• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową. Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową.

Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Trwa betonowanie 200-metrowej estakady. Kończą się prace w świetle ul. Jana z Kolna utrudniające ruch.



Czy Młode Miasto jest atrakcyjną lokalizacją dla nabywców lokali?

Przypomnijmy: w październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

W piątek zwiedziliśmy plac budowy ul. Nowej Wałowej. Zapraszamy na fotorelację.

  • Zachodni przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową.
  • Prace przy wschodnim przyczółku wiaduktu kolejowego.
  • Gotowa podpora budowanej estakady.
  • Gotowa tymczasowa droga dla samochodów jadących w kierunku centrum Gdańska. W drugą stronę kierowcy jeżdżą dawną nawierzchnią.
  • Plac budowy przy wschodnim przyczółku planowanego wiaduktu nad linią kolejową.


Najbardziej spektakularnym odcinkiem ul. Nowej Wałowej będzie wiadukt nad magistralą kolejową, zlokalizowany na północ od Żółtego Wiaduktu. Jego konstrukcja została zaprojektowana na wzór kładki dla pieszych znajdującej się w Karczemkach nad Obwodnicą Trójmiasta.

Na razie wykonawcy udało się wykonać zachodni przyczółek planowanego obiektu. W związku z przebudową licznych instalacji podziemnych budowa wschodniego przyczółka rozpoczęła się nieco później. Aktualnie widać już jego fundament.

Warto zaznaczyć, że kierowcy jadący od strony Nowego Portu do centrum od połowy lipca byli zmuszeni do korzystania z objazdów. Wykonawca zamknął część jezdni z uwagi na budowę podpór planowanej estakady, która w tym rejonie ma się łączyć z wiaduktem. Dodatkowo w miniony weekend przejazd ul. Jana z Kolna w rejonie był zamknięty dla tramwajów, również tory tramwajowe zmienią tam swoją geometrię.

  • Ok. 60-metrowy wybetonowany odcinek estakady w ciągu ul. Nowej Wałowej.
  • Plac budowy estakady na dawnym terenie stoczni.
  • Granica między gotową konstrukcją estakady a tą, która jest betonowana.
  • Szalunek zamontowany jest na ok. 100-metrowym odcinku estakady.
  • Przyczółek estakady na dawnych terenach stoczniowych.
  • 200-metrowa estakada.


Z dnia na dzień zza tymczasowych podpór i szalunków zaczyna się wyłaniać ok. 200-metrowa estakada. To efekt betonowania konstrukcji, która postępuje od strony terenów stoczniowych w kierunku ul. Jana z Kolna. Gotowy obiekt zobaczymy na pewno pod koniec lata.

Do wykonania pozostało jeszcze szalowanie odcinka estakady bezpośrednio nad ul. Jana z Kolna. Natomiast po drugiej stronie wykonawca musi wykonać nasyp wraz z drogą, które zapewnią łagodny zjazd samochodom.

Przypomnijmy, że budowana estakada ma mieć przekrój jednej jezdni po dwa pasy ruchu, każdy w innym kierunku. Nie będzie na niej miejsca dla pieszych ani rowerzystów.

  • W tym miejscu niebawem pojawi się nasyp, który zapewni łagodny zjazd z estakady.
  • Budowa ul. Nowej Wałowej w kierunku wschodnim.
  • Prace ziemne przy dalszym układzie drogowym.
  • Prace ziemne.
  • Na wysokości ul. Rybaki wykonano odhumusowanie, czyli zdjęcie warstwy organicznej gleby.
  • Zarys jezdni na wysokości ul. Rybaki Górne.
  • Prace drogowe tuż za budynkiem ECS.


Najmniej zaawansowane prace toczą się na zapleczu budowy, czyli w okolicach Europejskiego Centrum Solidarności i ul. Nowomiejskiej. Trwają tam roboty ziemne polegające na układaniu kanalizacji i sieci teletechnicznych. W niektórych miejscach można dostrzec już zarys przyszłej jezdni, bowiem zostały tam wyregulowane krawężniki.

Pierwszy etap inwestycji ma być ukończony w kwietniu 2014 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak ma wyglądać ul. Nowa Wałowa w kwietniu 2014 r.

Miejsca

Opinie (89) 4 zablokowane

  • czyli z Jana z Kolana nie bedzie mozna wjechac na te estakade w kierunku centrum? (1)

    gratulacje..

    • 18 3

    • bedzie mozna

      Tylko "na okolo" ;)

      • 0 0

  • Ciekawe (1)

    " Warto zaznaczyć, że kierowcy jadący od strony Nowego Portu do centrum od połowy lipca byli zmuszeni do korzystania z objazdów. "

    Czyli rozumiem że już nie są zmuszeni i można jechać Jana z Kolna w kierunku centrum.

    • 12 0

    • jest wąski przejazd tylko dla osobowych

      • 3 0

  • KOLEJNA BEZMYŚLNOŚĆ!!!! (1)

    Skoro budowany jest tunel pod Wisłą i trasa Sucharskiego łącząca obwodnicę południową, poprzez Brzeźno z Pomorską, to taka dwupasmowa Wałowa jest niepotrzebna. To droga donikąd.
    Zamiast wybudować nową dzielnicę, nawet zrobić tam skupisko wysokościowców, to rozpołowią ją dwupasmówką.
    Te pieniądze można było przeznaczyć na budowę dróg łączących osiedla południowe ze Śródmieściem. Trakt Św. Wojciecha wymaga przebudowy. Skrzyżowanie pod KWP wymaga przebudowy. Cały szereg innych pilnych inwestycji.

    • 28 8

    • Oczywista oczywistość

      pytanie "po co?" jest źle postawione. PO NIC
      Dlaczego? Dlatego że ktoś z licznej rzeszy członków kliki
      sobie wyszarpnął swoje koryto pt
      budowa Wałowej

      • 8 5

  • Bublu trollu inwestorem jest prywatna firma (2)

    wiec ona buduje to co chcd, a nie to to tobie sie sni !

    • 6 18

    • Do roboty, urzędasie!

      • 3 3

    • he he dokładnie

      ale guzikowe nieroby tego nie ogarniają.

      • 5 0

  • Aleja leningradzka ii

    • 7 3

  • Czemu nie było na tym terenie badań archeologicznych przed rozpoczęciem budowy? (2)

    Czemu nie było na tym terenie badań archeologicznych przed rozpoczęciem budowy?

    • 11 8

    • żeby ją szybciej ukończyć :) (1)

      • 8 0

      • Bo dość już mamy popekanych talerzy i pogietych nozyczek z XVIII wieku

        • 10 1

  • Codziennie tam przechodzę i zachwyca mnie tempo. Jaka szkoda, że tymczasem podobna budowa PKM ślimaczy się... (1)

    ...jak wzrost gospodarczy Korei Północnej. Nigdy nie przyłapałem tam ani jednej koparki przy pracy. Niby zburzyli przyczółki i widać jasnobeżowy piach. Ale ile to trwa? Wiadro na dobę? Czy zmówili się wyłączać koparki, ilekroć pojawiam się na horyzoncie? Poganiacz z biczem, pilnie poszukiwany.

    • 8 11

    • Piwo wybitnie Tobie szkodzi

      I za dużo siedzisz przy nim więc nic nie widzisz poza piwem.
      Odstaw je i przejdź się wzdłuż PKM.

      • 5 2

  • Czy tylko pesymiści tu piszą ? (1)

    Zawsze jak pojawia się artykuł o budowie osiedla, centrum, czy innej inwestycji piszecie, że najpierw drogi i komunikację. A teraz masz, inwestor zaczyna od dojazdu, a tu pytania dokąd droga ma prowadzić :)

    • 11 4

    • nie dogodzisz

      Tak jest zawsze. Tylko duzo jazgotu..

      • 1 0

  • Ulice dziurawe jak ser szwajcarski, torowisko na Stogi dawno sie rozpadło, a miasto buduje droge do nikąd. Brawo!

    • 10 5

  • a Jana z kolna będzie jakoś poszerzona czy tak już zostanie wąskie gardło?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane