• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • Tramwajem można przewieźć drogą do okoła (1)

    • 2 1

    • 4x4

      Przejechać na własnej d. też można.

      • 0 0

  • Szlenstwo roszczeń

    Może jeszcze stewardessę zatrudnijcie. Dla cyklistów.

    • 0 0

  • Juz jezdzi

    autobus z przyczepka na rowery.

    • 0 0

  • a czy urzędnicy

    pozwolą nam na spacerowanie po leśnych ścieżkach? A może też na stanie na własnym balkonie?

    • 0 0

  • (19)

    Dlaczego kierowcy jeżdżą za darmo tunelem, a pieszy i rowerzysta musi płacić za autobus? Przecież tunel został zbudowany z podatków każdego mieszkańca, a jednocześnie nie jest drogą krajową, więc nie mają tutaj nic do gadania opłaty eksploatacyjne za auto (w tym podatek w benzynie).

    • 102 61

    • Ponosisz jakies oplaty z tytułu użytkowania roweru? roszczeniowy ped**arzu? (10)

      • 37 29

      • (3)

        a jakie niby debilu opłaty ma ponosić rowerzysta palanciku?

        • 8 15

        • ubezpieczenie OC + podatki na (2)

          budowę nowych dróg rowerowych, remonty istniejących, utrzymanie w czystości, odśnieżanie, malowanie przejazdów, sygnalizatory na skrzyżowaniach i wiele wiele innych...

          • 7 3

          • Koszt wszystkich rzeczy które wymieniłeś (poza oc) idzie z podatków mieszkańców, czyli również rowerzystów

            • 0 0

          • można opodatkować rowerzystów pod warunkiem że opodatkuje się też kierowców.

            Biorąc pod uwagę oczywiście wkład jaki ponosi miasto na daną infrastrukture.
            Ponad 1000x więcej wydaje się na kierowców więc podatek powinien być 1000 razy większy.

            Oczywiście uwzględniając udział w ruchu ( rowerzystów jest na razie znacznie mniej niż kierowców) to wychodzi

            czyli powiedzmy 10zł za rowerzystę to kierowca płaci 1000zł.

            Pasuje? mi tak

            • 5 4

      • Pamietaj ze twoj dziurawy asfalt jest utrzymywany rowniez z podatkow nie-kierowcow (3)

        • 18 21

        • akurat dziurawy asfalt jest utrzymywany tylko z pieneidzy kierowcow (2)

          podatki w paliwie ktore wplywaja doi budzetu sa wieksze niz niz wydatki na budowei utrzymywanie drog

          • 10 6

          • (1)

            Podatki z benzyny nie idą do budżetu miasta. Ile razy trzeba tłuc to Januszom, by zrozumieli?

            • 10 5

            • nie zrozumieją

              benzyna rozum wyżarła

              • 2 0

      • Jak rozumiem przed oddaniem tunelu to tych opłat kierowcy nie pokrywali?

        • 0 0

      • ty jestes roszczeniowy ped**arzu i to ty masz 3 pedały w aucie

        • 0 3

    • Kierowca, gdy wsiądzie do autobusu płaci za bilet, a gdy uruchamia samochód- płaci za paliwo, które wcześniej zatankował. I jedzie. Jak wjedzie na autostradę - płaci za przejazd autostradą. Wsiada do pociągu/ samolotu (...) - płaci za bilet Jakieś pytania????

      • 2 0

    • możesz sobie dookoła na Westerplatte popylać

      a w tunelu to jeszcze się nawdychasz spalin

      • 4 1

    • Wcale nie za darmo (3)

      Za darmo to ja przejadę tym tunelem tylko w przypadku gdy Ty zapłacisz za paliwo na ten przejazd

      • 30 13

      • tylko, ze tunel jest utrzymywany z pieniedzy miasta

        a tam nie trafiaja podatki z paliwa.

        Czy jak zaplacisz u fryzjera 100 zl to do dentysty tez uwazasz, ze powinienes miec za darmo?

        • 6 3

      • Masz samochód to chyba logiczne że atakujesz i płacisz za to paliwo a nie za przejazd pod tunelem

        • 15 11

      • dodatkowe kalorie rowerzystę również kosztują ;]

        • 16 5

    • słusznie - wprowadzić winiety za przejazd tunelem

      • 9 5

    • Hehe roszczenia rowerzystów czas start!

      • 44 26

  • rowery? Przecież to dla ped**arzy :)

    • 1 0

  • Czy nie można było tak zaprojektować tunelu aby mogły tam przejeżdżać rowery? (24)

    • 122 93

    • Oczekujesz myślenia? (10)

      Wystarczy przypomnieć że mamy ścieżki rowerowe już prawie wszędzie ale tam gdzie najbardziej są potrzebne nie. Główne najbliższe osiedla czyli Chełm i Suchanino. Wskaż połączenie tych osiedli ścieżką z centrum Gdańska. Najbliższe główne sypialnie! Jedyne połączenie to dla Chełmu ul. Cienista. ( w przeciwnym końcu osiedla i trzeba się cofać w kierunku Oruni więc bez sensu ) oraz dla Suchanina to ul. Rakoczego czyli też w przeciwnym do centrum końcu osiedla równie bezsensowne jak dla Chełmu.

      • 20 8

      • z przymorza do oliwy tez sie nie dostaniesz. (4)

        z przymorza do oliwy tez sie nie dostaniesz. takie realia, przez zabianke albo zaspe trzeba jechac.

        • 11 6

        • jak nie ma ścieżki to można jechać ulica, jeśli nie ma podwyższonej do 70 prędkości... tyle w temacie

          • 0 0

        • (2)

          No czyli jednak da się dojechać :) nie szukaj problemu tam, gdzie go nie ma

          • 2 7

          • rozumiem, ze jesli samochodem z Gdanska do Gdyni moglbys pojechac przez Elblag tez bylbys zachwycony? (1)

            • 11 3

            • on jest za tempy żeby to pojąć, a żeby znaleźć prawo jazdy musiał zjeść 789 paczek chipsów

              • 2 2

      • Z chelmu na Jasień

        Z chełmu na Jasień nawet jednego autobusu nie ma, nie mówiąc o scieżce rowerowej. Na części kartuskiej nawet chodnika nie ma. A na dzikim przejeździe za biedronka zrobili teraz schody!!! Paranoja

        • 1 1

      • łostowicką do kartuskiej i jesteś w centrum (3)

        • 10 2

        • Łostowicką do kartuskiej? (2)

          A jak mieszkam na Biegańskiego to mam się cofać całe osiedle pod górę?!

          • 4 3

          • a co, tak ciężko podjechać rowerem pod górę?

            Wyglądasz bardziej na opłacanego leminga a nie rowerzystę ;-)
            Poza tym... stoczniowców/na zboczu w ciasną i jesteś na kartuskiej - czyli w centrum.

            • 1 1

          • Jedz chodnikiem co się będziesz puerd...

            • 3 1

    • Oczywiście, że można było - tylko koszt budowy należałoby pomnożyć przez.... (6)

      no właśnie, ile ? Aby zmieścić ścieżką rowerową średnica tunelu powinna wynosić nie 12 m ale co najmniej 14 m. Czyli cena TBM, czas, drążenia zużyta moc, wielkość urobku, zużytego betonu itd wzrasta o 36%. A cena wzrosłaby jeszcze bardziej - bo 14 m to już średnica wielkogabarytowa. Oszczędnie licząc czas budowy i cena 50% więcej. Podobnie z kosztami eksploatacji gotowego tunelu. A pod kanałem La Manche nawet samochody samodzielnie nie jeżdżą - tak to jest z głębokimi tunelami.

      • 45 5

      • Gdańsk jako takie rowerowe miasto powinien jednak się wysilić

        • 1 1

      • (2)

        na moście wantowym debile też tak myśleli teraz myślą jak za ciężką kasę dostawić do tego mostku ciąg pieszo-rowerowy oczywiście w momencie budowy byłoby trochę drożej ale nieporównywalnie taniej niż obecnie to samo z tym tunelem

        • 18 8

        • most jest jednak innym obiektem (1)

          i do mostu latwiej jest cos dobudowac

          • 9 1

          • ale po co dobudowywać jak mozna było zrobic jak trzeba?

            • 3 0

      • oczywiście, że było można (1)

        ale ważniejsze jest promowanie "kręcenia km dla Gdańska" niż tworzenie realnych rozwiązań dla tego środka transportu. Przyczepką chcą, żeby rowery wozić, głąby kapuściane...

        • 16 12

        • co wy gadacie

          Kto by jeździł tym tunelem??? Dla kilku osób nie warto wywalac kasy w błoto.

          • 16 15

    • Naturalnie ze tak i to be zadnych kosztów wydzielic ulicy pas dla rowerów albo je dopuscic bez wydzielenia.

      Nie było by żadnych problemów gdyby nie fakt że większość kierowców nie przestrzega żadnych przepisów i spowodowali już kilkadziesiąt wypadków w tunelu. A tym samym powodując zagrożenie dla rowerzystów ,którzy nie maja ochrony z tony stali.

      • 3 1

    • (2)

      Nie.

      • 37 24

      • Jednak nie da sie

        • 2 2

      • nie da sie

        • 3 1

    • Chyba dla ukraińców...

      • 0 1

    • Można było ale ci durnie co to projektowali uznali że nie trzeba myśleli kategoriami dnia dzisiejszego lub wczorajszego nawet

      • 2 8

  • Dziadostwo i ograniczenia w głowach urzędników państwowych to typowe. Ciągle "łatają dziury". Brak przewidywalności, brak wyobraźni, brak kompetencji. Kto myśli o komunikacji, kto tam pracuje? Do wymiany ci " fachowcy"

    • 1 0

  • Was to już grzeje z tymi rowerami (1)

    tylko rowery się liczą jeszcze trochę to do samolotu je wkładać będziecie

    • 18 3

    • jest taka opcja u wiekszosci linii. trzeba go tylko zlozyc

      • 0 0

  • Jak to jest, że 30 tysięczny Pruszcz potrafił zorganizowac bezpłatną linię autobusową mającą długość 20km... za darmo... dla (4)

    ...a Gdańsk, metropolia z 600 tys mieszkańców nie może zapewnić darmowego busa jeżdżącego 2 km pod rzeką.
    Koszt busa w Pruszczu (roczny) to 200 tys PLN. Koszt kilkukrotnie krótszej linii w gdańsku to byłoby niecałe 50tys. Kilkadziesiąt razy mniej niż przywracanie promu.
    A teraz włodarze miasta, pomyślcie ... czy po prostu nie puścić darmowego busa pod mostem co 20 minut i nie rozwiązać problemu minimalnym kosztem. Nawet pokazowe fotki będzie można przed wyborami strzelić.

    • 9 4

    • Gdańsk ma ~460 000 mieszkańców...

      Tak dla przypomnienia.

      • 0 0

    • Czyli powiadasz Piotrze...

      że w Pruszczu, 200 tys PLN rocznie idzie się je.ać, bo tak to wymyślił jakiś pedalista?
      No brawo Pruszcz, brawo. Chyba w tym Pruszczu ludzie sr*ją kasą. Nie ma bezrobocia. Są szpitale, itd. Tylko pozazdrościć.

      • 0 2

    • nawet gdyby to zrobili

      to zaraz swiete krowy rowerowe by jeczaly ze autobus powinien jezdzic co 2 minuty nie 20 bo oni tyle czekac nie moga i przyczepka ma zly kolor i facet je montujacy powinien chodzic w garniturze i jeszcze kola pompowac

      rowerowym placzkom nigdy nie dogodzisz chocbys na rzesach chodzil

      • 1 1

    • Nie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane