- 1 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (8 opinii)
- 2 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (354 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (459 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (284 opinie)
- 5 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (11 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (68 opinii)
Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów
Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.
Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.
Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.
- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał Smirnow z ZKM Gdynia
Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.
Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.
- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.
Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.
- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.
Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.
Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.
Miejsca
Opinie (123) 4 zablokowane
-
2014-08-27 20:57
Ciekawy pomysł (1)
To niech szkolą przyda się niektórym kierowcom Sporadycznie jeżdżę zkm ale kultura niektórych kierowców pozostawia wiele do życzenia, rozumiem taka praca, odpowiedzialność za pojazd, jazdę zgodnie z rozkładem ale ćwiczyć hamulce to niech testują na bazie albo na jakimś placu manewrowym bo w czasie jazdy można spaść z siedzenia cieszy mnie że wymienią 30 autobusów ale jako pierwsze niech wymienią te solarisy które tak trzeszcza że strach nimi jechać chodzi mi o te starsze modele z PKA Gdynia kupic pojemniejsze marki a nie te ciasne niewygodne pojazdy w końcu płacimy za bilety
- 0 2
-
2014-08-29 19:52
Solarisy z PKA nie są najstarszymi pojazdami w tej firmie, tylko mercedesy
- 0 0
-
2014-08-27 22:22
zkm Gdańsk
wszyscy narzekają na zkm w Gdańsku, jeszcze trochę a nie będzie kierowców, bo młodzi chcą być tylko magistrami, pensja w zkm to średnio 2500, prawko na autobusy kosztuje ok 8000, to kto przyjdzie za takie psie pieniądze pracować no chyba że połowa ludzi z biur na jaśkowej pójdzie na kuronia...
- 2 0
-
2014-08-28 11:26
Pasażerów trzeba szkolic
- 1 0
-
2014-08-30 09:19
buraki
panowie najpierw zobaczcie jak wygladaja zatoki przystankowe jak autobus wiezdza mozna z siedzenia spasc jakis chory facet wymyslil kostke na paro tonowe autobusy kasa w bloto tristar kasa w bloto a teraz chca nastepne pieniadze napchac swoim kolesiom
- 0 0
-
2014-09-01 21:12
pasażer też powienien przejść szkolenie.
Niejeden pasażer myśli że jak wsiadł to jest królem. Kierowca też człowiek i ma zły dzień. poza tym on jest sam a ludzisków z tyłu multum. Niestety nasz kraj jest tym gdzie zamiast motywować to się karze za coś takiego. A szczególnie w gdyni, dobrze że tam nie mieszkam.
- 0 0
-
2014-09-04 11:49
Kierowca
Jak ta praca ma nie być stresująca skoro z każdej strony czegoś się czepiają,oczekują, i denerwują a rozkład nie poczeka, trudno jest spóźnienie i czasu na posiłek brak. Ciekawe ile osób ma taką atmosferę w pracy???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.