• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca Gdańsk Główny: drożej o 10 proc., dłużej o 15 miesięcy

Michał Brancewicz
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (180)
  • Remont dworca potrwa jeszcze kilka miesięcy, ale efekty widać już od dawna.
  • Z zewnątrz budynek dworca wygląda okazale.

Zakrojona na szeroką skalę modernizacja i przebudowa dworca Gdańsk GłównyMapka złapała kolejne opóźnienie. Kolejarze podają teraz, że obiekt zostanie udostępniony podróżnym wiosną 2023 roku. W tzw. międzyczasie o 10 mln zł wzrosła też kwota kontraktu i może jeszcze ulec zmianie.



Czekasz na otwarcie dworca w Gdańsku?

Już od dawna rzuca się w oczy, że gmach dworca, przynajmniej z zewnątrz, wypiękniał. Widzi to każdy, kto przejeżdża przez centrum Gdańska.

Roboty do końca roku



Na zewnątrz obiektu zakończyła się bowiem renowacja elewacji wraz z detalami architektonicznymi, budynek zyskał nowy dach oraz stylizowane na historyczne okna. W półrozetach nad głównym wejściem i z tyłu obiektu pojawiły się witraże. Wciąż na montaż czekają drzwi wejściowe do holu głównego.

Prace wykończeniowe trwają wewnątrz gmachu oraz w nowej części tunelu. Wszystko ma być gotowe jeszcze w tym roku.

  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Plac przed dworcem od wielu miesięcy pozostaje placem budowy.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.
  • Podczas remont budowniczowie zadbali o odtworzenie wielu detali.

Otwarcie w pierwszych dniach wiosny



Po nowym roku rozpoczną się rozruchy urządzeń i instalacji w budynku oraz procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Do lokali handlowych wprowadzą się najemcy i zaczną je urządzać.

To wszystko sprawi, że pierwsi podróżni skorzystają z dworca na początku drugiego kwartału, czyli w pierwszych dniach wiosny.

Jeśli uda się dotrzymać tego terminu, cała inwestycja będzie miała 15 miesięcy opóźnienia.

Zasadne wydaje się zatem pytanie o koszty tego przedsięwzięcia. Umowa zawarta w sierpniu 2019 roku między PKP a firmą Mostostal Warszawa opiewała na 99,6 mln zł.

Już 109,7 mln zł, a może być jeszcze drożej



Było to zatem jeszcze przed pandemią, wojną i wysoką inflacją. Z drugiej strony wykonawca mógł nabyć szereg materiałów zanim ceny poszybowały.

Okazuje się jednak, że wartość kontraktu wzrosła.

- W trakcie inwestycji kwota wzrosła do 109,72 mln złotych brutto, na skutek zawartych aneksów do pierwotnej umowy. Dotyczyły one głównie zwiększenia zakresu prac - informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP. - Ostateczna wartość inwestycji może jeszcze ulec zmianie.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (180)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane