• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania. Już widać rondo

Piotr Weltrowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.
  • Po dwóch miesiącach widać już pierwsze efekty prac.

Powoli widać pierwsze efekty przebudowy ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawi się - co już widać - estetyczne rondo. Miasto zapłaci za tę inwestycję blisko 7 mln zł.



W twojej okolicy znajdują się skrzyżowania, które powinny zamienić się w ronda?

O inwestycji mówiło się już od kilku lat, głównie przez fakt, że skrzyżowanie to należało do jednych z najbardziej niebezpiecznych w mieście.

W skrócie: piesi ryzykowali tam, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.

Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się ją wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.

Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne. Koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.

Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było też pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostanie ona na środku ronda).

Przebudowa za blisko 7 mln zł



W końcu - w marcu tego roku - ogłoszono przetarg na same prace. Oferty złożyły cztery firmy. Najtańszą, opiewającą na niespełna 7 mln zł złożyło MTM. I to właśnie ten wykonawca prowadzi od lipca prace.

Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową. Tak skrzyżowanie wyglądało przed przebudową.
- Przygotowanie inwestycji wymagało uwzględnienia wielu czynników. To historyczna część Gdyni, dlatego istotne dla nas było, by projekt zmian uwzględniał dziedzictwo tego miejsca i przypominał o nim. Miejsce jest ważne także pod względem komunikacyjnym: tędy można dojechać do stoczni czy portu wojennego, do najstarszego w Gdyni kościoła i do hospicjum, ale też na polanę rekreacyjną czy oksywski bulwar, więc bardzo ważne jest bezpieczeństwo, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Po dwóch miesiącach prac już wyłania się obraz tego, jak po rozbudowie będą wyglądały skrzyżowania ul. Płk. Dąbka-Bosmańska-Dickmana na objętym rewitalizacją Oksywiu Górnym.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem:
  • powstało już nowe rondo oraz azyl oddzielający pasy jezdni na wysokości przystanków autobusowych, czyli elementy nowego układu komunikacyjnego w tym miejscu;
  • dokończono rozbiórkę nawierzchni jezdni oraz przystanku przy hospicjum - trwały prace przy nowych konstrukcjach;
  • dokończono montaż fragmentu sieci wodociągowej, trwa budowa kanalizacji deszczowej i odcinków gazociągu.

W rejonie inwestycji nadal obowiązuje zmieniona organizacja ruchu:
  • wyznaczono tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi, od ul. Dickmana wyznaczono objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • przystanek Oksywie Górne 02 został zawieszony;
  • ruch w rejonie budowanego ronda jest jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczono ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
  • ul. Dickmana jest jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej;
  • na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpiła zmiana pierwszeństwa przejazdu;
  • poszerzony został łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu;
  • zmieniona została lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka.

Pozostało 6 miesięcy prac



Cała inwestycja realizowana ma być łącznie przez 8 miesięcy.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania. Koncepcja przebudowy skrzyżowania.
Jak zmieni się skrzyżowanie po zakończeniu prac?
  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
  • Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
  • Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.

Opinie (62) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    W końcu,choć to powinno powstać lata temu.A tak jakaś nagła aktywność przed...wyborami?Nagle pieniądze się znalazły i magiczny guzik....a jak tam zadłużenie miasta?Sytuacja opanowana?)

    • 6 17

    • A jak tam zadłużenie Państwa? Sytuacja opanowana?

      • 5 4

    • Glapinski

      Inflacji nie przewiduje, a Sasin obiecywał że za rządów Pis ceny energii nie wzrosną. Dodrukowali i dali pieniadze można? Można.

      • 4 0

    • Tak to do powinno powstać już

      przed wojną.

      • 0 0

  • Brawo wojtek (1)

    Ty to potrafisz ;))

    • 7 3

    • Gdynia

      Nareszcie można powiedzieć, że Gdynia potrafi to, czego nie potrafi Gdańsk :) Od kilku lat mamy coś, co imituje rondo na ul. Jabłoniowej. Nie wiem, czy ktoś to liczy, ale moim zdaniem to najbardziej kolizyjne miejsce w Trójmieście. Gdyby stanęło coś takiego jak w Gdyni to wreszcie byłoby wiadomo kto ma pierwszeństwo, bo coś stoi po środku i nie pozwala jechać "na wprost" :)

      • 3 0

  • (7)

    To akurat idealne umiejscowienie, dużo było tam niebezpiecznych sytuacji.
    A kiedy w końcu rondo przy Lidlu na Wiczlinie? Zwłaszcza jak niedługo Hossa ma zacząć budować coś na Niemotowie i wyjazd stamtąd przy obecnej organizacji ruchu będzie niemożliwy.

    • 22 16

    • (1)

      Jakie to były niebezpieczne sytuacje? Mieszkam w okolicy od dziecka i poza jedną kolizją nie pamiętam tam nic niebezpiecznego.

      • 18 5

      • Oj były,były jak nawalony jegomość wytoczył się z "Delfina"!

        • 3 0

    • co to jest niemotowo? (1)

      serio pytam. mieszkam w gdyni 40 lat i pierwsze slysze.

      • 4 5

      • właśnie widać jaki z ciebie mieszkaniec gdyni

        • 6 1

    • Jak ludzie nauczą się jeździć po rondach i zrozumieją, że nie trzeba się zatrzymywać tylko dlatego, że po drugiej stronie ronda znajduje się inny pojazd.

      • 5 0

    • A ja się skromnie zapytam: ile kosztowałoby zrobienie sygnalizacji świetlnej?

      Nasze miasta wydają miliony złotych co roku na mniej lub bardziej potrzebne ronda i przy tym płaczą, że nie ma kasy w budżetach.
      W Poznaniu: Zamontowanie sygnalizacji świetlnej sygnalizacja 4 wlotowa (projekt + budowa) 350 000 zł
      Może czas zmniejszyć te wydatki ?

      • 0 4

    • Do

      Szczurka się zgłoś jeśli chodzi o wiczlino,pewnie jutro będzie

      • 1 2

  • MTM (1)

    Jak zwykle. Czyli to tam uciekli z budowy Węzła Karwiny i ulic Wielkopolskiej I Chwaszyńskiej.

    • 10 10

    • Jeszcze Strzelców

      Tam też wszystko rozgrzebane, brak chodników, oświetlenia, studzienek kanalizacji deszczowej, zieleni. MTM wygrywa wszystkie przetargi w Gdyni. Ciekawe, bo zawsze trafiają z ceną idealnie

      • 6 1

  • Haha

    Nieestetyczne to jest 80% powierzchni Gdyni

    • 7 7

  • Nieestetyczni to są menele, którzy tam się kręcą, a jeszcze im nowe miejsce do siedzenia zrobią.

    • 6 5

  • polski kieroFca na rondzie? nie wie jak ma na nie wjechac, nie wie ktorego kierunkowskaza uzywac (1)

    • 2 16

    • minusujacy zaliczaja sie do takich osobnikow, ktorze boja sie ronda?

      • 3 4

  • Super przejazd rowerowy prowadzący z chodnika na chodnik po których poruszanie się rowerem jest złamaniem przepisów. (5)

    • 18 6

    • wystarczy znak c13/c16 i już masz nakaz poruszania się rowerem po chodniku !

      cyk i w statystykach urzędnik ma dodatkowe kilometry tras rowerowych ;)

      Kierowcy się cieszą bo mają całą jezdnie dla siebie, a piesi rowerzyści i uto to się nie liczą. niech się męczą na współdzielonych chodniczkach

      • 4 6

    • Rowerzysta nie jest zobowiązany poruszać się drogą dla rowerów. (1)

      Ma pełne prawo jechać obok po jezdni, a jeśli nie ma dwóch dróg rowerowych po obu stronach jezdni, to nawet nie musi się stosować do znaku B-9, bo jest postawiony bezprawnie.

      • 0 4

      • od dzisiaj ma obowiązek nawet jechać po chodniku

        właśnie zmienili ustawę prawa o ruchu drogowym. wcześniej ten obowiązek był tylko zapisany w rozporządzeniu teraz będzie też i w ustawie.

        i teraz najlepsze. do 2011r taki zapis był w ustawie i został usunięty jako niezgodny z konwencją wiedeńską,

        • 4 0

    • dalej głosuj na szczurka to będzie więcej takich przypalów w mieście! (1)

      • 1 2

      • akurat takie kwiatki to głównie są w Gdańsku

        • 0 1

  • Oksywie - "historyczne dziedzictwo architektoniczne i urbanistyczne" (1)

    Znaczy się chata kryta strzechą i polna droga?

    • 6 12

    • I pijacy sikający co 10 metrów.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    A co tam się dzieje z drogami rowerowymi?

    Jedna kończy się w połowie chodnika, w drugim miejscu jest przejazd obok przejścia bez kontynuacji. Są też zaznaczone znaki rowerowe obok krawężnika równolegle do drogi rowerowej. Jakiś misz-masz, a przecież to nowa inwestycja. Naprawdę nie dało się tego lepiej zaplanować?

    • 39 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane