• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Było niebezpieczne skrzyżowanie, jest estetyczne rondo. Oksywie zrewitalizowane

piw
17 lipca 2023, godz. 15:45 
Opinie (82)
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.

Zakończył się kolejny etap rewitalizacji Oksywia. Tym razem głównym elementem inwestycji była przebudowa układu drogowego u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i DickmanaMapka. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawiło się estetyczne rondo.




Wolisz ronda czy tradycyjne skrzyżowania?

Teraz zaś zakończyły się wszystkie procedury odbiorowe, więc inwestycję można uznać za zakończoną.

Choć przeprowadzono ją w ramach rewitalizacji dzielnicy, to chodziło w niej nie tylko o estetykę, ale i o bezpieczeństwo. Dlaczego?

Było brzydko i niebezpiecznie



Przed remontem przez całe lata piesi ryzykowali w tym miejscu, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.

Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się je wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.



Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne". Trzeba było np. przemyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostała ona ostatecznie na środku ronda).

  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
  • Przebudowany układ drogowy na Oksywiu - skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Bosmańskiej oraz Płk. Dąbka i Dickmana na Oksywiu oraz ich okolice.
- Celem przebudowy było zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu, a także nadanie priorytetowi komunikacji miejskiej w rejonie skrzyżowań. W obu okolicach zamontowana została także mała architektura: ławki, śmietniki, stojaki na rowery - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Co zmieniły prace na Oksywiu?



  • Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska została wyniesiona. Poprawiło to bezpieczeństwo (samochody muszą zwolnić) i dało priorytet komunikacji miejskiej.
  • Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej zyskał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich jest bezzatokowy.
  • Powstały dwa nowe przejścia dla pieszych, azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
  • Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstało rondo. W jego centralnym punkcie stanęła zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostało też rosnące tam drzewo, choć nowe nasadzenia również się pojawiły.
  • W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści mogą teraz jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
  • Zmieniła się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony został nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
  • W sąsiedztwie kasztanowców pojawiły się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a znajdujące się obok przejście zostało wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.

Inne prace prowadzone w ramach rewitalizacji Oksywia



  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
  • Tak ta okolica wyglądała jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przed rewitalizacją.
Warto tu zaznaczyć, że to niejedyne prace, które przeprowadzono na terenie Oksywia w ramach rewitalizacji dzielnicy.

Dla pieszych znaczącą różnicę ma zakończona budowa chodnika wzdłuż ul. ArciszewskichMapka wraz z przejściem dla pieszych na wysokości ul. Makowskiego. Ta inwestycja, bardzo oczekiwana przez mieszkańców, została oddana w drugiej połowie maja.



Szereg zmian zaszedł również na ul. MakowskiegoMapka. Ulica ta została przebudowana oraz wprowadzono w jej obrębie strefę zamieszkania.

Jej koniec zbiega się z terenem przy cmentarzu parafii pw. św. Michała Archanioła na Oksywiu. To najstarsza gdyńska nekropolia. Również i ta okolica zmieniła się dzięki rewitalizacji - mowa głównie o nowych ławkach i nowej zieleni.
piw

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (82)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane