• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Długiego Targu: nawierzchnia z szarego granitu

Michał Stąporek
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Sporych rozmiarów szara kostka z granitu strzegomskiego ma stanowić nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu - taką propozycję przedstawili konserwatorowi zabytków gdańscy urzędnicy.



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być wykonana z:

Solidny bochen foremkowego chleba - takie skojarzenie wywołuje pierwszy rzut oka na kostkę, z której wykonana może zostać nawierzchnia Długiego Targu. Jest szara, ma łupane boki i szorstką, tzw. płomieniowaną nawierzchnię. Długa na 18 i szeroka na 12 centymetrów, pochodzi ze Strzegomia na Dolnym Śląsku. Miejscu pochodzenia zawdzięcza swoją nazwę materiał, z którego ją wykonano - to granit strzegomski.

Konserwator zabytków ma wątpliwości



Kostka została wykonana na podstawie wytycznych wojewódzkiego konserwatora zabytków. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać. Jednak, jak się okazuje, kostka może nie zostać zaakceptowana.

- Zaprezentowane kostki są łupane, tymczasem powinny one mieć bardziej gładką nawierzchnię, tzw. groszkową. Podobne rozwiązanie zastosowano na rynku w Krakowie, gdzie się dobrze sprawdza. Kolor kostek powinien być też nieco ciemniejszy, bardziej podobny do obecnej nawierzchni Długiego Targu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
Jeśli po zmianie parametrów kostki konserwator zaakceptuje przedstawioną mu w czwartek, 23 stycznia, koncepcję, długo oczekiwany remont popękanej nawierzchni Długiego Targu będzie mógł się rozpocząć.

- Jeśli tak się stanie, to od razu bierzemy się do pracy - deklaruje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej ilości kostki i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.

Duża kostka pośrodku Długiego Targu, mała wzdłuż kamienic



Szara kostka wypełniłaby nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu, mieszczącą się między liniami stojących tam ulicznych latarni. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego. Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu sezonu letniego w tym roku i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Na razie remont, a nie gruntowna modernizacja



Trzeba jednak pamiętać, że te prace nie odbędą się w ramach zapowiedzianej kilka lat temu gruntownej modernizacji Drogi Królewskiej, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Dla niej zaplanowano bowiem znacznie więcej zmian niż tylko remont nawierzchni. Przebudowane miały zostać podziemne instalacje, oświetlenie, zieleń i mała architektura.

Projekt okazał się jednak zbyt drogi - jego koszt szacowano kilka lat temu na co najmniej 50 mln zł.

Zaplanowane na najbliższe miesiące prace będą znacznie tańsze. Ich wartość wstępnie szacuje się na kilka milionów - może 4, może 5.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Ok. ładnie (2)

    • 14 36

    • Tylko beton.

      Ewentualnie asfalt.

      • 3 1

    • Dobry wybór - i to ma trwa mać :)

      • 0 5

  • równo na pewno nie będzie

    • 7 0

  • Ta kostka to jakiś żart? W niczym

    nie przypomina tego, o czym mówił konserwator. Czy nasi gdańscy urzędnicy po przekroczeniu drzwi urzędów wyłączają automatyczne myślenie? Albo mają katalog zachowań jak szkodzić mieszkańcom? Ja prdle, to już chyba wolę, by Robyg zalał Długą betonem. Przejazd do Poznania, Warszawy czy Krakowa to nie majątek, niech jedna z drugą biurwą się przejedzie i zapyta, dlaczego u nich jest tak ładnie, a u nas jak zwykle.

    • 9 0

  • Powinny być położone płyty Jumbo

    • 3 0

  • Najlepsza jest moi mili i kochani kosteczka baumana (2)

    My w Norwegii żesmy nie jeden chodnik tym wybrukowali moi drodzy.

    • 4 11

    • Polski

      A czy to produkt polski ta kostka bauma ?

      • 0 0

    • kostka bauma nie baumana

      • 0 1

  • Petarda :) (5)

    Będzie ładniej niż na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie .... i bez barierek :)

    • 43 38

    • Długa powinna nosić imię profesora Adamowicza (2)

      • 7 10

      • Św. Pawła

        • 0 0

      • A zamiast Neptuna pomnik Abla

        • 1 0

    • gdzie jest sven ? (1)

      • 3 0

      • W czarnej d*pie :)

        • 5 5

  • Ktoś

    ma za dużo pieniędzy do wydania? Przecież wystarczy usunąć istniejącą nawierzchnie aby odsłonił się chodnik z betonowych płyt położony w miejscu torowiska tramwajowego przed wizytą De'Gaulle'a w 1967r Gdańsku i po krzyku. Był nawet w Dzienniku Bałtyckim rysunek Jujki przedstawiający statuę Neptuna stojącą na poziomie ulicy z podpisem iż jest to widok Długiego Targu po kolejnym remoncie. Poziom ulicy podniesiono wtedy w 1975r o całe 20cm po wykonaniu nowej nawierzchni ulicy.

    • 5 1

  • 15 lat te latane popekane i rozwalajace nabrzeza.

    tu trzeba gospodarza a nie bajkopisarzy z mchu i paproci z UM

    • 6 0

  • żyjemy w 21 wieku, nie chodzimy już w drewniakach (3)

    chodzą piękne kobiety na szpilkach, jeżdżą mamy z wózkami, inwalidzi na wózkach, turyści ciągną swoje walizy na kółeczkach, dzieci jeżdżą na hulajnogach i ja też jako mieszkaniec chciałbym chodzić po przyjaznej nawierzchni.
    Ta nawierzchnia ma być dla nas mieszkańców tego miasta.

    • 38 7

    • Jakos developerzy nie mają problemu

      Z ułożeniem estetycznych, funkcjonalnych (nie śliskich) chodników...np. na Rajskiej ostatnio - bardzo dobrze się chodzi.
      To miasto to jest jeden wielki problem

      • 3 1

    • Niedługo w tym chorym kraju będziecie nosić opaski

      • 3 3

    • Popieram

      Popieram

      • 7 2

  • znowu szlifowanie bruku

    I znów chcą "zbrukać"; ale żeby z tym czymś na salon Gdańska ? porażka;
    nie spodziewam się , że zrobią dobry szlif na tym bruku i że takie kawałki będą ułożone prawidłowo; mało mamy na Głównym Mieście przykładów ? pewnie znów będzie po kosztach; a w obiecanki już nie wierzę; wystarczy , że widzę jak to jest robione dotychczas;

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane