• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy PKM. Wykonawca wyprzedza harmonogram o 12 proc.

Maciej Naskręt
8 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nocne prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja, która ma być oddana do użytku w połowie 2015 r., gotowa jest w 45 proc. Firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą budowy, wyprzedza harmonogram robót o 12 proc.



Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja kolejowa, która ma połączyć Osowę z Wrzeszczem niebawem będzie ukończona w połowie. Skrzydeł wykonawcy nie podcina nawet groźba wstrzymania inwestycji z powodu wadliwie wydanej decyzji lokalizacyjnej dla budowy PKM.

- Z posiadanych przez nas danych wynika, że wykonawca wyprzedza harmonogram robót aż o 12 proc. Prace postępują sprawnie mimo ostatnich mrozów w naszym regionie. Pod koniec tego roku wykonawca planuje finiszować z budową, przyszły rok to czas potrzebny na odbiory techniczne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W nocy z piątku na sobotę wykonawca budowy PKM prowadził montaż rusztowań, które będą podporą szalunków planowanego wiadukt nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie prace odbywały się w świetle reflektorów. W czasie mozolnych prac nad ul. Słowackiego użyto niewielkiego dźwigu, który przenosił elementy rusztowań nad jezdnię w kierunku Niedźwiednika. Na ten czas ruch samochodów był wstrzymywany. Kierowcy stali nie dłużej niż pięć minut.

Przy ul. Słowackiego obecnie są gotowe przyczółki nowego obiektu. To najbardziej charakterystyczny wiadukt budowanej linii z dwóch powodów. Po pierwsze, będzie to jedyny wiadukt na tej trasie o konstrukcji łukowej. Po drugie, dzięki swojej architekturze, będzie stanowił zachodnią "bramę" do Wrzeszcza. By to podkreślić, wiadukt będzie iluminowany.

Podobnie jak podczas montażu bramownicy, na której postawiono szalunki przyszłego wiaduktu w minionym tygodniu, podczas nocnego układania belek na podporach wstrzymywany był na kilka minut ruch samochodowy. Choć kierowcy mogli się niecierpliwić, to i tak było to mniejsze zło, niż gdyby te prace prowadzone były za dnia.

Co jeszcze można dostrzec na budowie? Ostatnia odwilż i ocieplenie pozwoliły wykonawcy wznowić betonowanie estakady przy gdańskim lotnisku. Najdłuższy, bo 900-metrowy, obiekt powoli zyskuje kształty. W najbliższych dniach zabetonowane zostaną kolejne trzy przęsła. Prace przy betonowaniu rozpoczęły się także wiaduktu nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje drugi co do rozpiętości wiadukt na linii PKM.

W minioną środę wykonawca przeprowadził montaż wiaduktu kolejowego nad niewielkim strumieniem przy ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. To kolejna konstrukcja montowana z gotowych, prefabrykowanych elementów na trasie PKM. Wcześniej w podobny sposób stawiany był obiekt przy ul. Rakoczego, gdzie byliśmy z kamerą.

Od początku lutego można w pełni podziwiać wiadukt kolejowy nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska. Wykonawca usunął stamtąd szalunki. Nowy obiekt nawiązuje architekturą do historycznego w tym miejscu wiaduktu.

Sporo dzieje się obecnie na budowie PKM na terenie Strzyży. Wiadukt nad ul. Polanki nie był jedynym, na którym wykonawca w ostatnich dniach demontował rusztowanie szalunku. W zeszłym tygodniu odsłonięte zostało również pierwsze przęsło wiaduktu - tuż obok pętli tramwajowej. To na górze tej konstrukcji zlokalizowany będzie przystanek PKM Strzyża. Wykonawca teraz zajmuje się tam zbrojeniem kolejnego przęsła, znajdującego się bezpośrednio nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto nad al. Grunwaldzką - na granicy Wrzeszcza i Oliwy - przystąpiono również do betonowania wiaduktu kolejowego. Finalny efekt - konstrukcję - zobaczymy tam nie szybciej jednak niż na początku wiosny.

Ci, którzy mają ochotę obserwować na bieżąco sytuację na budowie linii PKM, powinni zajrzeć na stronę spółki PKM. Można tam znaleźć podgląd z sześciu kamer rozstawionych placu budowy linii kolejowej.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (150) 4 zablokowane

  • mój kraj ....

    taki piękny

    • 4 0

  • Kolej metropolitalna? Chyba gdańska. (1)

    Skoro wg mapki trasa przebiega tylko na terenie Gdańska to jaka to kolej metropolitalna? Aby zasłużyć na takie miano powinna połączyć całą metropolię od Gdyni, przez Sopot do Gdańska górnym tarasem i umożliwić dojazd na lotnisko mieszkańcom CAŁEJ metropolii. Chyba, że Gdańsk dąży do budowania metropolii z Kartuzami i Kościerzyną z pominięciem Trójmiasta.

    • 3 3

    • Taaa, górnym tarasem przez Sopot

      Jeszcze jakieś pomysły?

      • 2 0

  • lepiej niech się tak nie spieszą

    potem się okaże, że przez pospiech będą ciągłe usterki

    • 0 0

  • Dlaczego nie ma przystanku na zaspie ???

    Dlaczego nie ma przystanku koleji metropolitalnej na zaspie ???
    to wielkie skupisko ludzkie i ważny węzeł.Szkoda,że nikt nie pomyślał a teraz już za późno !

    • 4 2

  • budowlancy 12% do przodu, a politykiery spia

    lepiej napiszcie czy sie dogadali w sprawie biletu.

    • 2 0

  • To prawda, szkoda że wiadukt prz Słowackiego nie nawiązuje do starego pieknego wiaduktu który udało mi sie jeszcze zachować na fotografiach. Walczyłem o ten wiadukt kiedy rozbierali pierwszą częśc. Wtedy dowiedziałem się zę ta częśc nie jest zabytkiem, tylko druga jest zabytkiem, a po latach okazało się ze ta druga też już nie jest zabytkiem, Skandal. W Poznaniu stary most nad wodą przenieśli i postawili obok bo to zabytek, a na jego miejscu wybudowali nowy i tak stoją dwa mosty nowy funkcjonalny i stary zabytkowy, by mógł cieszyć oko ludzkie, a u nas w Gdańsky wszystki się rozbiera. Ale co tam, gdyby Gdańsk był w rękach niemieckich to pewnie by do tego nie dopuszczono. Penie mój komentarz zostanie usunięty, ale jedno napiszestydze sie czasem że jestem Polakiem!!!

    • 4 3

  • panie .. redaktorze?

    Naskręt: Pan se przypomni, bo historia zna już takie przypadki - szybko to nie zawsze DOBRZE...

    Prędzej górniku, śmielej, górniku,
    w przyszłość twą jasną idź,
    dąż zastępami współzawodników,
    w trudzie pierwszeństwo chwyć.

    Twoja ta ziemia, twoje na zawsze
    węgiel, żelazo, stal!
    Zabrze na przedzie, prowadzi Zabrze
    w socjalistyczną dal.

    • 2 0

  • kolej

    Kolej bezie , a my dalej po płytach i dziurach.
    Adamowicz otwórz oczy i popatrz jak wygląda Gdańsk za Twoich rządów.

    Wstyd i tyle.
    Wsiądź do samochodu i zobacz na drogi W Kiełpinie Górnym czy w Osowie!

    • 4 2

  • Skoro kolej metropolitalna, to to przyspieszenie prac zapewne zasługa metropolity - pan głódź podsyła własnego wyboru napoje rozgrzewająco-krzepiące.

    • 2 1

  • ekran akustyczny

    ważne aby pomiędzy obwodnicą a Złotą Karczmą postawić ekran akustyczny. Jeszcze jak dojdzie kolej to bedzie hałas juz nie do zniesienia.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane