• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • to nie jest przypadek że akurat pendolino stoi:)

    • 0 1

  • Połączą te dwa tunele?

    Czy ja śnię? Mam szansę tego dożyć?
    Będę miał o dwa skrzydła schodów mniej idąc do dworca po wyjściu z walizką z tramwaju.
    Przekopią te 20 metrów tunelu?

    • 9 1

  • Nareszcie będzie można nie szarpać się z walizą na schodach (1)

    Bo ona ma kółka i to od wielu lat. W końcu PKP zauważyło ludzi na wózkach, ludzi z wózkami dziecięcymi i z walizkami na kółkach

    • 9 0

    • Tak, w przeciwienstwie do skm, pkm i urzedu miadta gdanska

      • 6 0

  • pytanie czy zniknie ta papa z dachów? wygląda to ohydnie (3)

    • 17 5

    • obejrzałbyś film to byś widział jak znika (1)

      • 5 1

      • no znika ale może pojawić się nowy

        • 2 1

    • Będzie eternit

      • 7 0

  • PKP - ech!... (1)

    Gdybym przeczytał informację o tych ruchomych schodach i nie wiedział kogo dotyczy - zgadłbym od razu!! Przecież PKP PLK nie może zrobić wszystkiego do końca dobrze, w sposób przemyślany. Tam panuje jeszcze stan umysłów z lat 70-tych - i dlatego tak dobrze się teraz czują...
    Przez ostatnie lata nie byli w stanie wydać ogromnych pieniędzy unijnych i dlatego o ile pociągi mamy już w sporej części z XXI wieku, to kolejową infrastrukturę raczej z XIX. Przebudowa dworca byłą przygotowywana coś około 4 (!) lat i potrwa 3. A przecież to tylko drobne prace budowlane - żaden tunel pod Martwą Wisłą czy kilkudziesięciokilometrowy odcinek autostrady!

    • 11 0

    • To zobacz na wejscia z tego sanego tunelu na przystanki przy podwalu grodzkim na przeciw dworca i zastanow sie do kogo one naleza. Nie do PKP a do budyniowego miasta. To dopiero lata 70te.

      • 1 1

  • wreszcie a nie tylko ciągle remonty w Gdyni

    • 4 0

  • Taki piękny a taki brzydki!!!

    • 8 2

  • Wszwdzie mozna, w Gdansku nie (1)

    Na calym swiecie, w calej europie czy nawet w duzych /i nie duzych bo nawet w toruniu/ miastach polski schody ruchome montuje sie na wolnym powietrzu a w gdansku, dokladniej w UM, PKM i SKM jest to rozwiazanie niespotykane. Brak schodow ruchomych we wrzeszczu czy na zejsciach z przystanku GD srodmiescie to jakas porazka. Ciekawe czy nowy tunel przed lotem tez bedzie ich pozbawiony, a znajac trojmiejskie podejscie, to na pewno.

    • 16 1

    • To samo zreszta przy terminalu lotniczym

      • 4 0

  • Serio

    większość tak myśli: :tak, na pewno, każda modernizacja zachęca pasażerów do podróżowania".
    Co mnie obchodzi, że dworzec jest nowoczesny, jak podjeżdża stara skm, którą muszę przetransportować się na inny- brzydki dworzec. ???
    Jedyną zaletą jest to, że przestanie straszyć. Szkoda, że pks nie modernizują. Tam dopiero z przystanku 1 odjeżdża WSTYD, a 2 obciach

    • 16 1

  • Papa (-:

    No to mam nadzieję że z dachów peronów po ponad ćwierćwieczu zniknie wreszcie papa

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane