• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy maj PKM - mimo cięć połączeń

Maciej Naskręt
21 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pociągi na linii PKM przyciągają pasażerów. Oby nie był to efekt sezonowości. Pociągi na linii PKM przyciągają pasażerów. Oby nie był to efekt sezonowości.

W maju pociągi poruszające się po linii PKM przewiozły 211 tys. pasażerów. To dotychczas najlepszy wynik, który udało się osiągnąć, mimo przeprowadzonych cięć w tym czasie. W rankingu przystanków i stacji prowadzi Wrzeszcz, gdzie z pociągów PKM skorzystało w minionym miesiącu 35 tys. pasażerów.



Czy korzystałeś już z pociągów PKM?

Znamy dane dotyczące liczby pasażerów na liniach kolejowych obsługiwanych w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W maju 2016 r. pociągi SKM obsługujące trzy trasy wchodzące w skład projektu PKM na trasie Gdańsk - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna i Kościerzyna - Gdynia przewiozły 211 tys. pasażerów, co w porównaniu z poprzednim miesiącem daje wzrost o tysiąc pasażerów.

- Wzrost nie jest może tak znaczny, jak wcześniej, pomiędzy marcem a kwietniem 2016 r., ale udało się go osiągnąć, pomimo wycięcia w połowie maja 30 pociągów z rozkładu jazdy SKM dla linii PKM. W związku z tym niektórzy komentatorzy spodziewali się spadku liczby pasażerów - mówi Małogrzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
- Tymczasem brak spadków, a nawet niewielki wzrost, tylko potwierdza, że Samorząd Województwa Pomorskiego zrezygnował wówczas rzeczywiście z najmniej obłożonych pasażerami składów - dodaje rzecznik.
Warto dodać, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy funkcjonowania linii PKM z nowej siatki połączeń skorzystało już łącznie ponad 1,5 mln pasażerów. Dane statystyczne nie ujmują okresu za wrzesień 2015 - należy więc do tej liczby dodać jeszcze ok. 140 tys. pasażerów.

Liczba pasażerów na linii PKM. Liczba pasażerów na linii PKM.
Rekordowy wzrost pasażerów w Kartuzach i Gdyni

Jak zmieniła się w tym czasie liczba pasażerów na najważniejszych przystankach i stacjach obsługiwanych w ramach projektu PKM? Pomiędzy październikiem 2015 r. a majem 2016 r. ogromny wzrost odnotowała stacja Kartuzy. Jeszcze w zeszłym roku jesienią korzystało tam z pociągów 5,5 tys. osób. W maju odjechało stamtąd ponad dwa razy więcej pasażerów.

W przypadku Gdyni Głównej pierwsze dane pochodzą z grudnia 2015 r. - bo dopiero od tego miesiąca pociągi SKM obsługujące linię PKM dojeżdżały do tej stacji. Na przestrzeni pół roku wzrost też jest imponujący: z 3,9 tys. do 17,3 tys. pasażerów.

Pasażerowie na poszczególnych stacjach. Pasażerowie na poszczególnych stacjach.

Opinie (207) 3 zablokowane

  • jak sie naucza sprzedawac bilety (3)

    to statystyki jeszcze wzrosną. Poki co polowa pasazerow jedzie na gape, wiec w statystykach nie figuruja

    • 26 3

    • (2)

      ciekaw jestem jaki % pasażerów ma smartfony

      oraz jaki % ma zwykle telefony (dzwonofony) ale korzystali by z nich do zakupu biletów, jak by to było ŁATWE

      tak jak korzystają w Warszawie z mPay

      • 5 2

      • Skycash (1)

        U nas skycash działa bardzo dobrze.

        • 3 2

        • super.
          to nałucz nas jak skorzystać, O'Miszczu,
          za pomocą Nokii 1600
          albo z dowolnego telefonu dla seniora
          albo w np. Pępowie

          • 1 0

  • tylko malkontenci nie dostrzegają potencjału PKM (24)

    Gdyby jeżdziła na północy Gdyni, pasażerów byłoby o 100 tysięcy więcej.
    Szczrek kiedy zainteresujesz się tym projektem??? Nie lotniskiem, kosmodromem, fontanna a PKM!!!!

    • 319 33

    • (12)

      Interesował się, Gdańsk forsował tramwaj do lotniska i zaoranie idei PKM. A potem poszło gładko- przerzucamy odcinek gdyński (plany od dawna są) na tzw. II etap projektu, likwidujemy II etap. I mamy metropolitarną kolej w 85% z zewnętrznego finansowania na potrzeby jednego beneficjenta. I jeszcze hejt niezorientowanych w temacie na jedną z 2 osób najmocniej forsujących ten projekt od samego początku ;)

      • 25 15

      • Jak na "jedną z 2 osób najmocniej forsujących ten projekt od samego początku" (8)

        To Szczurek ma coś za bardzo wylane na PKM. W odróżnieniu od władz Gdańska, które z własnych środków zorganizowały dojazdy do przystanków, węzły przesiadkowe, przeniesienie własności gruntów, itp, itd, to władze Gdyni zrobiły co? Tak, tak, okrągłe jajco. Jak zwykle.

        • 24 11

        • (7)

          A do czego ma organizować dojazd? Do 70% przebiegu PKM w Gdyni, które wyleciało z projektu? Do jedynego przystanku w Gdyni Głównej, który tam akurat jest od pierdyliona lat i dojazd ma świetny? Czy do tych (Stadion i Karwiny), co zostały wypchnęte z projektu, aby walnąć więcej w Gdańsku za kasę marszałka? Owszem, może sobie zrobić całość za miejskie pieniądze - za Gdańsk zapłacili koledzy.

          I potem wielkie zdziwienie, czemu Gdynia nie chce współpracować. Jak potencjalny partner rozumuje kategoriami centrum wszechświata i wydupczenia wszystkich wokół (patrz chociażby Słowackiego na wysokości lotniska, Pruszcz Gdański) to każdy normalny jest ostrożny.

          • 20 9

          • Aha,jeszcze dwie rzeczy (a nawet trzy): (4)

            1. Północny przebieg PKM już pokazał,że byłby przepisem na klęskę (zwłaszcza w obliczu popularności obecnej trasy); chyba trzeba by wyciąć wszystkie autobusy żeby ludzie korzystali;
            2. Jakoś nie czytałem o deklaracjach Szczurka czy Gucia dostosowania sieci ZKM po wybudowaniu (rychłym,jak pamiętasz) gdyńskich przystanków; pamiętam wręcz przeciwne stwierdzenia,pokazujące że Gdynia dalej zamierza mieć PKM głęboko,co z kolei podważa sens budowy tych przystanków;
            3. Za swoją kasę? jakoś nie pamiętam,by któryś z gdańskich przystanków miał widok na UM na Nowych Ogrodach,gdy tymczasem tak gardłowany przystanek na Wzgórzu byłby widoczny z okiem UM przy Piłsudskiego,dlatego naturalne jest że Gdynia powinna się dołożyć.

            • 7 9

            • (3)

              ad. 1
              A kto ma korzystać w Gdyni z PKM, skoro nie ma przystanków? Cóż za przewrotny argument. Samo wybudowanie przystanku na Karwinach znacząco podbije frekwencję PKM.

              ad. 2
              Odwracanie kota ogonem - będzie PKM, będą połączenia (tak jak miało to miejsce w Gdańsku). Poza tym deklaracji padło sporo, poczytaj choćby o planach dot. węzła Karwiny (porozumienie z Sopotem, przebudowa wiaduktu i skrzyżowania, węzeł komunikacyjny, parking) - zawieszono je ze względu na brak PKM.

              ad. 3
              To już szczyt bzdury - Gdynia ma się dokładać, bo przystanek widać będzie z UM? A Gdańsk nie musiał się dokładać, bo gdańskich przystanków nie widać z z gdańskiego UM? Brak słów. Ale traktując to poważnie - na razie dołożyć się trzeba do przystanków Karwiny i Stadion, których z gdyńskiego UM nie widać.

              Nikt nie neguje, że Gdańsk jest stolicą regionu. Natomiast ignorowanie potrzeb regionu a faworyzowanie wyłącznie jego stolicy to krótkowzroczna strategia. Lepiej byłoby dla regionu, gdyby całe Trójmiasto (i jego sąsiedztwo) rozwijało się harmonijnie a nie wyłącznie Gdańsk, który na wyłączność zbiera(ł) wszelkie inwestycje centralne.

              • 11 4

              • ad. ad.1 Nie załapałeś o co chodzi. Północna część PKM to będąca w mglistych planach odnoga przez Obłuże do Szczurodromu; w mglistych,bo niezbyt rewelacyjne wyniki obecnego odcinka plus klęska Szczurodromu na 90% pogrzebały te plany. Pomysł tej trasy został miejscami wręcz zmiażdżony (w skrócie: trzeba by chyba wykosić WSZYSTKIE autobusy w tym rejonie żeby ludzie tym jeździli,bo przy ty pomyśle to obecna PKM jest megakonkurencyjna względem innych środków transportu; a jakieś oszołomy nawet myślały o reaktywacji odcinka do Portu Oksywie...)

                ad ad.2 Dopiero co na początku tego roku Szczurek albo Guć (już po ogłoszeniu budowy przystanków) walnął tekstem,że "kolej regionalna nie jest Gdyni potrzebna; to było chyba przy okazji targów o przystanek przy Rivierze. Prawdopodobnie to zwykła gra Gdyni żeby uniknąć dokładania się,ale pokazuje też że Gdynia prędzej zbojkotuje PKM niż będzie się dokładać do eksploatacji (a jak widać w przypadku Riviery także i do budowy). Tak więc na dziś nie ma ŻADNEGO argumentu za tym,że Gdynia poważniej podejdzie do tematu jak zbudują te dodatkowe przystanki; a jeśli tak,to szkoda je budować,bo na regio faktycznie nie warto...

                ad ad 3. Do Stadionu nic nie dołożą,do Karwin tyle że Gdańsk więcej dołożył swojej infry. I na koniec,tytułem podsumowania: gdański odcinek to kawałek jak najbardziej wojewódzki,łączący stolicę regionu z głównym portem lotniczym regionu (o przerobie 3 mln paxów i wciąż się rozwijającym,w odróżnieniu od Szczurodromu) i stolicami kaszubskich powiatów. Dlaczego Kościerzyna dalej pyszczy,przecież ma połaczenie z Gdynią,powinna być zadowolona. Ale nie jest,bo chce mieć połączenie przede wszystkim ze STOLICĄ REGIONU. Więc nie dziw się,że miasta nie są równo traktowane,bo tak samo jak Warszawa ma kilka znaczeń (dla zagranicy itd.),których Gdańsk nigdy nie będzie miał,tak samo Gdańsk ma znaczenie w kilku kwestiach,w których z kolei Gdynia nigdy nie będzie konkurować.

                • 1 2

              • Gdansk pod PKM przekazal tereny o wartoscio 80-110mln zlotych (1)

                Na czesci z tych terenow planowany byl tramwaj i droga tzw. Nowa Abrahama.

                Brak tej inwestycji jest dzisiaj duzym problemem chocby dla mieszkancow "Moreny" i Jasienia, ktorzy chca dojechac do UG czy OBC.

                • 1 3

              • Dramat luksusu. PKM jednak chyba po części rozwiązuje problemy logistyczne i dubluje tramwajowe plany Gdańska, zresztą zastąpiono w ten sposób pierwotny pomysł z linią tramwajową na lotnisko. A bez terenów nie da się budować - spodziewam się, że każde miasto znalazłoby tereny pod finansowaną zewnętrznie inwestycję za 730 mln (Gdynia również chciałaby mieć ten problem). A wartość samych terenów jest bardzo wirtualna.

                No nic, widać optyka jest taka, że jak się w Gdańsku buduje na koszt województwa czy za fundusze centralne to jest to słuszne i sprawiedliwe. Tymczasem za tę samą inwestycję (oficjalnie regionalną a nie gdańską) Gdynia musi płacić, mimo że realizowana tutaj część to nikły ułamek całości (zresztą póki co nic nie ma). Czysty kalizm. I z takim myśleniem nigdy Trójmiasto nie będzie funkcjonowało jako aglomeracja.

                • 1 0

          • Aha,jeszcze dwie rzeczy (a nawet trzy):

            • 2 6

          • Szczurek sądził że pójdzie "na krzywy ryj" jak z SKM

            Przypomnij sobie SKM,jak żenujące są wkłady Gdyni (na poziomie Pruszcza!) ,zwłaszcza w kontekście tego że jest największym obok Gdańska beneficjentem linii. Po tym jak leciał w kulki w kwestii SKM,to masz rację: każdy byłby ostrożny. Tym bardziej że Szkodnik od lat ma kłopot z przyjęciem do wiadomości i pogodzeniem się z faktem że to Gdańsk (a nie Gdynia) jest stolicą regionu! Boli go,że mimo tak wielkiego poparcia w Gdyni, POZA tą Gdynią nie znaczy nic i to się nie zmieni. Przekroczył 50-kę i ogarnęła go megalomania,rozpaczliwie stara się zostawić po sobie jakiś pomnik (Szczurodrom,basen olimpijski,kolejka na Kamienną)... żal ściska. A teraz jeszcze rozwala komunikację w samej Gdyni,tak kiedyś dobrze zorganizowaną...

            "Słowackiego na wysokości lotniska"... przecież masz świetny dojazd zewsząd od obwodnicy. Co,może chciałeś autostrady do kartuz,żeby wieśniaki swoimi passeratti tysiącami do Tricity zjeżdżały?

            • 11 11

      • słuchaj miejski trollu, pracujesz w urzędzie miasta, to my utrzymujemy cię z naszych podatków (2)

        i zobowiązuje Cię to do mówienia prawdy!!!
        co wy tym urzędzie robicie cały dzień, że nie dostrzegacie potrzeb mieszkańców??? bawicie się makietami kosmodromu???

        • 8 13

        • (1)

          Poczytaj sobie choćby historię tej inwestycji na portalu, na którym się właśnie wypowiadasz, niepiśmienna istoto

          • 11 7

          • no tak, w każdym artykule jest mowa jak to Szczurek walczy o PKM, o budowę przystanków

            o to by jechała na Północ Gdyni. Kocham go za tą determinację! nie można było zrobić więcej! no chyba, że położyć się na jej torach w Gdańsku i zablokować kursowanie:).

            • 6 6

    • (2)

      PKM to projekt finansowany wyłącznie przez województwo pomorskie (no, jak dobrze pójdzie, Gdynia będzie musiała dołożyć 15% procent do swoich dwóch przystanków, ale w Gdańsku całość za 730 mln realizowano na koszt województwa). Potencjał PKM jest bezdyskusyjny i oczywiście, że pasażerowie z Gdyni polepszyliby frekwencję - ale póki co realizacja jest połowiczna (tzn. w jednym mieście).

      A powyżej zamieszczono link z tego portalu - można poczytać, jakie były początki PKM i kto był jej przeciwny.

      • 8 5

      • (1)

        Gdańsk włożył grunty gminne, plus infrastrukturę dojazdową (parkingi, przystanki przesiadkowe, zagospodarowanie etc.)

        • 5 5

        • Czyli najpierw Gdańsk wszystko zbudował a potem i dzięki temu powstało PKM? Chyba jednak odwrotnie.

          Gdynia grunty ma, plany dot. infrastruktury są - informacje można znaleźć na tym portalu. Tylko województwo nie kwapi się budować w Gdyni, pomijając dwa przystanki z dodatkowego dofinansowania unijnego (z dopłatą miasta).

          • 4 6

    • jak lezy (3)

      Gdansk nie tylko sie nie interesowal,cobyl przeciwny na poczatku. a dostal tyle nowych przystankow... moze inaczej. gdy pkm jest na fali to gdansk utozsamia sie z projektem. jak pojawia sie zly pr, jak ostatnio, to wladze miasta przypominaja, ze od poczatku chcueli tramwaj.

      • 12 7

      • zgadza się (2)

        proponuję poczytać i zerknąć na mapkę

        http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Druga-linia-SKM-w-Trojmiescie-jest-realna-n23498.html

        • 3 2

        • zobacz kto pisał artykuł, michał Tusk z wyborczej. (1)

          Gdańsk zmienił zdanie a co ze Szczurkiem??? dlaczego kolejka nie jedzie na Pogórze????

          • 4 9

          • A kto buduje PKM? Tam skieruj pytanie.

            • 6 3

    • Masz rację - tylko skieruj te uwagi pod właściwy adres. To nie Gdynia, ani nie Gdańsk budują PKM.

      • 5 2

    • bfgn (1)

      Nie mam czasu na pierdoły

      • 1 6

      • a na co masz czas o piękny Wojciechu?

        • 2 4

    • tym bardziej, ze istnieją tam tory

      wojskowe i towarowe i można by to jakoś połączyć

      • 32 2

  • ELEKTRYFIKACJA !!!! i zmiana taboru !! w pierwszej kolejności (1)

    Ta linia potrzebuje pociągów szybkich i z duzymi przyspieszeniami !! - jak METRO !! -wtedy bedzie konkurencyjna dla reszty komunikacji w Metropolii - inaczej PADNIE ! - .... ale ślepych nie przekonasz - oni tego NIE WIDZĄ !! moge " od reki podać przykład : linia w Holandii - z Mastricht do miejscowosci przy granicy z Niemcami ( Heerlen i okolice ) - obsługiwana jest przez podobne składy jak PKM - tyle, że ELEKTRYCZNE ( jak startują z przystanków - to tylko swist !! - składy VEOLIA - taki szybki tramwaj ) - a srednia predkość 130 km/h !! - MOŻNA ?? - można tylko trzeba MYSLEĆ !!

    • 6 1

    • PKM jest przygotowana pod elektryfikację, jest rezerwa terenowa, stanowiska pod słupy itd., jednak w pierwszej kolejności musi być zelektryfikowana linia 201 pomiędzy Kościerzyną a Gdynią, inaczej elektryfikacja PKM nie ma sensu, więc zanim zaczniesz zarzucać innym brak myślenia, sam zacznij myśleć i doczytaj trochę.

      • 2 1

  • Mieszkaniec W.K. (8)

    Trzeba jeszcze poprawić infrastrukturę dojazdową do dworców, u nas w Wielkim Kacku dojazd lub przyjście na pieszo do dworca od ulicy Wielkopolskiej tylko odstrasza potencjalnych pasażerów PKM, straszne dziury, nie równe kocie łby i po każdej ulewie trzeba brnąc przez głębokie kałuże, ta droga nie była rementowana od początku jej powstania, potrzebne jeszcze jest odpowiednie zejście czyli schody od ulicy Chlebowej

    • 22 2

    • szanowny Panie mieszkańcu (3)

      W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego zgłoszony jest chodnik wzdłuż nowodworcowej - nic tylko zagłosować za tym pomysłem i zachęcić do tego innych :)

      • 5 2

      • (2)

        Jak zrobicie tam chodnik za pieniądze z BO, to zapomnijcie tam o jakichkolwiek inwestycjach przez następne 100 lat. Zakładając oczywiście, że przy władzy pozostanie Samorządność WS (czego Gdyni i gdynianom, a więc i sobie) nie życzę.

        • 6 0

        • (1)

          Ale o jakichś inwestycjach mowa?

          • 1 1

          • Ulicy, jeśli dobrze pamiętam nazwę - Starodworcowej. Znasz jej stan?

            • 0 0

    • Przy przystanku Wlk Kack nic nie robią (3)

      Bo docelowo ma być on przesunięty w okolice skrzyżowania Wielkopolska/Sopocka/Strzelców (tak, jakby za mało tam było jeszcze atrakcji). No, ale to jest Gdynia, więc dużo się opowiada, a mało robi.

      • 10 5

      • (2)

        Wiele ludzi i tak będZie tamtędy chodzić, bo jest to najkrótsza droga. Zwykły chodnik by się przydał.

        • 6 0

        • (1)

          W Gdyni zwykły chodnik jest ponad możliwości rządzących tym miastem.

          • 5 0

          • Ale mieszkańcy dają radę

            Na Obłużu się zawzięli i sami naprawili chodnik.

            • 2 0

  • Bezczelność

    Dlaczego nie ma żadnego pociągu do gdyni między 6 a 7 rano. Dopóki był najwięcej pasażerów wsiadało w osowej (10 razy wiecej niż wysiadało). Robicie to na złość pasażerom? Jeśli pasażerów jest za mało to wyłącznie (!!!!!!!!!) z powodu waszej nieudolności. Żaden temat na tym portalu od dłuższego czasu nie wywołuje tyle krytyki co obsługa pkm.

    • 6 1

  • ludzie nie mają kasy

    to zamiast na majówkę za miasto, pojeździli pkm po mieście i jest rekord

    • 4 1

  • a co z Północną Gdynią? (1)

    kiedy będzie pociąg do Obłużo-Pogórza?

    • 3 2

    • Po zmianie władz miasta

      Na takie którym na czymkolwiek zależy.

      • 2 0

  • Lotnisko

    • 0 0

  • (3)

    To dlatego, że darmowe WiFi mają.

    • 15 1

    • (2)

      To w PKM jest darmowe WiFi?

      • 2 2

      • Jest ale tylko w kręgielni przy barze.

        • 2 0

      • Jest WiFi, tylko nie działa

        • 5 3

  • PKM na Oksywie

    Przedłużyć PKM do Oksywia i Kosakowa.Mam dosyć stania w korkach na Estakadzie Kwiatkowskiego.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane