• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła warta 60 mln zł przebudowa peronów na stacji Gdańsk Główny

Maciej Naskręt
13 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Trwa rozbiórka peronu na stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. To początek przebudowy infrastruktury dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Inwestycja potrwa do początku 2020 r. PKP PLK zapłaci za przebudowę 60 mln zł.



Czy poprawa dostępu do pociągów w Gdańsku Głównym przyciągnie pasażerów?

Z początkiem września, na peronie 2. stacji kolejowej Gdańsk Główny, pojawiły się maszyny budowlane. Pracują one przy rozbiórce toru nr 3 i północnego fragmentu peronu.

Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

- Zakończenie robót przewiduje się w styczniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK.
W tej chwili pociągi dalekobieżne jadące do Gdyni zatrzymują się na torze 1 przy peronie 2. Natomiast pociągi PKM, które dotąd zatrzymywały się na torze 2 (obecnie rozebranym) zostały skierowane na bocznice SKM-ki.

  • Prace rozbiórkowe wiaty, a także rozebrany tor nr 3.
  • Wyłączona z ruchu część peronu 2.
  • Prace rozbiórkowe przy wiacie na peronie nr 2.
  • Prace rozbiórkowe na peronie nr 2.
  • Rozebrany fragment wiaty nad peronem nr 2.
  • Prace rozbiórkowe.
  • Prace rozbiórkowe na terenie peronu nr 2.

Podwyższenie peronów, bez barier architektonicznych

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4. Pociągi PKM obecnie odjeżdżają z peronu 4.
Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu, planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • Nie ma to jak latał OLT Express (1)

    za 29 złotych do miasta Łodzi i festung Breslau. Eeech nie wrócą te czasy, co nie, kolesie?

    • 3 1

    • nie wrócą te czasy

      • 2 0

  • PKM musi zostać na 4 peronie na stałe!

    I powinna dostać także "swój" własny peron, np 2 obok 3 czyli dla SKM-ki we Wrzeszczu, co to za w ogóle za pomysł to był, by te 300 metrów torów od wiaduktu na Zaspie do nowego peronu we Wrzeszczu nie odkupić albo chociaż wydzierżawić od PLK? W zamian za budowę nowego peronu, gdzie od czasu do czasu też mógłby by korzystać pociągi dalekobieżne czy utrzymanie tam torów, infrastruktury itp myślę, że PLK, by się zgodziła... Dodatkowo powinno dobudować po 2 tory od Rębiechowa do Osowej i PKM-ka miałaby swoje własne tory od Wrzeszcza do Osowej, tak jak SKM-ka od Gdańska Śródmieścia do Rumi, i od początku byłby takt np co 15 czy 20 minut, nie trzeba byłoby oglądać na zarządzanie przez PLK, a jak to wygląda każdy widzi-XXI wiek a tu dalej w Gdańsku Głównym czy Wrzeszczu zamiast wyświetlaczy, strzałek itp jakieś żółte papierzyska, przypadek, że akurat żółte?

    • 4 1

  • Dlaczego tak długo ma to potrwać ? Czy będą w czasie pracy wykonywać 6-godzinne drzemki i efetywnie pracować tylko 2 godziny ? (1)

    Czy nie mżna było zaplanować koniec na np, 2030, aby chłopcy mogli jeszcze więcej drzemać ? Kto dał takie idiotyczne zlecenie ? W Europie jednak jeszcze nie jesteśmy, mimo że dają nam miliardy na rozwój.

    • 3 0

    • Dają wprawdzie muliardy na rozwój, ale mózgi się mimo to nie rozwijają.

      • 3 0

  • Czy na pewno obecnie pociągi zatrzymują się (1)

    na torze 1 przy peronie 2?! Przecież z peronu 2 zrywają dach itp. i mam uwierzyć, że ludzie czekają na tym peronie na pociąg, gdy nad głową latają deski?

    Ze zdjęcia wynika, że pociągi zatrzymują się przy peronie 1 a nie torze 1...

    • 2 0

    • Tak, zatrzymuja się normalnie.

      • 2 0

  • ojejku

    ale jestem podekscytowany. mieszkam w Gdańsku od 50 lat i dawno nie byłem w tym badziwiu

    • 1 2

  • a moze ochrona przed zimnem????

    ale i tak bedzie wialo jak diabli - na gdanskich peronach nie da sie wystac dluzej niz 5 min w okresie od pazdziernika do maja - koszmar

    • 2 2

  • Jeden wspólny dach.

    Powonni zrobić zadaszenie jak we wrocławiu. Jeden na wszystkie perony. W polsce zimno te daszki nic nie chronią pezed wiatrem i zimnem.

    • 2 1

  • przede wszystkim czystość

    Czyste perony, czyste ławki na dworcach, informacja PKP,, mili kasjerzy na stacjach i wyraźne komunikaty w megafonach oraz rozkład jazdy który zgadza się z przyjazdami pociągów

    • 1 1

  • A kiedy remont Dworca PKS!!!!!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane