• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • Najlepszy kontrast to czarny na żółtym tle, nie bez powodu znaki drogowe są właśnie takie.

    A co do samego SIPu, to jak ktoś słusznie zauważył, najpierw powinno się zamontować nadajniki we wszystkich pojazdach, potem dopiero montować tablice w miarę możliwości. Ciekawe dlaczego tak proste rzeczy przekraczają możliwości aparatu urzędniczego.

    • 0 0

  • Wdrażanie SIPu jest przykładem porażającej wprost nieudolności (1)

    Nie mogę się nadziwić, co się dzieje z tym systemem. Założenia były dobre: skoro nie możemy zlikwidować korków i związanych z nimi opóźnień autobusów, to informujmy pasażerów, co się dzieje i kiedy naprawdę przyjedzie autobus. Tramwaj też może mieć awarię.
    A teraz mamy:

    1. Nieczytelne tablice LCD (LEDy są OK).

    2. Informacje wyświetlane na tablicach nie są zgodne ani z rozkładem, ani z rzeczywistością. Wyświetlić rozkład to pikuś. Mały pikuś. Rzeczywistych (szacowanych na podstawie odczytów GPS w pojazdach) czasów nie wyświetlają i mogą być ku temu różne powody: a) nie działa sprzęt (nadajniki lub odbiorniki), b) "informatyk" ZTM wiedzę o programowaniu zdobył w liceum, c) ZTM nie wie, gdzie są przystanki. Wbrew pozorom to trzecie też jest bardzo prawdopodobne, bo lokalizacja przystanków autobusowych nie jest pokazywana ani na interaktywnym, cyfrowym planie Gdańska dostępnym na stronie Urzędu Miejskiego, ani na mapach Google Maps, Targeo itp. Nie mówiąc o samych rozkładach...

    3. Nie ma strony internetowej pokazującej położenie pojazdów (jest, ale nie ma). Wbrew pozorom taka strona byłaby bardzo użyteczna, bo można by przed wyjściem na przystanek sprawdzić, czy warto już wychodzić, a na przystankach bez SIPu sprawdzić przez komórkę szacowany czas oczekiwania.

    Wdrażanie SIPu jest przykładem porażającej wprost nieudolności.

    • 10 0

    • Firma która wygrała przetarg jak widać nie miała żadnego doświadczenia w tej kwesti. co widać chodźby na przykładzie 4 podwykonawców którzy muszą robić jeden słup, oraz że testy robią dopiero po zamontowaniu tego a powinno zrobić to na zamkniętym terenie później ewentualnie zrobić program pilotażowy na danej lini (mniej ważnej). Po za tym jak są podobno wszystkie prawie wszystkie nadajniki zamotowane to nie widzę powodów dla czego strona jeszcze by nie miała działać (po za stworzeniem odpowedniego systemu do tego celu) . Ale to wszystko się wprowadza do tego że firma wygrała przetarg która nie ma zielonego pojecia jak to stworzyć w praktyce bo teria to swoją droga.

      • 2 0

  • Zmienić kolory na b. kontrastowe i po kłopocie.

    Lub niech się kolory zmieniają w zależności od oświetlenia.

    • 1 1

  • szkoda... (1)

    ... czasu i pieniedzy... Załoze sie ze za jakis czas beda stały zepsute.
    ZTM nie umie zadbac o zwykłe tablice na przystankach, montuja je nad laweczkami, albo miesiacami wieszaja tablice w miejsca gdzie sotalay zdewastowane.
    Dewastuja, trudno, trzeba zawisic nowa! ZTM odpowiada za to zeby tablice były i juz.
    Z tymi elektonicznymi, to juz sie kompromituja tym, ze maja opoznienie, ze wyswietlaja ciagle bledne komunikaty.
    A bileciki coraz drozsze....

    • 2 0

    • ciekawe...

      ... czy na Oruni, na przystanku ul. Goscinna w strone Gdanska juz wisi "tradycyjny" rozklad jazdy... bo dawno juz go tam nie widzialam...

      • 0 0

  • MNIE NAJBARDZIE BAWI USTAWIENIE TYCH TABLIC, NP, NA KLINICZNEJ NP. W STRONE OPERY TABLICA STOI ZA WIATA PRZODE DO DOROW - DLA

    KOGO TO?! MNIE NAJBARDZIE BAWI USTAWIENIE TYCH TABLIC, NP, NA KLINICZNEJ NP. W STRONE OPERY TABLICA STOI ZA WIATA PRZODE DO DOROW - DLA KOGO TO?!

    • 5 0

  • USTAWIENIE TABLIC WYMYŚLAŁ CHYBA KTÓŚ BEZ WYOBRAŹNI!!!!

    Np. na Hallera tablice stoją równolegle do torów tak jak na Hucisku jest wiele takich miejsc, LEDowe tablice są zdecydowanie lepsze bo czytelniejsze przede wszystkim a małe ekraniki LCD dla starszych osób to mordęga.Jak już coś robić to z głową a nie na odwal.

    • 4 0

  • Patrząc na to jak te tablice na przystankach stoją to cześć z nich równie dobrze można było ustawić koło siedziby ZTM - byłby tak samo przydatne dla pasażerów a łatwiej by je było konserwować bo by było pod ręką.

    ps. Na Hallera świetnie widać tablice... po drugiej stronie przystanku, tzn w przeciwną stronę :)

    • 2 0

  • Nie wiem dlaczego, ale mam silne wrażenie, że panie i panowie pracujący w ZTM bardzo rzadko korzystają z usług oferowanych przez pracodawcę.

    Tablice są nieczytelne od samego początku i dopiero teraz stwierdzają, że pracują nad poprawieniem jakości wyświetlanej treści? Czyli wcześniej nawet nie oglądali ich na żywo - zamontowanych i działających?!!!

    • 1 0

  • ...

    cały ten system to jeden wielki debilizm, ani to nie wygląda, nie stoi, a tym bardziej nie działa.
    Szkoda kasy.

    • 1 0

  • Tablice (2)

    Tyle się o nich mówi, ale nikt nie sprawdził jak działają.Stojąc na przystanku vis-a vis LOT mój autobus 120 na Łąkową w ogóle nie jest wykazany na tej tablicy, to po co te tablice???

    • 3 0

    • za to czekajac na przystanku tramwajowym Opera Bałtycka dowiesz się (1)

      o planowanym przyjezdzie tramwaju nr 8, mimo ze takowy wcale nie jezdzi ta trasa :)

      • 2 1

      • ale jeżdzi do zajezdni i z zajezdni :P więc ogolnie to jeżdzi.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane