• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • No i wreszcie ktoś to głośno powiedział (10)

    SKM kupi pociągi, a potem Marszałek odda przewozy innej firmie (wszystko jedno czy w wyniku przetargu, czy bez niego) i pociągi zostaną na bocznicy. To powód dla którego bez długoletniej umowy nikt SKMce nie skredytuje tych pojazdów. Skoro Marszałek organizuje przewozy - niech sam kupi pociągi i przekaże je firmie, której zleci prowadzenie przewozów.

    Albo zamiast płakać - niech wzorem wielu innych województw utworzy swoją firmę i jej kupi pociągi. Od razu SKM automatycznie się zdegraduje do roli zarządcy linii 250.

    • 31 8

    • (4)

      i właśnie tak to działa w PKM - pociągi kupił marszałek, a SKM je tylko użytkuje. Teraz wystarczy ten mechanizm przenieść na SKM - czyli wykupić udziały od PKP (które ciągle dąży do uzyskania monopolu na SKM, by móc dalej kontynuować bylejakość

      • 7 7

      • Udzialy sa do tego zbedne (1)

        A wrecz, szkodliwe. To jak kupowanie browaru, aby napic sie piwa.
        Samorzad ma naturalny monopol na rynek, na ktorym dziala przewoznik. Ale takich zasad nikt nie chce wprowadzic, bo to wiaze sie z odpowiedzialnoscia i kompetencja.

        • 7 2

        • I dokładnie tutaj leży "pies pogrzebany".

          "Odpowiedzialność i kompetencje".

          • 7 1

      • Pkp nie chce sprzedac (1)

        Ma monopol i tyle

        • 1 4

        • monopol ma marszałek

          na organizację przewozów.
          Nikt inny nie kupi usługi od SKM.

          • 3 0

    • Marszałek odpowiada za przewozy

      ale woli uprawiać politykę kosztem pasażerów z Trójmiasta.

      • 7 8

    • Jest rozwiązanie tej sytuacji które zabezpiecza interes SKM (3)

      oddać część udziałów marszałkowi! Powtórzyć? Wtedy nie będzie miał on żadnych powodów żeby "oddać przewozy innej firmie".

      • 4 4

      • Tylko po co? (2)

        Było 8 lat poprzedniej władzy i nic samorząd nie zabiegał o to. I nagle teraz? Inne województwa nie chciały udziałów, tylko powołały swoich przewoźników

        • 6 4

        • Mijasz się z prawdą

          • 1 1

        • Starał się udziałami "odkupić" SKM aby nie "upadła". Nie da rady "odkupi" to zapowiedział że powoła swoją.

          • 0 0

  • (3)

    Tak jak jestem gospodarczym patriota i uwazam, ze nasze firmy trzeba wspierac to tutaj uwazam, ze powinni wpuscic DB na tory. Monopol na dana usluge to zawsze zle zjawisko.

    • 21 13

    • Genialne..... (1)

      ....już widzę jak DB "idzie do sklepu" i kupuje nowe pociagi.Ciekawe gdzie ? Swoich niemieckich tu nie da ,nawet starych bo nie to zasilanie, poza tym brak homologacji i jeszcze wielu innych "drobiazgów" .Wiec moze nie rozwiazujcie tutaj "spraw swiatowych" nie majac o nich zielonego pojecia. Jedyne co ewentualny "nowy" przewoźnik mógłby w tej sytuacji zrobic to....odkupić od SKM / PR / stary tabor i dalej "go zarzynać".No ale na burtach było by dumne logo DB

      • 7 5

      • Byla szansa na blysk normalnosci ale marszalek wolal oddac SKM obsluge PKM i mamy to co mamy. Outsourcing panstwowy FTW, byle by sie nic nie zmienilo :)

        • 2 6

    • Zapytaj w kujawsko-pomorskiem

      O wrazenia ze wspolpracy z Arriva. Albo z trasy 50.

      • 7 1

  • do tych co głosowali na pis i po:kolejne wybory a wasi przedstawiciele i jednych i drugich dalej prowadza swoje wojenki a was(nas)maja głeboko w d....!

    • 6 11

  • (4)

    Może najwyższy czas aby walić karami za opóźnienia SKM? To PKP samo odda SKM.
    Za każdą minutę 10tys. Biorąc pod uwagę jak są opóźnione SKM - to w miesiąc oddadzą udziały w SKM.
    Dwa: właściciel PKP czyli to oni inwestują
    Trzy: w przetargu wpisać: średni wiek taboru X lat to sami kupią. I jeszcze przeproszą!

    • 32 4

    • Cztery : (1)

      PKP to spółka skarbu państwa czyli pis

      • 4 5

      • to ostatnie parę lat...

        a wcześniej czyja?

        • 3 1

    • No i co to da

      SKm nie ma konkurenta i w nastepnym przetargu wliczy sobie te kary i za pociągokilometr zażąda nie 13zł a 16zł i co im zrobisz jak nie masz nikogo innego kto może robic te przewozy na linii Gdańsk-Rumia.

      • 4 2

    • Karac mozesz zgodnie z podpisana umowa.

      A umowa jest wypelniana zgodnie z zapisem. Widzialy galy, co podpisywaly...

      • 0 0

  • A dzisiaj znów opóźnienie 17 minut

    • 17 2

  • tylko NIE te klimatyzowane Impulsy (5)

    One się nie nadają do SKM trójmiasto

    • 15 17

    • Klimatyzacja to wada? (3)

      Czy jakieś inne powody na NIE dla Impulsów?

      • 9 3

      • (1)

        Tak, za zimno szczególnie w lecie

        Specjalnie kurtkę trzeba wozić aby wsiąść do klimatyzowanego tramwaju czy skm

        • 3 9

        • Powinno sie zmienic ustawienia klimy. Impulsy sa ok.

          • 4 2

      • Impulsy mają po dwie pary drzwi, powinny być cztery.

        • 1 0

    • Prawda:/

      • 0 0

  • (5)

    A ja swoje, dlaczego nie może obsłużyć tych tras DB?

    • 9 8

    • A ja dalej swoje... (2)

      .....gdyby DB zdecydowało sie ,teoretyzując, kupić SKM to tabor został by ten sam bo by "czymś" jeździć musieli by go odkupić od SKM lub PR. Nie ma mozliwości kupienia w sklepie nowych składów, a niemieckie nie nadaja sie do eksploatacji w PL z uwagi na zasilanie czy zrk i brak homologacji .Ci sami zostali by tez ....pracownicy.Zmienił by sie tylko zarzad

      • 4 2

      • no i... (1)

        właściciel zainteresowany zyskiem, co by zrobił?
        Zdziesiątkował biura, dokręcił śrubę warsztatom, zmniejszył liczbę usterek i awarii, modernizował ile i jak sie da. Zmniejszył załogi do wytrzeszczu oczu. I jeździł ile umowa nakazuje.

        • 0 3

        • taaa jak z wodociągami czy energetyką optymalizacja : zyski za granicę , a ty drezynę dostaniesz.

          • 5 1

    • Bi tory naleza dp skm i skm nie pozwoli ich uzytkowac (1)

      • 0 0

      • Musza pozwolic, tak jak telekomunikacja polska musiala udostepnic swoja infrastructure innym. Oczywiscie za oplata.

        • 1 0

  • Bezczelność!

    Do zabrania terenów Westerplatte Gdańskowi można było nawet specjalną ustawę uchwalić. A dla zapewnienia gwarancji dla SKM jej główny akcjonariusz nie może podpisać jednego oświadczenia!? Kacperek - roboty! Nie załatwiaj proboszczowi na Chełmie działki pod parking tylko skłoń PKP SA do wystawienia gwarancji...

    • 22 5

  • Ceterum censeo SKM należy skomunalizować...

    • 1 7

  • Oto cała urzędolandia (1)

    My ni sfinansujemy bo wy jesteście z po a my umowy nie damy bo wy z pisu

    • 6 5

    • To jest zupelnie inna linia podzialu

      Omawiana przy niedzielnym, rodzinnym obiedzie...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane