• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za jazdę bez biletu w Gdyni

Michał Sielski
27 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Komunikacja publiczna coraz częściej - m.in. dzięki buspasom - jest znacznie szybsza niż samochody. Ale tak, jak trzeba zatankować auto, tak w autobusie należy kupić i skasować bilet. Komunikacja publiczna coraz częściej - m.in. dzięki buspasom - jest znacznie szybsza niż samochody. Ale tak, jak trzeba zatankować auto, tak w autobusie należy kupić i skasować bilet.

Już w czerwcu Rada Miasta Gdyni chciała podnieść wysokość kar za jazdę bez biletu w pojazdach komunikacji miejskiej, ale wojewoda zakwestionował formę wprowadzenia podwyżki. Teraz będzie ona już legalna, więc za brak biletu w autobusie lub trolejbusie będzie trzeba zapłacić 190 zł. Jeśli będzie się to wiązało z zatrzymaniem pojazdu, kara wyniesie nawet 570 zł.



Zdarza ci się jeździć bez biletu?

Komunikacja publiczna w Gdyni - podobnie jak we wszystkich innych miastach - jest deficytowa. Oczywiście, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie finansową kwestię, pomijając koszty społeczne wynikające m.in. z korków czy zatrucia środowiska.

Przewaga kosztów nad wpływami wynika również z tego, że sporo osób jeździ bez biletu, z czym kontrolerzy oczywiście próbują walczyć, ale najbardziej działającym na wyobraźnię orężem jest nie tylko nieuchronność kary, lecz również jej wysokość. Kary wzrosną więc proporcjonalnie do ostatniej podwyżki cen biletów, wynoszącej 2-8 proc.

Czytaj także: Kontroler biletów. Praca jak każda inna?

Rada Miasta Gdyni chciała podnieść ceny mandatów już w czerwcu, ale na taką podwyżkę nie zgodził się nadzór Wojewody Pomorskiego. Poszło o kwestie formalne.

- Nadzór prawny zakwestionował kwotowe ustalenie opłat dodatkowych za jazdę bez biletu, wskazując, że poprawnie należy je przedstawić w postaci krotności ceny najtańszego biletu jednorazowego - tłumaczy prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Wysokość mandatów w Gdyni

Taryfa będzie więc opierać się na cenie biletu jednogodzinnego, ale mandaty na jej podstawie łatwo obliczyć. Wyniosą one:

  • za jazdę bez biletu: 190 zł,
  • za jazdę bez dokumentu uprawniającego do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu: 152 zł,
  • za jazdę bez biletu dla przewożonych bagaży lub zwierząt: 76 zł,
  • za spowodowania zatrzymania lub zmiany trasy autobusu lub trolejbusu: 570 zł.


Gapowicze mogą jednak liczyć na zniżki. Jeśli zapłacą na miejscu kontrolerowi, opłata zostaje obniżona o połowę. Gdy uiszczą przelew w ciągu siedmiu dni, mogą liczyć na bonifikatę w wysokości 30 proc.

Miejsca

Opinie (211) ponad 10 zablokowanych

  • Zlodzieje...

    • 2 1

  • Mandaty a sprzedaż biletów

    W Gdyni stosuje się w autobusach tzw.karnety. Pasażer,który przyjechał z Gdańska lub Sopotu i nie zakupił biletu w kiosku musi zakupić karnet chociaż wcale nie potrzebuje takiej ilości biletów. Zmuszanie pasażerów do zakupienia karnetów jest po prostu naciąganiem ludzi przez środki komunikacji miejskiej.Kierowcy powinni być zaopatrywani w bilety pojedyncze.Mandaty wzrastają a "przewód myślowy jest dłuższy niż pokarmowy" u decydentów komunikacji.

    • 13 1

  • Pstryk (1)

    A może by tak Gdyńskie przewozy nie oszukiwały i zaczeły sprzedawać w autobusach bilety normalne a nie ulgowe do których miasto czyli my podatnicy musimy dopłacać. Ogólnie ten proceder powinien być zgłoszony do skarbówki.

    Dodatkowo wymuszają na ludziach kupwanie nie jednego biletu tylko kilku.

    • 8 1

    • A gdzie jest oszukiwanie?

      • 0 0

  • najpierw niech zaczna od siebie (2)

    Autobus czerwony linii 171 z Tesco w Gdyni do Gdańska Oliwy nie dość że jeżdzi co pół godz to jeszcze bardzo często nie przyjeżdża w ogóle.Na skargi pasażerów pada odpowiedz,, a to Warbus oni tak jeżdżą,, to ktoś w ogóle nad tym panuje.Skandal.Bilet godzinowy po wypadnięciu jednego takiego kursu przestaje być ważny kto za to odpowiada.Komunikacja na poziomie mniej niż zero

    • 19 2

    • Nie tylko "czerwone" jeżdżą co pół godziny...

      • 0 0

    • Nie przestaje być ważny

      O ile jesteś pewien, że kurs wypadł lub miał opóźnienie. Kanar musi to uwzględnić.

      • 1 0

  • za jazdę bez biletu Mandat jest tu droższy niż u Niemiaszków zza miedzy, hahaha

    • 4 0

  • dlaczego bilet u kierowcy droższy?

    • 3 1

  • należy je przedstawić w postaci krotności ceny najtańszego biletu

    każda kwota kary jest jakąś krotnością ceny biletu - np. 4,092928

    • 0 0

  • Drogie ceny = wiecej samochodow!

    Za bilet metropolitarny trzeba płacić 200zł !

    nie dziwota ze ludzie tankuja za 200zł do pełna i jezdza samochodami stąd e korki!

    • 4 0

  • Autobusy linii 141 jadące co 10 minut w godzinach szczytu w kierunku Obłuża to jakieś żart One powinny kursować co 5 minut Zapomniałem dodać ze zawsze są spóźnione Władze miasta do wymiany Gdynia przestała się rozwijać Z roku na rok widać to coraz bardziej

    • 3 0

  • Recepta - darmowa kmunikacja (1)

    a jakby tak zrobic darmową skoro jest deficytowa. odpadnie koszt druku i dystrybucji bietów. Odpadnie koszt zatrudniania kontrolerów. Może wcale nie będzie aż tak deficytowa. Kontrola biletów ze względu chociażby na skomlikowaną taryfę jest duży mstresem dla pasażera. Poprzez kontrole napuszcza się jednego obywatela na drugiego - rodża się konflikty. Płatna komunikacja, więcej ludzi jeździ samochodami nawet na krótkie dystanse.

    • 5 1

    • Darmowa- czyli na czyj koszt?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane