• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosja otworzyła Zalew, ale nie dla... Polaków

Kuba Łoginow
23 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Cały Zalew Wiślany będzie jesienią dostępny dla wszystkich żeglarzy, z wyjątkiem... Polaków i Rosjan. Cały Zalew Wiślany będzie jesienią dostępny dla wszystkich żeglarzy, z wyjątkiem... Polaków i Rosjan.

Długo oczekiwana nowina - Władimir Putin wreszcie zezwolił na korzystanie z drogi wodnej przez rosyjską część Zalewu Wiślanego. Niestety, nie skorzystają na tym polskie jachty, lecz... szwedzkie i niemieckie, gdyż decyzja ta dotyczy wyłącznie bander trzecich.



Stanowisko dotyczące otwarcia rosyjskiej części Zalewu Wiślanego dla statków wpływających lub wypływających do i z portów Rzeczypospolitej Polskiej Władimir Putin podpisał w środę, 22 lipca. Pismo w tej sprawie trafiło do marszałka warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa, który ocenia to wydarzenie jako przełom w stosunkach polsko-rosyjskich.

Wbrew pozorom jednak nie na takie otwarcie czekali polscy żeglarze i armatorzy. - W tym gronie tym nie znalazły się na razie statki pływające pod polską banderą - potwierdza Robert Szewczyk z gabinetu marszałka Jacka Protasa.

Od kilku miesięcy Rosjanie proponowali otwarcie Zalewu na razie tylko dla statków polskich i rosyjskich, a sprawę bander trzecich chcieli uregulować w terminie późniejszym.

Jednak strona polska nie chciała o tym słyszeć. Paradoksalnie, Warszawa tak usilnie zabiegała o bandery trzecie, że Putin pozwolił na pływanie tylko im, a polscy żeglarze mogą co najwyżej pozazdrościć śmigającym po tym akwenie kolegom ze Szwecji, Niemiec czy Litwy.

Mimo, iż umowa wejdzie w życie już niedługo, na uruchomienie rejsów do Królewca trzeba będzie poczekać do jesieni. Tyle zajmą formalności, które w przypadku Rosji są jeszcze bardziej skomplikowane, niż u nas.

Wbrew pozorom, decyzja Putina nie oznacza, że elbląski port uzyska pełny dostęp do morza. - Zalew Wiślany jest za płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie. Rosyjska część tego akwenu ma gwarantowaną głębokość 1,8 metra, a na pogłębienie jej nie ma co liczyć. Możemy więc mówić jedynie o ruchu barek i statków pasażerskich między Królewcem a Elblągiem, a na żeglugę pełnomorską musimy poczekać do otwarcia kanału przez Mierzeję - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu.

Kanałowi może jednak zaszkodzić kryzys, który zmusza rząd do cięcia wydatków. Kilka dni temu parlamentarzyści zabrali przewidziane w budżecie na ten rok pieniądze na kanał, których zgodnie z planami miało być 5 mln zł.

- My tej kwoty po prostu nie wydalibyśmy. W tym roku zgodnie z planem będziemy wykonywać badania ornitologiczne oraz badania jakości osadów z miejsca przyszłego toru wodnego. Pieniądze na ten cel, czyli milion złotych, pozostały, a badania zakończą się w przyszłym roku - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kryzys spowodował również, że roboty i materiały budowlane będą nawet o połowę tańsze, stąd też można spodziewać się znaczącego obniżenia kosztów budowy kanału i innych inwestycji.

Opinie (92) 6 zablokowanych

  • (6)

    juz niedlugo nie bedzie takiej potrzeby, jak sie zrobi przekop przez mierzeje

    • 58 5

    • Autor - pan łoginow jak zwykle manipuluje faktami albo pisze o czymś czego nie zna (2)

      umowa o o której pisze pan manipulator łoginow wejdzie w życie dopiero kiedy Rosja uzgodni możliwość pływania Polskich jednostek po zalewie. Więc dopuki my nie będziemy mogli pływac to tez nie będą pływac inne bandery !!!

      • 6 1

      • (1)

        Nazwisko się pisze z wielkiej litery, nieuku

        • 0 1

        • rosyjsko brzmiące NIE !

          • 0 0

    • i pozatym jest

      napisane, że ani polskie ani rosyjskie ( podpis pod zdjęciem) nie będą pływały. Tylko bandery trzecich krajów tj niemcy szwedzi litwini, czytać ze zrozumieniem to naprawde nic nie kosztuje ani nie boli

      • 0 0

    • o tym przekopie juz 15 lat slysze w mediach (1)

      dzieci by lopatkami szybciej przekopaly

      • 4 0

      • To tak samo jak poglebianie

        Wisly. Slysze o tym juz 35 lat no i nic.

        • 0 0

  • wykopać kanał przez mierzeje i po kłopocie. (6)

    Banda głupich ekologów na pewno się oburzy, ale gdyby ich słuchac to żyli byśmy jeszcze z dinozaurami.

    • 79 18

    • (1)

      wcale nie głupich...
      W porcie w Gdańsku pustki, w Gdyni to samo -
      no, ale Elbląg MUSI być portem.
      Nieważne, że za miliony, które pójdą dosłownie w błoto...

      • 8 9

      • To podpisz petycję w sprawie kanału...

        • 0 1

    • Nie wszyscy ekolodzy tak myślą. Oczywiście praktycznie każda budowla poza miastem to ingerencja w środowisko, ale tu nie jest tak tragicznie, jeśli odpowiednio zabezpieczy się budowę. Osobiście jestem za przekopem, bo na łasce ruskich za daleko się nie zajedzie - ojczulek Putin da, a za rok się rozmyśli. Proponuję w ramach działalności proekologicznej transakcję wiązaną: niech firma, która będzie to kopała (jeżeli nie będzie tego robiło państwo), razem z budową przekopu odtworzy wąskotorówkę Sztutowo-Łysica :-)

      • 1 1

    • Umny ten osiol

      Podpisales swa bzdure ksywka: ass. Trafniej byloby: asshole.

      • 0 0

    • czyli rozumiem ze nie sluchalismy ekologow i dlatego nie ma dinozaurow:)

      Mysle ze w czynie spolecznym co nie ktorzy sami zrobiliby miejsce nawet na tankowiec wystarczy tylko pozwolic ...

      • 0 0

    • Ci głupi ekolodzy mają tytuły naukowe i prestiż,

      o którym ty możesz tylko pomarzyć.

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (2)

      Chłopie, są ważniejsze sprawy: choćby linia kolejność Bydgoszcz - Gdańsk, z prędkością maksymalną na niektórych odcinkach: 50 km/h.
      I na to powinny iść pieniądze, a nie na elbląskie sny o potędze.

      • 3 3

      • (1)

        Linia Bydgoszcz-Gdańsk i tak będzie modernizowana - jest to część transeuropejskiego korytarza N-S. Tak więc mimo wszystko zachęcam do podpisania petycji. Chyba, że wolicie aby te pieniądze poszly na becikowe, odprawy górnicze lub konkursy pt. "Czym się różni moje dzieciństwo jako mieszkańca Unii Europejskiej od dzieciństwa moich rodziców" (autentyczny konkurs ogłoszony przez polski rząd).

        • 4 1

        • Po 2015.... jak dobrze pójdzie.

          Sorki, ale przy braku kasy nie zgadzam się na finansowanie elbląskich gwiazdek z nieba.

          • 1 1

  • To ja bym zrobił zakaz przekraczania granicy rosjanom z obwodu kaliningradzkiego. (1)

    od razu zrrobił bym wizy dla amerykanów, bo co to za interes że amerykańce mogą do nas jezdzic a my do nich nie. Jak sprawiedliwość to sprawiedliwość.Jak jest byt to musi być i odbyt

    • 101 3

    • Ta napewno zakaz przekraczania. Dla polakow zakaz a nie dla Rosjan...

      • 0 0

  • wypompować wodę z zalewu elbląskiego - taką mam koncepcję. (4)

    Jak my nie możemy korzystać to niech ruscy też nie korzystają. No chyba że zaopatrzą swoje statki w koła

    • 48 1

    • to jest słuszna koncepcja

      antykoncepcja

      • 5 0

    • od koncepcji to jestem ja

      • 4 0

    • moja żona miała na drugie koncepcja

      • 3 0

    • Zdziwisz się, ale za komuny całkiem poważnie rozważano ten porypany pomysł (tama wzdłuż granicy i wielki polder po polskiej stronie).

      • 0 0

  • obrazili się na nas jak

    Kaczyński na Tuska albo Tusk na Kaczyńskiego teraz strzelają focha, ciekawe kto na tym lepiej wyjdzie:)

    • 21 0

  • a jaka jest Rosja?

    -z*******a ;]

    • 8 15

  • Przekopań mierzeje na jej koncu - przy ruskich (7)

    Witam,
    a co za problem PRZEKOPAĆ MIERZEJĘ ale nie w srodku jak planowali jacys debile, ale na jej koncu - tam gdzie zaczyna sie czesc ruska - tam przekopac :-) Dzieki temu bedzie wolny dostep do Zalewu, a z ruskiej czesci mierzei zrobi sie wyspa... i niech se blokuja co tam chca u siebie wtedy.

    Pozdrawiam

    • 70 6

    • o kurde człowieku (1)

      to się może udać XD

      • 5 1

      • nic nowego

        ten pomysł już był, nawet w gazetach opisywany i analizowany.
        Wyszło na to, że się nie da, bo za długi tor wodny trzeba by pogłębiać i za kosztowna impreza się robi.

        • 0 0

    • niezłe..

      że też nikt o tym nie pomyślał..
      Zrobić kanał za Piaskami..
      Ale Putin pewnie by się wkur..

      • 8 1

    • Tylko, że część ruska zaczyna się właśnie w połowie mierzei :P

      • 1 1

    • tak tylko żeby zarządzac przekopem musimy mieć dwa brzegi po naszej stronie w przeciwnym razie Ruscy zarzadzali by połowa przekopu i na to samo by wyszło.

      • 1 1

    • Przekop

      Pawel ma fantastyczny pomysl . tYLKO CZY TECHNICZNIE JEST TO WYKONALNe

      • 0 0

    • Przekopań mierzeje na jej koncu - przy ruskich

      Doskonały pomysł.

      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Polityka Platformy wlazenia innym w tylek jak zwykle nie przyniosla zadnych rezultatow... (2)

    • 32 17

    • podobnie jak wypisywanie swoich żalów do sieci..

      • 3 5

    • Daremne żale, próżny trud, żałosne biadolenia,

      Został po PiSie brud i smród,
      Na szczęście to się zmienia!

      • 4 5

  • (3)

    "Od kilku miesięcy Rosjanie proponowali otwarcie Zalewu na razie tylko dla statków polskich i rosyjskich, a sprawę bander trzecich chcieli uregulować w terminie późniejszym.

    Jednak strona polska nie chciała o tym słyszeć. Paradoksalnie, Warszawa tak usilnie zabiegała o bandery trzecie, że Putin pozwolił na pływanie tylko im, a polscy żeglarze mogą co najwyżej pozazdrościć śmigającym po tym akwenie kolegom ze Szwecji, Niemiec czy Litwy"

    nie rozumiem jaki interes mielismy w tym jako Polska zeby przede wszystkim pływały tam bandery trzecie?
    no i jest jak jest, tamci pływaja a my nie.
    kolejna bzdura decydentów.

    • 28 2

    • (2)

      a interes miał być taki by do portu w Elblągu mogły wpływać wszystkie statki, bo handel jest sprawą globalną, a floty handlowej pod polską banderą to teraz jak na lekarstwo, przecież otwarcie nie mogło dotyczyć tylko jachtów czy wycieczkowej białej floty

      • 2 1

      • no taaa, ale od czegoś należało zacząć. A tak nasi się uparli i tupali nóżkami że wszyscy a nie tylko my mają pływać to Putiniątko zrobiło tak jak chcieliśmy. Sęk w tym, że tylko w połowie.
        Było zacząć od naszej bandery i ruskiej a potem naciskać o inne. Nie wydaje mi się żeby jakaś niewyobrażalna ilość statków wpływała teraz do Elbląga ze Szwecji albo innych krajów.
        Ahoj!

        • 4 0

      • Banan

        Rozumiem, tyle że jesli moga wpływac tylko bandery trzecie, to ten nasz opór tak do końca nie przyniosł zamierzonych rezultatów ... ?
        A jak duzo floty handlowej obcych państw wpływa do portu w Elblągu ?
        Podobno jest za płytki na statki pełnomorskie, a więc głownie jachty , barki i statki pasazerskie.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane