• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont tunelu PKP w Gdańsku. Kramy nie wrócą

Katarzyna Moritz
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu PKP w Gdańsku Głównym trwają prace remontowe. W tunelu PKP w Gdańsku Głównym trwają prace remontowe.

Zero handlu w tunelach na terenie całego województwa - to obecne hasło władz kolei, które prowadzą remont tunelu PKP przy dworcu Gdańsk Główny. Ma on jednak mniejszy zakres niż zapowiadano. Kompleksowy remont wraz z przebudową peronów, budową schodów ruchomych i wind na perony ma nastąpić do 2020 roku.



Czy usunięcie kramów z tuneli PKP to dobry pomysł?

Uporządkowanie tunelu przy dworcu w Gdańsku, PKP planowało od kilku lat. Remont szczególnie potrzebny jest na odcinku od peronów SKM do schodów ruchomych - prowadzących do dworca PKS. Od dwóch tygodni w tunelu pracują robotnicy.

- Głównie będą to prace, które sprawią, żeby ten tunel w końcu lepiej wyglądał. Nie będziemy jednak wykonywać prac, które zakładaliśmy pierwotnie, czyli m.in. izolacji tunelu. Wykonujemy prace związane głównie z wystrojem. Nastąpi oczyszczanie granitowych ścian, będzie przełożona na nowo posadzka, udrożnione odwodnienie. Te zabiegi sprawią to, że tunel przez kilka lat będzie wyglądał ładniej - zapowiada Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Jeżeli zima będzie łaskawa, prace zakończą się na przełomie marca i kwietnia. Ich koszt oszacowano na 600 tys. zł. Lepszy wygląd to nie jedyna pozytywna zmiana.

Tunel od lat przypominał jarmark. Było tam w sumie 30 stoisk, głównie z niedrogą odzieżą. Z tą wstydliwą wizytówką PKP PLK, która zarządza tym odcinkiem, walczyła już w czasie Euro 2012, kiedy boksy zostały na czas rozgrywek zamknięte.

Handlarzy nie można było pozbyć się wcześniej, bo PKP miało zawartą ponad 10-letnią umowę z  PHU Kupiec, która wygasła na początku 2013 roku. Wtedy zniknęło definitywnie ponad 20 kramów. Jednak z  powodu problemów z pozwoleniem na rozbiórkę, kilka z nich funkcjonowało jeszcze do niedawna.

Czytaj też: Kończy się handel "chińszczyzną" w tunelu PKP w Gdańsku

Z tunelu handel zniknął zupełnie i ma już nigdy nie wrócić. Z tunelu handel zniknął zupełnie i ma już nigdy nie wrócić.
- Zero handlu w tunelach, na terenie całego województwa - to jest nasze hasło. Tunel ma być ciągiem komunikacyjnym, dopuszczamy jedynie sprzedaż biletów, napojów z automatów, i to co wiąże się bezpośrednio z obsługą podróżnego. Zero skarpet, majtek, biustonoszy - wyjaśnia Lewiński.

Co istotne, podczas obecnego remontu tunelu nie będą wykonywane - zapowiadane wcześniej - prace związane z jego konstrukcją, obejmujące założenie nowej izolacji. Nie powstaną też windy na perony.

To obecnie zbyt kosztowna inwestycja dla PKP, tym bardziej, że zakres prac miałby być znacznie szerszy, niż przewidywały pierwotne zapowiedzi. Gdański dworzec zalicza się bowiem do tzw. stacji premium, a to oznacza wymóg najwyższej jakości, także pod kątem dostępu dla podróżnego.

Perony w Gdańsku muszą być w przyszłości przebudowane i podwyższone do 76 cm, tak jak jest to standardem na całej linii Warszawa - Gdańsk. Ponadto mają na nie prowadzić nie tylko windy, ale też schody ruchome.

Plany te jeszcze nie mają zapewnionego źródła finansowania, ani nawet projektu. To inwestycja, która ma zostać wpisana w wieloletni plan inwestycyjny i przeprowadzona m.in. z funduszy unijnych. Zakłada się, że kompleksowa przebudowa ma się zakończyć do 2020 roku.

Miejsca

Opinie (241) 6 zablokowanych

  • To jest tragedia dla mojej rodziny, koszmarna decyzja PKP. (3)

    Odbieracie ludziom pracę.

    • 29 34

    • tragedią to była twoja rodzina

      z tymi szmatami w centrum miasta,

      • 14 25

    • Rodzina zapomniała, że umowa z PKP jest na czas określony? (1)

      Peszek.

      • 11 8

      • to juz kolejny punkt handlu jaki zostal zlikwidowany w Gdansku w srodmiesciu (tam gdzie sa klienci)

        ryneczej na 3 maja, male ryneczki sasiadujace ze starym miastem. Gildia. itd..

        Miasto kupcow stalo sie miastem zachodnich galerii handlowych i hipermarketow.
        Mam my wolna gospodarke. Tyle ze w latach 80-tych byla wieksza swoboda handlu dla Polakow niz obecnie.

        • 4 3

  • ludzie na bruk? (1)

    Pomóżcie im tak jak gornikom. Pensja przez dwa lata itd

    • 39 10

    • No bez jaj... Na jakiej podstawie niby? Poza tym większość tam jest na umowie smieciowej...

      • 8 2

  • (3)

    szkoda boxów
    wielu ludzi się z nich utrzymywało
    no ale władze nie od dziś nie trawią przedsiębiorczych
    bo łatwiej coś zniszczyć niż zbudować nowe estetyczne boxy i "trzepać" kasę na wynajmie

    • 23 31

    • (2)

      Zauważ, że w Gdańsku powstają nowe galerie handlowe. Tam powinno się sprzedawać towary, a nie na dworcu.

      • 14 7

      • a co to za twór "galeria handlowa"?
        galerie to ja znam sztuki
        a zakupy robię na rynku lub ulicy
        niech zarobi Polak a nie obca korporacja

        • 12 7

      • galerie handlowe aha to te miejsca gdzie światowi sprzedawcy chłamu produkowanego w Chinach za dwa dolary sprzedają go polskim idiotom za 200 czy 500 zł i gdzie dzierżawa zaczyna się od 5 koła w góre?

        • 5 0

  • i gdzie ja kupie majtki i stanik (2)

    • 20 11

    • Pokaż fotki (1)

      Zrobimy ankietę czy możesz chodzić bez

      • 9 3

      • stanik mam D więc chodzić bez jest ciężko, majta się to pod bluzką

        • 7 1

  • Szkoda ludzi

    Bezrobocie coraz większe.ale trzeba pokazać że Polska to nie Bangladesz.ciekawe czy ulotki będą rozdawać.

    • 22 14

  • Super! W końcu Avanti-GSM splajtuje :)

    • 9 4

  • przenosiny raczej

    Czesc boksow przeniosla sie dalej, w strone empiku i city forum

    • 12 3

  • Schody ruchome

    to ratyratas w Gdańsku widzę

    • 19 1

  • ha ha (3)

    Najpierw wydzierzawili miejsca i kasę trzepali, teraz z nimi walczą. Brawo pkp

    • 25 11

    • spoko,na cenach biletów sobie odbiją

      • 5 0

    • A ty najpierw jadłeś, a potem sr*łeś. Brawo :)

      • 2 2

    • umowa się skończyła w 2013, nie doczytałeś idioto?

      • 1 0

  • We Wrocławiu wyremontowano GENERALNIE olbrzymi Dworzec Główny (2)

    Potężny gmach, zadaszone perony, olbrzymia hala dla podróżnych i cały teren wokół dworca. W krótkim czasie w okolicach Euro. Co decyduje o tym, że w jednym mieście można przeprowadzić tak wielką inwestycję, a w Gdańsku nie można zrobić tego z nieporównywalnie mniejszym dworcem?
    A dworzec tzw. PKS-u też skończył na charakterystycznych dla Gdańska wizualizacjach. Czy urząd miejski należy jeszcze do Gdańska czy też już do kogoś innego?

    • 41 4

    • 700 mln euro

      Za to PKP ma duza kase na Miedzytorze w Gdyni.
      Wg wczorajszego artykulu na t.pl....;)

      • 3 2

    • dworzec we Wrocku to mistrzostwo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane