• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM czwartą siłą w Polsce

bra
7 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (246)
Pasażerowie często narzekają na opóźnienia, awarie i przestarzały tabor, ale i tak korzystają, bo nie mają wyjścia, z usług SKM, która w 2022 r. pobiła rekord w liczbie przewiezionych osób. Pasażerowie często narzekają na opóźnienia, awarie i przestarzały tabor, ale i tak korzystają, bo nie mają wyjścia, z usług SKM, która w 2022 r. pobiła rekord w liczbie przewiezionych osób.

43,58 mln pasażerów przewiozła Szybka Kolej Miejska w 2022 r. To o blisko 0,5 mln więcej niż przed pandemią w rekordowym 2019 r. To czwarty wynik w Polsce.



Jak często korzystasz z SKM?

Z raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2022 r. z usług polskiej kolei skorzystało 342,2 mln pasażerów.

To najlepszy wynik od 2000 r.

Swoją cegiełkę dołożyła spółka PKP SKM w Trójmieście. Jej pociągi przewiozły 43,58 mln osób.

W najlepszym do tej pory roku 2019 było ich 43,09 mln.

Jeśli nie SKM, to może tramwaj albo autobus. Sprawdź rozkłady jazdy



Wynik SKM czyni ją czwartym największym przewoźnikiem w kraju.

W 2022 roku SKM Trójmiasto przewiozła ponad 43 mln pasażerów. W 2022 roku SKM Trójmiasto przewiozła ponad 43 mln pasażerów.
Najwięksi przewoźnicy kolejowi w Polsce:

  1. Polregio - 87,16 mln
  2. Koleje Mazowieckie - 59,1 mln
  3. PKP Intercity - 58,97 mln
  4. PKP SKM Trójmiasto - 43,58 mln

- Na tak duże zainteresowanie usługami kolei miało wpływ wiele czynników. Z jednej strony zaczęto znosić obostrzenia sanitarne, które w różnym zakresie funkcjonowały jeszcze w 2021 r. Większa frekwencja w pociągach to również efekt wojny na Ukrainie - kolej obsługiwała dużą grupę uchodźców uciekających przed wojną. Konsekwencja agresji Rosji to również znaczny wzrost cen paliw i inflacja - czynniki te mobilizowały coraz większą grupę osób do poszukiwania alternatywnych, tańszych możliwości dojazdu do pracy, uczelni czy na wakacje - czytamy w raporcie UTK.
bra

Miejsca

Opinie (246) ponad 20 zablokowanych

  • Syf i brud tworzycie Wy szanowni podróżni. (4)

    Wagony bydlence dla bydła bo inaczej nie można nazwać podróżnych podróżujących SKM. Z biur te śmieci są dorzucane do przedziałów? Maszynista z kierownikiem robią śmietnik w przedziałach? Kto załatwia swoje potrzeby w pociągu ? Młotki kradną , oświetlenie z WC i inne tego typu.

    Trójmiasto niby cywilizacja a gorzej jak w oborze.

    Marzy się nowy skład? Jak szanować nie potraficie tego co macie.

    • 18 5

    • Ja od dawna nie tworzę syfu ani brudu

      nie dokładam do SKM-y,
      wybrałem inny środek transportu publicznego.
      SKM w formule i na warunkach PKP-u skończył się już dawno, szkoda firmy, szkoda pracowników, szkoda pasażerów.
      Podoba mi się zdanie: " Młotki kradną , oświetlenie z WC i inne tego typu"....
      Bez obaw w SKM młotków nie brakuje, no z tym oświetleniem WC problem i innymi tego typu, tego ten.

      • 0 0

    • kolejarz 22 (2)

      Masz absolutną rację. W stu procentach się z Tobą zgadzam i Cię popieram. Sam kiedyś pracowałem jako kierownik pociągu na SKM-ach. I wiem jak sprawa czystości wygląda w realu a nie w fikcji. Masz absolutną rację że ten syf i brud robią sami podróżni a potem narzekają na standard i warunki podróży.

      • 5 0

      • (1)

        A za to, że SKM nie potrafi wprowadzić pociągów dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego też odpowiadają pasażerowie? EN57 były wprowadzone 50 lat temu jako rozwiązanie tymczasowe. Mieli EW58 - to zamiast je modernizować wszystkie doprowadzili do ruiny. Teraz mają jeden skład zestawiony z nowych zespołów trakcyjnych z wysuwanymi stopniami, które od dawna nie są wysuwane. A może warto przypomnieć, że w tym nowych składzie był biletomat? Który został usunięty (a najpierw za niego zapłacono) bo... w innych składach go nie ma ;)

        • 3 2

        • kolejarz 22

          Za to, to POdziękuj panu marszałkowi i jego POplecznikom, którzy nie POtrafią się dogadać z firmą i cały czas PrOwadzą z nią wojnę na wyniszczenie. A kto na tym cierpi? Na pewno nie pan marszałek i jego przy..du..pasy, ale zwykli podróżni i szeregowi pracownicy tacy jak Ty i ja. A co do EW58, to się lepiej nie wypowiadaj jak nie znasz tematu od środka i nie masz zielonego pojęcia o ich specyfice i pracy na tych złomach. Ja akurat miałem okazję pracować na tym szrocie przez blisko dekadę. Wierz mi, jak byś wiedział jak to działa, to byś raczej nie chciał wsiąść do tego składu. Jeden wielki bubel i porażka, zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dobrze że się tego pozbyli. Reasumując: po czystość i sanitarne warunki podróży to do siebie i podróżnych, a o nowy tabor petycje do marszałka, niejakiego pana Mieczysława S. Może jak by POłączył siły z niejaką panią Aleksandra D.(POdobno prezydent m. Gdańska), to może wspólnie znaleźliby trochę środków (zamiast wywalać je na oklejanie autobusów promujących dewiacje i zboczenia) na zakup nowego taboru dla SKM-ki. Myślę że to by było najlepsze rozwiązanie. Szybkie i proste. Tylko trochę trzeba chcieć...

          • 2 2

  • Co w tym dziwnego? Przy tak wysokiej cenie paliwa jaką zafundował Polakom Rząd PiS Suweren jeździ komunikacją miejską :))) (4)

    Bo Polak musi związać jakoś koniec z końcem nawet w takiej biedzie jaką mamy od 8 lat :)))

    • 18 24

    • Dar (2)

      Ty patrz jaka bieda była wcześniej ,krotkowidzacy człowieku.

      • 5 3

      • Dokładnie (1)

        I jak były zabory i przed II WS bieda była większa i SKM tak często nie jeździła, więc teraz jest "o niebo" lepiej ..

        • 2 4

        • ty się zając śmiej, ale jak chcesz bilet na tramwaj za 1,5zł (tak, za półtora zeta)
          to tak jest w Kaliningradzie

          nie tak źle tym Ruskim

          • 0 0

    • Ruski trol ma takie zadanie by brednie wypisywać jak najczesciej

      • 0 0

  • (3)

    Syf, smród i pociągi, które już dawno powinny być na złomie. Mamy 2 nowe składy, które jeżdżą połączony w jeden i to tyle.

    • 31 3

    • (2)

      I które i tak nie są składami odpowiednimi do obsługi kolei miejskiej, lecz regionalnej.

      • 1 0

      • Mogą jeździć pod Kijowem (1)

        Dajmy naszym banderowskim braciom za darmo a co tam

        • 1 1

        • nie mogą, bo to nie ten rozstaw szyn!

          • 0 0

  • skm - gdansk gl - gdynia glowna - 9zl i 40 min (11)

    ic - ta sama trasa - 4zl i 20 min - dziekuje dobranoc :D

    • 73 5

    • a miesięczne... (1)

      honorują?

      To byłby prawdziwy cios dla SKM...

      • 2 1

      • Oczywiście. Na tych zasadach to już od lat działa. Poszukaj sobie hasła "taryfa pomorska".

        • 0 0

    • PolRegio też jedzie 20 minut. (1)

      • 6 0

      • Bo nie staje na przystankach SKM, tylko z tego wynika różnica.

        • 1 0

    • Serio tyle kosztuje? (2)

      • 19 0

      • Tak, mają taką promocję na krótkie odległości, tylko mało kto o tym wie.

        • 9 0

      • serio, jutro jade bilet kupiony ;)

        • 12 2

    • a będzie jeszcze taniej, od marca

      • 7 0

    • Pretensje do marszałka.

      On ustala ceny biletów. Też mógłby wprowadzić jakąś promocję dla pasażerów SKM i Polregio. A nie, czekaj...Fala...

      • 18 0

    • Zapytaj marszałka Stryja dlaczego tak jest to on organizuje transport i ustala taryfy. SKM tylko wozi.

      • 17 1

    • Rzeczywiście, nawet 4 zł równe XD

      • 18 0

  • Skm (6)

    Jeden fajny skład jeżdżą za żadko zwłaszcza w święta tak się nie chwalcie wynikami bo ludzie jeżdżą bo muszą

    • 120 10

    • Do Sceptyk

      A bez błędu ortograficznego pisać się nie da?

      • 0 0

    • Sceptyk

      Na ŻADKO to Ty kupę robisz,powiedz mamusi,by Cię ponownie do szkoły zapisała na lekcje języka polskiego

      • 7 0

    • (1)

      Za "żadko" zaglądasz do słownika...

      • 31 2

      • Za rzadko czyta.

        • 15 2

    • Ortografja

      Żadko pisze siem przez "t" i ch z kropkom

      • 6 3

    • Przecinki takie bolesne,

      a ortograficzna autokorekta "żadko" działa.

      • 13 1

  • Prezesie SKM, czas odejść (6)

    Wyniki pokazują, jak niezbędna w Trójmieście jest SKM. Jak zestawi się to z wiekiem taboru i opóźnieniami, to Pan Prezes nie może sobie wystawić laurki. No i te szarpane lub nieudane inwestycje. Panie Prezesie, to ile już lat zarządza Pan tą instytucją? Poza trwaniem, jakie są Pana osiągnięcia? Pora na zmianę, bo lata lecą, SKM się degraduje, nie widać perspektyw na przyszłość.

    • 3 5

    • To marszałek niszczy SKM. (5)

      Od lat blokuje zakup nowego taboru. Sam mógłby kupić nowe pociągi ( tak robi wielu organizatorów transportu), i faktycznie kupuje, ale wszystkie trafiają do Polregio. Marszałek albo zapomina, że SKM też jeżdżą wyborcy, albo jest tak zajęty Falą, że już nie ma czasu na zajęcie się usprawnieniem kolei aglomeracyjnej.

      • 5 0

      • Męcząca jest ta stara śpiewka (3)

        O ile mi wiadomo, to samorządy, w tym marszałek, tylko w niewielkim procencie jest właścicielem SKM. Zdecydowana większość udziałów należy do PKP. I to właściciel powinien dbać o kondycję swojej firmy, a nie patrzeć na innych wokoło. To PKP, jedna z największych instytucji w Polsce powinno zadbać o tabor. W dodatku w czasie gdy UE sypie kasą na koleje. Innymi słowy, jak idę kupić chleb, to nie słyszę od sprzedawcy, abym dał mu ekstra kasę na maszynę do wypieku żeby mógł mi ten chleb upiec i potem sprzedać. SKM jako przewoznik chce pieniądze za usługę przewozową i pieniądze na tabor, którym tę usługę będzie wykonywał (i na ty zarabiał)??? Przecież to kuriozum. A może SKM za chwilę wyjdzie z komunikatem do podróżnych, że jak chcecie jeździć, to zrzućcie się nam na pociągi. Jakaś paranoja w myśleniu SKM.

        • 1 2

        • dzbanie to marszałek z PO płaci kase tak i to on blokuje wszelkie inwestycje (1)

          • 1 0

          • To nie rozumiem. Skoro marszałek płaci kasę, to w jaki sposób blokuje wszelkie inwestycje? Rozumiemial bym sytuację że zamawia usługę i nie płaci. No ale jednak płaci i SKM się to opłaca bo wykonuje usługę. Czyli SKM ma zysk, który może przeznaczać na inwestycje. A co zrobi SKM jak pojawi się konkurencja i marszałek skorzysta z lepszej oferty, nie SKM? Dalej twierdzę, że marszałek nie ma nic do rzeczy, on po prostu kupuje usługę, to nieudolność Zarządu SKM pogrąża spółkę, niszcząc jej wizerunek.

            • 0 1

        • "to nie słyszę od sprzedawcy, abym dał mu ekstra kasę na maszynę"

          Słyszysz, słyszysz...
          Ale nie rozumiesz.

          Żaden przedsiębiorca nie będzie inwestował tylko dlatego, że to modne i żeby ładnie na fotografii wyglądać (co robią samorządowcy kupując obłędnie drogie rozwiązania i robiąc sobie na ich tle sweetfocie).
          Gospodarką rządzi "maksimum zysku, minimum kosztu".

          Klient jak chce, to niech za to zapłaci..
          Klientem SKM jest Samorząd Województwa w osobie Marszałka.
          I jest to jedyny klient SKM. Skoro klient nie potrafi takiej pozycji wykorzystać, to raczej, najzwyczajniej, nie chce lub nie potrafi.
          Oczywiście, to w żaden sposób nie tłumaczy ospałości i marazmu umysłowego SKM. Ale brak jest czynników, które zmotywowały by ten "zespół" (rodzinę) to działań, które uważają za "sztukę dla sztuki".

          • 0 1

      • kolejarz 22

        Pan marszałek preferuje PR-y, dlatego że (POdobno) razem z panem dyrektorem pomorskiego zakładu Polregio, niejakim panem L. (tzw. tureckim kurierem) są od jakiegoś czasu rodziną. Więc co się dziwić...

        • 1 0

  • skm jest obecnie w fatalnej kondycji

    w latach 60-tych XX w. (prawie ten sam tabor) jeździł częściej i przewoził grubo ponad 100 mln ludzi rocznie

    • 0 0

  • I tak to się kręci (25)

    Ponieważ ludzie i tak będą korzystać (bo muszą i tak np. dojechać do pracy a nie mają auta) to SKM uważa, że może robić co chce. Poziom usług jak dla mnie nie rośnie, co najwyżej spada, za to cen nigdy nie zapomną podwyższyć.

    • 348 18

    • Nie prawda (3)

      Jak można pisać takie bzdury? Jeżdżę SKM koło 15 lat. Kiedyś jeździły stare strucle, takie żółte, postPRL. Teraz jeżdżą składy, w których sporadycznie idzie dostać nawet ładowarkę USB. Składy jeżdżą zwykle czyste, zawsze ciepłe. Nie ma szału, ale na dojazd 20km do pracy nie potrzeba luksusu tylko pojazdu, co zawiezie od A do Z. Za luksus się płaci, nie można wymagać luksusowych pociągów i niskich cen biletów.

      Modernizacja torów też się odbywa. Nie naprawia się czegoś, co działa, więc modernizacji dużo nie ma ale np tory na Wrzeszczu, Orłowie czy Chyloni to nówka.

      To samo tyczy się peronów. W ostatnich latach poszła Chylonia, Janowo... Teraz idzie Orłowo, Leszczynki i Grabówek.
      Podobno znów mają grzebać na Redłowie - nie rozumiem tego.

      Inwestycję są. Pasażerowie to jacyś nowobogaccy malkontenci. Spójrzcie realnie. Nie da się świadczyć tanio usług i mieć wysoką jakość usług. Według mnie na dojazd do pracy i z powrotem to jest idealnie. w polske SKMką to byłby nie wygodny klimat, ale serio na te 20km jest idealnie.

      Inna sprawa, nie rozumiem podejścia pasażerów do częstotliwości połączeń. Osobiście wolałbym rzadziej a dłuższe kolejki. Z punktu widzenia SKM częstsze połączenia to więcej personelu a to są dodatkowe zbędne koszta. Co więcej im więcej kolejek na torach tym łatwiej o awarie i przestoje na rozjazdach. Częstotliwość połączeń robi krzywdę SKM i generuje realnie większe koszta.
      Od lat perony są budowane absurdalnie zbyt długie. Skoro kolejki jeżdżą członowo to ja bym wykorzystał całe długości peronów i puścił składy rzadziej ale po 3 lub 4 człony. Przykład:
      Można puścić 10 kolejek o połowę krótszych na godzine co 6 minut
      Można puścić 6 kolejek o połowę dłuższych co 10min.
      Poważnie pasażerom zrobi jakąś dramatyczną różnicę te 4min? Ilość przewiezionych pasażerów nie ulega zmianie a SKM oszczędza na wypłatach, plus nie tworzą się przestoje na torach. Im mniej kolejek, im niższy ruch, im bardziej puste tory, tym mniejsze prawdopodobieństwo spóźnień.

      • 2 5

      • A ja nie rozumiem..

        Jaki cel przyswieca temu powszechnemu dojezdzaniu do tej pracy? Skm, samochodem, kij wie czym..nie mozna znalezc na tyle blisko domu, ze spacerem w 10, czy 15 minut sie dojdzie? Bez korkow, scisku, biletow, problemow..ja mam ok 10 minit z domu do praxy, jak leje, podjade czasem busem, ale nie mam tak zyciowo smiesznych problemow pt jak dojechac i to jeszcze na czas. A lepiej, nawet na obiad moge skoczyc do domu, albo zonke zbalamucic w czasie pracy.

        • 0 0

      • Największym komfortem metra

        Jest to że nie idzie się na konkretny pociąg bo te podjeżdżają co parę minut. To (w miarę możliwości) jest u nas realizowane przy 6-minutowej przerwie. Kiedy masz już 10 minut czekania na zimnym peronie to nie jest tak różowo.

        • 5 0

      • albo jedną baaaaardzo długą kolejkę raz na godzinę

        • 3 0

    • Rozwiazanie jest. Niech kazdy pracuje w domu, albo w poblizu, albo dajmy kazdemu auto i skm juz nie bedzie potrzebne

      • 0 1

    • Taka dojna krowa, a tabor muzealny. Konserwator zabytków powinien zainteresować się. (11)

      • 29 3

      • (10)

        Tak jest tylko w Gdańsku, gdzie marszałek z PO nie chce dać dłuższego kontraktu. W Warszawie SKMki prawie wszystkie nowe...

        • 10 6

        • (2)

          SKM jest jedyna firma startujaca do przetargow, zawsze wiadomo, ze na 100% oni dostana nowy kontrakt, wiec po co im dluzszy?

          • 4 4

          • (1)

            A no to, że żeby dostać kredyt w banku na zakup nowych pociągów muszą mieć zabezpieczenie właśnie np. zapewnienie że przez okres kredytu będą mieli gdzie jeździć. SM mówiło o tym wielokrotnie i na Trojmiasto.pl pisano też o tym wielokrotnie. Skoro SKM ciągle wygrywa bo nie ma nikogo innego to czemu marszałek nie chce ogłosić przetargu na te dodatkowe kilka lat?

            • 5 2

            • Nie bo nie

              Zrobimy wszystko by upodlić ludziom życie

              • 3 0

        • Tak jest tylko w Gdańsku gdzie nie ma regionalnego przewoźnika, jak we wszystkich innych większych miastach, tylko przywieziony w teczce z centrali PKP który ma gdzieś lokalne potrzeby.

          • 2 1

        • SKM w Warszawie jest własnoscią Warszawy (3)

          • 5 2

          • minusy są za brak merytorycznego związku

            w wypowiedzi.

            Mevo i Fala są samorządu...

            I co?
            I do rymu...

            • 0 3

          • Nie wiem, kto daje minusy na tym forum za fakty

            z bip skmw: Struktura własnościowa: Miasto Stołeczne Warszawa (100% udziałów)

            • 2 1

          • nowy samochod zawsze lepszy...

            Od starego...

            To widzisz jaki jest potencjal optymalizacji. Zamiast pietnastu przewoznikow, jeden. Wojewodzki...
            Brzmi znajomo?

            Nie w relacjach wlascicielskich problem, a w jakosci zarzadzania. Pomorskie samorzady nie wykazaly sie w tym zakresie...

            • 2 3

        • A co ma długość kontraktu do taboru? (1)

          Jakoś od 50 lat odkąd te same składy jeżdżą, ciągle są obsługiwane przez SKM.

          • 0 9

          • Dłuższy kontrakt to zabezpieczenie kredytu na nowe pojazdy.

            Jak masz krótki banki nie chcą z Tobą gadać. To jak z umową o pracę na czas określony.

            • 6 1

    • Dlaczego bo muszą i nie mają auta? (4)

      Mam auto ale wole jezdzic skm na trasie wrzeszcz - redlowo. Taniej, pewniej bo brak korka i nie trzeba szukac miejsca do parkowania. Takich jak ja sa setki mniemam.

      • 12 5

      • (3)

        Raczej bym stawial, ze jestes wyjatkiem. Osobiscie nie znam nikogo kto mialby samochod i jezdzil SKMka.

        • 5 8

        • Też tak robię i robiłem od dawna (2)

          Dojeżdżając z Wejherowa na Politechnikę do nieodległych biurowców w pociągu mogłem sobie jeszcze popracować na laptopie, obejrzeć serial czy coś poczytać. Podobnie w drodze powrotnej. Tymczasem wyjechać o godzinie 15-16 z ulicy Marynarki Polskiej w kierunku Gdyni to była 1h... do góry Słowackiego! A do tego jeszcze korki na obwodnicy bo wypadek i mamy 2 - 2.5h powrotu do domu. Pociąg jechał godzinę a nawet jeśli się spóźnił (parę razy w roku) to i tak nie miało się poczucia totalnie zmarnowanego czasu. W tej chwili pracuję w Gdyni i dalej dojeżdżam SKM. Myślę że mimo wszystko sporo osób tak robi.

          • 4 0

          • Fascynują mnie takie historie. (1)

            Ludzi który pracują, czytają książki czy oglądają seriale w komunikacji miejskiej. Ile razy ja wsiadam do pojazdu, tyle razy walczę o każdy oddech nieludzkim ścisku.

            • 0 1

            • Bo wsiadasz za późno

              Albo jeździsz jakąś wybitnie zabitą ludźmi opóźnioną kolejką. To są plusy mieszkania na zad*piu, że możesz sobie nawet miejsce wybrać. A 10 minut później modlisz się żeby w kanarówie jeszcze był chociaż rozkładany stołek.

              • 0 1

    • Przerwij choć na trochę granie na kompie, (1)

      zainteresuj się prawdziwą reality, to jest szansa że nie będziesz skazany na pisanie bzdur.

      • 0 11

      • jakiz tresciwa i merytoryczna...

        wypowiedz...

        • 1 0

    • Masz rację.

      • 12 3

  • A o podwyżce biletów się nie pochwalili

    • 0 0

  • (3)

    Budować PKM na południe Gdańska! Z Wrzeszcza na Łostowice prognozowane 18 minut. A obecnie tramwajami i autobusami to ponad godzina.

    • 46 2

    • a co z SKM do Gdyni Północ ?

      Budować SKM jw. i na Gdynię Zachód PKM

      • 0 0

    • Budujcie pkm na Orunię dolną

      Damian rosołek was pobije nożem w bluzie pitbulla

      • 0 1

    • Ja tam z Łostowic do Wrzeszcza jadę 162 20 minut nie wiem skąd ta godzina

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane