• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przebudowa ul. Unruga. Koniec za rok

Patryk Szczerba
20 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Będą zmiany na remontowanej ul. Unruga
Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku. Prace na ul. Unruga ruszą jeszcze w tym roku.

Rusza rozbudowa ul. UnrugaMapka na odcinku od estakady KwiatkowskiegoMapka do skrzyżowania z ul. BosmańskąMapka w Gdyni. Została podpisana umowa z firmą Strabag, która za wykonanie przebudowy zainkasuje blisko 31 mln zł. Prace potrwają rok.




Jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz utrudnienia z powodu remontów?

Po remoncie ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a w rejonie skrzyżowań zostanie poszerzona do trzech pasów do skrętu w lewo lub prawo.

Skrajny prawy pas w każdym kierunku będzie buspasem.

- Realizacja zadania jest kompleksowa, obejmie zarówno przebudowę infrastruktury drogowej, w tym nowe pasy jezdni, chodniki i drogę dla rowerów; podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągu i gazociągu - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Lokalizacja przebudowy Lokalizacja przebudowy

Koszt to blisko 31 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z programu Rządowy Fundusz Polski Ład.

Przebudowa ul. Unruga: co się zmieni?



  • Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej.
  • Po stronie północnej, na odcinku Kwiatkowskiego - CechowaMapka, powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi (łącznie 13 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Na odcinku od ul. Cechowej do ul. BosmańskiejMapka, po stronie północnej, powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe.
  • Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
  • Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i UnrugaMapka, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych.
  • Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga, a następnie wykonania manewru zawracania.

Dodatkowo w rejonie skrzyżowania ul. Unruga i FlisakówMapka nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów.

W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.



Skrzyżowanie Unruga z CechowąMapka będzie czterowlotowe



Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną.

- Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z RobotnicząMapka także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowania wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej - informują urzędnicy.
Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z BosmańskąMapka będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska - Unruga Zach. i Unruga Zach. - Unruga Wsch.). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Zdaniem władz miasta przebudowa pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów. Wątpliwości co do tego mają niektórzy mieszkańcy. Jeden z nich podzielił się nimi z naszą redakcją.

Uwagi do projektu



- Po pierwsze przystanek dla autobusówMapka jadących w stronę Pogórza został zaprojektowany na zjeździe z estakady - myślałem, że poszerzą zjazd i będzie tam przystanek, ale przystanek jest zaprojektowany na prawoskręcie, a do zjazdu w kierunku Oksywia będą dwa pasy środkowe - z tym że lewy z tych pasów będzie jednocześnie pasem do jazdy na wprost i do skrętu w lewo, a pas skrajny lewy do jazdy w lewo. W momencie kiedy z przystanku ruszy np. 146, to będzie musiał przeciąć całe skrzyżowanie - zauważa pan Piotr.
Pisze też o problematycznym wyjeździe z parkingu pod estakadą dla samochodów ciężarowych, który poprowadzono małymi uliczkami Traczy i FlisakówMapka oraz zasadności zmian na przejściu dla pieszych na remontowanym odcinku.

- Teraz jest naprzeciwko fotografa. Przesunięto je za skrzyżowanie z ul. FlisakówMapka i pozostanie bez sygnalizacji, która pomogłaby w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów oraz upłynnieniu ruchu. Rozwiązaniem ma być wyniesione przejście i przejazd rowerowy - tłumaczy pan Piotr.
Problem, jego zdaniem, będzie też z lewoskrętem w CechowąMapka.

- Pozostaje tej samej długości, a już teraz często dochodzi do sytuacji, że samochody stojące na tym pasie się nie mieszczą i blokują pas do jazdy na wprost w kierunku Oksywia. Nikt nie zwrócił uwagi na to, że zostanie zlikwidowany lewoskręt w Czeladniczą, a tą uliczką wbrew pozorom jeździ dużo mieszkańców z Kaczego Dołu. Po przebudowie te auta pojadą przez Cechową - opowiada.

Urzędnicy: były analizy, celem poprawa bezpieczeństwa pieszych



Przesłaliśmy postulaty urzędnikom. Odpowiadają, że wszystkie wymienione przecz czytelnika elementy były przedmiotem analiz w trakcie procesu projektowego z udziałem Wydziału Inwestycji, projektantów, a także zainteresowanych jednostek, jak np. ZKM w Gdyni.

- Nadrzędnym celem realizacji projektu, poza bezsprzeczną poprawą stanu infrastruktury drogowej, jest nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt przebudowy ul. Unruga został przygotowany właśnie w oparciu o te cele, które są nadrzędne w przygotowywanych przez Wydział Inwestycji projektach - odpowiada Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji UM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Przebudowa Unruga za 31 milionów w skrócie; (1)

    zaprojektowano chodnik, powstanie chodnik, po stronie północnej powstanie chodnik, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe.

    • 33 0

    • Bo trzeba budować

      A nie zbudować. Nic nie rozumiesz. Bo nie jesteś urzędnikiem sądząc po sensie wypowiedzi.

      • 1 1

  • unruga

    znowu to samo wyrzucone pieniadze w bloto nic nie zmieni sie juz wkrutce wybory gonic wkoncu ta ekipe szkodnika i jego samege

    • 16 5

  • (7)

    A gdyby tak zamiast realizować jakąś i**otyczną politykę komunikacyjną zapytać mieszkańców, czego realnie oczekują?

    • 25 2

    • eksperci wiedzą lepiej (1)

      co taki mieszkaniec może wiedzieć na temat dojazdu do swojego domu

      • 3 1

      • No tak, bo lepiej wracać do domu 1,5h komunikacją miejską z przesiadką i spacerem na przystanek, zamiast 30 minut samochodem i mieć czas na normalny trening. Lepiej marznąć na przystanku, wdychać zarazki w autobusach, albo moknąć na rowerze, bo przecież we własnym samochodzie, w cieple, z własną muzyką to już nie przystoi, to już niemodne ;)

        • 7 3

    • Japończycy mawiają: klient jest królem, (ale król bywa ślepy) (4)

      mieszkańcom przyspawanym mentalnie do samochodu warto pokazywać alternatywne sposoby poruszania się po mieście: wielu z nich nawet nie wie, że na odległości do 7 km rower (jeśli jest odpowiednia infrastruktura) może być szybszy niż samochód. Rodziców dowożących dzieci do szkoły samochodami warto informować, że dzieci się lepiej uczą i ogólnie rozwijają, jeśli mają możliwość samodzielnego docierania do szkoły rowerem lub pieszo w towarzystwie swoich rówieśników. Można przytoczyć wiele kolejnych argumentów za promowaniem sensownej polityki komunikacyjnej, która polega nie tylko na budowaniu infrastruktury drogowej.

      • 1 5

      • (2)

        Są ludzie, którzy mają do pracy 20 km lub więcej. Są ludzie schorowani. Są ludzie, którzy po prostu lubią jeździć samochodem. Są ludzie, którzy nie mają ochoty jeździć komunikacją miejską, bo trwa to dłużej. Gdynia buduje buspasy, a tnie połączenia. Tydzień temu próbowałam dojechać z Oksywia do przychodni na Chrzanowskiego. Godzina komunikacją, 15 minut samochodem. Potem miałam jechać dalej, to się okazało, że spod przychodni autobusy jeżdżą co godzinę, a spod hali jest półtoragodzinna przerwa w kursowaniu bezpośredniego autobusu do miejsca, do którego miałam dotrzeć. Albo przesiadka ( nie było dogodnej czasowo ), albo prawie 3 km do celu z buta od końcowego przystanka. Samochodem pół godziny z przychodni do celu. Kto mając samochód będzie się bawił w coś takiego?

        • 3 1

        • (1)

          Rajtuzowcom nie przetłumaczysz

          • 2 1

          • Oni widocznie mają czas, inni mają obowiązki

            • 2 0

      • Czemu pacjenci rowerowi są tak głęboko upośledzeni?

        Sugerujesz, że nikt z jeżdżących samochodem nie rozważał alternatyw? Panie kochany, ja prawie 20 lat jeździłem do szkoły, na studia i potem do pracy komunikacją miejską. Wystarczy mi do końca życia i jeszcze na trzy najbliższe wcielenia.

        • 1 0

  • No to korki będą aż do Morskiej.

    • 17 1

  • Północna Gdynia sparaliżowana przez rok (5)

    Do tego jeszcze coroczne remonty dylatacji, w tym rejonie nigdy nic się nie zmieni, najgorsze miejsce do życia, żadnej alternatywy, tylko autobus i samochód.

    • 20 2

    • (4)

      Gwarantuję Ci, że po tym remoncie też będzie sparaliżowana i to przez cały czas. Wiesz: "zrównoważony transport" :)
      Spodziewaj się zwężeń, utrudnień, likwidacji strzałek i innych genialnych rozwiązań (ala zwężenie Łucyka na Karwinach). Potem będzie gadanie: bo my to projektowali dla takiej liczby samochodów a wy sobie kupili więcej...A my to zrobili dla 3 rowerzystów na krzyż, żeby zadylali do pracy i na zakupy na rowerku... A linie autobusowe likwidujemy bo się nie opłaca a kierowcy autobusów są pazerni i darmo nie chcą robić o dziwo.... Wuj, że wydali zgodę na budowę kolejnych osiedli :)
      A w ogóle to se popłyńcie portem wpław do roboty i nie zawracajcie gitary :) Wasz Łucyk UM Gdynia :*

      • 14 1

      • Autoholizm jest uzależnieniem, z którego wiele jego ofiar nie zdaje sobie sprawy (3)

        Dla rozładowania korków na Oksywiu najbardziej przyczyniłoby się zbudowanie wysokowodnego wiaduktu rowerowego w kierunku placu Gombrowicza i dalej do Placu Kaszubskiego. Żadne miasto, którego mieszkańcy nie zaczęli rozumieć, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po nim nie dało sobie rady z korkami: to kierowcy je tworzą. Żadne projekty poszerzania dróg i rozbudowy skrzyżowań pseudobezkolizyjnych nie przyczyniają się do rozładowania korków, tak jak żadne popuszczanie pasa nie zredukowało przejawów nadwagi czy otyłości.

        • 0 10

        • Wyprowadź się na prowincję i nie zawracaj gitary - wiecznie te same wypociny o autoholiźmie. Wpychanie wszystkich jak leci na siłę do autobusu i na rower to idio...zm i utopia w czystej postaci. Wydawanie grubych milionów na remonty infrastruktury powinno skutkować korzyściami dla każdej formy transportu: zbiorowego i indywidualnego (rowerzyści i samochody). A nie jedno kosztem drugiego i szczucie jednych na drugich. Aż tyle i tylko tyle. A w Gdyni jest odwrotnie: transport zbiorowy do bani, budowa na pałę osiedli gdzie popadnie oczywiście bez dostosowania układu drogowego - a potem zdziwienie, że korki bo ludzie nie chcą jechać do roboty 3 razy dłużej i z przesiadkami, zadylać z buta albo na rowerze. O zrównoważonym transporcie to można dyskutować jak jest z prawdziwego zdarzenia transport zbiorowy typu: metro, rozbudowane linie autobusowe itd. itp. A tak to tylko wywalane są bezsensownie miliony na kolejne inwestycje gdzie robi się buspasy i trasy rowerowe a resztę traktuje jako zło do wytępienia.

          • 6 0

        • Motofobia to straszliwe upośledzenie

          Medycyna bezładnie rozkłada ręce. Noc się nie da zrobić.

          • 1 0

        • Samochodofobia jest chorobą którą można leczyć, z czego aktywiści nie zdają sobie sprawy.

          • 0 0

  • Wymiana nawierzchni nie rozwiąże problemów jakie tam sa

    Od estakady do bosmanskiej powinny być 2 pasy dla wszystkich, zakończone rondem turbinowym.

    • 15 2

  • (1)

    10 miejsc postojowych w tym 3 dla niepełnosprawnych-tak duży jest procent ludzi z niepełnosprawnosia że to sie tak przekłada?

    • 33 7

    • Nie, ale niepelnosprawni potrzebuja ich bardziej, bo ciezej im przejsc z dalszego miejsca postojowego lub komunikacji miejskiej.
      Ale tez jest ich wiecej niz ci sie pewnie wydaje.

      • 3 2

  • Brawo Gdynia

    Brawo WS

    • 2 3

  • Rusza, rusza, rusza. (3)

    A od jakiej daty konkretnie?

    • 10 0

    • to już 3-4 artykuł na temat tego ruszania. Tempo gdyńskie ;) (1)

      • 2 1

      • Dokladnie.

        W temacie "rusza", a treść z artykułu sprzed bodaj 2 tygodni. Zero informacji o konkretnej dacie czy o tym, że sprzęt zaczyna się pojawiać. Będę tamtędy jechać za jakieś 2 godziny, to sprawdzę. Jak nie zobaczę, to nie uwierzę.

        • 1 0

    • 20 grudnia mają zaczynac. Najpierw od dzikich parkingów po prawej w strone Oksywa

      • 0 0

  • Bubel po gdyńsku (2)

    Z artykułu wynika że, nieuniknione jest kolejne ziszczenie się starej prawdy że, czego się Łucyk tyka w g...o się zamienia.
    Niezmienią tego nawet wiosenne wybory, bo zły projekt raz rozpoczęty będzie musiał być skończony, albo grożą klejne miesiące jeżdżenia rozkopaną ulicą. W każdym razie będzie tam niezłe bagno, korki i syf przez dwa lata, bo nie ma co liczyć że będzie to zrobione w terminie. Żadna z przygotowanych przez Łucyka inwstycji nie zakończyła się terminowo.

    • 22 1

    • Ma za wzór Sasina więc nauka za darmo

      • 2 1

    • Łucyk

      To taka hybryda Suskiego i Sasina.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane