- 1 Pod prąd uciekał przed policją (188 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (580 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (79 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (80 opinii)
- 5 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (164 opinie)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (514 opinii)
Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza
Jeszcze nie jest super, ale na lotnisku w Gdańsku widać już powrót pasażerów, po dużych spadkach spowodowanych lockdownami. Dzięki temu udało się zahamować straty finansowe portu lotniczego.
Ale przypomnijmy: w 2020 roku aż do połowy marca ruch lotniczy odbywał się normalnie. Tąpnął dopiero wraz z ograniczeniami wprowadzonymi przy pierwszej fali pandemii.
- W porównaniu do pierwszego półrocza roku 2020, kiedy ruch do pierwszej połowy marca był duży i niezakłócony, a od czerwca zaczął się na nowo odradzać, mamy w 2021 roku o 57,2 proc. mniej pasażerów. Ale z miesiąca na miesiąc obserwujemy wzrost zainteresowania lataniem - wyjaśnia Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy gdańskiego lotniska.
I faktycznie, widać to zarówno w ujęciu zarówno kwartalnym, jak i miesięcznym.
- I kwartał 2021 - 105 095 pasażerów
- II kwartał 2021 - 283 751 pasażerów
Tendencję wzrostową widać w kolejnych miesiącach:
- kwiecień - 45 524 pasażerów,
- maj - 82 937,
- czerwiec - 155 290 osób.
- Najważniejsza jest widoczna tendencja wzrostowa. Pasażerowie do nas wracają, chcą latać i latają za granicę, a także na trasach krajowych. Latają do pracy, znajomych i do rodziny, a ostatnio przede wszystkim na wakacje - komentuje Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Wierzymy, że pasażerów będzie coraz więcej. Podróżowanie nadal nie jest łatwe, mimo wprowadzonego Unijnego Certyfikatu Covid. Tym bardziej cieszy fakt, że coraz więcej osób decyduje się na podróże.
Szczegółowe dane o pasażerach w 2021:
- styczeń 43 654, spadek o 88,3 proc. w porównaniu do stycznia 2020,
- luty: 26 477, spadek o 92,8 proc. w porównaniu do lutego 2020,
- marzec: 34 964, spadek o 75,9 proc. w porównaniu do marca 2020,
- kwiecień: 45 524, wzrost o 3946,6 proc. w porównaniu do kwietnia 2020 (spadek o 89,4 proc. w porównaniu do kwietnia 2019),
- maj: 82 937, wzrost o 6498 proc. w porównaniu do maja 2020 (spadek o 83,2 proc. w porównaniu do maja 2019),
- czerwiec: 155 290, wzrost o 752 proc. w porównaniu do czerwca 2020 (spadek o 71,1 proc. w porównaniu do czerwca 2019).
Obawy pasażerów o procedury covidowe na lotnisku
Procedury sanitarne związane z Covid-19, w tym kontrola paszportowa i weryfikacja związana z kwarantanną i testami, powodują wydłużenie czasu obsługi pasażerów na wielu lotniskach, w tym także na lotnisku w Gdańsku.
- Zdajemy sobie sprawę z tych utrudnień. Jesteśmy także w trakcie realizowanej inwestycji rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego. Dla poprawy komfortu obsługi pasażerów jeszcze wiele miesięcy przed zakończeniem rozbudowy, w miniony weekend oddaliśmy do użytku dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów, znajdujące się na styku starej i nowej części budynku. To usprawni ruch bagażowy, znacząco rozładuje zatory i skróci czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska, co jest bardzo ważne przy wzrastającym ruchu lotniczym, szczególnie turystycznym i wakacyjnym - zapewnił prezes Tomasz Kloskowski.
Czytaj także: Dokąd latamy z Gdańska na wakacje
Rośnie liczba operacji lotniczych. Wzrost obsługi cargo
Za zwiększającą się liczbą pasażerów rośnie w Gdańsku liczba operacji lotniczych. W pierwszej połowie 2021 roku było ich w sumie 8858, czyli o 23,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2021 roku było 3314 startów i lądowań, ale w drugim już 5544.
- Cieszą wyniki w obsłudze towarów. O ile przychody z cargo stanowią tylko 1,5 proc. przychodów spółki, to jednak w ciągu sześciu miesięcy tego roku obsłużyliśmy 4367 ton przesyłek, o 37,6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego - mówi Agnieszka Michajłow.
Lotnisko zahamowało straty finansowe. Na minusie 12 mln zł netto
Po sześciu miesiącach 2021 roku port lotniczy zanotował niewiele ponad 12 mln zł strat netto (12 004 000 zł). O ile sama strata nie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorstwa, to warto podkreślić, że w II kwartale się ona nie powiększyła.
91 połączeń z Gdańska na 77 lotnisk
W pierwszej połowie 2021 roku pojawiły się nowe połączenia z Gdańska do Heraklionu, Chanii oraz na Santorini w Grecji, do Splitu i Zadaru w Chorwacji, do Burgas w Bułgarii i do Lublina.
Siatka połączeń w 2021 roku wygląda następująco:
Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wrocław, Zadar;
Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Baracelona El-Prat, Bergen, Billund, Bodo, Burgas, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Heraklion/Kreta, Goteborg, Edynburg, Eindhoven, Hamburg, Haugesung, Kolonia-Bonn, Kijów-Żulany, Kristiansand, Kutaisi, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malaga, Malmo, Mediolan-Bergamo, Molde, Mykonos, Narwik, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Santorini, Split, Stavanger, Skelleftea, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku;
LOT: Burgas, Kraków, Lublin, Rzeszów, Tirana, Warszawa;
Londyn-Heathrow - British Airways; Amsterdam - KLM; Kopenhaga - SAS; Frankfurt, Monachium - Lufthansa; Dusseldorf - Eurowings; Zurych - SWISS; Helsinki - Finnair.
Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku
W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu.
Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie.
Więcej informacji: Postęp prac przy rozbudowie lotniska
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-20 08:49
Moim zdaniem to powinno się lotnisko w Gdańsku zamknąć, a ruch przekierować do Radomia (2)
Dzięki temu będziemy mieli bliżej do hurgandy, szarmelszejk i tureckich kurortów
- 26 14
-
2021-07-20 10:58
Spaliny z samolotów to problem pomijalny w porównaniu z samochodami
W centrach miast przekroczone są wszelkie normy. Ile osób choruje i umiera od spalin w mieście, a ile od spalin z samolotów?
- 1 3
-
2021-07-20 09:41
Pro PiSowiec
Tez tak myśle. Dodatkowo pozamykałbym wszystkie inne i przekierował wszystkie połączenia na Radom, PiS by oszalał z radości ;)
A w Gdańsku mogłaby deweloperka nowe tereny wziąć! PKMka już jeździ!- 6 0
-
2021-07-21 09:32
Wśród moich znajomych, każdy w tym roku spędza urlop za granicą. W zeszłym sezonie byli w Polsce i teraz muszą sobie odbić.
- 1 2
-
2021-07-21 00:46
a po co komu te wzrosty. czy nasze gdańskie lotnisko nie może zostać sobie takim średniej wielkości portem bez bicia rekordów. wyluzujcie. w życiu trzeba zadbać o wiele innych ważniejszych spraw niż bicie rekordów w przychodach pasażerach tonach itp.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.