• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Błędy błędy (7)

    I gdzie są ci wszyscy eksperci zarzucający wykonawcom realizującym dla PKP że mają wolne tempo robót i należą im się kary?
    jak widać dokumentacja projektowa dostarczona przez PKP jest dziurawa jak sito. 375 błędów projektowych?! (kto to odbierał od projektanta? ) Nie dziwota, że przesuwają wykonawcom terminy

    • 22 4

    • Brawo za połączenie kropek

      Nikt nie pisze jak jest naprawdę z dworcem, brawo za połączenie kropek.
      Błędów jest dużo więcej. Szkoda, że we wnioskach NIK nie ma nic o tym nieudolnym systemie zarządzania w PKP i konieczności wymiany tych wszystkich ludzi.

      • 0 0

    • kto odebral?,pani Basia,od Jaruzelskigo.ona wszystko odbiera.

      • 0 0

    • Chyba nigdy nie uczestniczyłeś (3)

      W dużym projekcie

      • 4 2

      • 370 błędów projektowych (1)

        Czego Ty chcesz bronić?

        • 1 1

        • co więcej 370 błędów to był stan na zeszły rok. teraz jest tego prawie dwa razy więcej...

          • 1 0

      • jasne, błędy projektowe się zdarzają, ale jeżeli przez to projekt przedłuża się o 2 lata to raczej nie jest normalne. Brak decyzyjności PKP i niemożność szybkiego wyegzekwowania poprawy błędów od Projektanta zrobiła swoje.

        • 2 1

    • Kontrola NIK była w zeszłym roku, aż strach pomyśleć ile błędów projektowych wykryto na dzień dzisiejszy na budowie - 700? 1000? ktoś powinien za to odpowiedzieć, skoro to wadliwa dokumentacja jest przyczyną przesuwania terminów i wzrostu kosztów inwestycji.

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    ten remont tunelu to jakis zart. Ile to trwa 3 lata? sufit podwieszany juz powyginany wszystko zolte. Plytki krzywo poukladane popekane

    • 244 11

    • Nowy York

      Gdyby w USA tak to było wykonane to co stacje metra byłbym remont od 100 lat i tak w nieskończoność! Ile tych remontów, zróbcie raz a dobrze.

      • 0 0

    • (3)

      Tak to bywa jak się zatrudnia naszych drogich gości, a fachowców wypycha na bezrobocie.

      • 7 8

      • Tak, chyba raczej jak się zatrudnia "Fachowców" z Kaszub. (1)

        Po przebojach jakie ja miałem przy dwóch remontach w domu z kaszubskimi ekipami (nie domykające się drzwi od łazienki, bo źle wypoziomowali, odpadające po 2 miesiącach kafelki w kuchni, po niecałym roku wyciek wody z nowych rur pod umywalką w łazience na piętrze, krzywa ściana w jednym z pokojów, bo tynk nierówno położony) to do ostatniego wziąłem panów z Ukrainy. Ceny podobne, ale już 3 lata od remontu i żadnych usterek ani niedoróbek nie stwierdziłem.

        • 3 0

        • Jakbys tak poukladal plytki u prywatnego inwestora to nikt by ci nie zaplacil i pogonil z kopem w d..W tym miejscu powinno byc wszystko ekstra

          • 2 0

      • fachowcy wyjechali na zachód bo nie beda pracowac za psie pieniadze jak nasi goscie

        • 13 3

    • to zglos to moze? skoro masz uwagi

      • 1 0

    • to prawda, że remont toalety zwykle nie trwa tak długo

      • 17 1

  • (1)

    Kolejny wałek i kasa przytulona

    • 17 6

    • nikt walka nie ruszy,bo to wojewoda.

      • 0 0

  • (2)

    Chcieli dulkiewicz, to mają. Najbardziej złodziejskie miasto. Wcale mi nie żal tych gdańszczan. Mają sycylie.

    • 8 5

    • Ty pisiaku! (1)

      Milcz i licz na wungiel + od pinokia i małego smerfa

      • 1 0

      • daj mu spokoj!.wedle jejich teorji prezydant Dulkiewicz sprzedala Soura francuzom.

        • 0 0

  • Dodać że dwa drzewka ale bez donic

    • 0 0

  • Skoro NIK kontroluje remont dworca w Gdańsku to niech obejrzy się w około. (2)

    Ciąg tuneli od Podwala Grodzkiego do samego dworca PKS zawsze jest brudny, niesprawne od lat są schody ruchome, windy, jest nieprzyjemny zapach a sam dworzec PKS woła o pomstę do nieba. Przywołanie pomocy w celu obsługi podnośnika do obsługi osób niepełnosprawnych graniczy z cudem. To wszystko wygląda na porzucone, niczyje, niechciane obejście. Jak to się ma do pięknego budynku dworca?

    • 35 4

    • I tu się zgodzę

      Schody ruchome na PKS co rusz wyłączone to samo ze schodami na perony, winda przy KFC nieczynna już od kilku lat, długo służyła jako noclegownia dla bezdomnych. Tunel to tez jakieś nieporozumienie dojeżdżając do pracy i pociągiem i autobusem nie ma szans zdążyć na to drugie bo jakiś cymbał wymyślił że schody z wyjściem na przystanki są zbędne. Gratuluje pomysłowości i inteligencji

      • 1 0

    • Niestety

      Ile razy te schody były sprawne, to chyba można policzyć na palcach jednej ręki

      • 6 0

  • Powolac najwyzsza Izbe Kontroli do zbadania NIK- u Banasia- Kutasia. Lotr sprawdza samego siebie?

    • 0 1

  • Piękny jest już teraz, pomimo opóźnienia.

    Narzekacze wszystko wiedzą najlepiej. Nie znam budowy, która wykonana solidnie miałaby być zakończona w pierwszym terminie.

    • 0 0

  • Wszak tzw prezy dętka zaczeła uprawiac wielką POlitykę nie ma czasu dla miasta -karykatura POlityka !!!!

    • 1 1

  • Super to wygląda dwa perony wyremontowali a 3,4,5 syf aż przykro patrzec ,wizytowka miata tzw "równości " widac to PO peronach

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane