- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (84 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (35 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (8 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (297 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (48 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (274 opinie)
Było niebezpieczne skrzyżowanie, jest estetyczne rondo. Oksywie zrewitalizowane
Zakończył się kolejny etap rewitalizacji Oksywia. Tym razem głównym elementem inwestycji była przebudowa układu drogowego u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i Dickmana. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawiło się estetyczne rondo.
- Inwestycję zaczęto realizować rok temu
- Jej pierwsze efekty były widoczne już po kilku miesiącach
- W kwietniu tego roku warunkowo dopuszczono do ruchu przebudowywane skrzyżowania
Choć przeprowadzono ją w ramach rewitalizacji dzielnicy, to chodziło w niej nie tylko o estetykę, ale i o bezpieczeństwo. Dlaczego?
Było brzydko i niebezpiecznie
Przed remontem przez całe lata piesi ryzykowali w tym miejscu, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.
Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się je wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.
Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne". Trzeba było np. przemyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostała ona ostatecznie na środku ronda).
- Celem przebudowy było zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu, a także nadanie priorytetowi komunikacji miejskiej w rejonie skrzyżowań. W obu okolicach zamontowana została także mała architektura: ławki, śmietniki, stojaki na rowery - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co zmieniły prace na Oksywiu?
- Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska została wyniesiona. Poprawiło to bezpieczeństwo (samochody muszą zwolnić) i dało priorytet komunikacji miejskiej.
- Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej zyskał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich jest bezzatokowy.
- Powstały dwa nowe przejścia dla pieszych, azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
- Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstało rondo. W jego centralnym punkcie stanęła zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostało też rosnące tam drzewo, choć nowe nasadzenia również się pojawiły.
- W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści mogą teraz jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
- Zmieniła się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony został nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
- W sąsiedztwie kasztanowców pojawiły się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a znajdujące się obok przejście zostało wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
Inne prace prowadzone w ramach rewitalizacji Oksywia
Warto tu zaznaczyć, że to niejedyne prace, które przeprowadzono na terenie Oksywia w ramach rewitalizacji dzielnicy.
Dla pieszych znaczącą różnicę ma zakończona budowa chodnika wzdłuż ul. Arciszewskich wraz z przejściem dla pieszych na wysokości ul. Makowskiego. Ta inwestycja, bardzo oczekiwana przez mieszkańców, została oddana w drugiej połowie maja.
Szereg zmian zaszedł również na ul. Makowskiego. Ulica ta została przebudowana oraz wprowadzono w jej obrębie strefę zamieszkania.
Jej koniec zbiega się z terenem przy cmentarzu parafii pw. św. Michała Archanioła na Oksywiu. To najstarsza gdyńska nekropolia. Również i ta okolica zmieniła się dzięki rewitalizacji - mowa głównie o nowych ławkach i nowej zieleni.
Opinie wybrane
-
2023-07-17 16:26
Nareszcie moge Kogos za cos pochwalic. Wyjatkowo udana rewitalizacja. Brawo !
Główny plac przy przystanku północnym wyłożony został nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie. Kolejne brawa za to nawiazanie do historii.
- 43 9
-
2023-07-17 17:25
Wielki remont na wsi. Bogate miasto to ma gest !
Pomiędzy Płk Dąbka a Bosmańską był dziki parking. Co zrobili ? nic , po za takim zabudowaniem, żeby już nikt tam parkować nie mógł. Komu to przeszkadzało ??
- 23 37
-
2023-07-17 16:15
(7)
Szkoda, że zaraz za tym wyremontowanym fragmentem ulicy w kierunku kościoła nadal jest ser szwajcarski. Nie mogli już zrobić remontu do Arciszewskich?
- 60 5
-
2023-07-17 17:54
Najbardziej roszczeniowej grupie na drogach jak zwykle mało? (4)
- 5 9
-
2023-07-17 18:08
(3)
Masz na myśli rowerzystów? ;)
- 11 7
-
2023-07-17 21:32
nie, mam na myśli kierowców cierpiących na autoholizm (2)
Nie wszyscy tacy są. A kogo Szanowny Pan miał na myśli?
- 0 5
-
2023-07-17 22:47
(1)
Ja tam po prostu mieszkam i fajnie by było wyjeżdżając na przykład do pracy nie musieć jechać po dziurach zanim dotrę do tego odremontowanego odcinka, którym się tak Gdynia chwali.
- 5 1
-
2023-07-18 00:57
Właśnie. Te dziury w jezdni jakoś nie pasują do nowego wizerunku.
- 3 1
-
2023-07-17 16:25
(1)
Musieliby dołożyć kolejne 4 lata. A tak to się "szybko" uwinęli.
- 14 3
-
2023-07-17 17:51
Same prace trwały mniej niż rok, a ile planowali to już inna kwestia. Przez weekend by ten odcinek zrobili, no ale po co?
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.