• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    Dać rowerzystom jedną nitkę tunelu a samochodom drugą albo wykopać nowy tunel dla rowerzystów. Kret jeszcze jest w Gdańsku.:0

    • 26 16

    • (1)

      weź zobacz ile kosztuje taka nitka

      • 1 0

      • Przecież pieniądze się znajduje .

        • 1 0

    • (3)

      Proponuję wprowadzić podatek na rowery i będzie z czego chociaż wykonać projekt, do tego tak jak his napisał wydrążyć 3 tunel aby rowerzyści mogli poczuć się jak krety... z drugiej strony skoro jeździ się na rowerze dla zdrowia to nie lepiej pojechać przez piękne centrum gdańska gdzie są piękne drogi rowerowe?

      • 5 2

      • (1)

        można było zrobić większy przekrój za pierwszym razem ale po co

        • 3 1

        • przekrój był ok
          a ten tu problem można rozwiązać na bardzo wiele sposobów
          trzeba by tylko chcieć

          • 3 0

      • najlepiej dla pieszych na chodniki

        • 0 2

    • Tunel powinien być wyłącznie dla rowerzystów, samochody mogą jeździć dookoła. Samochodziarze nie wiedzą ile wysiłku trzeba włożyć w pedałowanie

      • 10 4

  • Co to za 5 odpowiedź w ankiecie? (2)

    "nie, bo rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie"

    A co to ma do rzeczy do darmowych przejazdów? Jakie zagrożenie będą stwarzać jadąc autobusem?

    • 13 2

    • w autobusie stanowią oni zagrożenie dla normalnych ludzi/pasażerów

      • 1 1

    • Będą przepychać się ze swoimi świętymi rowerami

      • 5 4

  • Gdanszczanka

    Miasto powinno zachować prom. Taniej i o wiele wieksza atrakcja dla samych mieszkańców i turystów niż przejazd tunelem.

    • 8 1

  • "Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych" (3)

    i bardzo dobrze. Jeszcze rowerowe bandyctwo chce ludzi na przystankach rozjeżdżać. Do lasu jeździć

    • 29 21

    • Rozumiem, że jad przyniosłeś z niedzielnej mszy? (1)

      • 2 7

      • mało rozumiesz, może to przez czosnek

        • 1 1

    • Lasy dla zwierza a nie dla uczestnikow wycieczek rowerowych , Eksperta Kochanowicza co sie zachowac nie potrafia.

      Las uwolnić od rowerow albo za oplata wpuszczać zorganizowane grupy rowerowe.

      Czas aby już Policja się zajela tymi co nieszanuja innych w lesie.

      • 5 4

  • dno .. (4)

    Gdańsk idzie na dno.... Nawet w Olsztynie sie nie płaci za przewóz rowerów. A tunel bez pasa dla rowerów?... Hahahahahahhaaaaa... Idotó powinni wywalić z pracy w um

    • 8 19

    • W takim tunelu nie może być chodników ani dróg rowerowych- kwestia bezpieczeństwa (ewakuacja, zanieczyszczenie itp)

      • 0 0

    • Każda Zośka to idiotka, ty tylko potwierdzasz tę regułę

      • 1 2

    • Jak się nie podoba to wracaj pedalarzy do swojego olsztyna

      • 3 2

    • Zosia , rower w trojmiescie jezdzi za darmo , to rowerzysta placi za przejazd.

      ale skad masz to wiedzieć skoro ekspert jeszcze o tym nie pisal.
      Zosia wystarczy przeczytać regulamin przewozow w każdym autobusie i tramwaju wisi.
      Pomieszkasz dluzej w gdansku to w końcu się wielu ciekawych rzeczy dowiesz.

      za przewoz wozka dziecięcego tez się nie placi .....

      • 11 1

  • ZACHOWAĆ PROM!!!

    To chyba oczywiste.. ale nasi dzielni włodarze miasta jak zwykle zorietnują się jak się tunel zawali albo przecieknie..

    • 4 1

  • Prawdziwi rowerzyści, mają oświetlenia w rowerach i nie jęczą..., wiedzą jak zachować się na drogach publicznych!

    Natomiast metroseksualnym nowobogackim chłopcom w obcisłych portach i kolorowych kaskach (na oświetlenie już nie wystarczyło) zawsze wszystko będzie przeszkadzać, zwłaszcza kierowcy pojazdów mechanicznych, którzy ośmielają się prowadzić swoje pojazdy po grodze publicznej, na której akurat pędzi modny Kevin do korporacji...

    • 9 2

  • Nie ma co sępić tylko płacić 3 zeta. (11)

    Dobrze, że jest jakaś możliwość na przejechania na drugą stronę.
    Będę płacił i korzystał. Tam są fajne tereny dla rowerzystów.

    • 162 66

    • To grzej misiu

      rowerkiem dookoła, jeśli to taka przyjemność. A ci którzy dla zdrowia i oszczędności chcą się przedostać na drugą stronę, oszczędności mają z głowy. 3 zł. za 1 przystanek. Super!!! Może tak cała komunikacja 3 zł = 1przystanek? Dla Ciebie misiu też.

      • 2 1

    • (4)

      OK, ale w ramach równego traktowania postawić bramki z opłatami dla samochodów.

      • 11 14

      • tunel powstał dla samochodów (2)

        aby odciązyć centrum miasta i oszczędzić drogi

        • 12 7

        • (1)

          co to ma wspólnego z tym, że samochody mają być uprzywilejowane względem innych uczestników ruchu?
          Rozumiem argumenty, że nieekonomiczne było budowanie większego tunelu i taniej jest utrzymać linię autobusową. Ale powinno być równe traktowanie uczestników ruchu. Dostęp rowerzystów i pieszych powinien być bezpłatny tak jak dostęp samochodów.

          • 9 7

          • Nie,

            Bo miasto chce, zeby samochody tym tunelem jeździły, omijając Śródmieście. Rowery są w tym wypadku obojętne, wrecz chętniej by je urzędnicy widzieli właśnie w śródmieściu, niz w okolicy tunelu- tu są tylko problemem. Wiec tak, daje sie przywileje samochodom, by zachęcić ich właścicieli do korzystania z tunelu, a rowerzystom nie- choćby dlatego, ze rowerzysta w tunelu mógłby spowolnić ruch, co zniechęciłyby zmotoryzowanych do korzystania z tunelu, wiec tunel nie spełniałby tu swojej funkcji. Nigdzie nie masz zagwarantowanego prawa do poruszania sie wszędzie rowerem, to takie samo myślenie jak 'kupiłem zdezelowany samochod za 10k zł, mam prawo do miejsca przed domem' po autostradach tez nie wolno jeździć rowerem. Kumasz? :)

            • 8 3

      • Spokojnie

        Za rok lub dwa bramki też się postawi

        • 7 0

    • nom, pojedziesz, poczekasz 25 minut na autobus który właśnie odjechał

      potem poszarpiesz się z rowerem w ciasnym wejściu autobusu, zapłacisz trzy zybelki, zaliczysz 30 sekundowy przejazd (dłużej będzie się szarpał, żeby rower zabezpieczyć), potem - jak zdążysz, szarpiąc się z rowerem wysiądziesz. A następnym razem pojedziesz samochodem.

      • 10 1

    • Tu chodzi na przykład o skrócenie drogi do pracy. (2)

      Jeżeli ktoś rekreacyjnie chce się raz w tygodniu przejechać przez tunel to na autobus nie będzie narzekał. Ale tutaj chodzi o rzeszę ludzi jeżdżących codziennie, dzięki którym jest mniej samochodów na drogach. Jak trudno to zrozumieć?

      • 29 13

      • i cała ta III rzesza będize jeździć przez tunel ? (1)

        • 11 7

        • tryliony ludzi chcących sobie skrócić drogę do pracy pojedzie tunelem

          a wcześniej którędy jeździły te tryliony ludzi chcących sobie skrócić drogę (w jakim sensie skrócić, 1 zł żyłują i chcą milionów z naszej wspólnej kasy dla ilu osób, dla 3? 5?)

          • 14 3

    • Pojedziesz tam raz, drugi, trzeci, zapłacisz i Ci się odechcę

      tak to oceniam niestety

      • 12 17

  • Są miłośnicy dwóch kółek i nie miłośnicy lecz ludzie, dla których rower jest normalnym środkiem lokomocji, takim jak dla większości np. samochód. Dlatego przejazd przez tunel dla ludzi poruszających się pojazdem rowerowym powinien być bez opłat.

    • 9 3

  • (3)

    Tylko rowerzyści marudzą. Jakoś nie słyszę głosów sprzeciwu pieszych, którzy również będą musieli wnosić opłatę za przejazd autobusem. Na rower za kilka tysięcy ich stać, ale żeby raz na jakiś czas zapłacić 3 złote to już za dużo. A wjazd do tunelu na rowerze to czysta głupota. Skoro jest zakaz, to chyba znaczy, że jest tam niebezpiecznie dla takich uczestników ruchu, prawda? Może jeszcze po autostradzie zaczną jeździć? Ech... Królowie Dróg.

    • 26 8

    • Tylko po co brać rower, skoro później trzeba i tak czekać i płacic za autobus a równie dobrze za taka cenę można przejechać całą trasę komunikacją miejską, jak ten kilometr.

      • 1 0

    • pieszo raczej nikt nie będzie szedł ze stogów do np. Nowego Portu

      więc pieszemu to obojętne. dla roweru to żadna odległość.

      Tylko jaki sens ma dojazd do pracy rowerem jak będziesz musiał kupić bilet miesięczny za 80zł. Rower to nie tylko rekreacja. Wiele ludzi tak dojeżdża do pracy.

      • 3 3

    • zakaz oznacza tyle że jakiś debil w gdańskim zdizecie jakiś wieczorowy magistrzyna tak sobie uważa a co do pieszych czy piesi się zrzeszają w jakichś stowarzyszeniach pieszych itd?

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane