• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy PKM. Wykonawca wyprzedza harmonogram o 12 proc.

Maciej Naskręt
8 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nocne prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja, która ma być oddana do użytku w połowie 2015 r., gotowa jest w 45 proc. Firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą budowy, wyprzedza harmonogram robót o 12 proc.



Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja kolejowa, która ma połączyć Osowę z Wrzeszczem niebawem będzie ukończona w połowie. Skrzydeł wykonawcy nie podcina nawet groźba wstrzymania inwestycji z powodu wadliwie wydanej decyzji lokalizacyjnej dla budowy PKM.

- Z posiadanych przez nas danych wynika, że wykonawca wyprzedza harmonogram robót aż o 12 proc. Prace postępują sprawnie mimo ostatnich mrozów w naszym regionie. Pod koniec tego roku wykonawca planuje finiszować z budową, przyszły rok to czas potrzebny na odbiory techniczne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W nocy z piątku na sobotę wykonawca budowy PKM prowadził montaż rusztowań, które będą podporą szalunków planowanego wiadukt nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie prace odbywały się w świetle reflektorów. W czasie mozolnych prac nad ul. Słowackiego użyto niewielkiego dźwigu, który przenosił elementy rusztowań nad jezdnię w kierunku Niedźwiednika. Na ten czas ruch samochodów był wstrzymywany. Kierowcy stali nie dłużej niż pięć minut.

Przy ul. Słowackiego obecnie są gotowe przyczółki nowego obiektu. To najbardziej charakterystyczny wiadukt budowanej linii z dwóch powodów. Po pierwsze, będzie to jedyny wiadukt na tej trasie o konstrukcji łukowej. Po drugie, dzięki swojej architekturze, będzie stanowił zachodnią "bramę" do Wrzeszcza. By to podkreślić, wiadukt będzie iluminowany.

Podobnie jak podczas montażu bramownicy, na której postawiono szalunki przyszłego wiaduktu w minionym tygodniu, podczas nocnego układania belek na podporach wstrzymywany był na kilka minut ruch samochodowy. Choć kierowcy mogli się niecierpliwić, to i tak było to mniejsze zło, niż gdyby te prace prowadzone były za dnia.

Co jeszcze można dostrzec na budowie? Ostatnia odwilż i ocieplenie pozwoliły wykonawcy wznowić betonowanie estakady przy gdańskim lotnisku. Najdłuższy, bo 900-metrowy, obiekt powoli zyskuje kształty. W najbliższych dniach zabetonowane zostaną kolejne trzy przęsła. Prace przy betonowaniu rozpoczęły się także wiaduktu nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje drugi co do rozpiętości wiadukt na linii PKM.

W minioną środę wykonawca przeprowadził montaż wiaduktu kolejowego nad niewielkim strumieniem przy ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. To kolejna konstrukcja montowana z gotowych, prefabrykowanych elementów na trasie PKM. Wcześniej w podobny sposób stawiany był obiekt przy ul. Rakoczego, gdzie byliśmy z kamerą.

Od początku lutego można w pełni podziwiać wiadukt kolejowy nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska. Wykonawca usunął stamtąd szalunki. Nowy obiekt nawiązuje architekturą do historycznego w tym miejscu wiaduktu.

Sporo dzieje się obecnie na budowie PKM na terenie Strzyży. Wiadukt nad ul. Polanki nie był jedynym, na którym wykonawca w ostatnich dniach demontował rusztowanie szalunku. W zeszłym tygodniu odsłonięte zostało również pierwsze przęsło wiaduktu - tuż obok pętli tramwajowej. To na górze tej konstrukcji zlokalizowany będzie przystanek PKM Strzyża. Wykonawca teraz zajmuje się tam zbrojeniem kolejnego przęsła, znajdującego się bezpośrednio nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto nad al. Grunwaldzką - na granicy Wrzeszcza i Oliwy - przystąpiono również do betonowania wiaduktu kolejowego. Finalny efekt - konstrukcję - zobaczymy tam nie szybciej jednak niż na początku wiosny.

Ci, którzy mają ochotę obserwować na bieżąco sytuację na budowie linii PKM, powinni zajrzeć na stronę spółki PKM. Można tam znaleźć podgląd z sześciu kamer rozstawionych placu budowy linii kolejowej.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (150) 4 zablokowane

  • I tak dalej niech Trójmiasto pokarze innym regionom jak sie buduje!

    Panowie gratulacje!

    • 11 4

  • Oby tak dalej! BRAWO!!!

    • 8 3

  • Co by nie mówić - Gdańsk jest miastem sukcesu. (3)

    Najwięcej zieleni, najczystsze powietrze najbardziej znany na świecie najładniej położony - mogę tak ciągnąć w nieskończoność. Nawet ha-merykanie mierzą u siebie temperaturę miarą gdańszczanina...

    Fahrenheita.

    O Heweliusie Wolfie Schopenhauerze i wielu innych nie wspominając.

    Kto z was wie ilu noblistów wywodzi się z Gdańska ??

    ps. a jełopy z Gdyni chcieli by Gdynia górowała nad Gdańskiem , podkładali nogę , wpychali kij w szprychy i w końcu zrobili w majtki kupę z wysiłku a zostali z problemami na głowie jedynie...

    a mogli razem z wszystkimi pchać ten wózek i zbierać dobre żniwo.

    • 14 6

    • (2)

      ... najwięcej zachorowań na raka na 1000 mieszkańców, największy dług (częściowo ukryty) na mieszkańca (z miast regionu), największy bajzel z wdrożeniem ustawy śmieciowej, 3 baseny na 600tys mieszkańców, trawniki jak lat 70-tych...

      • 7 4

      • zamelduj sie na kaszubach i juz bedziesz bez dlugu oponiarska sieroto.

        • 1 3

      • tak

        cała prawda, w tym zawarta

        • 2 0

  • a bolek

    musi byc dumny...

    • 3 0

  • fantastyczna jest ta estakada przy lotnisku.... (17)

    .... najpierw wywalamy kilkaset milionów na szklaną przestylizowaną bryłę terminala w Rębiechowie, a potem zasłaniamy go do połowy betonowym podestem dla kolejki.... Równie fantastycznie będą mieli goście w pobliskim hotelu - kolejka śmigająca na wysokości okna. Pomijam już fakt, że peron nie będzie zabudowany i przez 80% czasu w roku będzie po nim hulał wiatr a przez 3 miesiące w roku śnieg. Fantastyczna stacja przesiadkowa dla przylatujących z ciepłych krajów

    • 15 9

    • Dopiero teraz o tym pomyślałem, że peron powinien być na poziomie -1 (4)

      Na wielu lotniskach takie coś widziałem. Wejście wprost z hali przylotów/odlotów bez znaczenia. Tak trzeba było zrobić. Ha! Ale jak widać bezmyślne działania mają priorytet. Platforma rządzi, platforma radzi, platforma nigdy Cie nie zdradzi!

      • 4 6

      • Nie pleć bzdur tylko sprawdź... (3)

        Gdybyś się interesował tematem to byś wiedział, że pierwotnie przystanek PKM przy lotnisku był planowany właśnie pod ziemią, jednak z powodu ogromnych wód gruntowych z tych planów zrezygnowano, bo budowa i utrzymanie tego jednego przystanku kosztowałyby więcej niż cała reszta linii, a i tak nigdy nie byłoby pewności, czy taka stacja niedostatku kiedyś zalana wodą...

        • 4 0

        • Co nie zmienia faktu

          Że mógł być zaplanowany lepiej. Fasada mogła być przesunięta za kolej, a pociąg mógł wjeżdżać do budynku. Oczywiście byłaby też ściana oddzielająca część pernu od samego lotniska, ale wtedy przynajmniej jedno z drugim byłoby spójne.

          • 1 2

        • (1)

          pod całym terminalem jest poziom -1..... jakoś nie słyszałem, żeby był notorycznie zalewany

          • 2 1

          • bo jest non stop za kupę kasy odwadniany!
            Spytaj osoby pracujące na lotnisku, to się dowiesz. :)

            • 1 1

    • Obudź się (11)

      Widziałeś kiedyś duże lotnisko?

      • 0 0

      • (10)

        widziałem... ale nigdzie nie widziałem kolei puszczonej na estakadzie obok głównej fasady budynku. Nigdzie też nie widziałem stacji "na wolnym powietrzu"
        W większości miejsc które widziałem kolej/ metro / kolejka podziemna dojeżdża na poziomie -1 bezpośrednio pod terminalem
        A czy Ty widziałeś kiedyś duże lotnisko?

        • 1 3

        • No to mało widziałeś (8)

          Bo - poza miastami z metrem (a PKM metrem przecież nie jest) - w światowych metropoliach mających kolej naziemną estakady i przystanki na nich są czymśnaturalnym i często występującym. Dzięki temu kolej nie dzieli przestrzeni miejskiej na dwie części, a przestrzeń pod estakadą może yć dodatkowo wykorzystana na drogi, parkingi, itp.

          • 5 1

          • Masz rację, choć mogło to wyglądać inaczej

            Bo PKM mogła przebiegać przez budynek. Nic nie stało na przeszkodzie aby peron był w budynku. Takie coś właśnie widziałem w Chicago i ten peron naprawdę mi zaimponował, bo z zewnątrz nie wiesz, że tak naprawdę wchodzisz na peron.

            Na lotnisku trudne do realizacji to nie było, choć i tak mi się to podoba.

            • 1 1

          • (6)

            Twoja odpowiedź jest trochę nie na temat. Nie mówimy o centrum miasta, tylko wywiejewie. Nikt nie proponuje dzielenia przestrzeni, ale upchnięcie tego przystanka w / pod / obok terminala w sposób, który nie będzie tak dramatycznie demolował jego całkiem ciekawej bryły + umożliwienie pasażerom oczekiwania na pociąg w normalnych warunkach.
            Co do innych lotnisk, które znam (tak na szybko):
            Schiphol (Amsterdam) - kolej (w tym Thalis, czyli linia TGV Amsterdam-Paryż) wszystkie lokalne i dalekobieżne pociągi -> stacja pod lotniskiem, wejście bezpośrednio z terminala
            Frankfurt - duży dworzec kolejowy obok terminala (fantastyczna bryła - polecam kiedyś się przejść i obejrzeć) z możliwością przejścia łącznikiem (a więc nie pedałujesz w spodenkach w śniegu). Do pociągu wsiadasz w hali (a nie na polu)
            Heathrow - nie tylko metro, ale też kolej wjeżdżają pod terminal i nie musisz maszerować po powierzchni
            Paryż CDG - podziemny terminal kolejowy (w tym stacja TGV, wszystkich kolejek podziemnych)
            Hamburg (przy Rębiechowie kolos) -> stacja S-bahn w podziemiu, wejście bezpośrednio z terminala
            Madryt Barajas - we wszystkich terminalach metro wjeżdża pod budynek
            Nawet paskudna Warszawa schowała stację kolejki podmiejskiej w ziemi

            Podaj jakieś konkretne przykłady "światowych metropolii" z lotniskową stacją kolei umieszczoną w sposób zaproponowany w Rębiechowie (tj z oczekiwaniem na pociąg na wiacie, po której hula wiatr i śnieg)

            • 2 2

            • Zwróć uwagę biedaczku kiedy wymienione przez ciebie lotniska zostały pobudowane! (5)

              I przedstaw biedaczku lotnisko klasy Rębiechowa /jeżeli chodzi o pasażerów/ które będzie miało bezpośrednie połączenie kolejowe.
              Wymieniłeś biedaczku największe lotniska Europy, zapomniałeś jeszcze o Zurich-Kloten.
              Tam też kolej wjeżdża pod terminal.
              Straszną empatią wykazałeś się o pasażerów, którzy w zimie będą musieli w krótkich gaciach brodzić przez zaspy do pociągu.
              Żeby im tylko złote łańcuchy nie poprzymarzały do głowo-karków.
              Rozumiem że na lądowisku w Kosakowie pasażerowie będą wnoszeni do samolotu w klimatyzowanych lektykach z pleksi - żeby nie były za ciężkie dla tragarzy.
              I rzeczywiście srogi, polarny klimat w Rębiechowie, mrozy, śniegi są czymś niebywałym, fatalnym w porównaniu do umiarkowanego, sub-tropikalnego klimatu w Kosakowie.

              • 0 1

              • Zenek wyluzuj (2)

                Jeżeli kolesie piszą "że na dużych lotniskach tak jest", "w światowych metropoliach tak jest" to niech rzucą choć jeden przykład takiej światowej metropolii z koleją na wiadukcie i poczekalnią pod chmurką
                Inny kolega twierdzi, że się nie da bo "wody gruntowe"... tymczasem pod całym terminalem jest kondygnacja -1 z pomieszczeniami gospodarczymi / socjalnymi / sortownią. Jak głęboki jest ten poziom można zobaczyć w tej chwili, bo akurat trwają wykopy pod dobudowywaną brakującą część terminala
                Jak dla mnie mogą zbudować ten przystanek jak im się tylko wymarzy. Tylko po co wydawać kasę na wyszukaną bryłę terminala i podhalańskie dachy? Jeżeli od strony widocznej dla publiki pół budynku ma być zasłonięte estakadą kolei, mogli zbudować zwykły funkcjonalny pawilon - klocek (jakich jest zresztą wiele i co ciekawe są bardzo funkcjonalne (np. Monachium z 3 poziomami gate-ów)
                Przywołania do Kosakowa zupełnie nie rozumiem. Domyślam się, że masz jakiś problem z Gdynią - kilka sesji z terapeutą powinno pomóc
                Wracając do początku dyskusji - rozumiem, że podoba ci się nowy wygląd północnej fasady terminala? Jeśli wizki nie wystarczą - wybierz się i zobacz jak to wygląda :) Ja na tym lotnisku jestem co tydzień i podpowiem ci - wygląda ciulowo i cała bryła terminala została spaskudzona. Wpasowuje się to w generalną gdańską estetykę, ale niekoniecznie godzi się z moim poczuciem dobrego smaku w architekturze i zagospodarowaniu przestrzeni.
                Zapraszam do dyskusji, a "biedaczka" zostaw dla rodziny i znajomych (o ile ich masz)

                • 0 0

              • (1)

                Na pawdę peron nie będzie zadaszony ? Nie do wiary ! Turyści często przylatują lekko ubrani. Sam nie raz pędziłem w krótkich spodenkach z samolotu do budynku. Nie wierzę, że w dzisijeszych czasach ktoś mógł zaprojektować coś tak niepraktycznego.

                • 1 0

              • nie no... będzie daszek (a raczej wiata) w sektorze wejścia / zejścia z peronu. Przynajmniej takie coś widać na wizce powyżej (foto nr 50 w galerii dołączonej do artykułu). Jak nie będzie wiało, to nawet przed deszczem ochroni

                • 1 0

              • (1)

                Zenek - a co ma data budowy innych lotnisk do jakości rozwiązań zaproponowanych w Rębiechowie? Z tego co kojarzę stacja S-bahnki w Hamburgu jest całkiem nowa, podobnie dworzec we Frankfurcie. Metro na Barajas (T4) też nie jeździ od zawsze. Inne lotniska i ich węzły kolejowe pochodzą z różnych okresów, ale wygląda na to, że zawsze starano się stację zintegrować z terminalem. Co chcesz dowieść pytając kiedy wymienione lotniska zostały zbudowane?

                • 0 0

              • Tak, tak - Rębiechowo zostało wybudowane w ubiegłym wieku

                I w zasadzie dziw, że nie poprowadzono tam od razu metra.
                Lotnisko np w Hamburgu - też w ub. wieku.
                Drobna różnica.
                Rębiechowo otwarto w 1974, w Hamburgu - 1912.
                Odległość od centrum GDN - 14 km, HAM - 8 km.
                Wielkość Hamburga i Gdańska.
                Obroty obu lotnisk.
                Infrastruktura.
                Dla ciebie nie robi różnicy?
                I nie porównuj S-bahn w Hamburgu do PKM, bo dostanę zajadów ze śmiechu.
                Połączenie do lotniska wybudowano na bazie istniejącej linii S1.
                Dobudowano ok. 3 km toru i stację - ok. 6 lat temu.
                Pomyśl - potem pisz.

                • 0 1

        • Ale lotnisko w uk to nie jest wielkie lotnisko, wiesz o tym?

          Wiec chyba jednak nie widziales duzego lotniska. Najprostsze przyklady: Singapur, Chicago gdzie kolejki/metra sa naziemne, pomiedzy terminalami.

          • 1 0

  • No i plan wykonany i premia będzie no i tak dalej chłopy

    • 1 0

  • Do Gdynian: Wywieście białą flagę

    i zabieramy się do roboty.

    • 7 3

  • Czekam na sprostowanie lada dzień. Spółka PKM dostaje od samego początku raporty podkoloryzowane, media to chwytają a potem prostują. Tym bardziej, że na przynajmniej 3 obiektach "brakuje ludzi". Budimex krzyczy wiecej, ale płacić nie ma z czego tym zwiększonym nakładom. Nawet spełnienie próśb generalnego wykonawcy nie przyspieszy prac bo BBV nie umie dotrzymać swoich harmonogramów rozkładając resztę firm. Tyle w temacie.

    • 4 3

  • A ja na budynia

    i tak nie będę głosować!

    • 8 3

  • Myślę , że celowo zrobiono PKM jako kolej spalinową tylko , tego nie mowią by nie słuchać waszych wrzasków (9)

    i dobrze że spalinową a dlaczego ?

    Spalinowa nie zostanie odcięta z powodu braku prądu a to jest realne zagrożenie zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych.

    Budowa linii energetycznej jest b. kosztowna i różnica nie zwróci się NIGDY , zwłaszcza że co jakiś czas należy ją remontować i modernizować.

    Spalinowe można przerobić na gaz np. z łupków a energii zacznie nam brakować niebawem i byśmy nabijali kasę firmom z zagranicy.

    Dzisiejsza technika i ilość przewozów PKM nie pozwolą na szkody w atmosferze, może minimalne.

    Kasa zaoszczędzona na linii energetycznej już może " pracować " gdzie indziej.

    Wiatr i drzewa nie będą niszczyć linii energetycznej.

    Nikt nie będzie ciągnął prądu na lewo...

    Tabor na prąd jest znacznie droższy od taboru spalinowego.

    Jeśli wyjdzie lipa to mniej stracimy przy PKM spalinowej.

    Przy PKM energetycznej trzeba zatrudnić więcej osób z obsługi PK , trzeba zrobić drogi dojazdowe wzdłuż PKM = wyciąć więcej drzew

    - bardzo drogo a korzyści minimalne lub żadne - wręcz przeciwnie per saldo.

    • 8 5

    • A koszty transportu paliwa na miejsce? (3)

      To samo w sobie wymaga zużycia energii w tej czy innej formie. Linie elektryczne wymyślono, by łatwo i tanio dostarczać wielkie ilości energii. Coś będzie musiało dostarczać paliwo dla PKM. Rurociąg? Trzeba by sklecić, zużyć materiały i ukraść przestrzeń. Której nie ukradłyby linie przesyłowe, bo nad głowami wysoko. Cysterny? Coś co zajmować będzie przestrzeń, czas i paliwo.

      Spalinowozy są opłacalne tylko na najrzadziej używanych liniach. Kolej aglomeracyjna jest używana często. Budowa linii energetycznej zwróci się poprzez nieużywanie drogiego transportu paliwa.

      • 1 2

      • Paliwo mamy na miejscu z R.G (2)

        I nie zapominaj , że paliwo kosztuje 5 zł a z tego 3.50 zł wpada od razu do kieszeni państwa - ile wpadnie do kieszeni państwa z prądu np. pochodzącego z Francji ???

        R.G zarobi , Polska zarobi i łupkowy popchnie się do przodu.

        • 1 0

        • Jakiej Francji???? (1)

          Nie odpowiedziałeś na zarzut drogiego transportu energii chemicznej w porównaniu z kosztami transportu energii elektrycznej.

          • 0 1

          • Podaj liczby.

            Liczby i Fakty.

            • 0 0

    • Tak, tak (1)

      To teraz czekamy jak SKM, z ww. względów zamienią na spalinową. Kiedy to nastąpi Twoim zdaniem?

      • 1 1

      • SKM to inna sprawa ,

        tabor przystosowany i linie gotowe a PKM robimy od podstaw.

        SKM trzeba puścić pod ziemią - metro. Metodą odkrywkową - tanio.

        Ziemie nad SKM sprzedać i to pokryje koszt budowy mniej więcej.

        • 1 0

    • Elektryfikacja to mit!

      W dzisiejszych czasach nowoczesna kolej spalinowa jest równie ekologiczna jak linie zelektryfikowane! Ponadto jest zdecydowanie tańsza - zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu. Ewentualne korzyści wynikające z elektryfikacji PKM to mit, który specjaliści bardzo łatwo mogą obalić!
      Jeśli, nie daj Boże, dojdzie kiedyś do elektryfikacji PKM to linia ta straci jedną ze swych najcenniejszych obecnie cech, a mianowicie wspaniale widoki. Wiele osób podkreśla, że PKM będzie jedną z najpiękniejszych krajobrazowo linii kolejowych w Polsce. Ten czar jednak pryśnie, kiedy piękne widoki zepsuje zupełnie niepotrzebna w tym przypadku trakcja elektryczna...

      • 3 1

    • Tych 20 tysięcy drzew już nie ma - zostały wycięte (1)

      • 0 3

      • Wycieli by kolejne 20 . 000 gdyby

        Elektryfikowali.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane