty z Gdyni dopiero w planach..
- 3 1
-
2018-08-27 08:37
no wiadomo,ktos wziął resztę do kieszeni w Gdańsku...
- 0 5
-
2018-08-27 08:16
Gdansk,Manhattan, Hines (2)
Przy budowie Quattro Towers Hines mial wybudowac nowa droge przy Manhattanie. Zamiast plyt mial byc polozony asfalt. Czemu Gdansk odpuscil ?
- 21 2
-
2018-08-27 15:17
A Ty czemu broniłeś dewelopera by mógł budować mieszkania na Gedani mimo, że miasto pozwoliło mu tylko na boiska?
- 2 0
-
2018-08-27 08:41
Bo to nie ta ulica, kandydacie...
- 3 2
-
2018-08-27 06:51
w tytule " wciągu pięciu lat..." a w treści od roku 2008 (3)
o co chodzi autorowi?
5 lat? czy 10?
co za propaganda... i do tego brak logiki
chyba rzeczywiście traktujecie ludzi jak d**ili- wszystko łykną!- 36 6
-
2018-08-27 13:45
(2)
Przeczytaj artykuł wolniej może zrozumiesz
- 2 0
-
2018-08-27 14:22
masz rację!, ale wiesz to co tam naskrobano- pomiezanie z popląteniem (1)
i stawiam dobra kawę
jeżeli jest ktoś kto rozumie o co chodziło autorce?
czytam piaty raz...i takiej " statystyki" jeszcze nie widziałam i nie słyszałam
statystyka po nowemu- 2 0
-
2018-08-27 15:13
Chodzilo o to by nie bylo widac, że Gdynia w porównaniu do Gdańska i Sopotu jest pod tym względem w czarnej d
- 0 1
-
2018-08-27 15:00
W Gdańsku jak inwestor buduje biurowiec to parkingi podziemne czyli bardzo drogą część inwestycji sam sobie musi wybudować
W Gdyni Szczurek buduje parking podziemny pod biurowcem Boczka, a by było śmieszniej nazywa to budową parku centralnego (tam jest już park od kilkudziesięciu lat)..
- 4 0
-
2018-08-27 06:16
Niby ok ale To nie jest tak dużo na Gdańsk (5)
- 87 22
-
2018-08-27 14:10
(1)
Jakoś w o polowe mniejszej Gdyni wielokrotnie mniej
- 3 0
-
2018-08-27 14:57
I część dopiero w planach
- 2 0
-
2018-08-27 08:49
Jak niedużo, daj więcej!
I to dziś. OK?
- 8 3
-
2018-08-27 07:24
(1)
to są waciki dla takich inwestorów, tym bardziej nie tylko w GD ale całym trójmieście
czekam na remont obwodnicy, bo to będzie cyrk na skalę UE, korki będą do Łodzi
jak się patrzy jaki haj$ biorą z samej turystyki to strach, a ulic nowych brak- 11 7
-
2018-08-27 08:00
Pisuary blokują metropolitarną.
Polskie piekiełko. Ewenement na skalę UE
- 10 12
-
2018-08-27 14:51
Jak to u pani Budnik kolejne podciąganie Gdyni pod sukcesy Gdańska i Sopotu
Artykuł zawiły ale wynika z niego tyle, że Gdańsk i Sopot potrafią wyciągnąć od inwestorów zdecydowanie więcej niż Gdynia, która ma około 250 000 mieszkańców i takie śmieszne kwoty. W dodatku znaczna część tej Gdyńskiej kwoty to dopiero plany na przyszłość.
Dlaczego pani redaktor nie wnika dlaczego Gdynia tak odstaje od reszty?
By było śmieszniej najwięcej zdjęć jest z Gdyni i są podpisane, że z Gdyni w przeciwieństwie do tych z Gdańska. Pani redaktor ma dodatkowy etat w dziale pr um gdynia?- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.