• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny tramwaj na gdańskich torach

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.

Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.



Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju. Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Czy marzyłeś(aś) kiedyś o własnym pojeździe komunikacji miejskiej?

Tramwaj przed skierowaniem do liniowej jazdy będzie musiał przejść badania techniczne, co powinno być tylko formalnością, ponieważ jest "niemalże w idealnym stanie".

Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor



- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.

Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach



Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
  • Tramwaj Konstal 102Na na terenie zajezdni we Wrocławiu.
  • Stodwójka jako pojazd nauki jazdy we Wrocławiu w 2008 r.

Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców



W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.

- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.

Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.


Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.

Warszawską "parówką" po gdańskich torach?



102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?

- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety

Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont. Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont.

Kolekcjoner autobusów z Gdyni



Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.

W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.

Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa. Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.

- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.

Materiał archiwalny z 2013 r.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Ile na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, płaci za korzystanie z infrastruktury tramwajowej?
    Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.
    Będąc motorniczym pan Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju, przez prawie trzy dekady zarobił na tramwaj... nic tylko zostać motorniczym godziwie zarabiać i realizować pasje.

    • 11 3

    • no wlasnie

      ilekroc byly kursy na motorniczego to preferowano kobiety. Tez bym sie ustawil, kupil wille z ogrodem i basenem.

      • 1 0

    • Ale te kundle ciágle narzekają!

      • 2 2

  • No i kawał o Szejku, który kupił synowi tramwaj nabrał innego wymiaru :P

    • 2 2

  • W elblagu takie maja (2)

    Jak nie do zdobycia jak w Elblagu głównie takie są na stanie

    • 8 4

    • A kto tam rządzi? Młody narybek pisolandu?

      • 1 3

    • W Elblągu to jest inny rozstaw szyn... tam jest tramwaj 803N a nie 102Na

      • 2 1

  • Niech sprezentuje Rydzykowi (anonimowo) to się te pisiorskie trolle odwalą.. (1)

    • 13 6

    • A czy on jest bezdomnym?

      • 1 0

  • radzilbym sprawdzic

    czy prezio nie wymyslil koparke bikojnow w bagazniku tramwaju.

    • 6 2

  • Normalnie zj#b komunikacji dobrze zorganizować nie umie

    • 6 2

  • Super sprawa!

    Panie Sebastianie, gratuluję sprowadzenia kultowego tramwaju do Gdańska i proponuję nie czytać komentarzy trolli z forum. Dzięki takim osobom zachowujemy od zniszczenia historię naszego miasta i możemy pokazać naszym dzieciom, jak kiedyś podróżowało się po Gdańsku. Nie mogę się doczekać, aż odmalowana stodwójka ruszy w trasę. Z przyjemnością się wybiorę i zabiorę moją 3 letnią córkę i pokażę jej jakim tramwajem tata jeździł w jej wieku. Będzie miała niezłą frajdę. Pozdrawiam!

    • 11 7

  • Prywatny tramwaj. (1)

    Zgadzam sie z innymi opiniami,że takie hobby nie powinno angażować innych podatnikow.Ja z moim hobby nie obnoszę sie.Co komu do tego. Jak dla mnie jest to przerost formy nad treścią i " lans". Takimi rzeczami powinny zajmować sie muzea itp.

    • 8 13

    • Czytałeś artykuł? Jest w nim napisane, że będzie użyczony spółce miejskiej. Czyli też będzie opcja korzystania z niego na otwartych przejazdach, a także możliwość wynajęcia za kasę, która będzie na jego utrzymanie. A jak ktoś chciał sobie kupić tramwaj z odłożonych pieniędzy to nie oznacza, że z podatków.

      • 2 1

  • (3)

    Teraz urzedasy mu nalicza oplate za korzystanie z torow itp i nigdy z zajezdni nie wyjedzie.

    • 79 7

    • "urzedasy mu nalicza oplate za korzystanie z torow"

      kruk krukowi oka nie wykole

      • 5 0

    • Ciekawe jak sie urzedasy musialy zabotowac jak uslyszaly o prywatnym tramwaju. Pewnie wszyscy wsciekli do dzisiaj chodza ze jakis petent smial cos takiego zrobic

      • 7 4

    • Elektryk to ma darmowe parkowanie?

      • 4 2

  • (3)

    Ooo, już banda Januszy się zleciala do komentarzy. Byle tylko do*ać komuś, kto nie siedzi pół dnia w nudnej robocie, 1/4 w swoim dieslu, którym truto małpy w komorach gazowych VW i resztę dnia z Grażyną, która jak zawsze zrobi kartofle ze schabowym i przyniesie zimne piwo z lodówki.

    • 46 18

    • Nie zazdrosc takiej Grazyny, Twoja Andzela piwka Ci pewnie nie przyniesie

      • 1 0

    • Oj,chciałbym taką Grażynę,dobrze gotuje.

      • 5 1

    • to przeciez siedzi i zarzadza tramwajami w Gdansku

      a ze zle zarzadza bo ma wazniejsze hobby to ludzie moga czuc ze cos tu nie gra.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane