- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (452 opinie)
- 2 Były wiceprezydent Gdańska skazany (97 opinii)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (86 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (308 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (81 opinii)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (158 opinii)
Przedwojenny gdański tramwaj w Krakowie
Kraków pochwalił się odbudowanym przedwojennym tramwajem Ring z Gdańska. Pojazd ten trafił do Małopolski w latach 80. z myślą o utworzeniu muzeum komunikacji miejskiej, do czego ostatecznie nie doszło. Drugi z tramwajów tej serii został sprowadzony do Gdańska w ubiegłym roku.
W środę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie publicznie przedstawiło efekt 16-miesięcznej pracy nad przywróceniem blasku Ringowi.
Został on pomalowany w powojenne gdańskie barwy, a na bocznych ścianach umieszczono napisy WPK Gdańsk - Gdynia, pozostawiając jednocześnie tabliczki producenta Waggonfabrik Danzig (dzisiaj na terenach tej fabryki działa Stocznia Północna).
Tramwaj będzie wykorzystywany na Krakowskiej Linii Muzealnej. Jest on trzecim pojazdem, który nie pochodzi z Krakowa - w zbiorach tego miasta jest jeszcze zabytkowy wrocławski tramwaj i elektrowóz.
- Tramwaj w wersji przedwojennej miał nieco więcej rozmaitych drobiazgów, które w czasach powojennej biedy, braku surowców zostały zlikwidowane. Tramwaj, który macie państwo w Krakowie, wygląda identycznie jak tramwaj, który jeździł w Gdańsku w latach 50. i 60. - powiedział podczas prezentacji Ringa w Krakowie Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów (do niedawna ZKM Gdańsk).
Prace nad tramwajem, który pozostał w Krakowie, zostały w całości sfinansowane przez MPK. GAiT zapłacił natomiast MPK ok. 920 tys. zł za odbudowę Ringa, który wrócił do Gdańska w ubiegłym roku.
Tramwaje Ring wyprodukowano w Gdańsku w 1930 r. w liczbie zaledwie sześciu sztuk z myślą o obsłudze nowej linii przez al. Legionów do ul. Kościuszki (ówczesnej Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju).
W latach 80. dwa ocalałe tramwaje trafiły do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji miejskiej. Wówczas były to już wagony techniczne, wyposażone w wirniki do odśnieżania torów. Ponieważ muzeum nigdy nie powstało, pojazdy przez ok. 30 lat były przechowywane na terenie zajezdni Nowa Huta i dopiero w ostatnich dwóch latach doczekały się odbudowy na wzór przed- i powojenny.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Rozładunek tramwaju Ring w lutym 2016 r.
Materiał archiwalny
Przejazd odrestaurowanego tramwaju Ring po Gdańsku w maju 2016 r.
Opinie (70) ponad 10 zablokowanych
-
2017-03-12 12:06
Skoro muzeum nie powstalo, (1)
to kiedy ten tramwaj wroci do Gdanska?
- 33 8
-
2017-03-12 20:56
A tam, nie powstało
http://www.mimk.com.pl/
Polecam.- 0 0
-
2017-03-12 20:01
Na Orunie jeździły i do Sopotu z Oliwy,Szkoda.
- 6 0
-
2017-03-12 18:59
Kraków ma Muzeum Inżynierii Miejskiej, do którego zbiorów należy właśnie między innymi ten tramwaj. (1)
I są tam zbiory związane nie tylko z komunikacją, ale szeroko rozumianą inżynierią i techniką, głównie związaną jednak z Krakowem. Może pora, by coś podobnego powstało w Gdańsku? Miejsce już jest, teren dawnej zajezdni na Łąkowej, eksponaty też mamy w zasobach Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz pozostałych gdańskich muzeów. Nie musiałoby być to nawet niezależne muzeum, mogłoby funkcjonować jako kolejny oddział Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
- 7 0
-
2017-03-12 19:04
Dużo wolnego miejsca jest w muzeum II wojny światowej . A i kustosz (kolejarz ) miałby gdzie przenocować :)
- 0 0
-
2017-03-12 12:14
A Koprowski znowu nudzi o tramwajach... (5)
Na litość, przecież to tylko pojazd użytkowy, a podnieca się tym tylko wąskie grono entuzjastów (mali chłopcy?).
Większość obchodzi, jak sprawnie dojechać z punktu A do punktu B.- 15 65
-
2017-03-12 18:45
Samochody to też pojazdy użytkowe, a jednak na zlotach i rajdach pojazdów zabytkowych widać wręcz tłumy.
Ponadto muzea, w których są eksponowane stare auta nierzadko również przyciągają tłumy zwiedzających. Niestety nie w naszym kraju, gdzie największe tego typu Muzeum Techniki w Warszawie, którego oddziałem było Muzeum Motoryzacji w Warszawie od lat ma duże problemy, a część eksponatów jest w opłakanym stanie. Jednak muzea Porsche, Mercedesa, BMW, VW w Niemczech czy Peugeota w Francji, albo Skody w Czechach to są prawdziwe majstersztyki.
- 4 1
-
2017-03-12 13:26
Jakby nikt się nie podniecał pojazdami użytkowymi, to byś z punktu A do punktu B jechała ale na ośle. A w najlepszym razie na wozie drabiniastym.
- 15 1
-
2017-03-12 13:08
...
To Twoje zdanie, wiec wyrażaj je za siebie, a nie za większość..żenada!
- 11 3
-
2017-03-12 12:20
(1)
Dzięki takiemu myśleniu my Polacy mamy martyrologie, a historii naszego rozwoju brak.
Ja wiem że ładna torebka i odpowiednie buty są ważniejsze w drodze z punktu A do B, ale mali chłopcy mają inne wartości i potrzeby. Należało by i to uszanować.- 27 3
-
2017-03-12 12:50
Coś ci się kompletnie pomieszało. Przecież szanuje się historię i upodobania pasjonatów. Po to są muzea, po to są choćby portale miłośników komunikacji.
A martyrologię uprawiają zwykli frustraci, którzy mają kompleksy.
Mało tego - sam okazujesz brak szacunku, z góry oceniając, że dla mnie najważniejsze są "ładna torebka i buty".
Reasumując - zdecydowanie wolę, aby energia i miejskie pieniądze wydawane były na realne polepszanie komunikacji, a nie na takie "wodotryski" dla nielicznych entuzjastów.- 3 17
-
2017-03-12 12:52
Oddawać bimbaj.. (3)
Lajkoniki..
- 25 7
-
2017-03-12 14:44
wy danzigi macie przecież swój tramwaj im Guntera Grassa (1)
SSmana waszego lokalnego bohatera oraz niemieckie dortmundy, wystarczy wam
- 2 8
-
2017-03-12 18:34
ty coś z banią masz śle
dziu
- 2 1
-
2017-03-12 14:14
wszarzu urzedniku won!!!
- 0 4
-
2017-03-12 15:05
Tramwaj już go Gdańska nie wróci smog krakowski go pochłonął... Czemu Gdański tramwaj jest w Krakowie????
co ma piernik do wiatraka
Porażka...- 5 0
-
2017-03-12 13:09
(1)
Kolor do tego tramwaju dobierał jakiś daltonista z Krakowa.
- 8 11
-
2017-03-12 13:58
Takiego koloru jeździły po Gdańsku i to bardzo długo.
- 7 1
-
2017-03-12 12:12
272 - żyje dalej
Wagony "Ring" po wojnie nie miały teleskopowych drzwi na tylnym prawym pomoście. Po ich odbudowie 1945-1948 zastosowano wyłącznie drzwi jednoskrzydłowe. Barwy też wymagają jeszcze "dopieszczenia" np. zderzaki czarne i na pewno brak jest czarnego paska pod oknami i taka też powinna być listwa dachowa nad kremowym pasem nadokiennym. Poza tym wygląda nieźle.
Gratulacje.- 27 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.