• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont przejścia pod al. Niepodległości w Sopocie

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec prac na al. Niepodległości w Sopocie
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Boh. Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.

Sopot przygotowuje się do remontu tunelu pieszego pod al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu na wysokości "Monciaka". Obok schodów pojawią się nowe windy, a wnętrze przejścia zostanie odświeżone. Zdaniem urzędników, wyznaczenie przejścia naziemnego jest niemożliwe ze względu na pobliski przystanek autobusowy i zwartą zabudowę, zaś na realizację pochylni brakuje miejsca.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz al. Niepodległości w Sopocie?

Obecnie ogłoszono przetarg na wykonawcę dokumentacji, która pozwoli na rozpisanie przetargu na realizację prac budowlanych jeszcze w tym roku (przypuszczalnie w III kw.).

Wykonawca dokumentacji projektowej będzie musiał uwzględnić w niej m.in.:
  • budowę wind po obu stronach tunelu,
  • zjazdy dla wózków dziecięcych oraz szyny do prowadzenia rowerów,
  • remont ścian, murów i stropów przejścia podziemnego,
  • wymianę oświetlenia, montaż nowego monitoringu oraz analizę zmian odwodnienia.

Remont przejścia podziemnego jest wynikiem głosowania w ostatniej edycji sopockiego budżetu obywatelskiego. Na etapie składania wniosku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 mln zł.

Dla porównania, w Gdańsku szacunkowy koszt wyznaczenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wraz z korektą układu pasów ruchu oraz peronów tramwajowych, oszacowano w 2018 r. na kwotę ok. 800 tys. zł.

Przejście naziemne niemożliwe do realizacji



Czy zatem nie lepszym, tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem dla pieszych byłaby budowa przejścia naziemnego przez al. Niepodległości?

- W Sopocie nie ma takiej możliwości z uwagi na ukształtowanie terenu. Brakuje miejsca i widoczności ze względu na bliskość budynków, są zbyt wąskie chodniki. Ponadto nawet przy likwidacji tunelu brakuje miejsca na przeniesienie istniejącego przystanku autobusowego (komunikacja miejska dla nas bardzo ważna i ciągle ją rozwijamy), dla którego trzeba zorganizować pełnowymiarową zatokę postojową. Przystanek ten jest bowiem obsługiwany przez znaczną liczbę linii i jest niezbędny w tym miejscu z uwagi na cele podróży pasażerów: dojście do ul. Bohaterów Monte Cassino, sądu, uniwersytetu czy Opery Leśnej - wyjaśnia Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora ds. eksploatacji w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.

- To mieszkańcy w powszechnym głosowaniu w budżecie obywatelskim wybrali taki zakres inwestycji, czyli dostosowania istniejącego przejścia podziemnego dla potrzeb osób niepełnosprawnych. To wola mieszkańców sprawiła, że zostanie ono zmodernizowane - podkreśla Maciej Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Jako miasto bardzo dużo robimy, aby Sopot był przyjazny dla ruchu pieszego: m.in. doświetlamy i wynosimy przejścia dla pieszych.

Brak miejsca na pochylnie, dwa tunele obok siebie



Jak przekonują urzędnicy, niemożliwe jest zastąpienie wind i schodów pochylniami. Podyktowane jest to brakiem miejsca zarówno po stronie tzw. Małego Monciaka, jak i ul. 1 Maja.

Pod uwagę nie brano również budowy podziemnego połączenia planowanego do modernizacji tunelu z wyremontowanym już przejściem pod torami kolejowymi.

To oznacza, że piesi na krótkim, ok. 150-metrowym odcinku, nadal będą musieli czterokrotnie korzystać ze schodów lub wind, by przedostać się z rejonu ul. Boh. Monte Cassino/Obrońców Westerplatte do ul. 1 Maja.

Miejsca

Opinie (108) 5 zablokowanych

  • Poziom dyskusji na forum odpowiedni dla młodzieży po gimnazjum.

    Bardzo dobrze, że nie ma przejścia naziemnego. Przejścia dla samobójców niech budują w Gdańsku. Pan redaktor wywalczył takie obok tunelu na Podwalu Przedmiejskim. Tylko można czekać na pierwszych zabitych na pasach.

    • 8 4

  • Przenieść przystanek pod MOPS (1)

    • 9 5

    • Jest przejście naziemne przy ul. Podjazd, potem z drugiej strony przy 23 marca, kolejne na tak krótkim odcinku bez sensu, tym bardziej że to deptak w ciągu. Pomyśl logicznie

      • 3 0

  • samochody do tunelu. (2)

    a ludzie na powietrze.
    Jakim cudem takie fajne miasta jak Sopot czy Gdańsk tak bezgranicznie wielbią samochodziarzy pozwalając im wjeżdżać wszędzie, truć, niszczyć, rozjeżdżać, zabijać? To na wioskach jest tak, że przez centrum jedzie droga albo dwie, zalbo są dwa ronda wiecznie zapchane (patrz Żukowo).
    A w cywilizowanych miastach samochody jadą czymś takim jak obwodnica zaś centra są dla samochodów zamknięte.

    Kierowcy! Wyp..alać z miasta. Zostawcie swoje gruchoty pod swoimi oborami. Z czym do ludzi?

    • 25 18

    • Samochodofobie też można leczyć (1)

      • 4 6

      • samochodziarzy nie da się leczyć.

        więc pozostaje jedna skuteczna metoda - zakaz.

        • 3 3

  • Remont

    Dziwię się że remont będzie kosztował 2 mln. zł powinien kosztować 4 mln. zł

    • 4 2

  • Atrapy wind są tańsze!

    Po co montować windy skoro nie działają lepiej i taniej zamontować atrapy .

    • 14 1

  • zablokowane dla nowych urzytkowników, łapka góra -dół. a czemu to tak?

    • 4 4

  • Zatrudnić lepszych projektantów (1)

    Windy nie zdają egzaminu. Ciągłe stoją. Dobry projekt z zjazdem tylko się sprawdzi w praktyce. A może połączyć tunele. Drożej a nowoczesnej.

    • 26 4

    • czy chwalenie sie głupotą jest twoja domeną niemasz zielonego pojecia jak muszą wygladac podjazdy dla rowerzystów i

      nigdzie się już ich nie stosuje to jest zacofanie a nie nowoczesność.

      • 0 2

  • Natychmiast wywalic niekompetenych urzedasów z Pracy niema najmniejszego problemu by tam zrobic przejscie naziemne

    Przy ulicy jest to tanie i na dodatek bardzo proste .utrudnienie jest przy torach naturalnie .Przystanek tu w cale nie przeszkadza bo to przejście nie musi być szerokie . A przejście dla ludzi bezpośrednio z i na przystanek jest dla nich najbardziej wygodne.
    Kolejny przykład wyraźnej niechęci dla potrzeb mieszkańców a jednocześnie niedostosowania miasta do standardów zachodnioeuropejskich .

    • 10 15

  • Jak długo? (2)

    Ten mały remontowali chyba 2 lata, to ten będą 5???

    • 44 6

    • jakie są prowizje w Polsce dla udzielającego pieniędzy na inwestycję? (1)

      • 1 0

      • bo słyszałem, że 20-40%

        • 0 0

  • Czy bedzie bezkolizyjny przejazd dla rowerow ? (1)

    Uwielbiam pedałowac a mam juz dosyc zsiadania z roweru przy tunelu.

    • 9 6

    • Czesto podjezdzsm rowerem do skmki od tej strony.

      Mam dosyc tych samochodow kopciuchow

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane