• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową. Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową.

Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Trwa betonowanie 200-metrowej estakady. Kończą się prace w świetle ul. Jana z Kolna utrudniające ruch.



Czy Młode Miasto jest atrakcyjną lokalizacją dla nabywców lokali?

Przypomnijmy: w październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

W piątek zwiedziliśmy plac budowy ul. Nowej Wałowej. Zapraszamy na fotorelację.

  • Zachodni przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową.
  • Prace przy wschodnim przyczółku wiaduktu kolejowego.
  • Gotowa podpora budowanej estakady.
  • Gotowa tymczasowa droga dla samochodów jadących w kierunku centrum Gdańska. W drugą stronę kierowcy jeżdżą dawną nawierzchnią.
  • Plac budowy przy wschodnim przyczółku planowanego wiaduktu nad linią kolejową.


Najbardziej spektakularnym odcinkiem ul. Nowej Wałowej będzie wiadukt nad magistralą kolejową, zlokalizowany na północ od Żółtego Wiaduktu. Jego konstrukcja została zaprojektowana na wzór kładki dla pieszych znajdującej się w Karczemkach nad Obwodnicą Trójmiasta.

Na razie wykonawcy udało się wykonać zachodni przyczółek planowanego obiektu. W związku z przebudową licznych instalacji podziemnych budowa wschodniego przyczółka rozpoczęła się nieco później. Aktualnie widać już jego fundament.

Warto zaznaczyć, że kierowcy jadący od strony Nowego Portu do centrum od połowy lipca byli zmuszeni do korzystania z objazdów. Wykonawca zamknął część jezdni z uwagi na budowę podpór planowanej estakady, która w tym rejonie ma się łączyć z wiaduktem. Dodatkowo w miniony weekend przejazd ul. Jana z Kolna w rejonie był zamknięty dla tramwajów, również tory tramwajowe zmienią tam swoją geometrię.

  • Ok. 60-metrowy wybetonowany odcinek estakady w ciągu ul. Nowej Wałowej.
  • Plac budowy estakady na dawnym terenie stoczni.
  • Granica między gotową konstrukcją estakady a tą, która jest betonowana.
  • Szalunek zamontowany jest na ok. 100-metrowym odcinku estakady.
  • Przyczółek estakady na dawnych terenach stoczniowych.
  • 200-metrowa estakada.


Z dnia na dzień zza tymczasowych podpór i szalunków zaczyna się wyłaniać ok. 200-metrowa estakada. To efekt betonowania konstrukcji, która postępuje od strony terenów stoczniowych w kierunku ul. Jana z Kolna. Gotowy obiekt zobaczymy na pewno pod koniec lata.

Do wykonania pozostało jeszcze szalowanie odcinka estakady bezpośrednio nad ul. Jana z Kolna. Natomiast po drugiej stronie wykonawca musi wykonać nasyp wraz z drogą, które zapewnią łagodny zjazd samochodom.

Przypomnijmy, że budowana estakada ma mieć przekrój jednej jezdni po dwa pasy ruchu, każdy w innym kierunku. Nie będzie na niej miejsca dla pieszych ani rowerzystów.

  • W tym miejscu niebawem pojawi się nasyp, który zapewni łagodny zjazd z estakady.
  • Budowa ul. Nowej Wałowej w kierunku wschodnim.
  • Prace ziemne przy dalszym układzie drogowym.
  • Prace ziemne.
  • Na wysokości ul. Rybaki wykonano odhumusowanie, czyli zdjęcie warstwy organicznej gleby.
  • Zarys jezdni na wysokości ul. Rybaki Górne.
  • Prace drogowe tuż za budynkiem ECS.


Najmniej zaawansowane prace toczą się na zapleczu budowy, czyli w okolicach Europejskiego Centrum Solidarności i ul. Nowomiejskiej. Trwają tam roboty ziemne polegające na układaniu kanalizacji i sieci teletechnicznych. W niektórych miejscach można dostrzec już zarys przyszłej jezdni, bowiem zostały tam wyregulowane krawężniki.

Pierwszy etap inwestycji ma być ukończony w kwietniu 2014 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak ma wyglądać ul. Nowa Wałowa w kwietniu 2014 r.

Miejsca

Opinie (89) 4 zablokowane

  • Jak to jest

    1,2km dwuezdniowa ulica z estakadą 200 m itd 56 mln
    a most na wyspę sobieszewską o długosci 60 m Budyniowe urzędasy wyliczyli na 80 mln zł.?
    chodzi o to aby ten mostek NIGDY nie powstał

    • 9 2

  • Czyli ul. Jana z Kolna tylko pod Zieleniak, na wiadukt nie wjedziemy, tak? (6)

    Czyli jedyny wentyl odkorkowujący ulicę Jana z K. zostanie zamieniony na ścieżkę rowerową i deptak..Gratulacje,panie od planistyki...

    • 73 15

    • tam nie ma miejsca na inne rozwiązania (2)

      • 4 20

      • jak nie ma ?! (1)

        wystarczy starą nastawnię wyburzyć i najazd można zrobić

        • 10 3

        • gdzie Rzym, gdzie Krym?

          Nastawnia jest przy kładce pieszej na peron SKM Stocznia. Najazd do wiaduktu żółtego jest niemożliwy do wykonania przez budowany właśnie filar estakady. Budowa estakady ponad terenami kolejowymi wyłącznie dla zawracających w kierunku Wrzeszcza to byłby za to idiotyzm.

          • 3 0

    • w Nowym Porcie adamowicz and company nie mieszka...zjazd niepotrzebny....!!! (1)

      • 8 5

      • niestety mam często wrażenie, że włodarze Gdańska w ogóle nie mieszkają w Gdańsku

        tylko w Kartuzach i budują te autostrady, aby szybciej do domu dojechać :/

        • 10 4

    • i oczywiscie winnych tak idiotycznej decyzji brak

      to co wyprawiaja planisci i wszelakiej masci urzednicy to jest po prostu kpina z ludzi!!!

      • 17 5

  • Etatowi narzekacze

    Jak cos zbuduja bez dojazdu to grzmienie, ze nie mysla, ze na calym swiecie wpierw sie zrobi dojazd.
    Jak teraz zaczyna sie od dojazdu to skomlenie, ze droga do nikad.

    • 8 0

  • pochwalony

    czy purpurat z oliwy już zaakceptował nazwę dla tej estakady

    • 2 3

  • Bublu trollu inwestorem jest prywatna firma (2)

    wiec ona buduje to co chcd, a nie to to tobie sie sni !

    • 6 18

    • he he dokładnie

      ale guzikowe nieroby tego nie ogarniają.

      • 5 0

    • Do roboty, urzędasie!

      • 3 3

  • a Jana z kolna będzie jakoś poszerzona czy tak już zostanie wąskie gardło?

    • 2 1

  • Ulice dziurawe jak ser szwajcarski, torowisko na Stogi dawno sie rozpadło, a miasto buduje droge do nikąd. Brawo!

    • 10 5

  • WSPÓŁCZUJĘ... (5)

    mieszkańcom domów, obok których jest budowana ta droga. W projekcie nie widać ekranów akustycznych - czy kolejni ludzie usłyszą, że "trzeba było mieszkać gdzie indziej"?

    • 66 50

    • dokładnie tak (3)

      to nie jest autostrada i ekrany akustyczne nie powinno się stawiać w ścisłej miejskiej zabudowie.

      • 39 1

      • (2)

        ostatnie badania i komentarze wskazują że ekrany akustyczne mają minimalne działanie, a czasem mogą nawet podnieść poziom hałasu

        • 19 0

        • (1)

          Została zmieniona norma dotyczącą hałasu i prawdopodobnie wyszło że ekrany są już niepotrzebne. Ciekawe tylko czemu tuż przed największym w historii kraju zrywem budowlanym norma ta została zaostrzona przez co postawiono tysiące km ekranów??

          • 19 0

          • Chciałbym tylko przypomnieć, że normy zaostrzył

            jeszcze rząd PiSu.

            Choć PO nie kwapiło się do zmiany tychże.

            • 11 0

    • I tak mieszkali bezpośrednio przy terenie przemysłu ciężkiego, który jest z definicji głośny.

      To nigdy nie była Kamienna Góra, ni Działki Leśne. Ale przynajmniej spadną ceny nieruchomości. A to oznacza perspektywy, dla tych co nie mają ich i nie mogą wybrzydzać.

      • 8 3

  • Kolejny błąd planistów - lobby samochodowe trwa (2)

    Planują tylko połączenie samochodowe z nową dzielnicą od al. Zwycięstwa bez możliwości skierowania docelowo komunikacji tramwajowej. Podobny błąd planiści zrobili we Wrzeszczu gdzie brakuje łącznika tramwajowego pomiędzy Galerią Bałtycką a ETC

    • 59 18

    • Bez przesady (1)

      połączenie tramwajowe masz 200m dalej

      • 10 9

      • ja nie rozumiem, dlaczego koniecznie chcieli się włączyć w tym miejscu.

        Mogli połączyć N. Wałową z JzK płasko i mniej - więcej na wysokości GUMedu przebić się do al. Zwycięstwa.

        Tramwaje i drogi w gdańsku są silnie północ-południe. Podróż w innych kierunkach do niedawna była mordęgą. Teraz się za to z całej siły to "poprawia" niszcząć kolejne dzielnice.

        Młode miasto jeszcze nie powstało, a już je zniszczono podwalem przedmiejskim bis. Brawo - urbanistyczna aborcja.

        • 6 3

  • Po co ma (7)

    być ta Nowa Wałowa?

    • 57 21

    • Spójrz na mapę, Nowa Wałowa ma przebić się przez Motławę

      A i dalej do osi W-Z.

      Ze stogów, czy Sucharskiego nie trzeba się będzie przebijać przez Centrum do Wrzeszcza.

      Niestety - nie nauczyli się niczego i zamiast zrobić drogę miejską, zrobią kolejną po Słowackiego i Podwalu przedmiejskim autostradę.

      Za to ich kiedyś historia rozliczy. Niestety nie ma prawa w Polsce, aby ich rozliczyć jeszcze za życia przed sądem - a szkoda.

      • 6 7

    • Pocą (2)

      To się nogi nocą.
      Dosyć już tych ograniczonych intelektualnie komentarzy.
      Skoro powstaje to po coś.

      • 12 33

      • nie stać nas na sztukę dla sztuki

        • 8 3

      • debil...

        • 16 6

    • Źle postawione pytanie

      NIE PO CO? A Dlaczego buduje się Nową Wałową....
      Dlatego że nad tym chaosem nikt nie panuje. Żeby zarobić
      wystaczy a) być w klice b) wymyślić kolejnego misia ze słomy

      • 21 6

    • Do ECS dojazd i do Lidla w nim

      • 31 3

    • nic nie piszą o planach przyszłościowych, czyli o zbudowaniu małej obwodnicy, czyli faktycznie po co

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane