• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • rewelacja!!! (11)

    genialny projekt, prawie doskonale spinający górny z dolnym tarasem, bez niepotrzebnego wyburzania miasta i budowania autostrad miejskich

    przydałoby się jeszcze wydłużenie linii tramwajowej wzdłuż Kościuszki do Hallera - powstałby szybki dojazd z Moreny na plażę.

    • 199 17

    • Brak skomunikowania za lijie skm to porazka.

      Linia powinna przewidywac dowoz przynajmniej do pkm . poszatkowane miasto nieskomunikowanymi liniami!!

      • 0 0

    • ale Nową Kościuszki a nie Starą jak to jest na wizualizacji (1)

      • 0 0

      • A po co owa Nowa Kosciuszki?

        Aby wydac dodatkowo 200mln?

        Jaki rodzaj przejazdow (skad dokad) mialby tamtedy isc?

        Ludzie, czy wy nie ogarniacie, ze te drogi trzeba splacic i utrzymywac? Czy dzisiejsze drogi w Gdansku sa w dobrym stanie?
        - NIE
        Czy jak ich zbudujemy wiecej, to nagle stana sie lepsze? Ta, jasne.

        • 0 0

    • a wyburzenia? (1)

      Nikt nie pokwapil sie zeby spojzec na to, co musimy wyburzyc, zeby zrobic ta "delikatna korekte ukladu drogowego"? To, ze trzeba wyburzyc szkole podstawowa i muzyczna przy ul. Smoluchowskiego nie jest problemem? Dziwne tylko ze 3 stare rudery przy ul. Do Studzienki wywoaly cale morze kontrowersji... Nie mowiac juz o samych kosztach tunelow, i tej "drobnej przebudowy"...

      • 5 2

      • tu nie chodzi o rudery przy Studzienki!

        Tu chodzi o wyoranie miejsca na kolejna po Slowackiego autostrade, ktora wraz z planowana (i wtedy juz "niezbedna" droga Czerwona) rujnuje Wrzeszcz.

        Spojrz szerzej na problem, a nie patrzysz tylko na wierzcholek gory lodowej. A jesli nie ogarniasz, to prosze najpierw poczytaj, a potem sie wypowiadaj.

        Jak chcesz zburzyc te 3 "rudery" - droga wolna. Tylko nie buduj w ich miejscach autostrady.

        Zacznijmy moze budowac miasto w miescie, a nie wiecznie tylko dojazdy dla przedmiesc...

        • 2 4

    • Wizja odważna ale... (1)

      Ten pomysł przewiduje wyburzenie szkoły i przedszkola na skrzyżowaniu Smoluchowskiego i Dębinki i kilku budynków poniżej

      Dodatkowo cały odcinek Smoluchowskiego od Dębinki po Sobieskiego wymagałby olbrzymich robót ziemnych. Tam są znaczne różnice wysokości. Przy szpitalu zakaźnym jest stroma morenowa górka, wzdłuż stadionu z kolei płot już teraz gdzieniegdzie się przechyla takie za nim jest urwisko.

      400 mln nie starczy na taką lewitującą trasę

      • 6 2

      • jeszcze dodam

        że wg mnie jest to przerost formy nad treścią

        na pierwszy rzut oka bardziej naturalne i sensowne jest jednak podążanie najkrótszą trasą w śladzie Nowej Politechnicznej a problem komunikacji szpitala rozwiązać poprzez Nową Medyków z linią autobusową kursującą wahadłowo od przystanku Traugutta na Al. Zwycięstwa do któregoś z przystanków w ciągu NP

        Coś jak obecne 283 ale w znacznie zredukowanej wersji

        • 3 7

    • nie jestem pewien, czy tak szybki, ale ciesze sie, ze powstala jakas alternatywa (3)

      Dla mnie i tak odcinek Fiszera - Grunwaldzka bardziej odpowiadal w wersji FRAG.

      Czemu nie puscic ruchu samochodowego kolo GUMedu, a tu pozostawic dla komunikacji publicznej + pieszo-rowerowego?

      Pytanie, ile osob chcialoby z Poludnia dojechac do GUMedu, a ile do Politechniki.

      Bardzo fajny pomysl z Dworcem. Duzy +.

      • 12 6

      • do Politechniki to wydłuża drogę o raptem trzy minuty (2)

        dodatkowo wiele odcinków można ominąć w razie awarii - to bardzo dobra okoliczność

        • 10 4

        • "Politechnika"

          To wydzial Chemii, ale tez ETI czy ZiE, lub akademiki.

          Tramwaj w swietle Nowej Poitechnicznej wydawal mi sie korzystniejszy dla Politechniki (dwupasmowa ekpresowka obok i wyburzenia - nie).

          Jednak moze dla calego miasta to jest dobre rozwiazanie.

          • 13 2

        • ale sa gdzies podane czasy przejazdu?

          Widocznie przeoczylem. Jesli nie ma - skad akurat taka estymata?

          • 0 11

  • tramwaj na Boh Getta Warszawskiego!?

    Ciekawe naprawdę gdzie wcisną tam tramwaj!? jednokierunkowa droga, na której już ledwo można zaparkować (dwie knajpy + mieszkańcy) no fantastyczny pomysł! :/ Propozycja FRAGu ma sens bo przyłącza się do istniejącego skrzyżowania. Gdyby tramwaj jechał Boh Getta to po jednym skrzyżowaniu z Miszewskiego byłoby kolejne skrzyżowanie... to jakiś absurd!

    • 0 0

  • Sobieskiego

    Oby tylko jakiś "mądry" nie wpadł na pomysł budowania drogi rowerowej na Sobieskiego. Pobocze od strony działek jest parkingiem dla mieszkańców, zwłaszcza powyżej skrzyżowania Wileńska/Jarowa. Musi pozostać PARKINGIEM !!!
    Będziemy bronić tego do ostatniej krwi!

    • 0 0

  • Tramwaje Tak- ale bezkolizyjne!

    Popatrzmy jak remontowane są linie na zachodzie Europy nie musimy powielać ich wcześniejszych błędów- tramwaj ma być szybszy niż samochód ma być naziemnym metrem wtedy to są sensownie wydane pieniądze. A jak jest samochodem z oruni na dworzec 15 min tramwajem 25.

    • 0 0

  • A gdzie Nowa Swiętokrzyska i Kowale- 80 tyś ludzi tu mieszka

    morena ma już świetną komunikację a dzielnice południowe miasto zostawia odłogiem - Nowa świętokrzyska i linia tramwajowa ulicą Jabłoniową to teraz najpilniejsze inwestycje

    • 0 0

  • palcem po mapie (20)

    • 81 81

    • tramwaj tu i tam - a co - nie wolno

      Chyba jest jakieś lobby za tymi tramwajami, tak jakby nie było innych potrzeb. Nagle wmawia się nam, że komunikacja autobusowa jest beee i tylko tramwaj rozwiąże nasze problemy. Nie ważne, że jak się popsuje to paraliżuje całe połączenie, nie ważne że znowu na 3 lata Morena zostanie rozkopana, nie ważne że nie ma gwarancji, że jest to w ogóle potrzebne bo może sensowna linia autobusowa by rozwiązała problem. Wynajęci klikacze klikają na + a każdy kto ma przeciwne zdanie to malkontent. A może malkontenci też mają swoje racje?
      UWAŻAM, że potrzebne są baseny do szkół, że potrzebne są w ogóle nowe szkoły w południowych dzielnicach, że potrzebne są nowe przychodnie, że potrzebne są nowe drogi, że potrzebny jest remont wielu dróg, że potrzebna jest sensowna polityka śmieciowa, że można by wyremontować Stare Miasto na wzór Torunia, że potrzebne są w tych miejscach gdzie jest PKM system parkingów wielopoziomowych za symboliczną opłatę, że można wymienić stare autobusy na nowsze - ekologiczne, że może potrzebna jest pomoc miasta dla młodych rodzin w pozyskaniu mieszkania a dla osób starszych system opieki dochodzącej i dotacja dla lekarzy by było ich więcej i kolejki nie były takie długie.
      Jak pomyślę, że wyda się 400 milionów na coś co nie jest najważniejszą potrzebą dla Gdańska to się wkurzam. Swoją drogą - puszczanie tramwaju tunelem w dół Wileńskiej jest igraniem z ogniem - kto weźmie na siebie odpowiedzialność za ewentualną tragedię jeśli dojdzie tam do wypadku? Jestem ciekaw ekonomicznego uzasadnienia takiego rozwiązania - absurdalnego dość.
      Rozumiem, że jest ktoś komu zależy akurat na takim rozwiązaniu bo ma osobiste korzyści, ale jest jeszcze interes mieszkańców Gdańska. Mówienie nam, że to w końcu Unia płaci nie zmienia faktu, że sporą część trzeba będzie samemu wyłożyć - z naszych podatków.
      Dla mieszkańców innych dzielnic powiem, że teraz mam jak z Moreny zjechać do Wrzeszcza, do GUM to co prawda z przesiadką ale nowy autobus za 1 mln zł by rozwiązał sprawę. Jeśli wmawia mi się, że inwestycja za 400 milionów jest najpotrzebniejsza z potrzebnych to mówię NIE. Panie Adamowicz - nie widzi pan problemów tego miasta, niech już nas pan nie dręczy swoją osobą.

      • 0 0

    • a jak chcesz projektować? (1)

      łopatą ? Koparką?

      • 9 2

      • na poczatek moze niech projektant ruszu d*psko i zobaczy jak to wyglada w terenie

        • 0 0

    • W Szadółki wpompowano 400 mln, a smrodek jeszcze jest. (5)

      To rozwiązanie za 400 mln to taniocha, przy efektach jakie wniesie do komunikacji. Teraz przejazd z południa to niekończąca się historia, a tramwaj się zatrzymuje co 300 m i na każdych światłach.

      • 14 0

      • A myślisz że tutaj będzie inaczej??? (4)

        Ktoś Tutaj zapomniał dołożyć te wszystkie sygnalizacje na każdym skrzyżowaniu.. (+ kilka nadprogramowych na wszelki wypadek!!!)

        Jak dla mnie to jeden wielki kosmos. W sumie mam mieszane uczucia.. Na początku "kurde, geniusz!!!" ale po chwili zastanowienia i przyjrzeniu się sprawie dokładniej.. wychodzą minusy i to wielkie!!

        1. Pytanie czy ktoś liczył czas przejazdu??ile bd trzeba jechaćtą okrężną drogą? Ile razy ten tramwaj będzie musiał stać na sprzyżowaniach?? W dodatku te tynele wiadukty.. może jeszcze fajerwerki i petardy co zakręt?!
        Myśle że te 400 mln to moocno niedoszacowane koszta..

        2. nie wiem w jaki sposób na Smoluchowskiego miasto chce zmieścić w sumie te wszytskie pasy.. ale powiem wyzwanie jest mocno "inżynieryjne" i wysoko kosztowe!
        Pewnie nikt nie zauważył ale tam wyburzono cały budynek szpitalny na wysokości stadionu Lechii!!! (stary i brzydki, ale jednak to duuże pieniądze...)

        3. Pytanie do władz miasta: Dlaczego chce się zrezygnować z tramwaju "dołem" pod estakadą, koło carrfoura? TO rozwiązanie zapewne o wiele tańsze niż proponowane tunele wzdłuż ul. Wileńskiej? A kwestia skomunikowania to raczej nie problem ustawić trasę linii tram przez skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego a dalej do PKM Brętowo?
        4. Ostatecznie.. Jaki jest sens wydawania baardzo grubych pieniedzy, stawiania estakad, tuneli, wiaduktów osiągając mizerny skutek komunikacyjny dla przeciętnego mieszkańca, który ceni sobie czas dojazdu z pkt A do B, skoro w alternetywie mamy... wyburzenie 3 budynków z XIXw. !!!

        Sam mam wątpliwości co do zasadności przecinania tej części Wrzeszcza..ale chyba jednak alternatywa w postaci "Tramwaju turystyczno-krajoznawczego" do Szpitala to jednak moocne niewyważenie argumentów...

        • 11 3

        • Jakimś plusem jest koncepcja budowy połączenia koło Wrzeszcza PKP!! (2)

          Nie do końca wiem jak chcą tam zmieścić 2 tory tramwajowe na wyskości bardzo wąskiego chodnika i ścieżki rowerowej (nie usuwając jej).. zapewnie gdzieś na wyskości dzisiejszego krawężnika i studzienki kanalizacyjnej.. ale Pomysł jest dobry;-)

          A tak poważnie... Koncepcja jest ok. bo niewątpliwie potrzeba jest budowy nowego połączenia tramwajowego pod torami w Gdańsku. Napewno ułatwi to komunikacje na Linii Przymorze- Zaspa- PG i okolice. oraz zapewni większą stabilność całego systemu tramwajowego jako takiego. Gdyby jeszcze udało się uniknąć tak uwielbianych w tym mieście świateł sygnalizacji a niemal każdym przejściu dla pieszych.. to było by "miodzio"

          • 2 0

          • Gdyby pomyśleli wcześniej i całą Słowackiego i Hynka wyposażyli w linię tramwajową.

            • 1 0

          • Może 400 mln to będzie kosztował projekt?

            • 2 3

        • Niezaleznie od tego, gdzie bedzie poludniowa czesc GPW i czy powstanie tramwaj wdluz Wyspianskiego

          to na pewno dobrym pomyslem jest tramwaj do PKP Wrzeszcz.

          Jesli chodzi o trase... Czy oby na pewno trzeba wszedzie budowac od razu dwupasmowa droge dla samochodow?

          • 0 0

    • Palcem po mapie to maluje pan Szczurek w Gdyni, tyle tylko, że jego talenty podróżniczo malarskie kosztowały już jakieś 100 mlm zł...

      • 2 0

    • 400 milionów, chyba Euro. Tunele, estakada, przebudowa kilometrów dróg, choćby przy Gumedzie, chodniki, ścieżki rowerowe. 400 milionów to to na pewno nie będzie kosztować jednak pomysł ciekawy. Tylko ciekawe jak oni chcą wcisnąć to wszystko w Smoluchowskiego koło gumedu jak teraz tam nawet miejsc parkingowych nie ma gdzie zrobić. Niby Gumed odda kawałek działki, juz to widzę ;p

      • 4 4

    • (1)

      Moim zdaniem to dowód na to, że BRG nie jest niezbędne podatnikom - pomysły i plany można uzyskiwać taniej i ciekawiej w konkursach i przetargach

      • 22 1

      • well....

        Tylko że jest to w sumie po za drobnymi wyjątkami zbieranina pomysłów ludzi z BRG odrzuconych przez Bielawskiego i Piskorskiego w latach minionych :)))

        • 7 1

    • umarłem ze śmiechu

      ktoś kto to zaprojektował nie ma pojęcia o komunikacji tramwajowej. w oś al. zwycięstwa - ul grunwaldzka już teraz nie da się wcisnąć więcej tramwajów w godzinach szczytu. kolejne tramwaje wjeżdżające od Traugutta to będzie finał komunikacji w Gdańsku. Zakorkują siebie i wszystko inne przez Operę po Manhattan. I wydamy na to PÓŁ MILIARDA.

      GENIUSZE!!!!

      PS. PO TO WŁAŚNIE NIEMCY PLANOWALI LINIĘ LEGIONÓW - WYSPIAŃSKIEGO - MISZEWSKIEGO - DO STUDZIENKI - POWSTAŃCÓW WARSZAWSKICH by mieć równoległą trasę główną. No ale to za trudne do ogarnięcia 70 lat po wojnie i 90 lat po niemieckich planach tramwaju w Królewskiej Dolinie.

      • 21 6

    • Tramwaj turystyczno-krajoznawczy

      A ja tak bym chciał szybko do celu. Tymczasem tu mamy 2 tunele, mnostwo zawijasów, lasów, dzielonych z tramwajem buspasów, estakadę i trzeci wiadukt obok dwóch już istniejących. Cały lunapark. Słynny lizboński tramwaj nr 28 chowa się ze wstydu. Cała Europa będzie przybywać na wycieczki tym tramwajem, ale do pracy szybciej nie będzie. Szkoda.

      • 22 13

    • (2)

      a rewolucyjna wizja tunelu pod Pachołkiem już umarła? Połatali by najpierw dziury w tym co jest bo dzisiaj znowu prawie koło urwałem. Nikt tym debilom nie powiedział, że warstwę ścierną się wymienia co jakiś czas?

      • 18 19

      • (1)

        auto też się wymienia "co jakiś czas" :)

        • 10 12

        • auta się wymienia i owszem a ludzi ?

          • 7 0

    • lepiej to

      niż tunel pod Pachołkiem za 2 miliardy

      • 25 5

    • chyba recenzujesz swoje plany wakacyjne

      a może życiowe? czy po prostu jesteś z Gdyni? ;)

      • 19 10

  • Studnia bez dna te tramwaje

    Chyba jest jakieś lobby za tymi tramwajami, tak jakby nie było innych potrzeb. Nagle wmawia się nam, że komunikacja autobusowa jest beee i tylko tramwaj rozwiąże nasze problemy. Nie ważne, że jak się popsuje to paraliżuje całe połączenie, nie ważne że znowu na 3 lata Morena zostanie rozkopana, nie ważne że nie ma gwarancji, że jest to w ogóle potrzebne bo może sensowna linia autobusowa by rozwiązała problem. Wynajęci klikacze klikają na + a każdy kto ma przeciwne zdanie to malkontent. A może malkontenci też mają swoje racje?
    UWAŻAM, że potrzebne są baseny do szkół , że potrzebne są w ogóle nowe szkoły w południowych dzielnicach , że potrzebne są nowe przychodnie, że potrzebne są nowe drogi , że potrzebny jest remont wielu dróg, że potrzebna jest sensowna polityka śmieciowa, że można by wyremontować Stare Miasto na wzór Torunia, że potrzebne są w tych miejscach gdzie jest PKM system parkingów wielopoziomowych za symboliczną opłatę, że można wymienić stare autobusy na nowsze - ekologiczne, że może potrzebna jest pomoc miasta dla młodych rodzin w pozyskaniu mieszkania a dla osób starszych system opieki dochodzącej i dotacja dla lekarzy by było ich więcej i kolejki nie były takie długie.
    Jak pomyślę, że wyda się 400 milionów na coś co nie jest najważniejszą potrzebą dla Gdańska to się wkurzam. Rozumiem, że jest ktoś komu zależy akurat na takim rozwiązaniu bo ma osobiste korzyści, ale jest jeszcze interes mieszkańców Gdańska. Mówienie nam, że to w końcu Unia płaci nie zmienia faktu, że sporą część trzeba będzie samemu wyłożyć - z naszych podatków.
    Dla mieszkańców innych dzielnic powiem, że teraz mam jak z Moreny zjechać do Wrzeszcza, do GUM to co prawda z przesiadką ale nowy autobus za 1 mln zł by rozwiązał sprawę. Jeśli wmawia mi się, że inwestycja za 400 milionów jest najpotrzebniejsza z potrzebnych to mówię NIE. Panie Adamowicz - nie widzi pan problemów tego miasta, niech już nas pan nie dręczy swoją osobą.

    • 1 0

  • Szanowna Redakcjo

    zamieszczajcie proszę prezentacje DRMG w lepszej jakości. W obecnej trudno odczytać legendy bo są rozmazane. Może tez warto dać komentarz słowny, a jeśłi go brak to jakiś podkład muzyczny. :)

    • 0 0

  • Panie Koprowski jezeli Pan nazywa to "rewolucja" to prosze porzucic tematy, ktorymi sie Pan zajmuje. Ten nowy "genialny" projekt nie ma sensu. 100 razy lepszym i bardziej ulatwiajacym zycie mieszkancow (o DUZO DUZO krotszy czas przejazdu) byl projekt pierwotny, to co tutaj czytam to jakas jedna wielka kpina..

    • 1 0

  • Tylko jedna zaleta

    Zamienił stryjek siekierkę na kijek... i to jaki drogi - na pewno więcej niż te 400 mln. Nie mówiąc o gigantycznych kosztach tuneli, nasypów lub estakady, dochodzi konieczność wybudowania nowej szkoły w miejsce wyburzanej !5-tki. To wcale nie będzie tańsze niż zapewnienie mieszkań mieszkańcom tych 2 czy 3 budynków przy Do Studzienki w wersji Nowej Politechnicznej. No i gdzie ją wybudować, jak jej działka i tak jest już teraz za mała? Ten pomysł ma tylko 1 zaletę - że obsługuje szpitale. Tyle, że kosztem głównego zadania - naprawdę szybkiego dojazdu z Południa do Wrzeszcza tramwajem. A UCK i szpital zakaźny trzeba obsłużyć, ale lepiej to zrobić małymi busikami, jeżdżącymi częściej i wjeżdżającymi na teren GUMedu, który dla wielu chorych ludzi jest sam w sobie zbyt rozległy.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane