- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (40 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (121 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (170 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-14 16:50
dla mnie to od początku było dziwne
że rowery nie ładują się w stacjach. Przez to potrzebne jest więcej ekip do wymiany baterii, więcej baterii a po trzecie baterie będą prędzej padały, bo nie lubią za bardzo głębokich rozładowań. Skraca to ich żywotność. Dotyczy to wszystkich baterii litowo-jonowych i nie tylko.
- 1 1
-
2019-04-11 17:17
Poraziło mnie to wyznanie (11)
a ja tak wierzyłam, że mi się to tylko śni.
Głupia baba- 91 16
-
2019-04-11 17:56
Czerwoni nauczyciele jeżdżą Mevo (4)
- 17 19
-
2019-04-14 16:09
łatwiej wypożyczyć samochód na minuty niż rower
- 0 0
-
2019-04-11 18:22
Łamistrajki? Nie mają czasu, siedzą w dwudziestu komisjach naraz. (2)
- 14 11
-
2019-04-11 18:51
z zachodniopomorskiego strajkujacych 17 nauczycieli z ZNP pojechało dziś do SPA ... (1)
- 13 11
-
2019-04-12 06:19
Ooo! Przekaz dnia z Nowogrodzkiej!
Kurdupel ma fantazje senne...
- 8 2
-
2019-04-11 17:24
Ja wierzyłem że PO nic nie spi... (1)
Borusewicz miał dość!
- 7 26
-
2019-04-14 16:08
Brak możliwości płatności i zablokowali mi konto już 1 kwietnia, jaja jakieś
- 0 0
-
2019-04-11 17:56
Pierwsza klęska Dulkiewicz! (3)
- 24 34
-
2019-04-12 09:52
fajnie oceniasz (2)
To nie Dulkiewicz i nie jej porażka. Polityka ocenia się po 5-10 latach u władzy. Nie po miesiącu/dwóch. Ale ludzie tego nie rozumieją i myślą, że jak wymienią polityka to od razu przyjdzie zmiana. PiSiorki stosują taką taktykę ale w perspektywie nastu lat będziemy płakać przez ich decyzje.
- 7 4
-
2019-04-12 17:48
A od ilu lat jej środowisko polityczne jest u władzy? I gdzie się tak chętnie promowała ostatnio i komu wręczała nagrody na zaś?
- 2 3
-
2019-04-12 10:03
przede wszystkim system nie jest gdański - jest w 14 gminach, w tym w Gdyni
a wiadomo że szczurek jest zwolennikiem PIS
- 4 3
-
2019-04-13 23:38
Co tu jeszcze spieprz...ć panowie (1)
Ludzie z Metropolii i stowarzyszeń rowerowych wymyślili sobie takie "coś" niby dla poprawy komunikacji. Najgorsze, że oni wkładają swoje niekumate głowy także w sprawy kierowców aut i przejść dla pieszych!
- 1 0
-
2019-04-14 14:49
Gdyby nie wkładali
Gdyby nie wkładali to miasto już dawno zostałoby całkowicie opanowane przez samochody* a ludzie musieliby się wynieść.
*kierowca to część (zamienna) samochodu.- 0 1
-
2019-04-13 16:33
Baterie - wąziutkie gardełko (5)
Z portalu mevowatchdog wynika że operator jest w stanie wymienić 250 baterii dziennie.
Gdyby miało hulać 100% rowerów zgodnie z zapotrzebowaniem (12h dziennie) to w jednym rowerze trzeba wymieniać baterię 3 razy w ciągu dnia bo ta starcza na ok 4h jazdy (60 km).
Dla 1224 rowerów to jest 3672 wymian
A dla 4080 rowerów 12240 wymian
nierealne przy tym systemie wymiany- 7 0
-
2019-04-13 22:24
Tyz prowda (3)
Ale nie aż tyle. Warszawa:
"Tym, co wyróżnia Veturilo na tle innych systemów Nextbike, jest system rowerów elektrycznych. 10 specjalnych stacji uruchomionych zostało pod koniec sierpnia na Powiślu i wzdłuż Traktu Królewskiego. Można na nich wypożyczyć 100 rowerów z silnikiem elektrycznym. Przez trzy miesiące zostały one wypożyczone ponad 38 tysięcy razy. To średnio ponad 380 wypożyczeń na jeden rower."
Czyli ok. 4 wypożyczenia dziennie na jeden rower więc zasięg 60 km powinien wystarczyć.
W Paryżu (10 tys, zwykłych i 5 tys. elektrycznych) wyglada to podobnie.
To są systemy ustabilizowane.
Ergo każde Mevo powinno mieć wymienioną baterię raz dziennie.
Oczywiście jest to też całkowicie nierealne.- 0 0
-
2019-04-13 22:40
(2)
Palnąłem! Nie 4 a 11 wypożyczeń/dzień. To się zgadza tylko jeżeli średnia podróż wynosi 5 km.
- 0 0
-
2019-04-14 11:06
Dlatego lepiej przeliczac na (1)
czas jazdy wspomagany elektrycznie zamiast ilosci wypozyczen.
1224 rowery x 12h = 14688 rowerogodzin dziennie.
Jesli jeden aku wystarcza na 4h to potrzeba 14688/4 = 3672 wymian akumulatora dziennie.
250 wymian to zaledwie 7% .
Wprowadzenie kolejnych rowerow bez zmiany ilosci dziennych wymian niczego nie poprawi. Rowerów będzie więcej ale dostepnosc pozostanie taka sama. Bedzie efekt wizualny w postaci wiekszej ilosci rozładowanych rowerow.- 1 0
-
2019-04-14 14:38
Błąd - za dużo
W systemie ustabilizowanym rowery nie są cały czas w ruchu bo część musi stać, czekać i być zawsze dostępna. Tak jak w hotelu - maksymalne obłożenie 70%.
O każdej porze na każdej stacji powinny czekać jakieś rowery. W Warszawie (i gdzie indziej) w ciągu dnia obsługa przewozi rowery ze stacji pełnych do pustych.
Może właśnie powinno być co najmniej 30% czekających i oczywiście w tym czasie ładowanych na stacjach. Ganianie z bateryjkami tego nie zapewni.- 1 0
-
2019-04-14 11:24
Mozna to ująć jeszcze bardziej obrazowo
Jesli jeden aku pozwala na 4h jazdy z predkoscia 15km/h to 250 wymian pozwala na przejechanie 1000 rowerogodzin dziennie. Czyli np. 250 rowerów przez 4h. Taka jest obecnie (nie)wydolność tego systemu.
I tak to zdaje sie wygladac w praktyce. Z zadeklarowanych 1200 jeździ tylko 200-250 i srednio raz na dobe wymieniana jest bateria.- 1 0
-
2019-04-14 12:49
Znów plama...
Nazwa nawiązuje do mewy... A bardziej adekwatne byłoby odniesienia do jakiegoś nielota!
- 0 0
-
2019-04-11 17:35
Szanowanie rowerow (5)
Jeśli prawie połowa rowerów została zniszczona tzn. Urwanie siodełka koszyki nóżki połamane kierownicę manetki lub utopione w stawach na terenie miasta Gdańska to o czym to świadczy?
- 23 7
-
2019-04-14 09:47
Wtopa
Jedna wielka wtopa genialnych Prezydentów Trójmiasta , daliście Państwo ciała na całej linii , a chcecie rządzić Państwem. Jesteście specami od interesików z deweloperami i nic więcej.
- 2 0
-
2019-04-11 17:48
Swiadczy (1)
Ze przy drakonskich karach spolka juz jest na swoim tak wysokie sa stawki za nibyzniszczenie
- 5 1
-
2019-04-11 18:13
świadczy o tym, że sam bym po cichu niszczył jako wykonawca
żeby mieć wymówkę, że jest problem z duzą ilością aktów wandalizmu i zniszczeń
- 8 2
-
2019-04-11 17:46
świadczy o tym, że Gdańsk jako bastion POKO i KOD (1)
jest jednocześnie bastionem dziczy bisumrańskiej, która nie potrafi uszanować dobra publicznego.
- 17 18
-
2019-04-11 17:55
tu się nie ma co obrazać
82 % to chyba spora większość
- 13 0
-
2019-04-11 22:33
Wygląda jak przekręt (2)
Takiego numeru nie było dawno.
- 14 1
-
2019-04-14 08:30
E tam dawno
A Tristar? Przecież on nic nie robi...
- 2 0
-
2019-04-13 23:50
OLT
Był Amber Gold.
- 0 1
-
2019-04-14 02:21
żenada
bo nie potrzebnie jeżdzą na baterie! powinny być normalne te rowery
- 2 2
-
2019-04-14 00:36
Karać
Jeżeli zgubienie czołgu mevo kosztuje 12 000,- zł to kara za brak takiego roweru w systemie powinna być identyczna. Miasto ma swoje potrzeby.
- 0 0
-
2019-04-11 17:40
(2)
Jak już wszystko wiadomo to do roboty.
- 9 4
-
2019-04-11 20:49
Teraz to już czas zamykania biznesu (1)
Przelewy już poszły
- 5 0
-
2019-04-14 00:18
Lato
Napiszemy do Timermansa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.