• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • Kiedy skm pojedzie na północ Gdyni? (23)

    • 90 10

    • A po co ma jeździć (7)

      Jak nikt nie będzie tym pociągiem jeździł. Do centrum Gdyni w tym do dworca głównego dojedzie się szybciej i wygodniej autobusem niż pociągiem na około przez Chylonię

      • 4 18

      • pociągi nie muszą jeździć przez Chylonię (3)

        mogą wzdłuż Wiśniewskiego...

        • 1 0

        • Mogły by (2)

          ale trzeba by budować zupełnie nową linię w okolicy bazy kontenerowe, idącą w poprzek innych torów ( tych do bazy kontenerowej

          • 0 0

          • nie, tam jest niedawno (5-7 lat temu) zbudowana łącznica

            której łuk okrąża elektrociepłownię nie dochodząc do Puckiej łączy sie z 723. Nie trzeba przez Chylonię a w zasadzie, przez Cisową.

            • 3 0

          • Sa na to 2mld pln

            Przyznane na przebudowe ukladu drogowo-torowego wokol portu Gdynia. Miasto uwaza, ze nic mu do tego..
            I tam da sie przejechac, tylko nie sa to torowiska szlakowe.

            • 1 0

      • Do Sopotu, Gdańska... (2)

        Ale po co jechać do centrum Gdyni?
        Przecież tu chodzi o dojazd z Obłuża do Sopotu i Gdańska. Pociąg byłby tu bezkonkurencyjny.

        • 14 1

        • żeby wsiąść do SKM na głównej linii (1)

          będzie szybciej niż na około przez Chylonię. No i nie liczcie na połączenie bezpośrednie i tak będziecie musieli przesiadać na pociągi na głównej linii

          • 2 1

          • Wszystko zalezy od organizacji

            Kazda rzecz mozna spieprzyc, jesli nie chce sie czegos zrobic.
            Torowisko przy poczcie jest do tego idealne, byly (sa?) tam nawet tunele prowadzace na perony i do dworca.

            • 2 0

    • Jak wymalują tory. (6)

      • 18 3

      • Tory są (5)

        • 7 1

        • (3)

          niby gdzie, przez środek Hutniczej?

          • 3 2

          • od budynku poczty przy placy Konstytucji (1)

            wzdłuż Wiśniewskiego, łącznicą pod estakadą przed (!!!) Pucką, do Oksywia lub nad Unruga, w kierunku lotniska. Wiem, część to torowiska rozrządowe... Ale akurat są za 2mld pln modernizowane...

            • 3 0

            • To przez środek stadionu Bałtyku ?

              • 0 3

          • Przez tunel, który budują 50 lat już.

            • 4 0

        • tylko trzeba wymalować

          • 5 2

    • (1)

      Na Północ najlepiej rowerem jezdzić.

      • 2 0

      • To tez trudne

        Bo estakada nie przejedziesz. Przez barierki trzeba rower przestawiac...

        • 2 0

    • opat, opat, tylko OPAT

      I tyle w temacie

      • 6 0

    • (1)

      Spytaj włodarzy miasta,od razu też o tunel na Puckiej)

      • 16 2

      • Tunel na razie nie jest potrzebny, będzie w Rumii Janowo i z niego będzie można korzystać

        • 4 2

    • Daj spokój

      Oni ledwo obsługują to co mają teraz. SKM się od lat kurczy, a nie rozwija.

      • 6 2

    • Te barwy to syf północy

      • 7 8

    • Kiedy skm pojedzie na południe Gdańska?

      • 19 1

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Ankieta:
    W ogóle nie jeżdzę SKM, ponieważ BRG zablokowało SKM na południe.
    Mógłbym jeździć tramwajem i SKM, ale od wielu lat miasto nie może poradzić sobie ze wspólnym biletem, który opłacałby się bardziej niż dojeżdżanie autem - w obecnej formie ponad 200 zł się nie opłaca.

    • 112 3

    • Dodajmy, że nie ma koordynacji rozkładów, więc na stacjach przesiadkowych (np Strzyża) można czekać po kilkanaście minut.

      • 1 0

    • Ciekawe jak ludzie z BRG i UM "sprzedawali" rezerwy pod SKM. Czy też była torebka z pieniędzmi z Maserati...

      • 2 1

    • (1)

      Jakie 200zł? Ja za Komunikację Miejską i SKM na Gdańsk+Sopot płacę równe 150 zł miesięcznie. Jeżdżę właśnie na metropolitalnym bilecie, z którym Twoim zdaniem sobie "nie radzą".
      A nawet jakby to było 200zł, to auta za tyle nawet nie zatankujesz, nie mówiąc już o kosztach ubezpieczenia czy napraw. Ceny biletów akurat są w porządku, w normie w porównaniu z innymi miastami.

      • 0 4

      • Skąd się biorą tacy ignoranci

        Bilet na trójmiasto kosztuje ponad 200 zł. To jest fakt z którym nie ma co dyskutować. Powtórzę specjalnie dla Ciebie: "na Trójmiasto"!

        • 5 0

    • 100% racji. SKM na południe Gdańska to priorytet większy niż tzw. Nowa Małomiejska czy Nowa Świętkorzyska (3)

      ale biuro tzw. rozwoju Miasta Gdańska woli zajmować sie ulotkami promocyjnymi...

      Codziennie z Orunii Górnej dojeżdżam autem do okolic Lotniska bo transportem publicznym zajmije to rano 1h-1h i 10minut a autem 30 minut z korkami na havla. Gdybym miał tylko możliwość nawet z 1 przesiadką dojechać SKM + PKM to wybrałbym transport miejski (koszty paliwa + nerwy w korku). Ale pani Dulkiweicz woli zajmowac sie walką z pseudo rządem PiS niż własnym miastem

      • 26 0

      • (1)

        A kto zapłaciłby za spadek wartości nieruchomości tysiącom osób, które chcą mieszkać w spokojnym miejscu, anagle zobaczyły by pod swoimi oknami i balkonami pociągi hałasujące gorzej niż obwodnica? Ta skmka między blokami na Południe to najgłupszy pomysł w ostatnich latach

        • 0 6

        • Jak wybudują SKM to wszystko w okolicy +3000 na metrze.

          • 4 0

      • To samo z Niepołomnickiej do Wrzeszcza

        20/30 minut samochodem = minimum 1 godzina komunikacją miejską

        • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    to trochę tak jak gdyby kierowca Ubera... (17)

    ...domagał się od Ubera gwarancji zatrudnienia na 10 lat, bo inaczej to on nie dostanie kredytu na nowy samochód i jak mu dadzą umowę tylko na 2 lata to będzie jeździł starym wrakiem. Uber takim kierowcom co mają auta powyżej 12 lat mówi "NARA". To samo powinien zrobić Marszałek - zwłaszcza, że SKM ma składy z lat 70-tych :)

    • 100 36

    • To trochę tak jakby UBER (9)

      powiedział kierowcy. Kup sobie auto, ale licz się z tym, że za chwilę możemy Cię zwolnić. Nie interesuje nas, że masz pożyczkę na auto...

      • 11 2

      • Kierowca ubera jest prywatny (5)

        A SKM to własność PKP. Co jeśli marszałek się dorzuci do pociągów, a PKP zechce nimi wozić pasażerów na lubelszczyźnie? Obecnie samorząd nie ma nad takimi decyzjami PKP kontroli.

        • 12 11

        • już przecież wożą nowym squadem czasem bydło po polsce....

          • 0 0

        • Marszałek jest organizatorem przewozów. (3)

          Może wymagac od przewoźnika np.taboru nie starszego niż... Jeżeli da wieloletnia umowę SKM, a ta kupi pociągi, to one będą musiały jeździć po Pomorzu. Chociażby z tego powodu, że SKM nie prowadzi działalności poza Pomorzem. Zresztą, jeżeli marszałek jest tak zatroskany o los pasażerów w Trójmieście, niech kupi kolejne 10 pociągów i użyczy je SKM, tak jak zrobił to z Polregio. Jak SKM nie będzie się wywiazywać z umowy, może zabrać swoją własność.

          • 10 4

          • SKM nie prowadzi (2)

            Dziś. Ale jutro, jak właściciel czyli PKP zechce, to może poprowadzić. Naszymi składami. I co wtedy?

            • 5 7

            • Pacta sunt servanda (1)

              to jest robota dla prawników.
              Od tego są...

              • 3 0

              • od tego sa oni

                • 1 1

      • I dobrze

        Wtedy kierowca idzie sobie do konkurencyjnej firmy

        • 0 0

      • Zeby bardziej pasowalo do SKM, to ten kierowca musialby byc jedynym czlowiekiem z prawem jazdy w Trojmiescie.

        Tylko SKM startuje do rzetargow I zawsze je wygrywa bo jest jedyna, mimo to zawsze sie boja, ze przegraja i chca lugoletniej umowy.

        • 4 3

      • dokładnie o to chodzi, jak nawet nowym autem będziesz odwalał "popelinę", mając złe opinie od Klientów to sorry, ale NARA. W ten sposób rynek decyduje czy będziesz zarabiał czy zostaniesz z ręką w nocniku - i wtedy się starasz. A jak masz umowę na 10 lat to możesz mieć wszytko w d....i co mi zrobicie?

        • 2 4

    • Rozwiązać skm

      Masz rację zamknąć SKM wtedy transport trójmiasto będzie ok i o*****y się w korkach tu głównie chodzi o układy samorządu i PR kontra SKM

      • 3 0

    • (3)

      Problem polega na tym, że nowa Dacia kosztuje 40tyś zł a nowy pociąg ok 40 mln brutto, kumasz skalę?

      • 8 3

      • (1)

        kumam...Kowalski średnio zarabia 60 tys rocznie - może kupić 1 Dacię za te zarobki. Ubiegłoroczny zysk Grupy PKP na poziomie 470 mln złotych - więc spokojnie może kupić 10 składów dla SKM

        • 7 7

        • Jak sam napisałeś całej Grupy pkp. pkp nie ma tylko pod sobą SKM, ale też Intercity i PLK, więc nie może ich kosztem finansować jednej ze swoich spółek.

          • 3 0

      • to moze trzeba samemu produkowac.

        • 0 6

    • Ile SKM'ow stoi u marszalka (1)

      W przedpokoju?
      A Uberowi to sie palec pokazuje...

      • 10 10

      • Nie szalej złotówo wąsata.

        • 8 7

  • Żółto -Niebieska Fala kilkadziesiąt raxy dziennie (1)

    Mknie po betonowych rejonach malinowych nosów, Trójmiasto ma jedne barwy Żółto Niebieskie

    • 4 0

    • tylko w śledziowie

      do granicy Sopotu
      później zmienia się na biało zielone barwy

      • 0 0

  • haahahahahahh

    buhahahahahhahahaaaaaa

    • 1 0

  • Zarząd SKM szuka mózgu w bezdennych czeluściach!

    Brak jakiejkolwiek kontroli nad tym co się dzieje. Wieczne opóźnienia, awarie i tłumaczenia:
    - za gorąco tory się rozpuściły
    - za zimno tory zamarzły
    - kierownik składu ma sepsę, ebolę, malarię i koklusz jednocześnie
    - maszynista nie przyszedł do roboty bo jego pies ma kaszel
    - konduktor nie przyszedł do roboty bo jego żona piecze ciasta na odpust w diecezji i został w chacie obierać jabłka na szarlotkę
    A zima się zbliża...

    • 7 2

  • gdyby SKM należała do samorządu (a nie w większości do PKP), to nie byłoby problemu (11)

    podobnie jak z komunikacja miejską

    • 18 17

    • MEVO jest marszałkowskie... (8)

      i wg Ciebie zapewne rozwija się znakomicie...

      • 3 6

      • jak zwykle PISowiec pitoli głupoty (5)

        ale jeśli nie zrozumiałeś, bo to przerasta twoje zdolności intelektualne, to tłumaczę jak tłukowi jakim jesteś

        1) autobusy/trolejbusy/tramwaje należą do spółek miejskich
        2) miasto przez nie zarządza 90% połączeń - bo sa i prywatne firmy
        3) miasto jest zainteresowane utrzymywaniem odpowiedniej ilości pojazdów, a nawet dobrej jakości
        4) skoro firma jest miejska, to nie istnieje problem finansowania zakupu pojazdów
        5) natomiast firmy prywatne - o ile wiem - kupują za swoje pieniądze autobusy i startuja z nimi do przetargów na obsługę linii

        • 1 2

        • sorry, mam zajady... (3)

          ad. 1 - i co z tego? Chyba po to, aby prezydenci mieli co ciągać i gdzie się z nimi fotografować
          ad. 2 - Zarządza ZTM i to widać. Ostatnio panuje moda na zwiedzanie zakamarków miasta, skutkiem czego pokonanie trasy 199 to 1,5h. "Węzły integracyjne", likwidacja uczęszczanych relacji, dziwaczne pomysły nowych tras... Realizacja "polityki" a nie zaspokajanie potrzeb.
          ad. 3 - taa... dopisać "nie dotyczy tramwajów"
          ad. 4 - tu sie zgodzę, zadłużać, zadłużać, zadłużać...
          ad. 5 - tak, kupują... widziałeś co?

          Widzisz, głupota jest niezależna od sztandarów...

          • 3 1

          • epatuj swoja głupota dalej - w końcu płaca ci za trollownie (2)

            • 0 3

            • Argumenty? (1)

              Cierpliwosci starczylo na jedna runde?

              • 2 1

              • popatrz się w lustro jak chcesz zobaczyć de bi la

                • 0 2

        • UM

          8 lat mieli swoich u koryta. Byli zainteredowanie przejeciem SKM?? Zrobili cokolwiek w tym kierunku ??? Poza tym linia gdynia- gdansk srodmiescie faktycznie skazana jest n skm. Ale nikt nie kaze marszalkowi powierzac pozostalych tras w wojewodztwie, w tym linii pkm, spolkom nalezacym do pkp ( skm i polregio). Jest arriva ktorej marszalrk utrudnia jak moze wejscie do regionu, mozna stworzyc koleje pomorskie wzorem bardziej rozgarnietych samorzadow. Ale przeciez w urz marsz zajmuja sie koleja po amatorsku, jest ( a w zasadzie byl) jeden swilski, brak podstawowych kompetencji. Polregio i skm, mentalnie w prl, gdzie to pasazer jest dla nich a nie odwrotnie, rzadza urzedem marszalkowskim jak chca i yo one dyktuja warunki. Mimo ze organizatorem przewozow jest marszalek.

          • 2 3

      • Marszałkowskie? (1)

        Od kiedy???

        • 5 1

        • nie karm PISowskich trolli :o)

          • 0 2

    • dokładnie tak było kiedyś i było ok

      • 1 0

    • PISowcy zanim zamisujecie, przeczytajcie i spróbujcie zrozumieć

      • 5 4

  • Zakup nowego taboru

    SKM Trójmiasto kupi nowy tabor w ilości 0 sztuk. PIS i Antypis nigdy się nie dogadają. Puki PIS rządzi Pomorze będzie tępione. Jak będzie rządzić Antypis to region tępiony nie będzie ale nie będzie faworyzowany. Dla PIS liczy najważniejsze jest Podkarpacie a dla Antypisu najważniejsze są Warszawa, Wrocław, Poznań oraz wszystko to co leży na osi Wschód - Zachód.

    • 1 6

  • Marszałek nie ma im dawać żadnej gwarancji (19)

    Nie od dziś wiadomo, że ta firma jest dziadoska. Niech zbankrutują, urząd Marszałkowski przejmie interes i wszystkim będzie się żyło lepiej. PRL zostanie zażegnany w przypadku kolei.

    • 82 37

    • Ależ to właśnie za czasów PRL jeździły wygodne i szybkie pociągi. Co 6 minut, 42 minuty do Gdyni i 4 pary drzwi od peronu.

      Wszystko zdobyczne z Berlina.

      • 3 1

    • znowu coś nie pasuje a tu 2020 rok nadchodzi (4)

      generalnie wystarczy się przejechać do Łodzi i zobaczyć jakie składy prezentuje regionalna kolej .....jesteśmy 100 lat za murzynami w tej kwestii

      • 19 2

      • W Łodzi ta kolej jest własnościa marszałka (3)

        tak jak w Wielkopolsce, Dolnym Śląsku, Śląsku, Małopolsce, Mazowszu. Czyli wszystkie duze ośrodki: Poznań, Wrocław, Katowice/GOP, Kraków, Warszawa maja swoje samorządowe koleje. Niestety u nas PKP sie uparło i pupa.

        • 13 1

        • (1)

          I nie dość, że przez wielkie D, to jeszcze goła.

          • 4 0

          • Z naciskiem

            Na to "gola"...

            • 1 0

        • Nie zlecisz przewozów

          i PKP może się upierać do woli. To są firmy założone od ZERA, a nie przejęte z majątku PKP. Marszałek może założyć swoją firmę nawet dziś

          • 4 5

    • SKM nie musi upaść (3)

      Wystarczy nie zlecić im przewozów, tylko powołać swoją firmę

      • 12 10

      • Ale ile trzeba sie narobic! (2)

        Zbudowac zaplecze, torowiska, ilu ludzi trzebaby zatrudnic. To nie tak hop, jak z autobusami...

        • 9 2

        • Można wynająć od SKM w Cisowej (1)

          Trójmiasto jest duże - nie wiem, czy czasem nie ma gdzieś nieużytkowanego terenu (np ZNTK), który można by wykorzystać

          • 2 8

          • zgadza się...

            ale to trzeba robić. A urząd ma ludzi, którzy to potrafią? PKM stoi i przebiera nogami? To forum musi mówić, że tak można?
            To jest ryzyko a ryzyka urzędnicy nie lubiejom. I wszystko cudzymi rączkami...

            • 6 1

    • (1)

      Właśnie marszałek to PRL

      • 5 8

      • Za czasów PRL

        Był tylko wojewoda - członek i przedstawiciel partii w terenie

        Czyli jak teraz

        • 8 2

    • Jak idą interesy marszałkowi (1)

      świetnie widać na przykładzie MEVO...

      • 7 5

      • A co marszałek ma do mevo?

        • 7 5

    • ?

      Czy ty właśnie napisałeś ze skm zbankrutuje, firmę przejmie urząd marszałkowski i PRL zostanie zażegnany? Przecież to odwrotność zażegnania PRL-u.

      • 11 2

    • Dziadostwo to uprawia marszalek (2)

      Nie dając tej umowy SKM. Gdyby ją dał to już dawno SKM kupiła y nowe pociągi.

      • 17 29

      • Sądzę,że marszałek dalej jest gotów kupić udziały w SKM... (1)

        • 13 5

        • Combino?

          • 3 1

    • Skm przynosi zyski..

      Skm przynosi zyski do PKP..

      • 14 2

  • Od czasu awansu pewnej p. frau z sekretariatu do gabinetu z dywanem, wszystko w Gdańsku się komplikuje.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane