• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radny prosi o molo, urzędnicy sugerują nową marinę

Katarzyna Moritz
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Dawne molo w Brzeźnie. Zdjęcie wykonane ok. 1910 r.
  • Molo i hala plażowa w przedwojennym Brzeźnie.

Zrodził się pomysł by w "starym" Brzeźnie zbudować, funkcjonujące tu w okresie międzywojennym, niewielkie molo. Taka inwestycja do tanich nie należy, dlatego władze Gdańska wolałby budowę falochronu, który jednocześnie byłby mariną.



Czy lepsze dla Brzeźna:

Mieszkańcy Brzeźna przez lata liczyli na to, że ich dzielnica odzyska dawny blask i letniskowy charakter, gdy odtworzona zostanie dawna Hala Plażowa. Niestety, niewiele wskazuje na to, by obecny właściciel działki gwarantował jej zabudowę.

Być może dlatego pojawił się pomysł, by turystów przyciągnąć nowym-starym molo, które miałoby powstać przy wejściu na plażę nr 41 zobacz na mapie Gdańska. Miałoby ono być zbudowane na istniejącej do dzisiaj betonowej podstawie, w miejscu, gdzie drewniany pomost istniał przed wojną.

- Odbudowanie historycznego mola, które obok Hali Plażowej i Domu Zdrojowego, było przez dziesiątki lat najbardziej rozpoznawalnym obiektem Brzeźna, dokumentowanym na pocztówkach i fotografiach, byłoby ukłonem w stronę dawnego kurotu Brzeźno - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS, który w sprawie budowy mola zwrócił się do prezydenta Gdańska. - Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć inwestora na dawny Dom Zdrojowy, być może ktoś odpowiedzialny będzie chciał zainwestować w budowę dawnej Hali Brzegowej i teren trafi w odpowiednie ręce.
Wraz z molem radny namawia miasto do odtworzenia dawnych łazienek na plaży i ewentualnego połączenie inwestycji z planowaną renaturyzacją Pasa Nadmorskiego (o ile do niej dojdzie).

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie wyklucza budowy drugiego molo w Brzeźnie, bo przypomnijmy, że jedno molo już istnieje, kilkaset metrów w stronę Jelitkowa. Jednak władze Gdańska są sceptycznie nastawione do tego pomysłu, głównie z tego powodu, że takie inwestycje są niezwykle kosztowne. Dość powiedzieć, że gdy w 2007 roku brano pod uwagę wydłużenie istniejącego molo o 120 metrów szacowano, że inwestycja pochłonie nie mniej niż 8 mln zł.

Ale nie oznacza to braku jakichkolwiek nadmorskich inwestycji w Brzeźnie.

- Dzisiaj priorytet skłaniałby nas do rozmowy nad pomysłem dyrektora Andrzeja Królikowskiego z Urzędu Morskiego w Gdyni, nad budową falochronu, który od strony wewnętrznej można by zaadaptować jako marinę - podkreśla Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Falochron miałby powstać na końcu parku Brzeźnieńskiego. Miałby chronić wejście do portu i jednocześnie mieścić w sobie marinę, podobną do tej, jaka działa przy molo w Sopocie.

Trudno obecnie mówić o kosztach budowy falochronu z mariną. Dla porównania sopocka inwestycja na ponad 100 miejsc do cumowania pochłonęła 71,1 mln zł, z czego 26 mln dołożyła Unia Europejska.

- Nie ukrywam, że marzy nam się taka marina jak w Sopocie. To może być dużo bardziej ciekawy, wartościowy i wielowątkowy projekt, niż budowa kolejnego mola - podkreśla Bojanowski. - Miasto w tej sytuacji woli mocniej współpracować z Urzędem Morskim, który dysponuje pieniędzmi centralnymi..
Obecnie jest to jeszcze jedynie koncepcja. Nad jej szczegółami zaczną się rozmowy w przyszłym roku.

Tak miało wyglądać przedłużone o 120 m molo w Brzeźnie, jednak z pomysłu zrezygnowano. Tak miało wyglądać przedłużone o 120 m molo w Brzeźnie, jednak z pomysłu zrezygnowano.
W Trójmieście coraz częściej planuje się inwestycje, dzięki którym żeglarze, turyści czy mieszkańcy mogą korzystać z uroków morza i okolicznych rzek. W tym roku w Górkach Zachodnich, na terenie Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiF, oddano rozbudowaną nowoczesną marinę, obecnie na 100 miejsc i dodatkowo z przystankiem tramwaju wodnego. Rozbudowa mariny wyniosła w sumie ponad 6,6 mln zł.

W centrum Gdańska przy ul. Szafarnia znajduje się marina na 60 miejsc do cumowania. Ma ona jednak być rozbudowana przez inwestora ze spółki Granaria, który zabuduje północny cypel Wyspy Spichrzów. Jej nowa część powstanie przy kolejnym odcinku ul. Szafarnia i dalej za mostem Stągiewnym, wzdłuż ul. Szopy. W nowej części mariny przewidziano możliwość cumowania 50-60 jednostek o długości kadłuba ok. 6 metrów. Marina powstanie w ostatnim etapie inwestycji, czyli nie później niż do roku 2022.

Także w Gdyni w ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem na w sumie 300 miejsc do cumowania (obecnie jest 260), zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny.

Miejsca

Opinie (83) 4 zablokowane

  • Molo przedewszyskim

    Molo i hala plażowa to obiekty który bardzo przyciągają turystów i pozostawiają zawsze dobry ślad w pamięci

    • 4 0

  • BRZEŹNO

    Jeśli budować to MOLO. Marina jest dla bogatych, a molo dla wszystkich.
    A do tego musi zniknąć dziura w ziemi i w końcu trzeba wybudować od nowa Halę Brzegową.
    Wyprowadzić mieszkańców z Domu Zdrojowego i przywrócić jego wygląd i funkcje
    sprzed II Wojny Światowej.
    Popatrzcie na stare pocztówki Brzeźna - tam kiedyś było pięknie.

    .

    • 1 0

  • Molo na stogi

    Przecież jest już molo praktycznie w Brzeźnie,może wskrzesić molo na Stogach jakże ubogich w nowe inwestycje a przecież tylu turystów przyjeżdża tam latem patrzmy globalnie a nie lokalnie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane