• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM czwartą siłą w Polsce

bra
7 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (246)
Pasażerowie często narzekają na opóźnienia, awarie i przestarzały tabor, ale i tak korzystają, bo nie mają wyjścia, z usług SKM, która w 2022 r. pobiła rekord w liczbie przewiezionych osób. Pasażerowie często narzekają na opóźnienia, awarie i przestarzały tabor, ale i tak korzystają, bo nie mają wyjścia, z usług SKM, która w 2022 r. pobiła rekord w liczbie przewiezionych osób.

43,58 mln pasażerów przewiozła Szybka Kolej Miejska w 2022 r. To o blisko 0,5 mln więcej niż przed pandemią w rekordowym 2019 r. To czwarty wynik w Polsce.



Jak często korzystasz z SKM?

Z raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2022 r. z usług polskiej kolei skorzystało 342,2 mln pasażerów.

To najlepszy wynik od 2000 r.

Swoją cegiełkę dołożyła spółka PKP SKM w Trójmieście. Jej pociągi przewiozły 43,58 mln osób.

W najlepszym do tej pory roku 2019 było ich 43,09 mln.

Jeśli nie SKM, to może tramwaj albo autobus. Sprawdź rozkłady jazdy



Wynik SKM czyni ją czwartym największym przewoźnikiem w kraju.

W 2022 roku SKM Trójmiasto przewiozła ponad 43 mln pasażerów. W 2022 roku SKM Trójmiasto przewiozła ponad 43 mln pasażerów.
Najwięksi przewoźnicy kolejowi w Polsce:

  1. Polregio - 87,16 mln
  2. Koleje Mazowieckie - 59,1 mln
  3. PKP Intercity - 58,97 mln
  4. PKP SKM Trójmiasto - 43,58 mln

- Na tak duże zainteresowanie usługami kolei miało wpływ wiele czynników. Z jednej strony zaczęto znosić obostrzenia sanitarne, które w różnym zakresie funkcjonowały jeszcze w 2021 r. Większa frekwencja w pociągach to również efekt wojny na Ukrainie - kolej obsługiwała dużą grupę uchodźców uciekających przed wojną. Konsekwencja agresji Rosji to również znaczny wzrost cen paliw i inflacja - czynniki te mobilizowały coraz większą grupę osób do poszukiwania alternatywnych, tańszych możliwości dojazdu do pracy, uczelni czy na wakacje - czytamy w raporcie UTK.
bra

Miejsca

Opinie (246) ponad 20 zablokowanych

  • Paliwo drogie, kierowcy jeżdżą jak ułomni (6)

    To chyba tylko pozostaje pociąg. Jazda autem czy autobusem to teraz masakra. Korki i stłuczki.

    • 39 11

    • tak, tak (2)

      w kasku koniecznie

      • 8 5

      • ale on ma rację! wystarczy zajrzeć na każdą urazówkę! (1)

        szansa poważnego urazu mózgoczaszki w poważniejszym wypadku w samochodzie jest wyższa niż np. na rowerze, nieznacznie tylko niższa niż na motocyklu!

        • 4 10

        • a szczególnie na neurochirurgii... niezależnie jak zaklinacie rzeczywistość i ile postawicie minusów

          ja w tym robię. znam się. a wy macie tylko "opinię"

          • 1 2

    • (2)

      Tylko ja mam do najbliższych torów kolejowych 8km. Jak do nich dojdę to jestem pod biurem

      • 2 1

      • Musisz zacząć pracować w stoczni (1)

        Zapraszamy na szlifierke

        • 0 4

        • To będzie miał jeszcze dalej do roboty.

          • 2 1

  • I tak to się kręci (25)

    Ponieważ ludzie i tak będą korzystać (bo muszą i tak np. dojechać do pracy a nie mają auta) to SKM uważa, że może robić co chce. Poziom usług jak dla mnie nie rośnie, co najwyżej spada, za to cen nigdy nie zapomną podwyższyć.

    • 348 18

    • Masz rację.

      • 12 3

    • Taka dojna krowa, a tabor muzealny. Konserwator zabytków powinien zainteresować się. (11)

      • 29 3

      • (10)

        Tak jest tylko w Gdańsku, gdzie marszałek z PO nie chce dać dłuższego kontraktu. W Warszawie SKMki prawie wszystkie nowe...

        • 10 6

        • (2)

          SKM jest jedyna firma startujaca do przetargow, zawsze wiadomo, ze na 100% oni dostana nowy kontrakt, wiec po co im dluzszy?

          • 4 4

          • (1)

            A no to, że żeby dostać kredyt w banku na zakup nowych pociągów muszą mieć zabezpieczenie właśnie np. zapewnienie że przez okres kredytu będą mieli gdzie jeździć. SM mówiło o tym wielokrotnie i na Trojmiasto.pl pisano też o tym wielokrotnie. Skoro SKM ciągle wygrywa bo nie ma nikogo innego to czemu marszałek nie chce ogłosić przetargu na te dodatkowe kilka lat?

            • 5 2

            • Nie bo nie

              Zrobimy wszystko by upodlić ludziom życie

              • 3 0

        • A co ma długość kontraktu do taboru? (1)

          Jakoś od 50 lat odkąd te same składy jeżdżą, ciągle są obsługiwane przez SKM.

          • 0 9

          • Dłuższy kontrakt to zabezpieczenie kredytu na nowe pojazdy.

            Jak masz krótki banki nie chcą z Tobą gadać. To jak z umową o pracę na czas określony.

            • 6 1

        • SKM w Warszawie jest własnoscią Warszawy (3)

          • 5 2

          • nowy samochod zawsze lepszy...

            Od starego...

            To widzisz jaki jest potencjal optymalizacji. Zamiast pietnastu przewoznikow, jeden. Wojewodzki...
            Brzmi znajomo?

            Nie w relacjach wlascicielskich problem, a w jakosci zarzadzania. Pomorskie samorzady nie wykazaly sie w tym zakresie...

            • 2 3

          • Nie wiem, kto daje minusy na tym forum za fakty

            z bip skmw: Struktura własnościowa: Miasto Stołeczne Warszawa (100% udziałów)

            • 2 1

          • minusy są za brak merytorycznego związku

            w wypowiedzi.

            Mevo i Fala są samorządu...

            I co?
            I do rymu...

            • 0 3

        • Tak jest tylko w Gdańsku gdzie nie ma regionalnego przewoźnika, jak we wszystkich innych większych miastach, tylko przywieziony w teczce z centrali PKP który ma gdzieś lokalne potrzeby.

          • 2 1

    • Dlaczego bo muszą i nie mają auta? (4)

      Mam auto ale wole jezdzic skm na trasie wrzeszcz - redlowo. Taniej, pewniej bo brak korka i nie trzeba szukac miejsca do parkowania. Takich jak ja sa setki mniemam.

      • 12 5

      • (3)

        Raczej bym stawial, ze jestes wyjatkiem. Osobiscie nie znam nikogo kto mialby samochod i jezdzil SKMka.

        • 5 8

        • Też tak robię i robiłem od dawna (2)

          Dojeżdżając z Wejherowa na Politechnikę do nieodległych biurowców w pociągu mogłem sobie jeszcze popracować na laptopie, obejrzeć serial czy coś poczytać. Podobnie w drodze powrotnej. Tymczasem wyjechać o godzinie 15-16 z ulicy Marynarki Polskiej w kierunku Gdyni to była 1h... do góry Słowackiego! A do tego jeszcze korki na obwodnicy bo wypadek i mamy 2 - 2.5h powrotu do domu. Pociąg jechał godzinę a nawet jeśli się spóźnił (parę razy w roku) to i tak nie miało się poczucia totalnie zmarnowanego czasu. W tej chwili pracuję w Gdyni i dalej dojeżdżam SKM. Myślę że mimo wszystko sporo osób tak robi.

          • 4 0

          • Fascynują mnie takie historie. (1)

            Ludzi który pracują, czytają książki czy oglądają seriale w komunikacji miejskiej. Ile razy ja wsiadam do pojazdu, tyle razy walczę o każdy oddech nieludzkim ścisku.

            • 0 1

            • Bo wsiadasz za późno

              Albo jeździsz jakąś wybitnie zabitą ludźmi opóźnioną kolejką. To są plusy mieszkania na zad*piu, że możesz sobie nawet miejsce wybrać. A 10 minut później modlisz się żeby w kanarówie jeszcze był chociaż rozkładany stołek.

              • 0 1

    • Przerwij choć na trochę granie na kompie, (1)

      zainteresuj się prawdziwą reality, to jest szansa że nie będziesz skazany na pisanie bzdur.

      • 0 11

      • jakiz tresciwa i merytoryczna...

        wypowiedz...

        • 1 0

    • Nie prawda (3)

      Jak można pisać takie bzdury? Jeżdżę SKM koło 15 lat. Kiedyś jeździły stare strucle, takie żółte, postPRL. Teraz jeżdżą składy, w których sporadycznie idzie dostać nawet ładowarkę USB. Składy jeżdżą zwykle czyste, zawsze ciepłe. Nie ma szału, ale na dojazd 20km do pracy nie potrzeba luksusu tylko pojazdu, co zawiezie od A do Z. Za luksus się płaci, nie można wymagać luksusowych pociągów i niskich cen biletów.

      Modernizacja torów też się odbywa. Nie naprawia się czegoś, co działa, więc modernizacji dużo nie ma ale np tory na Wrzeszczu, Orłowie czy Chyloni to nówka.

      To samo tyczy się peronów. W ostatnich latach poszła Chylonia, Janowo... Teraz idzie Orłowo, Leszczynki i Grabówek.
      Podobno znów mają grzebać na Redłowie - nie rozumiem tego.

      Inwestycję są. Pasażerowie to jacyś nowobogaccy malkontenci. Spójrzcie realnie. Nie da się świadczyć tanio usług i mieć wysoką jakość usług. Według mnie na dojazd do pracy i z powrotem to jest idealnie. w polske SKMką to byłby nie wygodny klimat, ale serio na te 20km jest idealnie.

      Inna sprawa, nie rozumiem podejścia pasażerów do częstotliwości połączeń. Osobiście wolałbym rzadziej a dłuższe kolejki. Z punktu widzenia SKM częstsze połączenia to więcej personelu a to są dodatkowe zbędne koszta. Co więcej im więcej kolejek na torach tym łatwiej o awarie i przestoje na rozjazdach. Częstotliwość połączeń robi krzywdę SKM i generuje realnie większe koszta.
      Od lat perony są budowane absurdalnie zbyt długie. Skoro kolejki jeżdżą członowo to ja bym wykorzystał całe długości peronów i puścił składy rzadziej ale po 3 lub 4 człony. Przykład:
      Można puścić 10 kolejek o połowę krótszych na godzine co 6 minut
      Można puścić 6 kolejek o połowę dłuższych co 10min.
      Poważnie pasażerom zrobi jakąś dramatyczną różnicę te 4min? Ilość przewiezionych pasażerów nie ulega zmianie a SKM oszczędza na wypłatach, plus nie tworzą się przestoje na torach. Im mniej kolejek, im niższy ruch, im bardziej puste tory, tym mniejsze prawdopodobieństwo spóźnień.

      • 2 5

      • albo jedną baaaaardzo długą kolejkę raz na godzinę

        • 3 0

      • Największym komfortem metra

        Jest to że nie idzie się na konkretny pociąg bo te podjeżdżają co parę minut. To (w miarę możliwości) jest u nas realizowane przy 6-minutowej przerwie. Kiedy masz już 10 minut czekania na zimnym peronie to nie jest tak różowo.

        • 5 0

      • A ja nie rozumiem..

        Jaki cel przyswieca temu powszechnemu dojezdzaniu do tej pracy? Skm, samochodem, kij wie czym..nie mozna znalezc na tyle blisko domu, ze spacerem w 10, czy 15 minut sie dojdzie? Bez korkow, scisku, biletow, problemow..ja mam ok 10 minit z domu do praxy, jak leje, podjade czasem busem, ale nie mam tak zyciowo smiesznych problemow pt jak dojechac i to jeszcze na czas. A lepiej, nawet na obiad moge skoczyc do domu, albo zonke zbalamucic w czasie pracy.

        • 0 0

    • Rozwiazanie jest. Niech kazdy pracuje w domu, albo w poblizu, albo dajmy kazdemu auto i skm juz nie bedzie potrzebne

      • 0 1

  • Konieczna wymiana taboru na dostosowany do ruchu aglomeracyjnego

    • 62 0

  • (4)

    I to jest powód dla którego PKP nie odda SKM województwu Pomorskiemu czy innemu samorządowi i zawszę będziemy się bujać w trójkącie nienawiści: miasta województwo zarząd PKP

    • 62 2

    • Przecież samorządy są współwłaścicielami SKM (2)

      A przewozy zleca marszałek, który też ustala jakie są bilety i za ile.

      • 11 0

      • Ja jestem właścicielem Orlenu i co z tego jak nie jestem większościowym (1)

        • 3 1

        • SKM ma tylko jednego klienta

          Marszalka wojewodztwa.

          • 1 1

    • Nie musi tak być

      Struk ma w tym wielką zasługę

      • 7 4

  • to teraz 4 najwiekszy przewoznik, niech dogada sie z miastem i wprowadzi honorowany wspólny bilet 60 albo 75min (9)

    tak jak jest w normalnych cywilizowanych miastach.

    • 54 5

    • (2)

      Ale czemu PKP miało by się dogadywać? To miasta/województwo musi rozmawiać z PKP. Patologiczna sytuacja, wystarczy zobaczyć jak wyglądają ulgi w ZTM Gdańsk gdzie masz jedną ulgą i listę osób upoważnionych do niej i masz listę osób upoważnionych do zniżek w SKM z pierdyliardem rodzajów ulg, 100%, 37%, 51%, 78% itp. itd.

      • 14 4

      • To niestety wina ustawy (1)

        Te znizki sa tam zapisane.
        To jest typowe zrzucanie roboty na pasażera., żeby Państwo mogłosobie wrzucić daną ulga do własciwej przegródki budżetu. Skutek był taki, że jak masz zniżke 51% procent to nie mogłeś pojechac na droższym bilecie ze znizką 49%.
        W skróciue, my nie umiemy rozdzielić kasy to niech pasażerowie się bujaja za nas. Podobnie z fala, nie umiemy rozdzielić pieniedzy za bilety miedzy przewoźników to niech pasażerowie sie odbijają jak najwiecej - będziemy miel dane LOL

        • 3 1

        • to wina urzednikow i naszych "wybrancow"

          Takie absurdy legislacyjne sa im na reke, bo zawsze mozna rozlozyc rece i powieszec "niedasie"...
          I wrocic do drzemki albo wlasnych interesow...

          • 2 0

    • Przecież Gdańsk ma bilet miejsko-kolejowy.

      I dogadywał się w marszałkiem a nie z SKM czy Polregio. Przewoźnicy mają jeździć, kasę trzyma marszałek.

      • 13 1

    • Dopóki z SKM nie wyleci zarząd i połowa innych niż to urzędników, nie polityków (4)

      Dopóki nie wejdzie w struktury aglomeracyjnego organizatora, dopóty będzie mało, drogo, niewygodnie i niepunktualne. To samo z resztą jeżeli chodzi o komunikację gdańską.

      • 2 4

      • Dopóki nie zmieni się marszałek i kilku prezydentów. (3)

        Będziemy skazani na ich twórcze pomysły na usprawnienie komunnikacji- Fala, Mevo itp.

        • 4 4

        • tak tak marszałek sie zmieni to PKP przestanie być PKP (2)

          co za bzdury!

          • 4 3

          • PKP jest tylko przewoznikiem

            Jezdzi i wozi.

            Tak jak sie z nim umowi zleceniodawca i jak ustali warunki wynagrodzenia.

            Jezdzi pociag do Nowego Portu. Nie jezdzi.
            Bo miasto nie widzi sensu oplacznia takiej relacji.
            Woli swoje tramwaje...
            Podobnie PKM... Gdyby Gdansk mial o tym decydowac, na lotnisko kursowalaby linia tramwajowa.
            I wszystko...

            • 3 1

          • Fleming to marszałek i prezydenci z PO decydują o transporcie w Gdańsku!

            • 1 0

  • Bilety najdroższe w Polsce do tego fatalna punktualność (8)

    Kiedy marszałek zrobi porządek?

    • 76 17

    • (1)

      Nie zrobi. To spółka skarbu państwa.

      • 21 10

      • a prywata zrobi...

        bo lubi ładnie wyglądać?

        Naiwność...
        Rynkiem rządzi zasada: maksimum zysku, minimum kosztów...
        Nikt nie pójdzie w koszty z jednoroczną perspektywą.
        Relacja właścicielska nie ma tu żadnego znaczenia.

        • 1 0

    • Przecież to właśnie marszałek ustala ceny i taryfy.

      • 19 3

    • Jak najdroższe .......

      ...........to chyba na nowe pociągi odkładją. :) :):)

      • 2 3

    • musialby porzadek zrobic...

      Ze soba...

      • 12 1

    • Przypominam, że marszałek

      spowodował, że weszła taryfa Pomorska i możesz na niej jeździć zarówno SKM jak i PR.
      jak marszałek dostał dotację to kupił pociągi i wypożyczył je PR.
      A co robi SKM? Bierze dotację i nie potrafi kupić składów.

      • 2 3

    • nigdy jak widać - ani widu po nim ani słychu

      • 0 0

    • Marszałek robi co sie da by było jak najgorzej tak jak za PO rzadziło PKP było bez zmian nawet gorzej

      • 1 0

  • Wynik byłby lepszy gdyby było więcej połączeń (7)

    Gęstrza siatka linii kolejowych, w tym pkm ii, skm do Tczewa i Malborka, wewnętrznie też SKM do Nowego Portu.

    • 49 7

    • RAczej (4)

      Lepiej dopasowany rozkład jazdy przesiadkowych tramwajów i autobusów.

      • 13 4

      • wzrost częstotliwości połączeń do taktu 5 minutowego eliminuje potrzebę koordynowania rozkładów jazdy SKM (3)

        i pojazdów transportu miejskiego.

        • 16 1

        • (2)

          nie, bo potrzeba kupna osobno biletu na tramwaj, osobnego na kolejkę, osobnego na trolejbus powoduje
          że jeżdżę samochodem, jak większość was. 80% drogi wzdłuż tej samej ulicy jedynych sukcesów polskich, która raz wabi się grunwaldzka, raz niepodległości, raz zwycięstwa

          • 6 10

          • Nie trzeba kupować osobnych biletów. (1)

            No chyba, że ktoś tak lubi.

            • 5 3

            • zawsze kupujesz osobne bilety

              nawet jak kupujesz "metropolitalny".

              • 3 1

    • Ty mi tu z SKM do Tczewa to nie wyskakuj!

      Nikt tu tego złomu nie chce. Jedziemy do Gdańska 20-30 minut, do Gdyni 45-60. SKM by to samo zrobiła dwa razy dłużej, do tego w środku byłoby zimno, nieprzyjemna obsługa i wieczne spóźnienia. Weźcie sobie to SKM i trzymajcie w swoim trójmieście tak jak te wasze nieodśnieżone chodniki, zepsute tramwaje, nieczynne windy itp. Proszę swoich dziwnych zwyczajów nie narzucać normalnym miastom w okolicy. Lubicie pociągi wlekące się jak tramwaj to sobie korzystajcie ale zrozumcie że to nie jest normalne i nikt na zewnątrz takich poglądów nie podziela.

      • 10 9

    • Takie połączenia ma zapewniać Polregio

      SKM ma być koleją aglomeracyjną, najlepiej z wydzielonymi torami na całej długości. Teraz od Lęborka do Rumi skmki bujają się razem z dalekobieżnymi i muszą im ustępować drogi.

      • 11 0

  • (3)

    Budować PKM na południe Gdańska! Z Wrzeszcza na Łostowice prognozowane 18 minut. A obecnie tramwajami i autobusami to ponad godzina.

    • 46 2

    • Ja tam z Łostowic do Wrzeszcza jadę 162 20 minut nie wiem skąd ta godzina

      • 2 2

    • Budujcie pkm na Orunię dolną

      Damian rosołek was pobije nożem w bluzie pitbulla

      • 0 1

    • a co z SKM do Gdyni Północ ?

      Budować SKM jw. i na Gdynię Zachód PKM

      • 0 0

  • skm - gdansk gl - gdynia glowna - 9zl i 40 min (11)

    ic - ta sama trasa - 4zl i 20 min - dziekuje dobranoc :D

    • 73 5

    • Serio tyle kosztuje? (2)

      • 19 0

      • serio, jutro jade bilet kupiony ;)

        • 12 2

      • Tak, mają taką promocję na krótkie odległości, tylko mało kto o tym wie.

        • 9 0

    • Rzeczywiście, nawet 4 zł równe XD

      • 18 0

    • Zapytaj marszałka Stryja dlaczego tak jest to on organizuje transport i ustala taryfy. SKM tylko wozi.

      • 17 1

    • Pretensje do marszałka.

      On ustala ceny biletów. Też mógłby wprowadzić jakąś promocję dla pasażerów SKM i Polregio. A nie, czekaj...Fala...

      • 18 0

    • a będzie jeszcze taniej, od marca

      • 7 0

    • PolRegio też jedzie 20 minut. (1)

      • 6 0

      • Bo nie staje na przystankach SKM, tylko z tego wynika różnica.

        • 1 0

    • a miesięczne... (1)

      honorują?

      To byłby prawdziwy cios dla SKM...

      • 2 1

      • Oczywiście. Na tych zasadach to już od lat działa. Poszukaj sobie hasła "taryfa pomorska".

        • 0 0

  • Co w tym dziwnego? Przy tak wysokiej cenie paliwa jaką zafundował Polakom Rząd PiS Suweren jeździ komunikacją miejską :))) (4)

    Bo Polak musi związać jakoś koniec z końcem nawet w takiej biedzie jaką mamy od 8 lat :)))

    • 18 24

    • Dar (2)

      Ty patrz jaka bieda była wcześniej ,krotkowidzacy człowieku.

      • 5 3

      • Dokładnie (1)

        I jak były zabory i przed II WS bieda była większa i SKM tak często nie jeździła, więc teraz jest "o niebo" lepiej ..

        • 2 4

        • ty się zając śmiej, ale jak chcesz bilet na tramwaj za 1,5zł (tak, za półtora zeta)
          to tak jest w Kaliningradzie

          nie tak źle tym Ruskim

          • 0 0

    • Ruski trol ma takie zadanie by brednie wypisywać jak najczesciej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane