Milion więcej pasażerów w SKM, rekord przewozów PKM

O ponad milion wzrosła liczba pasażerów SKM, rekord odnotowała również PKM.
O ponad milion wzrosła liczba pasażerów SKM, rekord odnotowała również PKM. fot. Anna Rezulak KFP / fot. M. Czerniak Trojmiasto.pl

Rośnie liczba pasażerów, którzy korzystają ze składów SKM i PKM. Przez pierwsze 10 miesięcy tego roku "eskaemki" przewiozły w sumie ponad 29 mln osób, czyli ponad milion podróżnych więcej niż w tym samym czasie w 2018 r. Historyczny rekord odnotowała również PKM - w październiku ze wszystkich połączeń systemu skorzystało 414 100 pasażerów.



Którym rodzajem komunikacji miejskiej podróżuje ci się najbardziej komfortowo?

Zobacz wyniki (1342)
Pociągi SKM są jednymi z najpopularniejszych środków transportu w Trójmieście. Z ostatnich danych przewoźnika wynika, że wzrosła liczba osób, które zdecydowały się skorzystać z usług kolejarzy.

Podczas gdy w zeszłym roku - od stycznia do października - żółto-niebieskimi składami podróżowało dokładnie 28 mln 507 tys. 436 pasażerów, w analogicznym okresie tego roku było ich już ponad 29,5 mln. Oznacza to wzrost liczby pasażerów o 1 mln 039 tys. 458 osób.

Wśród prawdopodobnych przyczyn wzrostu Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, wymienia:
  • rosnącą liczbę mieszkańców aglomeracji, zainteresowanych korzystaniem z komunikacji publicznej;
  • spadającą przepustowość dróg (korki zniechęcają do korzystania z aut i autobusów i skłaniają do korzystania z transportu szynowego);
  • zmiany w szkolnictwie (podwójne roczniki w szkołach średnich);
  • więcej imprez masowych;
  • wzrost świadomości ekologicznej skłaniającej do wyboru komunikacji publicznej.

Większa liczba pasażerów oznacza także większe wpływy do kasy przewoźnika. Przez 10 miesięcy zeszłego roku SKM zarobiła ze sprzedaży biletów ponad 72 mln zł, w tym roku w tym samym czasie - niemal 75 mln zł.

Więcej pasażerów także w PKM



Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, poinformował, że wzrost liczby pasażerów odnotowano także w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ze wszystkich połączeń systemu PKM skorzystało bowiem 414 100 pasażerów.

Coraz więcej pasażerów korzysta z PKM. W październiku liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys.
Coraz więcej pasażerów korzysta z PKM. W październiku liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys. graf. UMWP
To - jak podkreślają przedstawiciele UM - historyczny rekord. Rekordem okazało się również połączenie do Kartuz. W październiku pociągi przewiozły tam aż 104 tys. podróżnych.

Październik 2019 r. to pierwszy miesiąc w historii, w którym liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Dla porównania w październiku 2018 r. pasażerów było ok. 372 tys.

- W rekordowym październiku aż 104 tys. osób to podróżni odcinka kartuskiego. To również najwięcej w historii linii - podsumowuje marszałek Mieczysław Struk.

W marcu otwarto węzeł przesiadkowy przy PKM. Materiał archiwalny.

387 miejsc parkingowych, 25 stojaków na rowery, rozbudowany system monitoringu, zbiornik retencyjny, drogi manewrowe i nowe chodniki. W Rębiechowie przy przystanku PKM otwarto węzeł przesiadkowy.

Opinie (208) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Ale pociągów brakuje;) i wszyscy się kisza

    • 207 1

    • zależy w jakich relacjach i o jakiej porze dnia

      wzrost częstotliwości i rezygnacja ze składów 4 wagonowych SKM poprawiła by sytuację.
      Rano (po 9 godzinie) jadąc z Wrzeszcza w stronę Gdyni nigdy nie miałem problemu ze znalezieniem niejsca siedzącego dla siebie, nawet wtedy, gdy zabierałem rower na pokład.

      • 6 2

    • Wychodzi, że każdym kursem PKM codziennie (w weekendy też) z Gdańska do Gdyni jedzie 345 osób (2)

      Nie wiem skąd te liczby, ale tyle nie mieści się w pociągu.
      Dziennie odjeżdżają 22 pociągi.

      • 4 6

      • bo to się liczy inaczej (1)

        W pociągu jechało 103 pasażerów.Na pierwszej stacji wsiadło 29 osób, a wysiadło 47. Na drugiej stacji wsiadło 55 osób, a wysiadło 17. Na trzeciej stacji wsiadło 12 osób, a wysiadło 67 itd ... suma jest wyższa niż pojemność pociągu - po całej trasie

        • 18 0

        • Racja - wtedy wychodzi, że na każdej stacji mamy średnio 26 pasażerów, którzy albo wsiadają albo wysiadają

          Jednak jeśli autorom chodziło o kurs w dwie strony (czyli 44 pociągi) to wtedy średnio 13 pasażerów wsiada i wysiada na każdej stacji

          • 1 0

    • polska ciekawa kraj, im więcej tym drożej, a mówią hurtem taniej

      • 1 0

  • Liczba pasażerów będzie stałe rosła. (8)

    Samochodów przybywa - korki są ogromne, a SKM-ka można szybko się przemieszczać. Wiadomo, flota SKM to skansen ale bez niej mielibyśmy paraliż komunikacyjny.

    Trójmiasto jest beznadziejnie skomunikowane - każdy kto tutaj przyjeżdża ma takie samo odczucie. Jak nawali SKM to skutki odczuwają wszyscy. Brak jakiejkolwiek alternatywy.

    • 158 8

    • samochodów nie musi przybywać. NIe musi także rosnąć skłonność do korzystania z nich

      co najmniej na niewielkie odległości. Na większe proponuję poprawę dostępności stacji SKM dla pieszych i rowerzystów. W Holandii system rower+kolej+ ewentualnie rower publiczny (OV Fiets) to podstawa systemu komunikacji pasażerskiej. Jaki jest sens dojazdu autobusem do stacji SKM gdy nigdy nie wiadomo, czy zdąży się na konkretny pociąg ponieważ autobus w godzinach porannego szczytu nagminnie stoi w korkach, które nie dadzą się przewidzieć? Dlatego wielu mieszkańców nie wyobraża sobie rezygnacji z samochodu i stąd błędne koło niezrównoważonego rozwoju.

      • 20 3

    • Linia 101 (1)

      Gdańsk Śródmieście-> Gdynia Dworzec Główny PKP co 30 minut oraz SKM w szczycie co 6 minut (2 kursy na h więcej niż obecnie),poza szczytem co 7-8 minut (2 kursy na h więcej niż obecnie).

      • 7 5

      • kiedyś kiedyś kiedyś - Stocznia Gdańska - codziennie dojeżdzało tu 18000 ludzi !!!

        dziś 1 tysiąca byś się nie doliczył....

        • 6 1

    • I teraz pytanie (4)

      Dlaczego ludzie wybierają ciągle tych samych rządzących? Ludzie w urzędzie marszałkowskim którzy odpowiadają za obecny stan ilościowy i jakościowy taboru skm oraz zarząd spółki powinni zostać zwolnieni natychmiast!!!!

      • 15 2

      • właśnie sami podjęli takie decyzje (2)

        Przemieszczając się na z góry upatrzone pozycje w... senacie...
        Dwadzieścia lat zajęło ludziom, zanim się zorientowali, że wybierają szkodnika. Zaczęto o tym mówić i wskazywać... To się wyniósł...
        Tylko dlaczego do senatu?!

        • 10 2

        • Tam bedzie szkodził (1)

          Razem z Glińskim

          • 0 0

          • A co ma Glinski do tego?

            Przeciez oni spod innych sztandarow i pewnie reki sobie nie podaja a co dopiero mowic o jakims wspolnym przedsiewzieciu. Nawet szkodliwym...
            "Beckham" to zupelnie inna bajka...

            • 0 0

      • Odpowiedź jest prosta - niestety nowi będą tylko gorsi...

        • 1 0

  • może pora na dodatkowe składy (3)

    Czy ludzie jak bydło mają jeździć w PKM?

    • 183 1

    • Nie muszą jak bydło. Mogą się zachować przyzwoicie. (1)

      • 7 13

      • nie mogą

        po 500+ wszystko w monopolowym znika, a rano do pracy

        • 4 7

    • automaty

      czas na zdalnie sterowane wagony co 10 minut a nie co gdozine i 24 na dobe

      • 3 3

  • Proszę o przywrócenie Sprinterów! (13)

    Znacznie pomogłyby pociągi Wejherowo, Rumia, Chylonia, Główna, Orłowo, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz ,Główny. Jesteśmy dużą aglomeracją i brakuje pociągów przyspieszonych. Wielu ludziom ułatwiłoby to życie.

    • 152 3

    • (7)

      Wystarczy jeździć regio. Szybciej i taniej.

      • 23 4

      • To dojedź Regio z Redy do Gdańska (6)

        Mając po drodze Gdynię, wszystkie pociągi są "do Gdyni" i "z Gdyni". W 2008-2011 były prawdziwe Sprintery, którymi dojeżdżało się z Redy do centrum Wrzeszcza w 30 minut. Czas nieosiągalny samochodem.

        • 20 1

        • (5)

          Tu się mylisz. PR-y mają teraz kilka bezpośrednich pociągów w relacjach Elbląg/Malbork/Tczew - Słupsk przez Trójmiasto. Także można je nazwać następcami Sprinterów.

          • 8 2

          • (1)

            a "za Gierka" z biletem skm wolno było jechać każdą "szybką",
            nawet ekspresami, pociągami z miejscówkami, byle nie zajmować miejsc siedzących

            bo pkp to była jedna rodzina

            teraz "prawy tor spółka akcyjna" osobno i "lewy tor sa" osobno

            Gierku, wróć!

            • 4 3

            • tak było jeszcze w latach 90

              pamiętam osobiście. Jak uciekła kolejka wieczorem, to się łapało dalekobieżny i jechało bez czekania pół godz.

              • 2 0

          • Dokładnie i są obsługiwane nowymi składami Impuls.

            • 0 0

          • Pociagi Regio zatrzymujace sie wyłacznie na głownych stacjach to dobry pomysł i odciążenie dla przepelnionych SKM ale sa zdecydowanie za żadko...tez są przepełnione w godzinach szczytu, wiec apeluje o zwiekszenie czestotliwosci kursowania Pociagow Regio

            • 4 1

          • Sprawdź ile czasu stoi taki skład w Gdyni

            Cały uzysk minut idzie w las. Poza tym, raz na godzinę jeżdżą ....

            • 2 0

    • Jeśli masz miesięczny (3)

      to możesz jeździć też pociągami Regio (na trasie Lębork-Gdańsk Główny). Poszukaj na stronie SKM komunikatu "Wzajemne honorowanie biletów od 1 stycznia 2019 roku".

      • 23 2

      • (1)

        Nie każdy miesięczny bilet uprawnia do przejazdów pociągami Regio. na przykład bilet miesięczny ważny na terenie dwóch miast, tj. np. Gdańska i Sopotu, honorowany jest tylko w składach prowadzonych przez SKM

        • 5 5

        • Skąd taka informacja? Jeżdżę od ponad pół roku na tym bilecie również pociągami regio, jestem w 99% pewny, że przeszedłem już niejedną kontrolę biletową w tychże. Bez mandatu. :P

          • 8 1

      • Ale nie ma połączeń Reda/Rumia-Gdańsk. Tylko do Gdyni jeżdzą.

        • 5 1

    • Z Rumi masz jeszcze dojazd autobusem. Z redynd nie ma alternatywy

      • 3 2

  • dlaczego PKM nie jeździ na północ Gdyni? władze nie widza potencjału (15)

    niech przeczytają ten artykuł!!!

    • 97 5

    • prezydent w ostatniej kampani wyborczej obiecał kolej do Obłuże więc na milion procent powstanie:))!!! (3)

      • 18 3

      • wizualizacja i...

        koncepcja... studialna...

        • 12 0

      • duda duda da ci z uda (1)

        • 3 7

        • nie Duda tylko Szczurek - prezydent Gdyni

          pomyśl trochę, zanim klikniesz w klawiaturę

          • 7 3

    • Nudzisz za srebrniki czy nie czytasz informacji na temat kolei na północ Gdyni? (5)

      Jest ich trochę w sieci, i bardzo klarownie informują o sprawie.

      • 0 18

      • w 2016 rozpoczęły się analizy i trwają do tej pory (4)

        • 20 0

        • I będą trwały do przyszłego roku, bo tak przewiduje harmonogram (3)

          umowy na dokumentację przygotowawczą, zawartej przez PLK. A budowa dopiero w nowym okresie programowania UE. Więc nie ma co porykiwać niczym jeleń na rykowisku, bo to najprostsza droga do błazeństwa.

          • 2 11

          • jednocześnie trwa ogromne przedsięwzięcie modernizacyjne okolic portu (2)

            O budżecie rzadko spotykanym w pomorskiem. W sposób oczywisty i widoczny gołym okiem dla przeciętnie logicznego człowieka wiążące się z rozwojem kolei na północ.
            I mówi się tu o analizach?
            Po ukończeniu tych analiz okaże się, że nic nie da sie zrobić, bo "modernizacja" skonsumowała zasoby i możliwości a relację na północ można utworzyć przez... Rumię. Albo trzeba będzie rozryć dopiero co zrobione instalacje...
            To typowe gierki biurokracji, która każdą możliwość wykorzysta dla odsunięcia problemu. Mamy ich przykład na linii 201, gdzie dopiero co burzono nowe perony i piano z zachwytu nad "splotem torowym". A następnie postanowiono wybudować trzeci tor...
            Każdą rzecz można zrobić na dwa sposoby, dobrze i żle.
            "Podejście projektowe" (harmonogram) w rękach niekompetentnego i żle zmotywowanego człowieka to brzytwa w ręku małpy...
            Więc skończ te paternallistyczne połajanki, bo ludzie śledzą informację i, o zgrozo(!!!), używają tego co maja pomiędzy uszami...

            • 15 1

            • E tam, połajanki. Idealizm to piękna rzecz, ale trzeba też rozumieć realia. (1)

              Wiadomo, że nasz rozwój ciągnie się jak smark z nosa. Tylko co z tym zrobisz? Możesz tylko fukać, sapać albo porykiwać. Poza tym, odrobinę logiki. Przez lata nic się nie działo, i było źle. Teraz coś się dzieje, i też źle? A z tą małpą z harmonogramem też ostrożnie, bo gdyby to PM-owie decydowali, byłoby o wiele lepiej niż teraz.

              • 4 0

              • "porykiwać niczym jeleń na rykowisku, bo to najprostsza droga do błazeństwa"

                Właśnie trzeba.
                To praktycznie jedyna rzecz, jaką możemy robić. Zgodnie z maksymą "zły ten ptak co gniazdo kala, czy ten, co o tym mówić nie pozwala", wbrew pozorom, jak się zaczyna mówić, to czasem następuje mitygacja.
                Sprzężenie zwrotne to jedyne czego mogą obawiać się "wybrańcy".
                Idealizm? Może...
                PM-owie zwykle nie chcą o niczym decydować i, po prawdzie, nie od tego są. To kolejny mit ludzi, którzy robią wokół siebie dużo zamieszania. Oni chcą mieć określone zasoby i cel, który ze szklanym wzrokiem zrealizują.
                A że wychodzi "huśtawka"? ;)

                • 10 1

    • Oddac dla Pucka tą półnącną czesc. Tam i tak nie ma po co jechać (2)

      A no co i po co.

      • 4 4

      • Gdynia chyba bardzo by tego chciała (1)

        Widać to po zainteresowaniu wyłącznie "centrum" i "kurortową" polityką rozwoju "miasta".
        Rogatki w okolicach "Ofiar Grudnia", Kolibek, Wielkopolskiej, Kieleckiej i...
        można rządzić!

        • 8 1

        • ten pomnik teraz stoi TAM gdzie stało ZOMO

          • 1 1

    • Widzą.

      Ale są nieudolnymi swieckimi pomazańcami gdynian. Wybranymi w wolnych wyborach przez wolnych wolnomyślicieli.

      • 0 0

    • przecież są rowery cargo

      piechotą i rowerami pospólstwo ma jeździć, a nie, że pociągów się zachciewa

      • 0 0

  • (6)

    SKM-ka jest jaka jest ale często lepszej alternatywy nie ma. Jeżeli chce się dostać z południa Gdańska do biurowców na Oliwie mam dwie opcje:
    - jedna linia tramwajowa, zatłoczona od pierwszego przystanku, z długą trasą przejazdu, częstym staniem na światłach, do tego z dużą awaryjnością taboru
    - dojazd tramwajem do Śródmieścia i stamtąd podróż SKMką, która jest jaka jest, ale to jednak chyba częściej tramwaje zawodzą.
    Wybór więc raczej oczywisty, szkoda tylko że brakuje jednego biletu na SKM i ZTM na terenie Gdańska w rozsądnej cenie.

    • 75 1

    • Brakuje, to SKM na południe, w końcu byłby czas przejazdu rozsądny.

      • 11 0

    • Na Oliwie? Poważnie? (1)

      • 16 2

      • "na"

        ...i wszystko jasne... ;)
        Ale spostrzeżenie słuszne, emigranci po początkowym zachwycie zaczynaja dostrzegać, że "pana Boga za nogi" nie chwycili...
        Było słuchać tubylców...

        • 12 1

    • w Oliwie!

      ehhh, ci przyjezdni...

      • 14 1

    • A na Wrzeszczu ?

      • 8 0

    • buce z zarządów naszej zdezintegrowanej komunikacji zawsze mają jakiś fikuśny przykład, jakiś dziwaczny bilet wielomiesięczny "dwóch przewożników", jakiejś tego typu
      nienormalności

      dlaczego nie może u nas być raz normalnie? dlaczego nie można kupić jednorazowego biletu, podjechać z nim tramwajem, przesiąść się z nim na skm, a potem przesiąść się na autobus?

      a plany unifikacji z góry wyglądają na oszustwo i naruszanie monopolu Narodowego Banku Polskiego i usługę SkyCash?

      • 1 1

  • Skąd te wyliczenia ?! (8)

    ale bzdury - nie da się obliczyć dokładnie ile pasażerów jeździ na linii jeżeli nie ma bramek liczących których szybka kolej miejska nie posiada . Bujda i tyle.

    • 19 44

    • Malkontentow u nas nigdy nie brakowalo

      • 7 3

    • Jak czegoś nie potrafisz

      to nie znaczy, że się nie da.

      • 20 1

    • Każdy skład posiada liczniki nad drzwiami

      • 11 2

    • dokładnie,

      Podejrzewam raczej, że rzecznicy prasowi poszczególnych przewoźników dostali za zadanie opracować optymistyczne oszacowania z tendencja wzrostową

      • 4 11

    • choćby po sprzedaży biletów na określoną trasę (3)

      ty baranie

      • 5 2

      • to ciekawe jak przekładają liczbę biletów okresowych na liczbę pasażerów? (2)

        Podają przecież liczbę pasażerów a nie liczbę biletów a jedno i drugie nie jest tożsame.

        • 5 0

        • (1)

          Pewnie przyjmują, że bilet miesięczny robi 40 przejazdów - 20 w jedną stronę i 20 powrotnych.

          • 4 1

          • w ten sam sposób podkreca się frkwencję na Lechii :-D

            • 1 0

  • To chyba czas najwyższy na inwestycje (4)

    EN57 już by chciały odpocząć od pracy. A pasażerowie od nich

    • 60 7

    • Ja bardzo lubię EN57 (2)

      Dzięki nim czuję się, jakby mi lat nie przybywało.

      • 18 0

      • EN57 będą sprawnie jeżdziły jeszcze dłuuuugo po tych dartach, impuslach czy innych pendolino (1)

        kiedyś budowano z głową i na lata..
        ...a nie żeby tylko upchnąć .... i żeby tak kilka lat 'na gwarancji' jakoś tam i pojeździło, a potem.. to niech się kupujący/użytkownik nieustannymi awariami i remontami martwi.

        • 12 0

        • a ja woźę rower

          jak widzę że wjeżdża co innego niż EN57
          to panikuję, bo nie wiem, czy dam radę wsiąść

          • 1 0

    • Ehe a co okulista na to?

      Nie wiem jak ty, ale ja od nastu lat dojeżdżam do pracy pociągami i inwestycje widać gołym okiem. Wystarczy zobaczyć ile jest wyremontowanych przystanków. pociągi może i wyklepane i odmalowane ale standard w nich też dużo lepszy niż w tych starych gdzie wiało z każdej ściany a nie mówiąc już o oknach.

      • 1 0

  • marszałek powinien dać więcej kasy na więcej kursów PKM (2)

    • 86 5

    • Chyba miasta powinny sie w końcu dorzucić (1)

      bo SKM to w dużej mierze transport miejski.

      • 15 1

      • miastom obcięto kasę z PIT i CIT

        zapowiadają ograniczanie inwestycji

        • 0 1

  • Kiedy PKM do Kolbud? (3)

    Ponowne uruchomienie tej linii pomogłoby odkorkować południe Gdańska.

    • 72 2

    • wybuduj tory i będzie

      • 4 10

    • nigdy (1)

      władze właśnie handlują działkami które miały być rezerwą pod tą kolej.

      • 23 0

      • Podobno linia z Kolbud miała się łączyć z bajpasem Kartuskim jak zaczną elektryfikować PKM

        W Starej Pile jest przecież dawna łącznica.

        • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane