• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rzut oka na drugą stronę Bałtyku. Dzień Litwy w Gdańsku

Michał Stąporek
23 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Choć port w Kłajpedzie ma aż 19 km długości, i tak zaczyna brakować w nim miejsca na nowe terminale... Choć port w Kłajpedzie ma aż 19 km długości, i tak zaczyna brakować w nim miejsca na nowe terminale...

Kilka godzin jazdy samochodem od Trójmiasta znajduje się kraj, w którym autostrady buduje się po 2 mln euro za km (3-4 razy taniej niż u nas), a port morski w 180-tysięcznym mieście przeładowuje więcej towarów niż największy w Polsce port w Gdańsku. To Litwa. Okazją do poznania gospodarki tego kraju będzie piątkowe forum gospodarcze w Gdańsku.



...dlatego władze portu zaplanowały gigantyczną inwestycję - usypanie sztucznej wyspy, na której powstaną nowe nabrzeża. ...dlatego władze portu zaplanowały gigantyczną inwestycję - usypanie sztucznej wyspy, na której powstaną nowe nabrzeża.
W świadomości Polaków pokutuje obraz Litwy jako krainy sielankowej, słabo zurbanizowanej i niespecjalnie nowoczesnej. Tymczasem rzeczywistość jest zgoła odmienna.


- Polska i Litwa mają sobie wiele do zaoferowania - przekonuje Józef Poltrok, konsul honorowy Republiki Litewskiej w Gdańsku. - Piątkowe forum gospodarcze, w którym weźmie udział ok. 50 firm litewskich będzie świetną okazją by zaprezentować stan współpracy gospodarczej między naszymi krajami, a także przedstawić perspektywy jej rozwoju.




Pod względem wolności gospodarczej Litwa zajmuje 26. miejsce na 157 państw, podczas gdy Polska 83 (Index of Economic Freedom publikowany przez Wall Street Journal i Heritage Foundation). Jeśli chodzi o konkurencyjność gospodarki to w Światowym Raporcie Konkurencyjności (World Economic Forum na lata 2008-09) Litwa zajmuje 44. miejsce wśród 134 państw (Polska - 53). Natomiast podobnie jak Polacy Litwini postrzegają korupcję w swoim kraju - w raporcie Transparency International z 2008 r. oba kraje znajdują się na 58. miejscu na 180 zbadanych państw.

Przedsiębiorczość Litwinów dobrze obrazuje historia Algirdasa Bagatyriusa, właściciela niedużego browaru Vilniaus Alus. Wraz ze wspólnikiem był on dystrybutorem litewskiego oddziału Carlsberga, ale gdy potentat na piwnym rynku Litwy zaczął się szarogęsić, biznesmeni postanowili założyć własny browar. Dziś produkują ok. 100 tys. hektolitrów rocznie, co zapewnia im mniej więcej 10. pozycję wśród litewskich browarów, których jest ok. 80. - Najwięksi gracze wykupują mniejsze browary, ale nam nikt tego nie proponował. Wiedzą, że za 30 proc. ceny, jaką musieliby nam zapłacić założylibyśmy nowy browar i uruchomili produkcję - śmieje się Algirdas Bagatyrius, który w Polsce zamawia eleganckie butelki do swoich najdroższych piw.

Kontaktów polsko-litewskich jest oczywiście więcej, nie tylko dlatego, że przejęcie przez PKN Orlen rafinerii w Mażejkach (ponad 2,3 mld dol w 2006 r.) uczyniło z nas największego inwestora zagranicznego w tym kraju. Najważniejsze wspólne projekty infrastrukturalne to polski udział w budowie elektrowni atomowej w Wisaginie oraz budowa mostu energetycznego, który pozwoli przesyłać uzyskaną tam energię do Polski. Do tego Litwa bardzo liczy na zaangażowanie Polski w budowę trasy kolejowej Rail Baltica i drogi Via Baltica z estońskiego Tallina do Warszawy. Jej częścią jest powstająca obwodnica Augustowa z kontrowersyjnym fragmentem przebiegającym według projektu przez Dolinę Rospudy.

Jeśli już o drogach mowa to moglibyśmy się uczyć od naszych sąsiadów jak je budować i utrzymywać. Na Litwie jest ponad 450 km autostrad, które łączą największa miasta: Wilno, Kowno, Kłajpedę i Poniewież. Buduje je państwo, a dla kierowców pojazdów osobowych są one bezpłatne.

Litwini cały czas modernizują pozostałe drogi do standardów autostrady. Co ciekawe, choć taka przebudowa jest niewiele tańsza od wybudowania zupełnie nowej drogi, średni koszt takiej modernizacji wynosi ok. 2 mln euro za km! (koszt budowy pomorskiego odcinka A1 wyniósł 5,6 mln euro, a kolejne odcinki będą powstawać nawet za 8 mln za km) - Ale zdarza nam się też płacić sporo więcej - przyznaje Sarunas Baublys z Ministerstwa Transportu Litwy. - 3-km obwodnica Wilna z mostami i przejazdami może kosztować nawet 15-krotnie drożej, czyli ok. 85-90 mln eur.

O tym, że Litwa jest krajem bałtyckim nie tylko z nazwy, można przekonać się porównując choćby obroty portu w Kłajpedzie z portami polskimi. Ten pierwszy przeładuje w tym roku ponad 30 mln ton, podczas gdy największy polski port w Gdańsku - niecałe 20 mln ton. Można się żachnąć, że kłajpedzki port jest monopolistą na Litwie, a w Polsce działają jeszcze porty w Gdyni oraz Szczecin-Świnoujście. Ale można też odbić piłeczkę przypominając, że na Litwie mieszka ok. 3,5 mln mieszkańców - ponad 10-krotnie mniej niż w Polsce.

Jest coś, co łączy port w Kłajpedzie z portami Trójmiasta. Niestety nie jest to linia promowa, która co prawda funkcjonowała na tej trasie przez pewien czas (operatorem były linie DFDS), ale ze względów ekonomicznych została zawieszona. Cechą wspólną jest natomiast brak przestrzeni do rozwoju i sposób rozwiązania tego problemu. Władze obu portów planują usypanie sztucznej wyspy poza naturalnymi granicami portu i zbudowanie na niej terminali. O ile jednak w Kłajpedzie trwają już prace projektowe i gromadzone są pieniądze na realizację tej inwestycji (gigantyczne - 1,2 mld euro), o tyle w Gdańsku pomysł nie wyszedł poza fazę marzeń.

Wydarzenia

Opinie (36) 5 zablokowanych

  • to sie uczmy pd innych bo u nas tylko Karnoscie, Budynie, zakompleksione Kaczki i zapyzialce...

    noo to swietna wiadomosc, male miasto w malym kraju ma duuzo wydajniejszy i lepiej rozwijajacy sie port od jakiegokolwiek w PL. I jeszcze buduja tanie autostrady..a zdaje sie ze z Klajpedy do Wilna to autostarda istnieje juz od dawna....

    Jadac te kilka godzin z Gdanska na Litwe radze sie pzrygotowac bo drogi po naszej stronie sa jak barykady broniace dostepu na Wschod....

    No ale skoto taki maly moze, to moze my z naszym legendarnym potencjalem tez bedziemy umieli!

    • 0 0

  • a tak serio, ile czas autem z Gdańska zajmie dojazd do tego miasta ? (3)

    zakładając wyjazd ok 6ej rano ? Pytam bo chcę się przejechać na piwko i pozwiedzać.

    • 0 0

    • czas (1)

      Do granicy z Litwą, polecam Budzisko (bo przez Obwód Kaliningradzki nie radzę - chamówa na granicach i łapówki) to 6 godzin jazdy, a potem na Litwie na autostradę i to jakieś 2-3 godziny jazdy od granicy.

      • 0 0

      • dzięki

        czyli trzeba liczyc 10h. thx

        • 0 0

    • szybciej byłoby promem...gdyby taki był.

      • 0 0

  • No cóż...

    Już nie tylko zachód jest od nas lepszy - Litwa i inne państwa wschodnioeuropejskie powoli nas przeganiają...

    • 0 0

  • (2)

    "W świadomości Polaków pokutuje obraz Litwy jako krainy sielankowej, słabo zurbanizowanej i niespecjalnie nowoczesnej. Tymczasem rzeczywistość jest zgoła odmienna"

    Czyżby Litwa zurbanizowała się nagle jak Zagłębie Ruhry?
    Prawda jest taka, że droga Mariampol - Wilno wiedzie może przez 8 miast... Wielkości Skarszew, oczywiście.

    "Na Litwie jest ponad 450 km autostrad, które łączą największa miasta: Wilno, Kowno, Kłajpedę i Poniewież."

    Co oznacza pi razy drzwi słownie 2 drogi standardu gierkówka plus:
    Wilno - Kowno - Kłajpeda i Wilno - Poniewież

    • 0 0

    • Mozesz sobie kpic, ale nie zmienia to faktu, iz PKB na osobe (2007) wynosi w Polsce ok. 11.800 USD, a na Litwie - ok. 14.300 USD.

      • 0 0

    • na pewno bardziej ci imponuje sieć autostrad w Turcji

      i słusznie!

      • 0 0

  • filcowy beret

    Rozumie ze chodzi o kubaturometr kwadratowy powierzchni koscielneji- modlitewnej... dobre.

    • 0 0

  • Gdansk mimo wielkosci jest portem o najnizszej skali przeladunku w Polsce

    Szkoda ze autor o tym nie wspomnial... ot i taka gdanska rzeczywistosc ;)

    • 0 0

  • w małym kraju mniejszy pysk (2)

    czyli mniej gęb do wykarmienia. u nas gęb wiele to trzeba 4 x drożej budować:)))

    • 0 0

    • (1)

      Top chyba powinno byc odwrotnie: więcej gęb, większy zbyt, większy obrót :-)

      • 0 0

      • ale mówię

        o tych gębach z rządu i ich kolegach, i tych z administracji itp. itd.:)

        • 0 0

  • laba vakara (2)

    Lietuva ir Lenkija tai draugai!

    • 0 0

    • (1)

      Labas rytas! Sveiki?

      • 0 0

      • nata pita?

        • 0 0

  • Ale gadaie - wszyscy sie rozwijaja tylko nie Polska...

    tylko dlaczego nie napiszą, ze mimo iż drogi na litwie są znakomite to jednak autostrady w wiekszej cześci zbudowano pod koiec sojuza i nie ma nich praktycznie skrzyżowań wielopoziomowych !!!. Jak to omżna nazwać autostradą - to nawet nie jest dorga szybkiego ruchu...

    • 0 0

  • Litwa

    Po prostu trzeba chcieć, a nie tylko wyborcze obiecywanki ( wszystkie partie i wszyscy politycy od lewej do prawej). Po prostu aby dorwać się do władzy i nagrabić kasy.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane