• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • dla mnie to od początku było dziwne

    że rowery nie ładują się w stacjach. Przez to potrzebne jest więcej ekip do wymiany baterii, więcej baterii a po trzecie baterie będą prędzej padały, bo nie lubią za bardzo głębokich rozładowań. Skraca to ich żywotność. Dotyczy to wszystkich baterii litowo-jonowych i nie tylko.

    • 1 1

  • Poraziło mnie to wyznanie (11)

    a ja tak wierzyłam, że mi się to tylko śni.
    Głupia baba

    • 91 16

    • Czerwoni nauczyciele jeżdżą Mevo (4)

      • 17 19

      • łatwiej wypożyczyć samochód na minuty niż rower

        • 0 0

      • Łamistrajki? Nie mają czasu, siedzą w dwudziestu komisjach naraz. (2)

        • 14 11

        • z zachodniopomorskiego strajkujacych 17 nauczycieli z ZNP pojechało dziś do SPA ... (1)

          • 13 11

          • Ooo! Przekaz dnia z Nowogrodzkiej!

            Kurdupel ma fantazje senne...

            • 8 2

    • Ja wierzyłem że PO nic nie spi... (1)

      Borusewicz miał dość!

      • 7 26

      • Brak możliwości płatności i zablokowali mi konto już 1 kwietnia, jaja jakieś

        • 0 0

    • Pierwsza klęska Dulkiewicz! (3)

      • 24 34

      • fajnie oceniasz (2)

        To nie Dulkiewicz i nie jej porażka. Polityka ocenia się po 5-10 latach u władzy. Nie po miesiącu/dwóch. Ale ludzie tego nie rozumieją i myślą, że jak wymienią polityka to od razu przyjdzie zmiana. PiSiorki stosują taką taktykę ale w perspektywie nastu lat będziemy płakać przez ich decyzje.

        • 7 4

        • A od ilu lat jej środowisko polityczne jest u władzy? I gdzie się tak chętnie promowała ostatnio i komu wręczała nagrody na zaś?

          • 2 3

        • przede wszystkim system nie jest gdański - jest w 14 gminach, w tym w Gdyni

          a wiadomo że szczurek jest zwolennikiem PIS

          • 4 3

  • Co tu jeszcze spieprz...ć panowie (1)

    Ludzie z Metropolii i stowarzyszeń rowerowych wymyślili sobie takie "coś" niby dla poprawy komunikacji. Najgorsze, że oni wkładają swoje niekumate głowy także w sprawy kierowców aut i przejść dla pieszych!

    • 1 0

    • Gdyby nie wkładali

      Gdyby nie wkładali to miasto już dawno zostałoby całkowicie opanowane przez samochody* a ludzie musieliby się wynieść.
      *kierowca to część (zamienna) samochodu.

      • 0 1

  • Baterie - wąziutkie gardełko (5)

    Z portalu mevowatchdog wynika że operator jest w stanie wymienić 250 baterii dziennie.
    Gdyby miało hulać 100% rowerów zgodnie z zapotrzebowaniem (12h dziennie) to w jednym rowerze trzeba wymieniać baterię 3 razy w ciągu dnia bo ta starcza na ok 4h jazdy (60 km).
    Dla 1224 rowerów to jest 3672 wymian
    A dla 4080 rowerów 12240 wymian
    nierealne przy tym systemie wymiany

    • 7 0

    • Tyz prowda (3)

      Ale nie aż tyle. Warszawa:
      "Tym, co wyróżnia Veturilo na tle innych systemów Nextbike, jest system rowerów elektrycznych. 10 specjalnych stacji uruchomionych zostało pod koniec sierpnia na Powiślu i wzdłuż Traktu Królewskiego. Można na nich wypożyczyć 100 rowerów z silnikiem elektrycznym. Przez trzy miesiące zostały one wypożyczone ponad 38 tysięcy razy. To średnio ponad 380 wypożyczeń na jeden rower."
      Czyli ok. 4 wypożyczenia dziennie na jeden rower więc zasięg 60 km powinien wystarczyć.
      W Paryżu (10 tys, zwykłych i 5 tys. elektrycznych) wyglada to podobnie.
      To są systemy ustabilizowane.
      Ergo każde Mevo powinno mieć wymienioną baterię raz dziennie.
      Oczywiście jest to też całkowicie nierealne.

      • 0 0

      • (2)

        Palnąłem! Nie 4 a 11 wypożyczeń/dzień. To się zgadza tylko jeżeli średnia podróż wynosi 5 km.

        • 0 0

        • Dlatego lepiej przeliczac na (1)

          czas jazdy wspomagany elektrycznie zamiast ilosci wypozyczen.
          1224 rowery x 12h = 14688 rowerogodzin dziennie.
          Jesli jeden aku wystarcza na 4h to potrzeba 14688/4 = 3672 wymian akumulatora dziennie.
          250 wymian to zaledwie 7% .
          Wprowadzenie kolejnych rowerow bez zmiany ilosci dziennych wymian niczego nie poprawi. Rowerów będzie więcej ale dostepnosc pozostanie taka sama. Bedzie efekt wizualny w postaci wiekszej ilosci rozładowanych rowerow.

          • 1 0

          • Błąd - za dużo

            W systemie ustabilizowanym rowery nie są cały czas w ruchu bo część musi stać, czekać i być zawsze dostępna. Tak jak w hotelu - maksymalne obłożenie 70%.
            O każdej porze na każdej stacji powinny czekać jakieś rowery. W Warszawie (i gdzie indziej) w ciągu dnia obsługa przewozi rowery ze stacji pełnych do pustych.
            Może właśnie powinno być co najmniej 30% czekających i oczywiście w tym czasie ładowanych na stacjach. Ganianie z bateryjkami tego nie zapewni.

            • 1 0

    • Mozna to ująć jeszcze bardziej obrazowo

      Jesli jeden aku pozwala na 4h jazdy z predkoscia 15km/h to 250 wymian pozwala na przejechanie 1000 rowerogodzin dziennie. Czyli np. 250 rowerów przez 4h. Taka jest obecnie (nie)wydolność tego systemu.
      I tak to zdaje sie wygladac w praktyce. Z zadeklarowanych 1200 jeździ tylko 200-250 i srednio raz na dobe wymieniana jest bateria.

      • 1 0

  • Znów plama...

    Nazwa nawiązuje do mewy... A bardziej adekwatne byłoby odniesienia do jakiegoś nielota!

    • 0 0

  • Szanowanie rowerow (5)

    Jeśli prawie połowa rowerów została zniszczona tzn. Urwanie siodełka koszyki nóżki połamane kierownicę manetki lub utopione w stawach na terenie miasta Gdańska to o czym to świadczy?

    • 23 7

    • Wtopa

      Jedna wielka wtopa genialnych Prezydentów Trójmiasta , daliście Państwo ciała na całej linii , a chcecie rządzić Państwem. Jesteście specami od interesików z deweloperami i nic więcej.

      • 2 0

    • Swiadczy (1)

      Ze przy drakonskich karach spolka juz jest na swoim tak wysokie sa stawki za nibyzniszczenie

      • 5 1

      • świadczy o tym, że sam bym po cichu niszczył jako wykonawca

        żeby mieć wymówkę, że jest problem z duzą ilością aktów wandalizmu i zniszczeń

        • 8 2

    • świadczy o tym, że Gdańsk jako bastion POKO i KOD (1)

      jest jednocześnie bastionem dziczy bisumrańskiej, która nie potrafi uszanować dobra publicznego.

      • 17 18

      • tu się nie ma co obrazać

        82 % to chyba spora większość

        • 13 0

  • Wygląda jak przekręt (2)

    Takiego numeru nie było dawno.

    • 14 1

    • E tam dawno

      A Tristar? Przecież on nic nie robi...

      • 2 0

    • OLT

      Był Amber Gold.

      • 0 1

  • żenada

    bo nie potrzebnie jeżdzą na baterie! powinny być normalne te rowery

    • 2 2

  • Karać

    Jeżeli zgubienie czołgu mevo kosztuje 12 000,- zł to kara za brak takiego roweru w systemie powinna być identyczna. Miasto ma swoje potrzeby.

    • 0 0

  • (2)

    Jak już wszystko wiadomo to do roboty.

    • 9 4

    • Teraz to już czas zamykania biznesu (1)

      Przelewy już poszły

      • 5 0

      • Lato

        Napiszemy do Timermansa.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane