- 1 Pod prąd uciekał przed policją (174 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (523 opinie)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (69 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (507 opinii)
- 5 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (147 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (301 opinii)
Rusza odstrzał dzików w lasach Trójmiasta
Do końca tego roku w lasach okalających Trójmiasto odbędą się trzy odstrzały redukcyjne dzików. Odstrzał jest spowodowany m.in. walką z rozprzestrzenianiem się afrykańskiego pomoru świń. We wrześniu cały teren Gdańska znalazł się bowiem w tzw. żółtej strefie, czyli obszarze objętym pewnymi restrykcjami w związku z epidemią. Z tego powodu nie jest możliwe odławianie zwierząt i przewożenie ich z dala od miejskich zabudowań.
Odstrzał zostanie przeprowadzony przez funkcjonariuszy Służby Leśnej oraz inne przeszkolone specjalnie w tym celu osoby. Należy podkreślić, że akcja nie będzie przeprowadzana na ulicach miasta.
Tylko przeszkoleni i doświadczeni strzelcy
Wbrew pozorom nie oznacza to masowego wybijania dzików. Na podstawie dotychczasowej praktyki należy spodziewać się, że podczas jednego dnia akcji zostanie odstrzelonych najwyżej kilka osobników.
- Odstrzał obejmie obwód łowiecki przylegający do Trójmiasta, jego teren znajduje się pomiędzy miastem a obwodnicą. W ogóle nie wchodzimy na teren dzielnic, odstrzał odbędzie się wyłącznie w lesie. Odstrzał redukcyjny wykonują tylko osoby odpowiednio przeszkolone i doświadczone. Nigdy nie było przypadku, aby doszło do jakiegokolwiek niebezpiecznego incydentu. Jeżeli chodzi o mieszkańców, to powinni oni zastosować się do oznakowań, które mogą napotkać w lesie - informuje Łukasz Plonus, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Nie tylko ograniczenie migracji...
Zmniejszenie populacji dzików w lasach wokół Trójmiasta ma spełnić dwa cele. Po pierwsze, chodzi o ograniczenie zjawiska migracji dzików na tereny zurbanizowane, czyli po prostu zapuszczania się tych zwierząt do miasta. Nasi czytelnicy często informują o napotkaniu dzików nie tylko w dzielnicach położonych w pobliżu lasu.
I bynajmniej nie są z tego powodu zadowoleni, choć dziki są zwierzętami raczej płochliwymi, a ryzyko zaatakowania przez nich człowieka jest minimalne. Wędrujące w poszukiwaniu pożywienia zwierzęta ryją trawniki, niszczą ogrodzenia czy demolują śmietniki. Z poważniejszych zagrożeń chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jakie mogą być skutki sytuacji, gdy spłoszony osobnik wtargnie na jezdnię ruchliwej ulicy.
...ale i walka z groźną chorobą zakaźną
Po drugie, odstrzał ma na celu walkę z afrykańskim pomorem świń (znany również jako ASF, ang. african swine fever), który niestety rozprzestrzenia się w naszym kraju. To zakaźna choroba wirusowa, która zagraża świniom domowym, świniodzikom i dzikom. Zakażenie obejmuje znaczny odsetek zwierząt w stadzie, a śmiertelność sięga nawet do 100 proc. Na szczęście wirus ASF nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
We wrześniu Komisja Europejska zmieniła mapę obszarów w Polsce zagrożonych afrykańskim pomorem świń. Na podstawie tej decyzji w tzw. żółtej strefie znalazło się kilka powiatów województwa pomorskiego, w tym cały teren Gdańska. Zmiany były związane m.in. z potwierdzonymi przypadkami padłych na ASF świń domowych obok Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim w drugiej połowie sierpnia.
Najniższe ryzyko w trzystopniowej skali
Żółta strefa to obszar ochronny, objęty pewnymi restrykcjami w związku z epidemią. Warto podkreślić, że żółta strefa to jednak obszar o najniższym ryzyku wystąpienia wirusa ASF.
Większe ryzyko - i znacznie dalej idące restrykcje - występują w strefie czerwonej, czyli obszarze objętym ograniczeniami, zaś największe w strefie niebieskiej, czyli obszarze zagrożenia. Jak można przekonać się na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii, skupiska stref czerwonych i niebieskich znajdują się we wschodniej i północno-wschodniej Polsce.
Apel o zaniechanie odstrzału w Sopocie
Kilka dni temu prezydent Sopotu zaapelował o zaniechanie odstrzału w granicach administracyjnych miasta i zastąpienie go odławianiem, a następnie wywożeniem dzików do lasu. W tym celu wystosował nawet pisma do organów administracji rządowej i samorządowej.
Pisma do wojewody i marszałka województwa oraz nadleśniczego (PDF)
- Nadleśnictwo Gdańsk poinformowało o zaplanowanych "polowaniach redukcyjnych" na dziki, m.in. w lasach okalających Sopot. Mając na względzie przede wszystkim dobro i bezpieczeństwo mieszkańców i turystów spacerujących po lesie, stanowczo sprzeciwiam się polowaniom na terenach administrowanych przez Gminę miasta Sopotu. Przy okazji skierowałem wniosek do marszałka województwa pomorskiego o wyłączenie tych terenów z obwodu łowieckiego. Ponownie apelowałem też do wojewody pomorskiego o odławianie dzików i wyznaczenie miejsca, do którego można te zwierzęta (żywe!) wywozić - napisał na swoim profilu facebookowym Jacek Karnowski.
Nie ma alternatywy dla odstrzału
Do apelu odniósł się nadleśniczy Nadleśnictwa Gdańsk, które zarządza obwodem łowieckim nr 69. Podkreślił, że nie ma alternatywy dla zaplanowanych działań. Bo choć w żółtej strefie ryzyko wystąpienia wirusa ASF jest najniższe, przepisy nie dopuszczają możliwości redukcji populacji dzików w tej strefie poprzez ich odławianie i wywożenie w głąb terenów leśnych. Co więcej, zakaz ten obejmuje również tereny położone w promieniu 50 km od żółtej strefy. W praktyce oznacza to, że zakaz dotyczy nie tylko Gdańska, ale również położonych poza obszarem ochronnym Sopotu i Gdyni.
Oświadczenie nadleśniczego Nadleśnictwa Gdańsk (PDF)
- Ze względu na zagrożenie powodowane afrykańskim pomorem świń Ministerstwo Środowiska i Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego wydały szereg zaleceń, które nakazują rozrzedzenie populacji i jednoznacznie zakazują przesiedlania dzików w strefach restrykcji ASF i na terenach przyległych do nich w pasie do 50 km, w tym z terenów administrowanych przez Gminę miasta Sopotu. Cały obszar Sopotu położony jest w obszarze WAMTA (ang. Wider Area for Medium Term Actions). Dlatego nie ma możliwości odłowu dzików z terenów zurbanizowanych i przeniesienia ich do lasów zarządzanych przez Nadleśnictwo Gdańsk czy innych nadleśnictw. Strategia ta jest zgodna z zaleceniami unijnej agencji EFSA oraz Komisji Europejskiej. Wszystkie podjęte działania mają na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się choroby - oświadcza dr inż. Janusz Mikoś, nadleśniczy Nadleśnictwa Gdańsk.
Ogniska choroby na zachodzie kraju
W treści wystosowanego we wtorek oświadczenia nadleśniczy zwrócił również uwagę na ryzyko znacznych strat dla gospodarki, jeśli epidemia wirusa ASF nadal będzie się rozprzestrzeniać w naszym kraju. A ryzyko jest realne, gdyż we wtorek, 19 listopada, stwierdzono kolejne ogniska choroby w województwie lubuskim.
- Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Główny Inspektorat Weterynarii występowanie afrykańskiego pomoru świń naraża kraj na olbrzymie straty finansowe, związane w pierwszej kolejności z kosztami związanymi ze zwalczaniem choroby w gospodarstwach, gdzie zostanie stwierdzona (wiąże się to m.in. z zabiciem zwierząt z zapowietrzonego stada i utylizacją ich zwłok, koniecznością przeprowadzenia oczyszczania i dezynfekcji oraz badań laboratoryjnych), jak również z drastycznym ograniczeniem możliwości sprzedaży i wywozu świń lub wieprzowiny zarówno w kraju, jak i poza jego granice - uzupełnia Mikoś.
Polowanie na dzika w Sopocie (22 opinie)
Miejsca
Opinie (545) ponad 50 zablokowanych
-
2019-11-20 09:19
Opinia wyróżniona
(7)
wysypujcie więcej żarcia dookoła bloków i śmieci w lasach wtedy na pewno nie będą przychodziły pod domostwa. Koło mnie jakaś plaga wszędzie chleb i śmieci tzn obierki i takie tam a później o kurcze jakie dziki i chodzą kolo bloków. No k... dziwne
- 301 17
-
2019-12-05 15:48
Biedne dziki zabijają
Gdzie jest grin pis?
- 0 0
-
2019-11-20 14:08
dzik to takie samo zwierzę jak człowiek (3)
ma prawo do życia
jeszcze gdyby wybijano dziki z głodu, ok, ale nie, komuś jest niekomfortowo, bo żyje przy lesie i dziki się pojawiają
wstyd- 4 11
-
2019-11-20 14:18
Problem w tym że kiedyś nie właziły na teren miasta a teraz włażą. (2)
Żyję od 25 lat w tym samym miejscu i dziki podchodzące pod osiedle są problemem zupełnie nowym. Nie mówię że należy do nich od razu strzelać, dla mnie mogą je po prostu wywieźć z dala od miasta.
- 0 1
-
2019-11-23 07:55
He
Jak nie trzeba strzelać to na kawę i herbatniki je zaproś.
- 0 0
-
2019-11-20 14:26
wywiozą a i tak wrócą
- 3 0
-
2019-11-20 11:11
(1)
Spoko to jedna strona medalu a druga jest taka, że przyrost naturalny dzika to 200% rocznie i nie mają obecnie żadnego naturalnego "wroga" (a to wszytko nasza zasługa) więc chcąc nie chcąc musimy tą populacje kontrolować...
- 25 8
-
2019-11-20 19:23
wilki
wilki
- 0 0
-
2019-11-20 08:16
Opinia wyróżniona
"choć dziki są zwierzętami raczej płochliwymi, a ryzyko zaatakowania przez nich człowieka jest minimalne" - to już nie aktualne (12)
Na Karwinach dziki same podbiegają do ludzi i ich przeganiają, jedyne co je płoszy to mocniejsza petarda - zupełnie już nie reagują na żadne inne hałasy (krzyki, klaskanie, brzdęk kluczy, syrena z głośnika BT, etc.)
- 155 52
-
2019-11-20 15:29
(1)
Na Karwinach to do śledzi raczej podbiegać mogą
- 1 2
-
2019-11-20 17:43
Ej śledź!
Z butów Ci wystają!
- 0 0
-
2019-11-20 13:47
Stwarzają niebezpieczństwo dla psów. (4)
Nawet spokojnego,nie agresywnego psa boje sie spuścić ze smyczy po zmroku bo nie wiadomo kiedy i gdzie pojawią sie te je..ne świnie. Po Karwinach jeszcze buszuje locha z 2 młodymi. należy je odstrzelić. Ale wiosną i latem to normalnie gangrena jaka z tymi dzikami była.
- 6 17
-
2019-11-21 15:48
co za prostak...
- 0 0
-
2019-11-20 15:09
(2)
To dobrze bo psów nie należy spuszczać ze smyczy w mieście ani w lesie.
- 14 3
-
2019-11-20 18:35
No pewnie kuzwa !!! (1)
Psa nie można (nawet spokojnego,ułozonego i nie agresywnego) spuścić ze smyczy a te dzikie świnie maja sobie wolno i swobodnie buszować po ulicach o osiedlach stwarzając niebezpieczeństwo kierowcom,psom a nawet czasami ludziom ! nigdy ! Darz Bór Mysliwi.
- 1 8
-
2019-11-20 22:07
Można, ale nie należy.
- 2 0
-
2019-11-20 11:13
(1)
bez agresji gonią ludzi z siatami i na spokojnie okradają z jedzenia ;D
- 18 6
-
2019-11-20 13:30
mieszkaniec
I dlatego cieszę się że wreszcie będzie odstrzał. Choć powinien być na znacznie większą skalę niż to zapowiedziane.
Sytuacja na Karwinach jest naprawdę ze względu na dziki groźna - w środku dnia w centrum osiedla kilkanaście biegających dzików. Zdewastowane place zabaw, większość trawników, ogródki.
Mieszkam tu 35 lat i nigdy czegoś takiego nie było - to jest tylko kwestia czasu jak jakieś dzieci zostaną poturbowane przez dziki (w najlepszym wypadku) .- 13 16
-
2019-11-20 10:36
dzik też człowiek
- 20 5
-
2019-11-20 10:03
bo chcemy pogadać jak dzik z człowiekiem a wy Polacy wiecznie smutne wykrzywione twarze wy samych siebie nie lubicie
- 39 9
-
2019-11-20 10:03
To samo w parku oruńskim po zmroku.
- 8 4
Wszystkie opinie
-
2020-08-31 13:27
Nareszcie
Jedyne rozwiązanie, ludzie są zastraszeni, boją się wyjść z psem na spacer, z dziećmi czy do sklepu. Wszystko rozryte a śmietniki rozwalone.
- 0 0
-
2020-06-03 17:01
prośba do Pana Karnowskiego
proszę wybrać się na cmentarz komunalny i zobaczyć co zrobiły dziczki z grobami
- 0 0
-
2020-05-17 18:08
Odstrzal dzików
Siebie powinni odstrzelic a nie dziki. Niech ludzie wyrzucają więcej jedzienia przed blokami czy pod smietniki bo to przez takich osobników przychodzą dziki. Te zwierzęta nie są niczemu winne a te bajki o Pomorze świń to niech swoim dzieciom opowiadają na dobranoc bo to co robią to kpina i skandal zeby nie winne zwierzęta cierpiały bo jakiś i**ota wyda na nie wyrok
- 0 0
-
2019-11-20 07:01
Skoro miasto wraz z deweloperami sie pcha do lasów (46)
I zmniejszamy ich naturalne środowisko ty chyba dziki powinny odstrzeliwac ludzi.
- 459 129
-
2019-11-20 08:00
(6)
pamiętaj, że w naturze dominuje silniejszy, ludzie są ponad wszystkimi istnieniami na świecie także naturalną rzeczą jest, że będzie zajmował terytoria słabszych gatunków
- 4 17
-
2020-05-15 23:08
Naprawdę?
Ponad wirusem i bakteria tez?no popatrz! Chyba jednak to wladza nie calkiem należy do człowieka
- 0 0
-
2019-11-20 09:07
(4)
Ludzie sa ponad wszystkimi tylko gdy maja przy sobie zabawki w postaci strzelb itp. Gdyby stanal oko w oko, tak jak go Bog stworzyl, z innym istnieniem, to nie mialby szans.
- 12 4
-
2019-11-20 09:18
(2)
Jest mały problem, bóg nie stworzył człowieka ;) pozdrawiam
- 8 5
-
2019-11-20 15:56
Wg Darwina niewierzący pochodzą od małpy (1)
- 1 0
-
2019-11-21 04:18
Wg wierzących kobieta pochodzi od żebra, a z wężem można pogadać.
- 1 0
-
2019-11-20 11:42
Właśnie dlatego jest ponad wszystkim mi, że dzięki swojej inteligencji sam te zabawki wymyślił.
- 3 1
-
2019-11-20 21:51
Świetny tekst, w 100% popieram :))))
- 0 0
-
2019-11-20 07:46
Hehe niech spróbują (6)
Będzie na kolację pasztet z dzika
- 8 1
-
2019-11-20 08:31
pasztet i swieczka przyda się na kolejny pucz (5)
mucha zaśpiewa?
- 9 2
-
2019-11-20 08:41
Mucha na pezydętkę! (4)
- 7 1
-
2019-11-20 15:11
lepiej myszka agresorka (3)
- 1 1
-
2019-11-20 18:24
(1)
Myszki i muszki w głowie?
- 2 0
-
2019-11-20 21:11
Myszki , muszki i muszelki
- 1 0
-
2019-11-20 15:55
Ta już przepadła
- 1 0
-
2019-11-20 07:13
(25)
Tam gdzie mieszkasz też pewnie kiedyś był las.
- 28 8
-
2019-11-20 08:01
A Komorowski , dla relaksu też będzie strzelał? (9)
- 15 6
-
2019-11-20 08:19
potrzebne mięcho na bigos (2)
- 8 3
-
2019-11-20 08:28
Waleń sporo może wj... (1)
- 5 1
-
2019-11-20 15:10
a Krycha wiecznie nienażarta
- 1 1
-
2019-11-20 08:37
(5)
Komorowski już nie strzela...matole z pisu.
- 5 13
-
2019-11-20 08:48
co innego mówił w wywiadzie ze swojej budy ruskiej (2)
- 9 3
-
2019-11-20 09:32
Też kłamał wtedy (1)
- 6 1
-
2019-11-20 09:38
kiedy komor nie kłamał?
- 6 2
-
2019-11-20 08:40
W tym wieku, to już może być prawda
- 8 0
-
2019-11-20 08:40
A!e zabijał dla relaksu , jak był prezydentem ?
- 10 3
-
2019-11-20 07:25
I co w związku z tym, że był las? (14)
- 7 21
-
2019-11-20 10:47
(1)
To że zachowujesz się jak samolub! inni też chcą mieć mieszkanie, ato MY ludzie dominujemy na tym swiecie a nie dziki!
- 5 6
-
2019-11-20 12:48
Oby świat wkrótce nie zdominował ludzi przez takie myślenie
- 2 2
-
2019-11-20 08:19
Wyburz swój budynek, zasadź las i przeprowadź się do (1)
ziemianki.
- 10 2
-
2019-11-20 12:47
Uuuuu to się leczy aby nie bylo za pozno
- 0 4
-
2019-11-20 07:27
(8)
Ok
Widać, że logiczne myślenie nie jest twoja mocna stroną.- 20 8
-
2019-11-20 08:27
Co Michnik i Lis na to ? (3)
- 12 4
-
2019-11-20 08:47
bredzą coś o zakonnicy na pasach (2)
- 6 4
-
2019-11-20 09:31
Najsztub trafił taka na pasach (1)
- 7 2
-
2019-11-20 09:52
Szczerze?
Tchórz !
- 2 1
-
2019-11-20 07:34
Akurat u mnie była kamienista morena. (2)
- 5 13
-
2019-11-20 09:52
I dziadek mieszkał w lepiance ?
- 5 1
-
2019-11-20 08:27
a na tej morenie lodowe pustkowie czy co?
- 13 1
-
2019-11-20 08:26
a dla ciebie myślenie w ogóle
- 0 6
-
2019-11-20 08:02
Przy okazji niech odstrzelą parę tych świń w paskach , sześciu paskach
- 5 0
-
2019-11-20 09:57
(3)
Wskaż mi, proszę, gdzie w Trójmieście deweloperzy wycięli ostatnio lasy, żeby móc budować.
- 5 11
-
2019-11-20 14:23
Grabówek przy estakadzie,praktycznie każda dzielnica by się na to łapała
A Orłowo??
- 3 0
-
2019-11-20 14:22
Karwiny ,Wileki Kack Gdynia, szykuje się Wiczlino
- 3 1
-
2019-11-20 11:00
Do Czepialskiego
Przy PKM Jasień nad samym jeziorem:(( aż serce boli jak się na to patrzy, ile tych bloków stawiają:((
- 9 2
-
2019-11-20 11:19
szkoda, że nie mogą
- 1 0
-
2019-11-20 09:19
Opinia wyróżniona
(7)
wysypujcie więcej żarcia dookoła bloków i śmieci w lasach wtedy na pewno nie będą przychodziły pod domostwa. Koło mnie jakaś plaga wszędzie chleb i śmieci tzn obierki i takie tam a później o kurcze jakie dziki i chodzą kolo bloków. No k... dziwne
- 301 17
-
2019-12-05 15:48
Biedne dziki zabijają
Gdzie jest grin pis?
- 0 0
-
2019-11-20 14:08
dzik to takie samo zwierzę jak człowiek (3)
ma prawo do życia
jeszcze gdyby wybijano dziki z głodu, ok, ale nie, komuś jest niekomfortowo, bo żyje przy lesie i dziki się pojawiają
wstyd- 4 11
-
2019-11-20 14:18
Problem w tym że kiedyś nie właziły na teren miasta a teraz włażą. (2)
Żyję od 25 lat w tym samym miejscu i dziki podchodzące pod osiedle są problemem zupełnie nowym. Nie mówię że należy do nich od razu strzelać, dla mnie mogą je po prostu wywieźć z dala od miasta.
- 0 1
-
2019-11-23 07:55
He
Jak nie trzeba strzelać to na kawę i herbatniki je zaproś.
- 0 0
-
2019-11-20 14:26
wywiozą a i tak wrócą
- 3 0
-
2019-11-20 11:11
(1)
Spoko to jedna strona medalu a druga jest taka, że przyrost naturalny dzika to 200% rocznie i nie mają obecnie żadnego naturalnego "wroga" (a to wszytko nasza zasługa) więc chcąc nie chcąc musimy tą populacje kontrolować...
- 25 8
-
2019-11-20 19:23
wilki
wilki
- 0 0
-
2019-11-23 16:33
Uratujmy bezbronne zwierzeta (1)
Proszę wszystkich którzy podzielają moja opinie ze pozbawienia jakiejkolwiek żyjącej istoty życia jest złe. Chce zorganizować marsz w dniu którym odbędzie się odstrzał. By wejść w las z wuwuzelami i po prostu zrobić duży hałas. Jeżeli zrobimy to dobrze jest możliwość spłoszenia zwierzyny w głąb lasu.
Zakaz prawny wywózki jest ważniejszy od życia. Kim my się staliśmy.- 0 3
-
2019-12-02 07:10
To jest nawoływanie do łamania prawa. Takich "ekologów" powinno się pozamykać.
- 0 0
-
2019-11-20 07:29
Jestem za. Juz prawie nie widac miejsca w miescie zeby trawa nie byla przez nie poryta. (4)
Jest tego stworzenia zdecydowanie za duzo.
- 61 61
-
2019-12-01 12:47
Nie wierzę
To może wjedziemy czołgami w miasto zrobimy sobie śmietnisko z tego miejsca jedyne jedzenie rozłożymy po lasach ale jak tam wejdziesz to ciebie odstrzelimy
- 0 0
-
2019-11-20 09:29
"tego stworzenia zdecydowanie za duzo." że ludzi?
- 0 2
-
2019-11-20 08:37
niestety, nas też jest coraz więcej, coraz więcej matołów jak się czyta komentarze, matołów zapatrzonych tylko w siebie...
- 5 2
-
2019-11-20 08:14
miliony lat trawa była poryta
i nagle zaczęła przeszkadzać?
- 7 8
-
2019-11-27 20:40
Dziki.
Polubmy dzika martwego (tylko bez przesady).
- 1 0
-
2019-11-20 17:31
Człowiek (2)
Zabić dziki i inne zwierzęta, wyciąć lasy , zabetonować , wybudować galerie i nowe osiedla.
- 5 3
-
2019-11-23 23:20
Panie Janie 100% popieram.
- 0 0
-
2019-11-20 18:09
Dziki odstrzelić!
Nie będą terroryzować ludzi! Won z miasta!!!
- 1 1
-
2019-11-20 14:22
gdańsk klukowo (3)
Gdańsk Klukowo , godzina 17, wataha dzików około 15 sztuk , potężnych , przechodzi obok domków jednorodzinnych , w tym czasie moje dziecko wraca ze szkoły i zostaje zaatakowane przez dziki, dobrze że ogród u sąsiada był otwarty to miał gdzie uciec... NIc tylko odstrzelić te dziki !!!!
- 12 5
-
2019-11-23 23:19
I ciebie tez przy okazji
- 0 0
-
2019-11-20 17:28
Kiedyś gdzie było osiedle tych domków był las. (1)
- 3 1
-
2019-11-20 18:23
Teraz jest miasto.
Mało masz lasów w Polsce?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.