• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła rozbiórka 100-letniego mostu obrotowego na Martwej Wiśle

Maciej Naskręt
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Z krajobrazu Przeróbki znika ponad 100-letni obrotowy most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. W środę rano zdemontowano pierwsze części przeprawy.



Czy stary most nad Martwą Wisłą ma dla ciebie wartość sentymentalną?

Pod koniec grudnia 2015 r. zakończono prace przy budowie nowego kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Gdy wjechały na niego pociągi kursujące trasą Pruszcz Gdański - Port Północny, dni starego mostu były już policzone. Stał się on bezużyteczny dla kolejarzy.

W środę rano rozpoczęła się rozbiórka historycznego już mostu. Służył on kolejarzom przez niespełna 105 lat - otwarty został według części publikacji dla ruchu kolejowego 15 grudnia 1911 r. Jednak dzięki zapisom m.in. w ówczesnej niemieckiej prasie ustalono też, że obiekt mógł być otwarty znacznie wcześniej - 4 października 1905 roku.

Czytaj też: Jedyny w Trójmieście most obrotowy. Poznaj go, zanim przejdzie do historii

Za pomocą hydraulicznych podnośników ustawionych na barce, uniesiono pierwsze z trzech przęseł mostu o wadze ok. 80 ton. Element został przetransportowany kilkanaście metrów na teren pobliskiej stoczni Spawmet, gdzie rozpocznie się jego dzielenie na sekcje.

Odzyskana w ten sposób stal trafi do huty. Podobny scenariusz przewidziano dla kolejnych przęseł. Prace rozbiórkowe przy samym moście obrotowym potrwają do trzech tygodni i zakończą się rozbiórką podpór osadzonych w dnie Martwej Wisły.

Dlaczego podjęto decyzję o rozbiórce mostu? Obiekt uniemożliwiał swobodne przepłynięcie Martwą Wisłą jednostkom wyższym niż 5,6 m. Ponadto po moście biegł tylko jeden tor kolejowy, co ograniczało ruch pociągów. Z tego powodu w ramach modernizacji linii Pruszcz Gdański - Port Północny postawiono nowy, równoległy dwutorowy obiekt. Dzięki temu poprawi się szerokość toru wodnego. Przy starym obiekcie wynosi ona jedynie 11 metrów, zaś pod nowym mostem będzie to 50 metrów.

Czytaj też: Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Prace na Martwej Wiśle, które pochłoną w sumie 370 mln zł, realizowane są w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Są ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełniają inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.
  • Wtorkowe przygotowania do usunięcia przęsła.

Kolejne rozbiórki na dniach

W nocy z środy na czwartek wykonawca prac przy modernizacji linii kolejowej do portu zdemontuje wiadukt nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska od strony osiedla Przeróbka. Dotychczas po obiekcie poruszały się pociągi w kierunku dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i na Wyspę Ostrów.

W celu demontażu przęsła wstrzymany będzie ruch kołowy, w tym też ruch tramwajów. Odłączone będzie zasilanie od tramwajowej sieci trakcyjnej. Obiekt po kilku godzinach nocnej pracy odstawiony zostanie na pobliski teren.

Podobny los czeka sąsiedni obiekt zobacz na mapie Gdańska, którym pociągi zmierzały do Portu Północnego.

  • Jedyne zdjęcie ukazujące otwarty most kolejowy na Przeróbce. Widać tam także budki dla obsługi mostu, po których dziś już nie ma śladu. Zostały zdemontowane w latach 90.
  • Na zdjęciu zlikwidowane w środę przęsło. Zdjęcie z 2013 r.
  • To jest już historyczne zdjęcie mostu obrotowego nad Martwą Wisłą.
  • Ślad po pocisku, który trafił w element konstrukcyjny mostu. Obiekt nienaruszony przetrwał dwie wojny światowe.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Ależ to smutne... (1)

    Serce się kraje. Naprawdę nie można było go ulokować w innym miejscu w Trójmieście, tak aby dalej cieszył swym widokiem?! Kawał dziecięcych wspomnień zostało z nim pociętych... Eh.. Szkoda pisać...

    • 2 0

    • Ależ można było. Wystarczyło się skrzyknąć, zebrać pieniądze, nagłośnić sprawę by zainteresować jakiegoś sponsora, kupić kawał ziemi, i postawić na niej most. A potem utrzymać go.

      Byle nie z publicznych pieniędzy.

      • 0 0

  • (1)

    Wreszcie ; stanowił zagrożenie bezpieczeństwa żeglugi

    • 6 8

    • zagrożenie to Ty stanowisz

      sam dla siebie i innych po opuszczeniu domu

      • 3 1

  • MuNiO (1)

    a drzewa gdzie sie podziały ?

    • 0 1

    • Nigdy nie było tam drzew.
      Jesteś upartym dzieckiem fałszywego Internetu, gdzie często mozna znaleźć obrotowy most na Narwi podpisany jako most na Wiśle Martwej.

      • 0 1

  • Ech,Gdańsku...

    ...ty wszystko doprowadzasz do zapomnienia i upadku. Przykre,cieszę się,że już w nim nie mieszkam...

    • 5 3

  • Polska w ruinie (6)

    tak ją widza pisowcy

    • 65 77

    • idź na orunię to zobaczysz jak nowocześnie i czysto tam jest!

      • 4 2

    • daj się wykazać PIS owi (4)

      Co takiego masz od PO?
      Za kilka lat się wypowiedz, w mediach wszyscy szukają na nich haka.

      • 20 25

      • Co mam? (3)

        np roczny macierzyński, darmowe podręczniki, od stycznia tzw kosiniakowe, prawie 80 tyś dopłaty do domu, bo mam trójkę dzieci. Ot co :)

        • 28 15

        • Czyli nic nie dostałeś w porównaniu z "pińset"

          To jest coś !
          Eeechh durnie.... oddacie te "pińset" w dwójnasób w sklepach i bankach, i jak to z durniami bywa jeszcze się obliżecie.
          Durny, skretyniały naród.......

          • 17 5

        • Henia, to ty?

          Henia, to ty? Zapomniałaś dopisać dopłatę do emerytury...

          • 4 4

        • No to na bank ukradlas, bo pisowska bieda umyslowa tego nie ma.

          • 16 9

  • Normalnie "Temu policjantowi nalezy sie nagroda" - Skrzydla Trojmiasta 2015 w kat. News Roku..

    • 0 0

  • Chętnie przyjmiemy na Wyspie Sobieszeskiej

    Prosze go tylko trochę dalej przewieźć

    • 19 0

  • Zdążyłem go obfotografować

    3 lata temu.

    • 3 2

  • i po cooooo (1)

    i po co był budowany ten port północny .....tylko syf wszędzie (siarkopol , fosfory ,i inne tam )ile tysięcy gdańszczan zmarło przedwcześnie przez to.......a mogło być tak pięknie prawdziwy kurort,wyobraście sobie tam rezerwat przyrody ................

    • 9 7

    • A zamiast Długiej i Głównego Miasta byłby przecudowny rezerwat "torfowisko spływu Motławy, Wisły i Raduni!

      • 3 2

  • nie wierzę, że 100 letni most idzie do huty. (4)

    na pewno można byłoby go przenieść w inne miejsce, gdzie jako obrotowa kładka dla pieszych mógłby cieszyć oko. na starówce brakuje wielu mostów

    • 80 29

    • (2)

      gdyby o ten most zahaczył IŁ pewnie zostałby on reliktem

      • 4 8

      • smartfony to zlo (1)

        Jeden napisał most kwantowy, drugiemu relikwia pomyliła się z reliktem.

        • 18 0

        • tak wyglada wiedza z smartfona )

          przeciez kwantowy to to samo co wantowy tylko literka sie roznia ) tak by ci odpowiedzieli a co wiecej by dorobili filozofie i sie umawiali z kolegami zeby ci dac miniusy ktore wedlug nich by uzsadnialy ich glupote. Takie pokolenie puste, tepe , polglowki lecz z najnowszymi smartfonami na dloni bo to im zastepuje mózg )

          • 13 1

    • kup ziemie za miastem i sobie odkup taki most )

      wtedy bys mogl miezkac doslownie '' pod mostem '' )

      • 9 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane