• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Elektroniczne tablice? (16)

    Te tablice są chyba elektryczne a nie elektroniczne
    To aż wstyd mówić ludzią że ten peron w Gdyni Glownej był niedawno remontowany
    Na realizację tak zacofanego projektu to tylko SKM mogła sie zdecydować
    Czy są w tych funduszach środki na wymianę taboru RENOMY

    • 27 41

    • ciekawe

      prezesostwo, menadżery i inne rozkradają, to na materiały zostaje g...

      • 0 0

    • ludzią ???????????????????????? CO TO JEST LUDZIĄ (1)

      DO SZKOŁY !!!

      • 6 0

      • Dobże napisał. "Ludzią" pohodzi do polskiego neostrackiego, ktury jest znany dziecią neostrady i badaczą jęnzyku polskiego i po krewnych.

        • 1 0

    • przecież Gdynia pod każdym względem jest taka ideeeaaaaalna i lepsza od wszystkich polskich miast!! (3)

      HAHAHA..

      • 5 15

      • naprawdę?

        dlaczego tak uważasz?

        • 0 0

      • (1)

        ja bym sie tak nie cieszył bo nam też spieprzą przystanek śródmieście, już coś czuję że skm zacznie robić przystanek po swojemu, na co późniejszy inwestor targu siennego i rakowego powie że mu sie nei podoba i tereny te zostaną nie zabudowane, być może nawet ze względów na brak możliwości przebudowy lub zabudowy tegoż peronu :/

        • 7 0

        • Nie czujesz tej ironii????

          • 1 5

    • (1)

      jak jesteś taki mądry..... to się najpierw upewnij co do zasad elektroniki i elektryki. Pomyśl najpierw co steruje taką tablicą.... na pewno nie bezpiecznik i żarówka ciołku!!!!!

      • 2 2

      • a co "lampa" bo nie wmówisz i że jakiś scalak :P

        • 1 0

    • elektryczki (4)

      zgadzam sie...elektryczne, bo wiecej elektroniki ma moj budzik niz te tablice....a najlepsze sa ZEGARY....dla sokołów, co maja wzrok jak....

      • 13 6

      • małe zegary

        zegary sa takie male zebys sie nie dopatrzyl ile sie skm-ka spoznia ;>

        • 2 1

      • (1)

        myślałem że to tylko ja mam problem z tymi zegarami !! przy zainwestowaniu takich sum pieniędzy nie spodziewałem się tak prozaicznej wpadki/niedopatrzenia!! no to może SKM powinno zmienić godzinę o której SKM odjedzie na czas (ilość minut) jaki pozostał do odjazdu, tak jak to ma miejsce na wszystkich innych stacjach! czasem proste rozwiązania są najlepsze!

        • 5 0

        • beznadziejne tablice

          te tablice są kompletnie beznadziejne - na moim zegarku 27, na tablicy, że wciąż jeszcze nie przyjechała kolejka o X.30, a na peronie już jej dawno nie ma... :P Mogliby zmieniać to w porę.., tak samo jak godziny na zegarku, które zawsze są błędne o 5 min w jedną albo drugą stronę...

          • 9 0

      • niestety

        dworzec chyba niecale pol roku po remoncie, a wyglada, jakby juz tak z 10 lat stal :/ Zegary na tablicach to faktycznie jakies nieporozumienie.
        Szkoda tez, ze Oliwe spaprali zwykla kostka.
        No ale zeby nie bylo, ze sie czepiam, to ogolnie lepsze to, niz to co bylo ;)
        Ahhh... i gdyby tak skm'ki szybciej jezdzily :D

        • 11 1

    • Chyba jednak elektroniczne

      im chodzi o tablice informujące o czasie odjazdu pociągu, a nie o elktryczne tablice rozdzielcze...

      • 4 0

    • Tabor RENOMY w pierwszej kolejnosci powinien pojsc do wymiany

      • 7 3

  • Tak, byłem też w Szwecji i widziałem kolejkę Arlanda Express (1)

    z lotniska do Sztokholmu. Jedzie się krótko, nie dłużej niż 20 minut (sam widziałem max.210 km/godz.) i toalety działają :) A konduktor poczeka ze sprawdzeniem biletu, aż z niej wyjdziesz. Zapewne Jurku czas przejazdu powinien być krótki, ale jak napisałem, w SKM niejednokrotnie przekracza on godzinę. Toaleta to żadna łaska, a Warszawa to żaden przykład. Pociągi pokonujące w drodze do Stolicy kilkaset km jadą punktualnie... do granic Warszawy, a potem "wyrabiają" spóźnienie - nieraz i pół godziny - więc o czym my mówimy?

    • 1 0

    • Tym bardziej, że są ludzie którzy częściej potrzebują skorzystać z toalety z rożnych przyczyn, chore pęcherze itd. A nawet ci wracający z imprezy po paru mocnych drinkach potrzeba toalety wzrasta.

      • 0 0

  • może chociaż troche radości z jednego z najlepszych systemów w kraju...mieszkańcy....

    • 0 0

  • Chcemy nowych wagonów a nie wciąż remontowane składy EN57 (14)

    Kiedy na SKM pojawią się normalne nowoczesne składy - ile można robić lifting starej nieekonomicznej konstrukcji?

    • 71 7

    • silniki ma dobie (11)

      więc po co wymieniać ? wystarczy wyremontować wnętrze i już, a wyjdzie kilkakrotnie taniej..

      • 8 1

      • co ty pipszysz? (4)

        sprawdz sobie czym np w londynie mozna jezdzic:
        np taki przewoznik jak: Southeastern - obejrzyj sobie jak wygladaja nowoczesne składy.
        Widze ze na forum siedza ludzie ktorzy nic w zyciu nie widzieli :/

        • 4 1

        • Przecież EN-ki wcale nie pasują (3)

          do peronów!!! Perony były budowane pod składy z berlińskiego S-Bahna, które jeździły na tej lini jak tylko je ukradziono z Niemiec. Na te składy szło wprowadzić wózek - bo podłoga była na poziomie peronu!

          • 10 2

          • nooo, S-Bahny to to, co Gdańsk mieć powinien. Może trzeba zrobić przetarg i jakieś stare odkupić od naszych zachodnich sąsiadów? Dla Gdańska lepiej mieć stare S-Bahny, niż te kolejki, co ma obecnie.

            • 0 0

          • Jezeli forma byla budowana pod sbahny

            to niech kupia sbahny.Te co teraz jezdza w berlinie sa fajne i niech zapodaja muzyke klasyczna jak to w hiszpanich liniach maja,moze uspokoilo by to troche nasz krepki narod tak jak w spain,kazdy zamyslony,albo spi zaczarowany muzyka

            • 2 1

          • Nie zostały ukradzione, lecz przekazane w ramach reparacji wojennych.

            • 6 1

      • (2)

        EZT EN57 to jak na dzisiejsze czasy sprzęt wręcz archaiczny. Gruntowna modernizacja EN57, prócz zmiany wyglądu - powinna zawierać też zmianę archaicznego rozruchu oporowego na impulsowy. Zastosowany w EZT EN57 rozruch oporowy wywołuje duże straty energii, jest ciężki i awaryjny - a przez to kosztowny. W SKM Trójmiasto jeździ przynajmniej jedna EN57, która posiada rozruch impulsowy.

        • 5 0

        • tego szrotu nie powinno się rementować tylko sprzedać na złom !!!

          • 0 0

        • są bodajże 4

          nie zmienia to faktu, że te składy są zdecydowanie za ciężkie na taki ruch.

          • 1 0

      • chyba w życiu nie jechałeś cywilizowanym pociągiem (1)

        czyli takim który jest przede wszystkim cichy i amortyzowany oraz posiada nie blokujące sie drzwi między wagonami

        • 4 2

        • masz racje - remonty to pic na wodę

          SKM robi tylko remonty żeby zatuszować fakt że dalej są to pociągi o przestarzałej konstrukcji nie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego.
          Mała ilość drzwi - enegrochłonne wyposażenie zużywające dużo energii, słabe przyspieszenie a to się odbija na cenie biletów, ponieważ koszty eksploatacyjne pociągów nawet po remoncie wciąż ogromne.

          Pasażer cieszy się z nowych foteli, odmalowanego składu ale nie wie że to dalej stara konstrukcja - fiata 126p też produkowali lata i te zmiany nic nie dały - maluch zawsze był maluchem podobnie jest z pociągami EN57 jeżdżącymi na SKM

          • 8 1

      • dobre silniki? dobre! przecież to monstrum które pożera grube megawatogodziny i się nie nadaje do transportu podmiejskiego! moim zdaniem lepiej inwestować w daleką przyszłość i wymienic ten skład. zobaczcie zresztą jak teraz wyglądają te wyremontowane/odnowione składy - niektóre zaczynają się już sypać.

        • 8 1

    • dokładnie ! ale widzisz - tu jest polska i PKP w zamian za przyjęte łapówki remontuje stare szroty, żeby jakiuś cwancyk mógł

      zarobić !!!

      • 0 0

    • Dokładnie, właśnie te stare pociągi zasysają pieniądze z budżetu SKM kosztują więcej niż nowe i jakie marnotrawstwo pieniędzy za prąd!

      • 2 0

  • Czyli szykują się podwyżki cen biletów :)

    • 0 0

  • Naskręt , a kiedy państwowa SKM pozbędzie się narośla w postaci spółeczki "Renomy" ?

    opanowali sprzedaż biletów(kasy) ,kontrolę biletów, spijają prawie bezkosztowo śmietankę ,kto jest włascicielem tej firmy ? komu z SKM tak bardzo zależy na dogardzaniu "Renomie" ? komu ?

    • 1 0

  • Niepełnosprawni

    Ciekawa jestem czy przy okazji tych remontów pomyśleli o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich , bo jak do tej pory to niewiele jest takich podjazdów. A jest takich osób w trójmieście dużo i warto by o nich też pomyśleć!

    • 1 0

  • Remonty?

    • 0 0

  • a

    i tak sie nie uda

    • 0 0

  • pierszy! (10)

    powinni zrobic kolejke linowa a nie przestarzale skm

    • 14 105

    • pierwszy ?!?!? widzę że upośledzone umysłowo dzieci neostrady przejęły trójmiasto.pl

      • 1 0

    • A kiedy SKM pojedzie do Tczewa co 15minut a nie 10 razy w ciągu dnia???????????????? (1)

      • 3 1

      • nigdy

        zamiast skmek beda tam jezdzic uzbrojone wagony do przewozu wiezniow, przeciez w tczewie jest taka patologia, ze strach na ulice wyjsc...
        mam nadzieje, ze wprowadza wizy dla tczewa ;)

        • 1 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Ty bezimienny to albo nie mieszkasz w Gdańsku, albo jesteś ślepy...

          • 0 1

    • pierwszy się pisze matołku ;p

      • 0 1

    • (2)

      ta...najlepiej na hel

      • 4 19

      • a jak kiblujesz w korkach to też ? (1)

        • 17 5

        • No właśnie, nie ma jak autobus...

          ...czerwony, których korki się nie imają

          • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane