- 1 Mors, który uratował psa oddał nagrodę (71 opinii)
- 2 Uciekał przez pół miasta, bo nie miał licencji (123 opinie)
- 3 Gdynianin nagrał wieloryba w Bałtyku (74 opinie)
- 4 Skąd pochodzą mieszkańcy Gdyni? (248 opinii)
- 5 Konieczna redukcja populacji dzików (461 opinii)
- 6 Jaśkowa Dolina przejezdna w obie strony (232 opinie)
SKM bierze się za remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni
Zabytkowemu budynkowi ma zostać przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli sprzed blisko 60 lat. Przy okazji powstanie w nim centrum monitorujące bezpieczeństwo na wszystkich przystankach SKM, a dodatkowo remont przejdzie też peron w Gdyni Głównej. Prace ruszą za ponad półtora roku i potrwają do lata 2022.
Jednak dopiero teraz Szybka Kolej Miejska rozpoczęła poszukiwania wykonawcy, który zaprojektuje i wykona modernizację budynku Dworca Podmiejskiego, remont peronu SKM oraz system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250.
- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, więc pierwsze prace rozpoczną się dopiero za ponad półtora roku - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto.
Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
- zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego
- zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
- zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" i "Loveat" oraz wolnostojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
- odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego
- pozostawić napis "DWORZEC PODMIEJSKI", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter
- zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć
- zmodernizować pomieszczenia kas
- wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
- usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego
- zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM
- wymienić nawierzchnię na placu przed Dworcem na nową
- zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu
Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.
Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, a wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.
W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.
Firmy mogą składać swoje oferty do 29 maja. O wyborze zadecyduje w 90 proc. cena, a pozostałe dwa kryteria to długość całodobowych zamknięć torowych (5 proc.) oraz gwarancja na system bezpieczeństwa (5 proc.).
Wartość prac została oszacowana na 27,84 mln zł netto.
Niedawno SKM musiała unieważnić przetarg na remont peronu w Orłowie, bowiem oferta ponad trzykrotnie przekraczała budżet inwestycji. Czy nie ma obawy, że w tym przypadku sytuacja się powtórzy?
- Szacunki były robione na przełomie 2015 i 2016 roku, dzisiaj rynek jest już inny, ale też zakres prac różni się w obu przypadkach. Poczekajmy więc na oferty od wykonawców - mówi Lignowski.
Zwycięzca przetargu będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektów i zdobycie pozwoleń. Sama realizacja potrwa do 31 sierpnia 2022 roku.
Opinie (174) 5 zablokowanych
-
2018-04-20 06:02
Ale on teraz pasuje do stylowych ETZów.
- 82 8
-
2018-04-20 06:02
)
Dobry news,remoncik się przyda.Choć 2022 rok to odległa galaktyka ale widać u nas szybciej się nie da.
- 79 5
-
2018-04-20 06:03
Nareście!!
- 32 5
-
2018-04-20 06:11
Zróbcie tam KFC
Na dużym dworcu jest McDonald's, to tu by się KFC przydało w miejscu gdzie nieroby z SOK SKM urzędują...
- 44 55
-
2018-04-20 06:12
Czy na peronie będzie w końcu jakas wiata?
- 21 33
-
2018-04-20 06:13
"Prace ruszą za ponad półtora roku i potrwają do lata 2022."
Zarząd SKM udaje że coś robi?
- 78 5
-
2018-04-20 06:15
opinia
Będzie pretekst do podwyżki cen biletów, a ktoś też zarobi na remonciku...
- 44 14
-
2018-04-20 06:21
bierze się? przecież początek prac za 1,5 roku:)
- 54 4
-
2018-04-20 06:24
Inaczy nie umią
- 5 0
-
2018-04-20 06:30
Ale Gdynia jest strasznie zaniedbana
Inne dworce wyglądają gorzej, mało tego wystarczy spojrzeć na dziurawe drogi, brzydkie szare krzywe chodniki, fragmenty dróg dla rowerów. Masakra.
Ktoś wie o co chodzi z obsunietym murkiem na Śląskiej???
szczurek na jesień cię rozlicze.- 78 19
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.