• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Krzysztof
6 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pan Krzysztof zauważa, że wszędzie tam, gdzie samorządy mają udziały w lokalnym przewoźniku kolejowym, pasażerowie korzystają z sług kolejowych wyższej jakości. Pan Krzysztof zauważa, że wszędzie tam, gdzie samorządy mają udziały w lokalnym przewoźniku kolejowym, pasażerowie korzystają z sług kolejowych wyższej jakości.

Gdyby właścicielami Szybkiej Kolei Miejskiej były samorządy, a nie PKP, to SKM-ka prawdopodobnie pełniłaby większą niż obecnie rolę w obsłudze aglomeracji trójmiejskiej. Niewykluczone również, że pasażerowie SKM cieszyliby się, w większym niż obecnie stopniu, nowym taborem - pisze nasz czytelnik, pan Krzysztof.



Mało kto - poza pasjonatami kolei - wie, że właścicielem ok. 2/3 udziałów w SKM wciąż jest rząd (Skarb Państwa i PKP SA), pozostałe udziały należą do województwa i samorządów z terenu aglomeracji, od Pruszcza Gdańskiego po Rumię (paradoksem jest zresztą sytuacja, w której Pruszcz, jako udziałowiec spółki, w ogóle nie posiada obecnie połączeń SKM!).

Zobacz także: Rozkład jazdy SKM Trójmiasto

O potrzebie usamorządowienia SKM, media lokalne i branżowe piszą od lat. Pojawiały się nawet konkretne kwoty (240 mln zł - taką sumę, licząc wartość spółki SKM i torów, którymi zarządza, podawał portal transport-publiczny.pl), pisano również, że przejęcie udziałów w SKM przez samorządy nastąpi "przy okazji" restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.

Na teoretycznych dywagacjach się skończyło. I chyba nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić. A szkoda, bo doświadczenia innych województw pokazują, że pełne oddanie kolei w ręce samorządów może przynieść tylko dobre efekty.

Praktycznie wszędzie tam, gdzie właścicielem spółek kolejowych są samorządy:

  1. pasażerowie korzystają z nowego taboru w liczbie znacznie większej niż na Pomorzu,
  2. zwiększana jest liczba pociągów,
  3. wdrażane są interesujące rozwiązania związane z integrowaniem taryfowym kolei z komunikacją miejską (te ostatnie w Trójmieście oczywiście również funkcjonują, ale wszyscy korzystający z transportu publicznego w naszej metropolii wiedzą doskonale, ile trójmiejskie taryfy pozostawiają do życzenia).


Samorządowa kolej to lepsza kolej

Oczywiście "kolej samorządowa" nie musi być lekiem na całe zło.

Z jednej strony, sąsiednie woj. zachodniopomorskie nie ma własnej spółki, lecz korzysta tylko z usług Przewozów Regionalnych, a mimo to od lat inwestuje w tabor we własnym zakresie, dzięki czemu już niedługo po Pomorzu Zachodnim mają kursować tylko pociągi nowe lub zmodernizowane.

Z drugiej strony - bałagan związany z przejęciem przewozów przez Koleje Śląskie, choć miał miejsce już 5 lat temu i od tego czasu kolej na Śląsku już dawno wyszła na prostą, do dziś jest pokazywany przez przeciwników usamorządowiania kolei jako przykład, do czego może doprowadzić odejście od "wielkiego PKP".

Ale pomimo to, tendencja w całej Polsce jest raczej jednoznaczna: tam, gdzie samorządy posiadają własne spółki (bądź tam, gdzie udało się wdrożyć konkurencję na torach - jak w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie jeździ Arriva RP), tam wizerunek kolei jest najlepszy.

Ta uwaga dotyczy zarówno tych województw, gdzie samorządy wykupiły kilka lat temu spółki wyodrębnione z dawnego PKP (Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa), jak i sytuacji, w których spółki kolejowe były budowane od zera (np. Koleje Dolnośląskie). Widać wyraźnie, że samorządowcy znacznie chętniej angażują się w rozwój kolei (poprzez zakup taboru i rozwój oferty), kiedy posiadają własne spółki.

Naziemne metro trójmiejskie

W przypadku SKM Trójmiasto, sensowność usamorządowienia wynika jeszcze z jednej sprawy. SKM-ka posiada ponad 30 kilometrów wydzielonego torowiska do przewozów aglomeracyjnych, a licząc razem z PKM jest ok. 50 km. To o 20 km więcej niż łączna długość obu linii metra w Warszawie (przeciętna odległość pomiędzy przystankami SKM/PKM oraz stacjami warszawskiego metra jest zresztą zbliżona). Na nasze "trójmiejskie metro naziemne" trzeba zatem chuchać i dmuchać. I rozwijać.

Usamorządowienie SKM dałoby szanse na zasadniczą zmianę myślenia o kolei. Efektem mogłaby być zarówno prawdziwa, a nie kadłubowa integracja taryfowa kolei z komunikacją miejską (jak w Warszawie - gdzie koleją podróżuje się z biletami miejskimi na identycznych zasadach co tramwajami, autobusami i metrem), ale też np. inne spojrzenie na sieć komunikacyjną (np. być może pojawiłaby się szansa na ograniczenie roli autobusów i trolejbusów ZKM Gdynia, które w układzie Sopot - Gdynia - Rumia w wielu wypadkach dublują się z SKM).

Usamorządowienie SKM zwiększyłoby też szanse na inwestycje w nowy tabor. Z doświadczeń innych regionów widać bowiem, że często to nie samorządy, ale "ich" spółki kolejowe inwestują w tabor. Ale kontrolę (także finansową) nad tymi spółkami mają samorządy, a nie centrala w Warszawie.

Szkoda tylko, że wszystkie powyższe wnioski rozpatruje się dziś w kategoriach "dobrze by było"...
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (158) ponad 10 zablokowanych

  • Zarządzanie skm to dno! Powody? Proszę:

    1. tabor, w przypadku tak starego taboru skm kupiła 2 składy ultra nowoczesne, nie 5 nowych przyzwoitych, tylko wypasione, jakich nawet metro nie ma, po co tylko?
    2. punktualność, niedawno miałem okazję jechać skm 4 razy w ciągu doby, 3 razy była opóźniona,
    3. cena, wielokrotnie już pisałem, że cena jest porównywalna z zachodem Europy, gdzie już od wielu lat działa system zintegrowany, a u nas przejazd z Witomina na Morenę to 3 euro, podobny odcinek w Rzymie to 1,5 euro
    4. jakość podróżowania, w lecie gorąco, bo klimy nie ma, a w zimie też gorąco, bo to jasne, że jak na zewnątrz jest 10 st to w środku musi być 22 st, przecież i tu i tu chodzę w koszulce
    5. trójmiejskie metro, mamy genialny układ miast, skm może być lepsze niż metro, ale to jeździ co kilka minut, a nie jak u nas, niekiedy co pół godziny...

    Potencjał ogromny, ale w większości zmarnowany!!

    • 66 1

  • A swoją drogą ciekawe, jak wygląda struktura wydatków tej spółki (3)

    Szczególnie na administrację, zarząd, organizację jego pracy... Bo dochód z biletów ma niemały, a od lat tego nie widać.

    • 21 4

    • jaki dochód? sprawdź ile urząd daje rocznie doplat (2)

      • 4 3

      • to że są dopłaty to nie znaczy ze nie ma dochodu (1)

        • 6 0

        • typowy kołchoz
          są zyski
          ale zjadaja je podatki
          bez dopłat nie da rady

          potrzebny jest reset, zero podatków, wtedy nawet minimalny zysk pozwolił by przetrwać i się rozwijać. jak w średniowieczu, gdy dziesięcinę (10%) uważano za drastycznie nadmierne opodatkowanie

          • 1 0

  • Nie tylko SKM ale całe PKP należy zlikwidować!!! W ich mejsce powstaną normalne firmy przewozowe. (2)

    Oni już w genach mają mentalność PRL-owskiego kolejarza. Wczoraj był artykuł o PKP na Śląsku. Podobno w 10 lat zbudują ekspresową trasę z Krakowa do Zakopanego - pociąg ekspresowy będzie pokonywał dystans 80km w 100min - ponad 1,5 godziny!!! To będzie sukces! Tak, że SKM-ka nie jest ewenementem w tej chorej instytucji ale gorsze jest to że snują plany dalszej egzystencji tego trupa. Pewnie mają w tym jakiś interes.

    • 10 24

    • weź korepetycje

      z geografii.....

      • 9 0

    • jak dobrze ze z Krakowa do Zakopanego jedzie się po plaskim

      • 4 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni (1)

    • 12 8

    • A kiedy SKM do Pruszcza?

      • 1 0

  • Otwarcie PKM było dobrą szansą wprowadzenia nowego samorządowego przewoźnika

    Szkoda, że zmarnowaną.

    • 14 6

  • Mamy najgorszą komunikacje w Polsce!!!I jednoczesnie najdroższą i najstarszą!!

    W to trzeba inwestować a nie w stadiony czy inne wymysły polityków! SKm to ma byc nowe sklady by ludzie chcielizrezygnowac z trujacego złomu na kołach!

    • 20 3

  • SKM to wuje, smród i paździer

    to co dzieje sie w kolejkach z rana to jakis absurd. łaskawcy myślą, że ciemny lud to wszystko kupi, ale do @#$%^&* ile można?!
    śmiesznym samorządom niby zależy na zmniejszaniu ruchu samochodów w aglomeracji, ale taką polityką komunikacyjną tylko utwierdzają mieszkańców, że lepiej wykosztować się na samochód i jego utrzymanie, stać godzinami w korkach i walczyć o miejsca parkingowe. niestety, ciasno ale własno, a nie w bydłowozie

    • 9 3

  • Odnoszę wrażenie, (3)

    że szykuje się skok kolesi na kolejna "sprywatyzowaną" spółkę. Idzie czas zmian i trzeba szykować "złote spadochrony". Najlepiej w monopolach...
    Jak działaja "samorządne" podmioty gospodarcze, widać po miejskich organizacjach przewozowych. Rozdęta administracja, drabinka spółek z synekurami do rozdania. Dyktat i terror "dyktatorów do wynajęcia", czyli "manażerii", która nigdy nie zaryzykuje swoim komfortem i pieniędzmi... Jest w nich fajnie, bo żyją z dotacji i "wyższych celów".
    Spółki miejskie są równie "niczyje" jak mityczna "własność państwowa".

    • 27 6

    • dokladnie i ten Krzysztof to nie zaden przypadkowy czytelnik

      ale jakis gluszek lub inny..

      • 6 0

    • najlepsze ze jak nie jesteś na wysokim stanowisku

      To w takich społeczkach czy urzedach zarabiasz grosze. Byle do emerytury

      • 6 0

    • Pojedź do Warszawy i przejedź się komunikacją miejską

      to zobaczysz te "niczyje" spółki. Bredzisz człowieku.

      • 1 1

  • tu raczej widać syndrom

    braku wiedzy, kompetencji oraz odpowiedzialności ludzi "zarządzających" tą spółką

    • 6 4

  • SKM

    Widzę tu dwa problemy. Pierwszy to olanie sprawy przez PO w ciągu 8 lat rządów. Drugi to zemsta PIS bo Pomorze nie dostanie ani grosza na transport

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane