• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów poza szczytem, więcej Sprinterów, możliwe droższe bilety

Michał Sielski
8 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci? Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci?

Pół miliona mniej pasażerów przewiezie Szybka Kolej Miejska w 2010 roku. Spadek w stosunku do zeszłego roku na pewno odbije się na częstotliwości kursowania pociągów oraz - być może - na cenach biletów.



Jak oceniasz zapowiadane zmiany w kursowaniu SKM (poza zmianą cen biletów) ?

13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM. Odpada 14 pociągów w dni robocze i dwa w soboty. Stracą przede wszystkim Pruszcz Gdański (w weekend) i dzielnice oraz miasta między Gdynią Główną a Wejherowem. W weekendy nie będzie już dodatkowych pociągów do Pruszcza Gdańskiego. Trasę obsłuży linia Gdańsk-Tczew.

- Zdarzało się, że jeździło nimi dwóch pasażerów, albo nawet sama obsługa. Okazało się bowiem, że ruch - i to coraz większy - jest tylko w dni powszednie. Wielu mieszkańców Pruszcza Gdańskiego pracuje i uczy się w Trójmieście, więc w dni powszednie pociągi pozostają - podkreśla Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Zmienią się za to godziny odjazdów z Gdańska - dwa pociągi zamiast w południe, odjadą wieczorem. Poza tym pociągi z Pruszcza nie będą kończyły biegu w Gdańsku Głównym i bez przesiadki będzie można nimi jechać dalej.

Mimo nowej linii SKM notuje spory spadek przewozu pasażerów. W 2009 roku spółka chciała przewieźć 39 mln osób. Nie wiadomo jeszcze czy plan zostanie zrealizowany, ale plan na 2010 rok jest już skromniejszy: ok. pół miliona pasażerów mniej. - Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze - mówi Bartłomiej Buczek.

Także dlatego ograniczone zostaną kursy w Trójmieście poza szczytem. W godz. 8-13:30 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią pociągi będą kursować co 10 minut, a w szczycie (godz. 6-8 i 13:30-18:30) nadal co 7,5 min. Pociągi kończące bieg w Chyloni, będą jeździły tylko do Gdyni Głównej, a ruch za Gdynią obsługiwać będą składy jeżdżące do Wejherowa (w weekendy co 30 minut, w dni powszednie tylko w szczycie co 15 min.) i Słupska.

- Trzeba też liczyć się z okresowymi zmianami spowodowanymi remontami torów przez Polskie Linie Kolejowe. O wszystkich będziemy na bieżąco informować - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Są też jednak dobre informacje. Zwiększa się ilość pociągów "Sprinter", które pozwalają skrócić czas podróży z Gdańska do Rumi o 20 minut - będą o dwa więcej na trasie Tczew - Słupsk, kolejne cztery na trasie Gdańsk - Słupsk i jeden dodatkowy pomiędzy Gdynią i Słupskiem.

Mogą jednak podrożeć bilety. Wprawdzie władze SKM jeszcze nie planują konkretnej podwyżki, ale też nie zaprzeczają, że w 2010 roku może być drożej.

- Trwają analizy ekonomiczne i nie mogę tego wykluczyć, musimy bowiem wykonać plan ekonomiczny. Zrobimy jednak wszystko, by podwyżka była ostatecznością - podkreśla Bartłomiej Buczek.

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Jestem mieszkanką Luzina i obecny rozkład jest dla mnie nieporozumieniem. Mówi się o zwiększeniu połączeń,tylko dla kogo? Dlaczego nikt nie pomyśli, że coraz więcej ludzi dojeżdża do pracy, do Trójmiasta i połączenia Gdynia- Słupsk TEŻ SĄ ISTOTNE. Zlikwidowano skm o godz. 15:05 z Gdyni do Słupska, która była bardzo zatłoczona, więc tłumaczenie, że połączenie było "nieekonomiczne" tutaj nie pasuje. Z Luzina do Wejherowa bardzo dużo młodzieży dojeżdża do szkoły, o której mają wracać? Czy przerwa w kierunku Gdynia- Lębork od 14:34 do 16:05 na pewno jest uzasadniona?

    • 0 0

  • dlaczego lekceważy się pasażerów z poza Trójmiasta? (2)

    Jestem mieszkanką Luzina i obecny rozkład jest dla mnie nieporozumieniem. Mówi się o zwiększeniu połączeń,tylko dla kogo? Dlaczego nikt nie pomyśli, że coraz więcej ludzi dojeżdża do pracy, do Trójmiasta i połączenia Gdynia- Słupsk TEŻ SĄ ISTOTNE. Zlikwidowano skm o godz. 15:05 z Gdyni do Słupska, która była bardzo zatłoczona, więc tłumaczenie, że połączenie było "nieekonomiczne" tutaj nie pasuje. Z Luzina do Wejherowa bardzo dużo młodzieży dojeżdża do szkoły, o której mają wracać? Czy przerwa w kierunku Gdynia- Lębork od 14:34 do 16:05 na pewno jest uzasadniona?

    • 0 0

    • Zgadzam sie takze z twoja opinia to skandal co skm wyczynia z tymi rozkładami jazdy,teraz trzeba czekać 1,5 godziny na powrót z pracy

      • 0 0

    • a czy trzeba wszedzie jeździć SKMkami? sa jeszcze osobówki i pociagi, oraz autobusy itp. Nie narzekajmy!

      • 0 0

  • Świetna sprawa... Czyli moje powroty do domu do malutkiej i nieznanej nikomu zamieszkałej przez KILKU skromnych mieszkańców jakiejs tam Chyloni będa jeszcze częściej okupione czekaniem pół godizny na mega zatłoczony pociąg do Wejherowa tudzież Słupska, Lęborka?

    Po prostu bomba... "Ucieszyłam" się już jak wprowadzono pociągi do Gdyni Głównej teraz dosłownie SKACZE Z RADOŚCI...
    Tymbardziej,że idze zima...

    • 0 0

  • ?

    To ciekawe...bo ostatnio w sobotę odjazd o godz. 17.30 z Gdańska Gł do ładnego składu SKM-ki nie można było wsiąść, taaak okropnie był zapchany, widocznie spadek, bo był tylko jeden skład - tylko czego ten spadek tyczy..bo jak widać nie planowanej podwyżki biletów?

    • 0 0

  • Dlaczego nie ma skm przed 7 z Tczewa do Gdańska? (11)

    Tyle ludzi nią jeździ!

    • 67 5

    • kto to wymyślił? (5)

      a po co SKMka do Tczewa?? powinny tylko jeździć między Wejherowem a Gdańskiem a nie że jadą aż do Słupska!!!

      • 2 7

      • Ktoś mądry wymyślił - a ktoś głupi likwiduje... (4)

        Tczew jest sypialnią dla Gdańska - szybciej dojedziesz do centrum Gdańska z Tczewa niż np. z Moreny... Dziwne? Nie, prawdziwe.
        Mam nadzieję że Przewozy Regionalne będą DUŻĄ konkurencją dla chorej SKM-ki.

        • 5 0

        • Tylko że PR przewiozą Ciebie za ok 170zł na miesiąc (3)

          a skm za ok 70 jak zakład pracy załatwi leg. znizkową na 33% i kupisz kwartalny. Jednorazowo kosztuje ona teraz 105zł ;)

          • 0 1

          • (2)

            Tylko, że PR na trasie z Tczewa ma znacznie więcej pociągów - to po pierwsze.
            Po drugie - pociągi PR jadą krócej.
            A po trzecie - składy są czystsze od SKM i obsługa (umundurowana) znacznie milsza.
            Za lepszą jakość jestem skłonny zapłacić więcej.

            • 0 1

            • (1)

              tylko zwróć uwagę że innym to nie przeszkadza a grosze trzeba liczyć bo studentowi mamusia nie daje... grunt byle na zajęcia dojechac jak najtaniej, bo miesieczny na regionalny to prawie tyle co ksiazka

              • 0 1

              • Jak mamusia nie daje to nie znaczy, że pieniędzy nie możesz zdobyć. Są stypendia naukowe, w ramach możliwości da się czasami pracować.

                Obecni studenci (czytaj: absolwenci gimnazjum) są coraz gorsi.
                "Tylko ja się liczę, bo ja jestem student".

                Nie twierdzę, że za moich czasów nie było niedojrzałych studentów (którzy również uważali się za święte krowy), ale to co wyprawia pokolenie gimnazjum (przez innych zwane pokoleniem JP2) to już całkowita dewaluacja pojęcia "żak".

                • 0 0

    • Błąd logiczny (1)

      Kolejki nie ma a ludzie nią jeżdżą?
      Ciekawe jak....

      • 1 2

      • @adam i ;)

        Wam i łopatologiczne wyjaśnienie by nie pomogło ;-)

        • 3 0

    • Bo nie macie peronu nr 2 ;)

      • 4 2

    • (1)

      jak to.. to można podróżować skm, która nie istnieje?:D

      • 18 3

      • w nowym rozkładzie łosiu!

        • 7 2

  • "Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze..." (12)

    tak... pół miliona pasażerów rocznie jeździło sobie do stoczni Gdynia... a może słówko o uciążliwych remontach na trasie skm, albo chamskiej renomie, albo innych niedociągnięciach, które rzutują na wizerunek firmy?!

    • 82 12

    • Nie chodzi tutaj o indywidualnych pasażerów, ale o liczbę osób. Pracując 5 dni w tygodniu, nie licząc świąt, jeden pracownik stoczni jeździł ok 500 razy w ciągu roku kolejką skm, oczywiście do pracy i z powrotem. Jeśli w stoczni pracowało 1000 osób, wychodzi jakieś pół miliona ;)

      • 0 0

    • taryfa zero na rowery

      Bez tego (jest w gdańskich autobusach i tramwajach, jest w metrze w Wawie) i bez powieszenia za jaja Renomy, bez zakończenia remontów, bez sprzątania przystanków z rzygowin, SKM nie zacznie odbierać pasażerów samochodom. Wspólny z ZTM bilet pomógłby, ale jeśli taki drogi, to jakby go nie było.

      • 1 0

    • Nie UPADEK,a WYKOŃCZENIE stoczni przez oszustów,nieudaczników,życiowe

      niedojdy łyżego i s-ki!!!Tak jest pławda...

      • 0 0

    • Zakładając, że faktycznie ubędzie poł miliona pasazerów, to skm-ki będą proporcjonalnie odciążone.
      To za co ta podwyżka cen?

      • 0 1

    • (5)

      Stocznia Gdynia = ok. 5 tys. pracowników
      załóżmy, że połowa jeździł kolejką
      załóżmy, że pracowali 6 dni w tygodniu (produkcja 7 dni, umysłowi - 5 dni)
      to daje 320 dni pracy w roku
      2500 x 320 x 2 = 1,6 mln przejazdów pasażerskich rocznie

      • 16 2

      • w takim razie odpowiem dobitniej (3)

        przy założeniu, że ta połowa pracowników jeżdżąca kolejkami pracowała średnio 6dni w tygodniu mamy 313 dni pracy w ciągu roku a nie 320 (rok ma 52 tygodnie a nie 45). Samo to daje różnice bagatela 35000 przejazdów rocznie. Od tego należałoby odjąć jeszcze dni wolne od pracy, święta, przestoje, urlopy (w tym zdrowotne)... ciekawe ile dni by nam jeszcze ubyło. Swoją drogą przyjąć, że WSZYSCY zatrudnieni w produkcji pracują w STOCZNI Gdynia CAŁY rok dzień w dzień, to dość mocno optymistyczna wersja... To samo pracownicy umysłowi... dlaczego 5dni, a nie na przykład 3dni na pół etatu? Zatem uśrednienie do 6dni w tygodniu jest moim zdaniem mocno nieprawdziwe...
        zakładamy oczywiście, że wszyscy poruszający się skm pokonują tą samą drogę do pracy i spowrotem... że nikomu nie zdarza się wracać inaczej, bo ma np coś do załatwienia... a w ciągu roku to są kolejne tysiące przejazdów
        założenie, że połowa jeździ kolejką jest wzięte z powietrza... dlaczego 2500, a nie na przykład 2000, albo 2200?
        wszystkie te ledwo trzymające się kupy wyliczenia oczywiście nie uwzględniają jaki procent z tych 5000 znalazło inne miejsce pracy i dalej jeździ skm!

        • 2 2

        • niech będzie 1 mln rocznie - to i tak dużo, prawda?

          • 1 0

        • (1)

          hehehehe ale musiało Ci sie nudzić ze to liczyłeś - tak czy tak nie uwzględniłeś faktu że oczywiście nie wszyscy jeździli SKM-ką

          • 0 0

          • prostsze obliczenia:
            500tys/365 dni w roku daje 1400 pasażerów dziennie mniej. Zakładając, że każdy jedzie w dwie strony (np do pracy i do domu) daje to rzeczywistą liczbę pasażerów 700. Zakładając, że stocznia ma największy wpływ na zmiejszenie liczby przejazdów, przyjmijmy, że z tych 700 osób mniej 400 pracowało w stoczni. Jest taki wynik chyba całkiem realny, skoro w stoczni pracowało 5 tys ludzi?

            • 1 0

      • liczby z powietrza wzięte

        rozwiąż równanie z trzema niewiadomymi, to pogadamy!

        • 2 9

    • (1)

      ...albo słówko o braku miejsc parkingowych przy większości przystanków skm... kto ma samochód w trójmieście jeździ tylko samochodem, zamiast na przykład dojechać do przystanku, a dalej skm...

      • 22 0

      • a jak już jest parking to płatny!

        • 7 0

  • WSZYSCY NARZEKAJĄ (1)

    a wystarczy ze tak znienawidzona skmka staneła by np. na 24 godziny to w trojmiescie i okolicach zapanowałby chaos komunikacyjny i wszyscy by płakali sa taką niedobrą skmką. jesteście żałośni maruderzy a pozatym nikt was nie zmusza do korzystania.

    • 2 2

    • i to daje ci samozadowolenia? Samo bycie?
      Świat idzie do przodu, i ludzie też oczekują w końcu wymiany tych trupów EN 57.

      • 0 0

  • Buczek gdzie ty jeszcze nie pracowałeś na PKP? Jaka ty człowieku masz wiedzę o tym czym zarządzasz?

    I jeszcze jedno jak ty sie do pracowników odnosisz?

    • 0 0

  • wrrr (1)

    Szczyt poranny od 6 do 8! Wolne żarty! Dziwnym trafem między 8 a 9 ścisk jak w metrze pekińskim!

    • 6 0

    • masz kartę stałego pobytu chinczyku?? nawet jeżeli tak nie chwal się skąd przybyłeś/aś

      5 minut i kontenerem wracasz do swojego metra

      • 0 0

  • Zawsze korzystam z SKM na trasie Gdańsk-Gdynia,cena 9zł w obie strony (3)

    dziś 1 raz pojechałem pociągami spółki PRegionalne i w obie strony zapłaciłem 6zł, taniej i to sporo, z tym, że bilet był ważny 4 godziny,strefowy czasowy i opłaca się dla kogoś kto szybko jedzie i wraca, ale fajna oferta i taniej od SKM i szybciej.

    • 6 0

    • (2)

      Tak, a wszyscy krzyczą "więcej sprinterów", choć mają je już w ramach innej firmy w ilości kilkadziesiąt połaczeń...

      • 0 0

      • (1)

        Mają, ale niestety tylko do Gdyni Głównej. PR nie może dalej jeździć (przetarg wygrała SKM).
        Bilet strefowy czasowy to super oferta, ale trzeba znać dobrze rozkład pociągów osobowych z Elbląga czy z Bydgoszczy, bo czasem można sobie 40 min. poczekać, ale naprawdę polecam tą ofertę.
        Wracając do SKM, to jedynym pocieszeniem dla mieszkańców Lęborka będzie większa ilość pociągów przyspieszonych (sprinterów). Niestety - o przesiadkach na jednym bilecie ciągle możemy pomarzyć (a jest to szczególnie uciążliwe jak się wybieram np. do Bydgoszczy).

        • 0 0

        • mhmmh jak rozwiązać Twój problem?? przestań jeździć do Bydgoszczy dzięki temu uratujesz

          13 karpi

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane